Ostaisitko lapsellesi myyntipalstalta varastetun jopon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miss Marple
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24202397]Voisiko perustaa nettiin varastettujen pyörien rekisterin kuvien kera? Ilman runkonumeroa olevalla pyörällä ei saisi ajaa, vaan se joutuisi valtion haltuun, jos poliisi pysäyttäisi. Ehdotus ei ehkä ole aivan tästä maailmasta. Jonkun vanhemman moraali joustaa, kun saa lapselle pyörän halvalla. Täytyy vain toivoa, että moraalittomuus osuu joskus omaan nilkkaan. Itse voin ajatuksesta huonosti, että lapseni ajaisi varastetulla pyörällä.[/QUOTE]

Oletko luulosairas vai mikä?

Kyseletkö tavarataloissakin, että onko nämä tavarat varastettuja? Uskalatko tavarataloista ostaa mitään jos koko ajan mietit onko varastettua?
Jos joku myy sinulle pyörän niin ei sinun tarvitse tietää miten se on hankittu vaan se myyjä on vastuussa omista teoista. Ei sinun tarvitse yöunia menettää.

Mistä sitten saa tietää ostoksen olevan oikeasti käytetty, eikä varastettu? Tuskin kaikki jemmaa niitä pyörän kuitteja loppuelämäänsä...

Jos polkupyörä ei ole varastettu, myyjällä on yleensä esittää takuulaput (joissa on pyörän tyyppitiedot ja SEC- tai rungonnumero) ja vähintäänkin kauppakirja, josta selviää keneltä hän on pyörän ostanut.

Rehellinen myyjä todistaa lisäksi henkilöllisyytensä kuvallisella henkkarilla. Myyjän tiedot kirjataan huolellisesti uuteen kauppakirjaan (jollaisen voi etukäteen tulostaa tori.fi-sivustolta). Puhelinnumeroksi en hyväksyisi prepaid-liittymää, jota pyörävarkaat mieluusti tarjoavat.

Huom! Epärehellisellä myyjällä voi olla monta pyörää myynnissä samanaikaisesti. Hänellä on kiire myydä pyöränsä esim. "muuton vuoksi". Hän on kadottanut tai unohtanut ottaa mukaan pyörän paperit. Hän ei esitä sinulle kuvallista henkilötodistusta. Tällainen kaupustelija tuo pyörän torin kulmalle tai marketin parkkipaikalle ja pyrkii tekemään kaupat nopeasti. Kotipihaansa hän ei sinua luonnollisesti halua. Hän jättää sinulle nopeastii kyhätyn kauppakirjan (jos sitäkään) ja prepaid-numeron, josta et häntä enää tavoita. Hänen oikea henkilöllisyytensä jää sinulle arvoitukseksi.

Puhelinnumeroksi en hyväksyisi prepaid-liittymää, jota pyörävarkaat mieluusti tarjoavat.
Mistähän erotat, mikä on prepaid-liittymä ja mikä ei? Minulla on kaksi liittymään, molemmat 040-alkuisia, toinen on nimellä, toinen prepaidillä. Jos numero on salainen, niin ei sen tietoja saa (poliisi varmaan saa rikosta selvitellessä, samaten varmaan tuon prepaidini, kun olen sitä nettipankin kautta ladannut). Nettimyynnissä käytän aina prepaid-liittymän numeroa, en halua tietojani kaikenmaailman hörhöille julkisesti antaa. Netissä myydessäni olen saanut siihen mm. tekstareita, että tulen hakemaan tuotteen ilmaiseksi huomenna - varmastihan tulet, kun et tiedä mistä ja keneltä. Ensimmäinen oikea ostaja kävi samaisena huomenna hakemassa meiltä kotoa ja maksoi pyydetyn hinnankin :)

Pitäisikin laittaa muutama lasten vanha pyörä myyntiin, Jopoja meillä ei ole. Yhtä lukuunottamatta pyöristä kyllä löytyy käyttöohjeet, avainkoodit jne. Tuosta pienimmästä on vain kulahtanut pyöräliikkeen kuitti, missä on ainostaan kassaan lyöty summa. Ei mitään tekstiä, mistä näkisi, että mitä tuolla summalla on maksettu :whistle:

Mistähän erotat, mikä on prepaid-liittymä ja mikä ei? Minulla on kaksi liittymään, molemmat 040-alkuisia, toinen on nimellä, toinen prepaidillä. Jos numero on salainen, niin ei sen tietoja saa (poliisi varmaan saa rikosta selvitellessä, samaten varmaan tuon prepaidini, kun olen sitä nettipankin kautta ladannut). Nettimyynnissä käytän aina prepaid-liittymän numeroa, en halua tietojani kaikenmaailman hörhöille julkisesti antaa. Netissä myydessäni olen saanut siihen mm. tekstareita, että tulen hakemaan tuotteen ilmaiseksi huomenna - varmastihan tulet, kun et tiedä mistä ja keneltä. Ensimmäinen oikea ostaja kävi samaisena huomenna hakemassa meiltä kotoa ja maksoi pyydetyn hinnankin :)

Pitäisikin laittaa muutama lasten vanha pyörä myyntiin, Jopoja meillä ei ole. Yhtä lukuunottamatta pyöristä kyllä löytyy käyttöohjeet, avainkoodit jne. Tuosta pienimmästä on vain kulahtanut pyöräliikkeen kuitti, missä on ainostaan kassaan lyöty summa. Ei mitään tekstiä, mistä näkisi, että mitä tuolla summalla on maksettu :whistle:

Joo, mulla on myös nettikirpparilla prepaid-numero käytössä just noitten hörhöjen takua. Jos joku ei multa sen takia osta mitään, niin sitten ei osta.

Mulla on muuten työpuhelimen numero 046-alkuinen eikä oo tosiaan mikään prepaid :)

Mitä olen nuorten juttelua kuunnellut tuolla ostareilla, niin ilmeisesti on joku "iso -pomo" joka maksaa teineille jonkin summan/tupakka kartongin/alkoholia per jopo. Eli kovaa valuuttaa ovat.

Reality check.
Käytettyjä polkupyöriä, myös sellaisia, jotka hiemankin vaivaa näkevän ihmisen käsissä muuttuvat lähes uudennäköisiksi, siis täysin laillisia, myyvät useat eri tahot.
Poliisi, taloyhtiöt, isännöintiyhtiöt, yksityiset, pyöräkaupat, usein pyörät myydään ns. nippuna, ei yksittäin.
Seassa on usein lähes uusia pyöriä, tai pyöriä, jotka saa huolto toimenpiteillä lähes uudenveroisiksi.
Monelle ihmiselle polkupyörä on täysin kulutustavara, jota ei huolleta ja joka unohtuu muutossa, koskee lähinnä ns. peruspyöräilijää, harrastepyöräilijät ovat eri juttu, ja heidän jäljiltään pyöriä "liikenteeseen" jää.
Sitten on tietenkin eri kysymys, että kuinka suuri rikos on kun vanha eläkeläisukko kunnostaa täysin laillisen poliisinhuutokaupasta ostetun pyörän ja myy sen yksityiselle?
Lain mukaan tämä on rikos.
Asiaa voi tarkastella monelta kantilta.
Nykyään ns. market pyörät, eli cittarissa ja prismassa, ja myös pyöräkaupoissa myytävät 149-249e pyörät ovat teknisesti täyttä kuraa, ne on tehty aikakaudella, jolla tekninen ennaltavanhentaminen on tehtaan ja myyjän sääntö.
Tällainen pyörä kestää huonolla huollolla, eli sillä normaalilla käytöllä, n.2-5v, sitten se on jo kaatopaikka tavaraa.
Pyörän vanteet, navat, laakeripesät ovat niin heikkoa metallia ettei tällaista pyörää enää kannata korjata.
60-90-luvulla Pohjois-Euroopassa valmistetut pyörät tehtiin kestämään niin kauan kuin oli mahdollista, ja tällainen pyörä on edelleen usein täysin korjauskelpoinen, uusilla laakereilla, renkailla, täydellisellä läpikäynnillä tällainen pyörä kestää edelleen kauemmin kuin ns. market pyörä.
Onko kokonaisuus huomioon ottaen suurempi "rikos", tehdä tällaista "market paskaa" ja myös ostaa uusi 5v välein, kuin kunnostaa vanha ja käyttää se loppuun.
Mutta Suomessa, jossa eläkeläisukon "pimeätyö" on Buntan ja kaltaistensa verosuunnittelun rinnalla suurrikos, ja maassa, jossa kateus voittaa kiiman, on seuraava lausekin kuultu, "siis sä niinku oot ostanut tän käytettynä halvalla ja muka muka muka huoltanu, niin luuletsä että mä tän niinku sulta ostan, tää on ihan varmaan pöllitty, haluutsä et mä soitan susta verottajalle, ei hitto mikä äijä, myy niinku kalliimmalla ku ostaa.....

Yhteistyössä