Voiko juntin amismiehen ja parempi palkkaisen kouluja käyneen naisen suhde toimia?

• Viestiketjun aloittaja Nuori ukko
  • Ensimmäinen viesti
nainen30
Itse en ole korkeasti koulutettu, amk tasoisesti vain. Mutta siltikään en voisi edes ajatella olevani parisuhteessa ammattikoulun käyneen kanssa. Odotan, että mies on korkeakoulutettu tai ainakin amk tasoisesti.

Mutta en halua yleistää, kyllä joillekkin naisille kelpaa myös alemmin koulutettu mies. Ja ilmeisesti ap:n tapauksessa kuitenkin jotain säpinää on jo? joten en siinä tapauksessa heittäisi hanskoja tiskiin.

vieraskin.
Juntti ja amis ei ole sama asia. Ihminen voi olla erittäin älykäs, fiksu ja kiinnostunut tärkeistä asioista, vaikka olisi käynyt vain ammattikoulun. Toisaalta ihminen voi olla korkeakoulutettu juntti eli ihminen, jolla käytöstavat hukassa, kiinnostuksen kohteet suppeat ja asenteet asioita kohtaan huonot.

Ei koulutuksella ole merkitystä, vaan sivistyksellä ja parin yhteisilla kiinnostuksen kohteella ja elämäntavoilla.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa ja Boobabe
vierailijaaaa
Niin, miehille sillä koulutuksella ei ole niin paljon väliä. Nainen voi olla yliopiston käynyt tai lukion kesken jättänyt. Mutta jos mies on käynyt "vain" amiksen, niin sehän ei hameväelle kelpaa.

Olen samaa mieltä ylemmän kommentoijan kanssa, että juntti ei ole sama kuin amis. Onko kysymys kohdistettu kaikkiin amiksiin vai vain junttiamiksiin? Onko juntti-yo parempi kuin junttiamis?

SBL
Miksei?

Mä tapasin viikonloppuna amismiehen, josta pidin tosi paljon. En osaa sanoa, olenko aloittajan määrittelemä enemmän kouluja käynyt nainen amk-tutkinnollani, mutta henk. koht. en lähtökohtaisesti pidä koulutustasoa kovin merkittävänä. Ja tosiaan, junttiutta itse määrittelen ihan eri mittareilla.

Mielipidettäjä
No, ehkä tätä pitäis kysyy siltä mieheltä, että voiko suhde toimia ihmisen kanssa, joka jo lähtökohtaisesti pitää koulutuksensa vuoksi itseään parempana/ tasokkaampana ihmisenä.

Mä tunnen fiksuja ihmisiä, joilla on pelkästään amistason koulutus ja sitten taas epämielyttäviä ja antisosiaalisia "parempia" ihmisiä, joilla on korkeekoulutus. Voihan se tietty johtua niiden asenteista minuun, kun en itsekään ole "sillä tasolla".

Ja sitten taas siihen juntteuteen, mitä sillä tarkoitat? Meillä päin juntti korjaa auton, rakentaa talon ja käy töissä. Korkeakoulutettu seisoo vieressä peukalo keskellä kämmentä ja kokee ylpeyttä siitä, että ei tarvitse tehdä mitään, kun voi palvelun ostaa.

....
Mun mies on opiskellut heikon työtilanteen vuoksi 3 ammattikoulututkintoa, minä puolestaan 2 maisterin tutkintoa. Mies tykkää kaikesta "juntista", mutta en koe hänen olevan mitenkään itseäni huonompi tämän vuoksi! Arvostan ihmisissä älykkyyden lisäksi myös luonteen laatua ja tekoja. Mielestäni ammattikoulun käynyt voi monessakin asiassa olla älykkäämpi kuin yliopiston käynyt enkä ymmärrä, miksi korkeakoulun käyneellä olisi tarvetta snobeilla kumppanin valinnassa.

viaras
Mitäs palstalaiset tuumaavat siitä, että monet meidän tunnetuista poliitikoista, ministeritasoa myöten, ovat vain ylioppilaita, amislaisia ja jotkut jopa pelkän kansakoulun käyneitä?

"quu"
Kysymys tihkuu jo niin täysillä ennakkoluuloja amismiestä kohtaan, että vaikka amismies olisi kuinka fiksu ja tuleva miljonääri (ei halua tuhlata aikaansa koulutuksiin tietäessään, mitä tahtoo), niin kysyjän ei kannata jäädä siihen nyrpistelemään nokkaansa. Kannattaa etsiä se sopivin ja huokailla sitten 30 vuoden kuluttua, että nyt vois olla Karibian mökillä amisjuntin kanssa kuin kökkiä lähiökämpän partsilla kesähelteellä työttömän akateemisen kanssa.

Miehet ronkeleita
Noin päin se voi toimia, naiset yleensä joustavat rakkauden edessä.

Kyllä ne yliopistolaiset miehet on pahimpia valkkaamaan. Harrastaessani nettitreffejä, lääkäriopiskelijat, valtiotieteen opiskelijat jne. antoivat rukkaset heti kun paljastui mitä tein työkseni. Muu orastanut älykäs keskustelu tyssäsi heti siihen!

Myöhemmin korkeakoulut tuli käytyä, minulla alhaisesti koulutettu mies. Suhde toimii, mutta emme paljon keskustele älyllisesti, se harmittaa joskus.

Miehet kyllä syynäävät varallisuuden ja koulutuksen elämänkumppania etsiessään.

????
Noin päin se voi toimia, naiset yleensä joustavat rakkauden edessä.

Kyllä ne yliopistolaiset miehet on pahimpia valkkaamaan. Harrastaessani nettitreffejä, lääkäriopiskelijat, valtiotieteen opiskelijat jne. antoivat rukkaset heti kun paljastui mitä tein työkseni. Muu orastanut älykäs keskustelu tyssäsi heti siihen!

Myöhemmin korkeakoulut tuli käytyä, minulla alhaisesti koulutettu mies. Suhde toimii, mutta emme paljon keskustele älyllisesti, se harmittaa joskus.

Miehet kyllä syynäävät varallisuuden ja koulutuksen elämänkumppania etsiessään.
Minkälaista "älyllistä keskustelua" kaipaat?

Miehet ronkeleita
Ihan tavallista keskustelua, esim. vaikka uskosta tai maailmankaikkeuden synnystä. Joskus saunanlauteella tulee mietittyä kaikenlaista, silloin olisi mukavaa jos olisi sellainen yleissivistynyt kumppani jolla olisi omia näkemyksiä asioihin.

Mutta jos ei ole koskaan avannut edes yhtä Hawkingin kirjaa tai ollut kiinnostunut mistään muusta kuin autoista elämässään, keskustelu jää aika lyhyeksi.

"Anne"
Itse olen käynyt korkeakoulun ja mies amiksen. Meillä mies myös tupakoi, minä en.
Lähtökohdat aikanaan oli kuitenkin samat, itsekin tupakoin ja olin käynyt vain amiksen.
Minusta on kuitenkin hienoa, että mies on opiskellut ja ollut töissä jo 10vuotta, heillä kun tuo vanhempien esimerkki työtömänä lepäämisestä on useimpaan lapseen purrut.
Mieheni on myös hyväkäytöksinen, huumorintajuinen, joustava ja erittäin huomaavainen. Juuri sopiva minulle, kun pohdin välillä mitä kummallisempia asioita maan ja taivaan välillä ja hän yleensä alkaa pohtimaan asioita kanssani, mitä useimmat vain "huitaisevat kintaalla" tai lyttäävät heti alkuun.
Mutta tässähän ei olekaan kyse ammattiemme yhteensopivuudesta tai koulutustason, vaan luonteidemme. Meillä on samanlaiset käsitykset siisteydestä, rahasta, mukavista ihmisistä yms.
Meistä kumpikaan tuskin voisi kuvitella seurustelevansa minkään korkeasti koulutetun nirppanokan kanssa, joka ei pärjää niissä asioissa, joita me pidämme tärkeänä.
Ehkä minä en vain ole käynyt sitten tarpeeksi kouluja, kun en ole kummemmaksi muuttunut, mutta kyllähän sitä täältä palstoiltakin on saanut lukea, ettei ammattikorkea ole mitään yliopistoon verrattuna, että ehkä siinä piilee se syy.

????
Ihan tavallista keskustelua, esim. vaikka uskosta tai maailmankaikkeuden synnystä. Joskus saunanlauteella tulee mietittyä kaikenlaista, silloin olisi mukavaa jos olisi sellainen yleissivistynyt kumppani jolla olisi omia näkemyksiä asioihin.

Mutta jos ei ole koskaan avannut edes yhtä Hawkingin kirjaa tai ollut kiinnostunut mistään muusta kuin autoista elämässään, keskustelu jää aika lyhyeksi.
Mitä mietit maailmankaikkeuden synnystä?

"Voi"
Itsellä on kaksi korkeakoulututkintoa ja miehellä on ammattikoulusta paperit. Mies saa tosin parempaa palkkaa :) Meillä palkkaa ja papereita tärkeämpää on yhteinen näkemys elämästä. Hyvin on toiminut. Keskustelutkaan eivät jää aivan pinnalliselle tasolle. Siihen vaikuttaa enemmän se, mistä ihminen on kiinnostunut kuin tutkinto.

:-O
[QUOTE="Voi";30853677]Itsellä on kaksi korkeakoulututkintoa ja miehellä on ammattikoulusta paperit. Mies saa tosin parempaa palkkaa :) Meillä palkkaa ja papereita tärkeämpää on yhteinen näkemys elämästä. Hyvin on toiminut. Keskustelutkaan eivät jää aivan pinnalliselle tasolle. Siihen vaikuttaa enemmän se, mistä ihminen on kiinnostunut kuin tutkinto.[/QUOTE]

Mitä ihmettä sä olet oikein opiskellut?

Niin että amiksen käynyt mies = on kiinnostunut vain autoista? Hohhoijjaa.. Minun avomieheni on amiksen autoasentajalinjan käynyt, mutta eipä tuo paljoakaan kotona autoista puhu. Aloitti teknillisen opiston aikanaan, pärjäsi koulussa todella hyvin. Lukiota kävi myös, mutta totesi ettei ole hänen juttunsa. Halusi käytännönläheisen ammatin, työn jossa tehdään muutakin kuin kulutetaan takamusta toinistotuolissa. Amistason koulutus siis löytyy, mutta ei tuossa miehessä ole mitään junttia. Päinvastoin.. Koulutuksen taso ei määrittele ihmistä mitenkään. Kertoo lähinnä siitä, että mikä elämässä kiinnostaa. Tosin olen ehkä huono vastaamaan tähän, koska amis olen minäkin, ja sellaiseksi jään. On kiinnostuksenkohteet muualla kuin koulutuksessa. Valmistun alalle, joka taatusti työllistää, en halua mitään huuhaa-ammattia yleissivistyksen tai tittelin takia.

Miksi ei voisi toimia :)?

Eihän se, että on käynyt amiksen tarkoita sitä, että - niin mitä, että on juntti? Tai että on korkeakoulutettu niin on sitten - mitä, ylettömän fiksu? Pöh.

Eihän tässä olla kenenkään ihmisen koulutustason kanssa parisuhdetta muodostamassa vaan sen ihmisen kanssa :). Miten ajatusmaailmat kohtaavat, miten sielut kietoutuvat yhteen ja miten yhdessä osaavat olla toisiansa tukemassa ja toistensa heikkoja puolia vahvistamassa :).

Mutta- jos parisuhteen muodostamisen pääkriteerit ovat koulutustaso, niin - ei, silloin ei olla samalla tasolla.

ugh
En usko että nykyaikainen nainen tulisi amissi-miehen kanssa toimeen paria tuntia kauempaa, sekin varmaan tekis tiukkaa.

Mutta eihän noita Suomessa edes ole. Täällä mellastaa lestat ja muut hörhöt joilla jäi kello vetämättä 500 vuota sitten.

"muro"
En usko että nykyaikainen nainen tulisi amissi-miehen kanssa toimeen paria tuntia kauempaa, sekin varmaan tekis tiukkaa.

Mutta eihän noita Suomessa edes ole. Täällä mellastaa lestat ja muut hörhöt joilla jäi kello vetämättä 500 vuota sitten.
Mahdatko itse tuntea yhtään lestadiolaista? Tuskinpa. He eivät mellasta vaan ovat kaikki rauhallisia ja lainkuuliaisia. Siitä huolimatta heitä tuntuu olevan täysin laillista tölviä mediassa. Mutta sanopa vastaavaa mamuista, vaikka syystäkin, niin heti ollaan että hyssyn hyssyn ei saa leimata ketään vaikka osa mamuista on todellinen ongelma.

Lisäksi kysyjä selvästikin tarkoitti amiksella ammattikoulun käynyttä henkilöä (ei amissi-nimistä kansanryhmää), josta hänellä vaikuttaa olevan yhtä kovat ennakkoluulot kuin sinulla lestadiolaisista.

Yhteistyössä