Miksi kaikki on aina katkeria opettajille niiden pitkistä kesälomista mutta kukaan ei koskaan näyttelijöille?

• Viestiketjun aloittaja hjox
  • Ensimmäinen viesti
hjox
Vakityössä, vaikka jossain kaupungin teatterissa, olevan näyttelijän kesäloma on yhtä pitkä kuin opettajien. Ja työkin on yhtä hömpötystä. Silti kukaan ei ole kesälomasta katkera.

Tai siitä, että halutessaan voi kesällä tienata lisärahaa pyllistelemällä jossain kesäteatterissa sen vakipalkan juostessa samaan aikaan tilille lomarahoineen kaikkineen.

Katkera en ole kellekään. Vaikka olisikin ihanaa pitää yhtä pitkiä lomia kuin opettajat, niin musta ei olis koskaan siihen ammattiin.

Näyttelijät.... mistä päättelet, etteivät he tee kesäisin töitä? Eivät teatterit mene kesäkuussa kiinni ja avaudu elokuussa. Jos ei siinä kaupunginteatterissa mene mitään, niin aika usein nämä kiinnitetyt näyttelijät ovat jossain kesäteatterissa mukana. Enkä muuten kadehdi sitäkään hommaa. Työ on ilta- ja viikonloppupainotteista. Pois ei olla ellei ole suurinpiirtein sairaalakunnossa. Jos et ole riittävän hyvä, et välttämättä saa rooleja eikä sulla näin ollen ole myöskään töitä. Mä olen teatterin suurkuluttaja. Rakastan käydä näytöksissä ja odotan aina innolla sekä oman kaupunkini tarjontaa että myös esim. Helsingin ja Tampereen. Ilman näytteilijöitä ja teatteria ainakin mun elämäni olisi monta hienoa elämystä köyhempi.

hjox
Näyttelijät jäävät kesälomalle toukokuun lopulla ja työt alkavat elokuun alussa. Kesä on palkallinen. Kesäteatteri ei ole pakollinen kellekään. Tämä on tieto.

vieraskin.
Juu, mutta mitä on näyttelijän työ sitten. Aamulla harjoituksiiin moneksi tunniksi, sitten kotiin ja illalla näytökset. Monta eri projektia työn alla. Ei taida monikaan näyttelijä olla kiinnitettynä johonkin teatteriin, vaan freelancereita ovat ja pomppivat töissä miten sattuu ja sinne on mentävä minne pyydetään. Stressiä ja kiirettä ja pitää oppia vuorosanat, huh.

hjox
Juu, mutta mitä on näyttelijän työ sitten. Aamulla harjoituksiiin moneksi tunniksi, sitten kotiin ja illalla näytökset. Monta eri projektia työn alla. Ei taida monikaan näyttelijä olla kiinnitettynä johonkin teatteriin, vaan freelancereita ovat ja pomppivat töissä miten sattuu ja sinne on mentävä minne pyydetään. Stressiä ja kiirettä ja pitää oppia vuorosanat, huh.
Ja opettajan työ sitten? Pari tuntia leikkiä ja laulua rutiinilla lasten kanssa ja viimeistään kahdelta kotiin. Illalla uutiset ja virkkaamista. Ei stressiä, liikkuvia osia, muistamista, kiirettä, projekteja.

Ja kyse oli vakinäyttelijöistä. Ei freelancereista. Heillä ei ole lomia. Ei näyttelijöillä eikä opeilla.

Mun olis hyvin hankala arvostella kumpaakaan ammattia tai sen vaativuutta, kun ei ole kummastakaan kokemusta. Onko hjoxilla?

Kumpaakin ammattia arvostan, kumpikin vaikuttaa mun silmissäni vaativalta. Joo, ei ole kyse ihmishenkien pelastamisesta, mutta ei kai se työn vaativuus ja raskaus aina sitä edellytäkään?

Niinnojuu
Siksi, koska opet naurtivat moisista edusita JA silti arvostelevat muita vanhempia, että tekevät liian pitkää päivää eikä pidä lomia 2.5 kk ja lapsiparat joutuvat olemaan liikaa yksin kehitystasoonsa nähden eikä vanhemmat ole tarpeeksi mukana lapsen koulunkäynnissä vaan ovat aina väsyneitä ja joutuvat tekemään töitä joskus iltaisinkin.

Vieraas
Alkuperäinen kirjoittaja häh.;30853278:
Kuka on muka katkera tai kateellinen opettajille? Opettajien loma näkyy palkassa joka on surkea työn ja koulutuksen vaativuuden nähden.
Eikös opettajilla ole ihan hyvät palkat? Ainakin työkaverini, insinööri, valitteli omaa palkkaansa ja työtään verraten opettajavaimonsa palkkaan ja työaikaan. Molemmissa oli iso ero opettajan hyväksi.

hjox
Siksi, koska opet naurtivat moisista edusita JA silti arvostelevat muita vanhempia, että tekevät liian pitkää päivää eikä pidä lomia 2.5 kk ja lapsiparat joutuvat olemaan liikaa yksin kehitystasoonsa nähden eikä vanhemmat ole tarpeeksi mukana lapsen koulunkäynnissä vaan ovat aina väsyneitä ja joutuvat tekemään töitä joskus iltaisinkin.
Luettele opettajan edut.

Missä yhtälössä opettajat ovat vaatineet kaikille 2,5 kuukauden lomia?

Vanhempien kuuluu olla kiinnostuneita lapsensa koulunkäynnistä, koska ovat tehneet lapsia ja ovat heidän vanhempiaan. Ihan sama, mikä heidän ammattinsa on.

Myös opettajien joukossa on vanhempia. Myös opettajat tekevät töitä iltaisin.

Perustele argumenttisi.

säpäle harmaana
Opettajien lomiin kantaa ottamatta, voin kyllä ihan rehellisesti sanoa, että en ole kyllä tiennyt/ajatellut, että näyttelijöillä olisi niin pitkä kesäloma. Jotenkin olen ajatellut, että heillä on kyllä puuhaa kesälläkin. Kesäteatterit, televisio, elokuvat, juontokeikat jne. Ja kai niihin uuden kauden näytöksiinkin jotenkin valmistaudutaan (harjoituksia, promoamista tms).

Niinnojuu
Luettele opettajan edut.

Missä yhtälössä opettajat ovat vaatineet kaikille 2,5 kuukauden lomia?

Vanhempien kuuluu olla kiinnostuneita lapsensa koulunkäynnistä, koska ovat tehneet lapsia ja ovat heidän vanhempiaan. Ihan sama, mikä heidän ammattinsa on.

Myös opettajien joukossa on vanhempia. Myös opettajat tekevät töitä iltaisin.

Perustele argumenttisi.
Ainakin meidän lasten ope tekee töitä ysistä yhteen.

teatterin baarimikko
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30853311:
Opettajien lomiin kantaa ottamatta, voin kyllä ihan rehellisesti sanoa, että en ole kyllä tiennyt/ajatellut, että näyttelijöillä olisi niin pitkä kesäloma. Jotenkin olen ajatellut, että heillä on kyllä puuhaa kesälläkin. Kesäteatterit, televisio, elokuvat, juontokeikat jne. Ja kai niihin uuden kauden näytöksiinkin jotenkin valmistaudutaan (harjoituksia, promoamista tms).
todella iso osa kaupunginteatterien näyttelijöistä eivät ole sitä mitä ihmisille tulee mieleen sanasta näyttelijä. heillä on työsopimus teatteriinsa mutta eivät useimmat ole ikinä olleet televisiossa, mainoskuvissa, elokuvissa jne.

teatterinäyttelijä on yleensä hyvin eri asia kuin elokuvanäyttelijä.

Opetusta voi olla se ysistä yhteen. Sen päälle tulee tuntisuunnittelu, kokeiden korjaukset, kahdenkymmenen vanhemman Wilma-viestehin vastailut, opettajien palaverit jne jne jne. En ole itse opettaja, mutta ystävä on, eikä työtunnit viikossa todellakaan pyöri kahdessakymmenessä.

hjox
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30853311:
Näyttelijä voi toki harjoitella vuorosanoja kesällä. Elokuussa alkavat harjoitukset.

Samoin opettaja voi suunnitella opetustaan kesällä.

Jos näyttelijä tekee juontokeikan kesällä, hän saa siitä erikseen palkkaa. Siis sen kuukausipalkan päälle. Mutta tämän hän tekee ihan omasta vapaasta tahdostaan. Palkkatyöhön se ei kuulu.

Olisihan opettajallakin palkkatyön mahdollisuus kesällä. Voi mennä vaikka kesäopistoon opettamaan tai poimimaan mansikoita.

"tsiisus"
Näyttelijä voi toki harjoitella vuorosanoja kesällä. Elokuussa alkavat harjoitukset.

Samoin opettaja voi suunnitella opetustaan kesällä.

Jos näyttelijä tekee juontokeikan kesällä, hän saa siitä erikseen palkkaa. Siis sen kuukausipalkan päälle. Mutta tämän hän tekee ihan omasta vapaasta tahdostaan. Palkkatyöhön se ei kuulu.

Olisihan opettajallakin palkkatyön mahdollisuus kesällä. Voi mennä vaikka kesäopistoon opettamaan tai poimimaan mansikoita.
Ja pointti tähän keskusteluun oli???

hjox
Ai tekee?

Kävelee ysiltä aamulla luokkaan ja alkaa miettiä, mitäs sitten opetetaan? Ei suunnittele lukuvuottaan? Ei tee yksittäisiä tuntisuunnitelmia? Ei hanki materiaaleja eikä tutustu niihin?

Ei osallistu mihinkään koulunpidollisiin toimintoihin? Kokouksiin, tiimeihin, palavereihin?

Ei pidä koskaan kokeita? Ei tee niitä? Ei korjaa niitä? Ei suorita jatkuvaa arviointia?

Ei pidä koskaan vanhempainvartteja/iltoja? Ei osallistu opetussuunnitelmatyöhön? Ei ratko opiskelijahuollollisia asioita? Ei ole yhteydessä vanhempiin?

Ei valmistele koskaan mitään koulun juhlia?

Ei vastaa sähköposteihin tai käytä wilmaa? Ei opiskele lakisääteisesti koulun sähköistymiseen liittyviä asioita? Ei kouluttaudu?

Ihme ope....

säpäle harmaana
todella iso osa kaupunginteatterien näyttelijöistä eivät ole sitä mitä ihmisille tulee mieleen sanasta näyttelijä. heillä on työsopimus teatteriinsa mutta eivät useimmat ole ikinä olleet televisiossa, mainoskuvissa, elokuvissa jne.

teatterinäyttelijä on yleensä hyvin eri asia kuin elokuvanäyttelijä.
Niin. Tosiaan, enpä ole ajatellut koko asiaa. Ja siis niistä "pelkistä" teatterinäyttelijöistä olen ajatellut, että siellä teatterilla tapahtuu jotain kesälläkin. Aika moneen ammattiin kuuluu paljon sellaista, mitä ei ulkopuolinen näe, joten olen olettanut, että myös näyttelijöillä on jotain tällaisia juttuja.

löööv
Ai tekee?

Kävelee ysiltä aamulla luokkaan ja alkaa miettiä, mitäs sitten opetetaan? Ei suunnittele lukuvuottaan? Ei tee yksittäisiä tuntisuunnitelmia? Ei hanki materiaaleja eikä tutustu niihin?

Ei osallistu mihinkään koulunpidollisiin toimintoihin? Kokouksiin, tiimeihin, palavereihin?

Ei pidä koskaan kokeita? Ei tee niitä? Ei korjaa niitä? Ei suorita jatkuvaa arviointia?

Ei pidä koskaan vanhempainvartteja/iltoja? Ei osallistu opetussuunnitelmatyöhön? Ei ratko opiskelijahuollollisia asioita? Ei ole yhteydessä vanhempiin?

Ei valmistele koskaan mitään koulun juhlia?

Ei vastaa sähköposteihin tai käytä wilmaa? Ei opiskele lakisääteisesti koulun sähköistymiseen liittyviä asioita? Ei kouluttaudu?

Ihme ope....
En mitenkään väitä vastaan tähän. Varmasti töitä riittää. Mutta eikö opettajat voi käyttää samoja materiaaleja ja tuntisiunnitelmia ja kokeita hyväksi kuin edellisenä vuonna? Itse ainakin tekisin niin.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja löööv;30853369:
En mitenkään väitä vastaan tähän. Varmasti töitä riittää. Mutta eikö opettajat voi käyttää samoja materiaaleja ja tuntisiunnitelmia ja kokeita hyväksi kuin edellisenä vuonna? Itse ainakin tekisin niin.
Aineopettajalla tämä ehkä voisi toimia, mutta luokanopettajalla varmaankin vähän hankalampaa. Ei paljon auta tokaluokan tunneilla ekaluokan suunnitelmat.

löööv
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30853377:
Aineopettajalla tämä ehkä voisi toimia, mutta luokanopettajalla varmaankin vähän hankalampaa. Ei paljon auta tokaluokan tunneilla ekaluokan suunnitelmat.
Seuraako se sama ope sitten monta vuotta samaa luokkaa? Meillä ainakin toka luokan jälkeen vaihtui ope. Eli kahden vuoden jälkeen olisi jo ainakin yhdet testatut suunnitelmat olemassa eka- ja tokaluokille.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja löööv;30853392:
Seuraako se sama ope sitten monta vuotta samaa luokkaa? Meillä ainakin toka luokan jälkeen vaihtui ope. Eli kahden vuoden jälkeen olisi jo ainakin yhdet testatut suunnitelmat olemassa eka- ja tokaluokille.
Esim lapsellani on ollut koko ala-aste ajan sama opettaja ja tulee vielä ensi syksynäkin neljännelle luokalle. Ehkä viidennellä luokalla tulee uusi opettaja. Tai sitten ei.

hjox
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30853357:
Niin. Tosiaan, enpä ole ajatellut koko asiaa. Ja siis niistä "pelkistä" teatterinäyttelijöistä olen ajatellut, että siellä teatterilla tapahtuu jotain kesälläkin. Aika moneen ammattiin kuuluu paljon sellaista, mitä ei ulkopuolinen näe, joten olen olettanut, että myös näyttelijöillä on jotain tällaisia juttuja.
BINGO!

Tätä olen hakenut. Kiitos säpäle harmaana.

Mua on NIIN korvennut jo useamman vuoden, kun opettajien kesälomille kuittaillaan joka kevät ja työn helppoudesta ja päivien lyhyydestä huomautellaan jatkuvasti vaikka maassa on muitakin ammattiryhmiä, joilla on pitkät kesävapaat ja lyhyet päivät (kuten esim. näyttelijät: ei esityksiä ole joka ilta, katsokaa vaikka lähiteatterin esitysaikataulu...) Näyttelijät olivat vain yksi esimerkki. Ja he ovat varmasti lomansa ansainneet.

EI KUKAAN tiedä, millaista kenenkin työ on, jos ei sitä ole tehnyt. Kaikki kuitenkin kuvittelevat, että koska ovat olleet koulussa oppilaana, tietävät kaiken opettajan työstä.

• Tykkää
Reactions: leijona76
Alkuperäinen kirjoittaja löööv;30853392:
Yleensä kai on niin, että sama opettaja opettaa oppilaita ekasta luokasta kuudennelle asti.

Itse kysymys on hassu. Jos vain lomista olisi kiinni, niin olisihan kuka vaan voinut pyrkiä opettajan opintoihin. Jos ei ole itse niin edes harkinnut tekevänsä, eivät lomat varmaan ole painaneet eniten vaakakupissa. (Toki kaikki eivät varmaan pääsisi, mutta pyrkiähän voi aina.)

Yhteistyössä