Kuulutko kirkkoon? Miksi?

• Viestiketjun aloittaja juippi
  • Ensimmäinen viesti
neiti lemon
Ateistit pitävät usein tiedettä omana uskontonaan, ja se nyt ei kerro mitään mistään.
Ihminen ei voi koskaan tietää mistä tässä kaikessa oikein on kyse.
Hyvä niin.

En ole koskaan kuulunut kun vanhempanikaan eivät kuulu, vaikka olemme uskovaisia. Meillä ei ole koskaan ollut minkäänlaisia kirkkoon liittyviä perinteitä eikä kirkko oo koskaan ollut millään tavalla mun hengellinen koti. Olen liittynyt muistaakseni 14 vuotiaana helluntaiseurakuntaan mihin vanhempanikin kuuluvat ja se on mun hengellinen koti.

Pidän hiukka outona juttuna vauvojen kastamista ja liittämistä kirkkoon, koska silloin siitä tulee vaan tapa, eikä se usein merkitse ihmisille juuri mitään henkilökohtaista. Tyttäreni meni juuri kasteelle. Hän itse halusi, enkä minä halunnut estää häntä, vaikkakin hän on tosi nuori, vasta 10v. Tyttö meni kummminkin itse pastorilta asiaa kysymään ja hänen kanssa juteltiin ja varmistettiin että hän ymmärtää asian.
Hellareilla on tapana, että kastettava itse kertoo että haluaa kasteelle ja kertoo miksi, mutta joskus nuorempia tai ujompia haastatellaan. Sanoin kasteellemenon ehdoksi, että täytyy pystyä puhumaan itse, ettei kukaan luule, että hän ei oikeasti tahdo sitä kastetta.

"mymmeli"
Kuulun baptistikirkkoon. Ja aion kuulua koko loppu elämäni. En ole hirveän uskonnollinen, mutta baptismi on silti ollut iso ja tärkeä osa elämääni. Lapset eivät kumminkaan kuulu kirkkoon. Saavat itse tehdä sitten päätöksensä.

ateisti
Ateistit pitävät usein tiedettä omana uskontonaan, ja se nyt ei kerro mitään mistään.
Hyvä niin.
En tunne yhtäkään tällaista ateistia. Tieteen koko perusta on ihan päinvastainen uskonnon kanssa. Ateistit eivät myöskään ole mikään yhteisö, vaan heillä on tasan yksi yhteinen tekijä, uskon puute.

Hesekiel:
Onhan se aika voimallinen tapahtuma , kun siirrytään ateismista elävään uskoon.

Minusta se kertoo paljon Herra Jeesuksesta ja siitä mikä voima Jumalalla on ihmisiin...

Avaisitko vielä vähän syvemmin miksi se sinusta on jännää ja mitä tuntemuksia sinulla asiasta herää?
Lähinnä siksi se on jännää, ettei se ole oikeastaan koskaan totta. Se on sellainen kiva kertomus, että ollaan oltu hurjia ateisteja vailla päämäärää, jolloin se uskoontulo on hiukan dramaattisempi. Varsinkin kreationistit tuntuvat suosivan tätä usein. Tarkempi keskustelu kuitenkin paljastaa, ettei näin ole.
En sano etteikö se ole mahdollista, mutta oikesti äärimmäisen harvinaista. Olitko sinä todella ateisti, kun monesti kerroit aikaisemminkin että tunsit piston sydämessäsi kun puhuttiin uskon asioista? Miksei vain voi sanoa rehellisesti, ettei ollut ajatellut uskon asioita, ei tiennyt mihin uskoa, oli agnostikko, kuului tavan vuoksi kirkkoon tms?

En tarkoita tätä minään hyökkäyksenä juuri sinua vastaan, mutta olen törmännyt tähän ilmiöön niin usein. Itse uskoontulon voimakkuutta en epäile lainkaan, ihmismieli on voimakas.

Boobabe
En tunne yhtäkään tällaista ateistia. Tieteen koko perusta on ihan päinvastainen uskonnon kanssa. Ateistit eivät myöskään ole mikään yhteisö, vaan heillä on tasan yksi yhteinen tekijä, uskon puute.
Peesi. Mulla ei ole koskaan ollut uskontoa eikä tule olemaan. Elämiseen ei tarvita uskontoa. En usko mihinkään. Mulle on ihan sama miten kaikkien elämä on saanut alkunsa.

neiti lemon
Peesi. Mulla ei ole koskaan ollut uskontoa eikä tule olemaan. Elämiseen ei tarvita uskontoa. En usko mihinkään. Mulle on ihan sama miten kaikkien elämä on saanut alkunsa.
Ei mullakaan ole uskontoa, mutta en sentään kuvittele että ihminen tietää kaiken, kun jotain asiaa on tieteellisesti tutkittu.
Sellasia tiedettä palvovia ateisteja näkyy netissä, en mäkään IRL sellasia tunne.
Kaikki selitellään tutkimuksilla, ihan kuin ne nyt olis joku selitys tälle kaikelle miksi universumi on olemassa tai me tai yhtään mikään.
Kyllä nyt jokaisen pitäs tietää että ihminen on joku pieni hippuatomin pierunöyhtä älykääpiö, jolla ei ole tietoa mistään. Siihen ei liity dinosaurukset tai labiratoriot mitenkään. Elämä on suuri mysteeri ja koko universumi ja mitä sen takana jne.. ei voi pieni ihminen tietää, eikä tule koskaan tietämäänkään. :)

Boobabe
Ei mullakaan ole uskontoa, mutta en sentään kuvittele että ihminen tietää kaiken, kun jotain asiaa on tieteellisesti tutkittu.
Sellasia tiedettä palvovia ateisteja näkyy netissä, en mäkään IRL sellasia tunne.
Kaikki selitellään tutkimuksilla, ihan kuin ne nyt olis joku selitys tälle kaikelle miksi universumi on olemassa tai me tai yhtään mikään.
Kyllä nyt jokaisen pitäs tietää että ihminen on joku pieni hippuatomin pierunöyhtä älykääpiö, jolla ei ole tietoa mistään. Siihen ei liity dinosaurukset tai labiratoriot mitenkään. Elämä on suuri mysteeri ja koko universumi ja mitä sen takana jne.. ei voi pieni ihminen tietää, eikä tule koskaan tietämäänkään. :)
Ihan miten vaan. Ei kiinnosta.

ateisti
Sehän on sitten hyvä asia, koska et voisi edes tietää.
Ajattelemalla näitä mysteerejä saa vain pollan sekaisin, koska vastauksia ei voi löytää. :)
Miten niin vastauksia ei voi löytää? Se, ettei niitä vielä ole löydetty ei tarkoita etteikö niitä voisi löytää.

Kyllä nyt jokaisen pitäs tietää että ihminen on joku pieni hippuatomin pierunöyhtä älykääpiö, jolla ei ole tietoa mistään. Siihen ei liity dinosaurukset tai labiratoriot mitenkään. Elämä on suuri mysteeri ja koko universumi ja mitä sen takana jne.. ei voi pieni ihminen tietää, eikä tule koskaan tietämäänkään.
Tämä nyt on aivan älytön lausahdus. Tiede elää jatkuvasti, ja se onkin se koko pointti. Jos jotkut nojaavat tieteellisiin tutkimuksiin se johtuu siitä, että ne sen hetkiset teoriat selittävät niin hyvin kuin pystyvät ne ko. asiat. Tähän tiede pyrkii. Ihminen ei tiedä kaikkea, mutta jotain kuitenkin.
En edelleenkään ymmärtänyt minkälaisia tiedeuskovaisia ateisteja tarkoitat.

neiti lemon
Ai no silleen :)
Ymmärsin sitten väärin noista neiti lemonin viesteistä.
Tarkotin tätä maailmankaikkeutta, universumin mysteeriä, mitä on sen takana, mitä on tässä ja nyt mitä emme näe. Miksi, miten, kaikkea. Ihminen ei voi koskaan selittää tätä. Ei tieteellä eikä ilman.
Ateistit luulevat että tieteellä voi selittää asioita, mutta tiede kertoo vain naurettavan pienen hitusen, esim jonkun aineen koostumuksesta tms millä ei ole merkitystä kuin ihmisen yhteiskunnassa, joka taas ei kerro mitään koko elämän ja KAIKEN (mitä emme edes tiedä, mitä se on) olevaisuuden synnystä ja sijainneista ja miksi ja miten ja koska ja aaaaapua.. Ihminen ei koskaan saa näitä tietää.

kok,adse
Kuulun, Jeesus Kristus on Herrani ja Vapahtajani.
Seurakunnalta saa tukea ja apua monella tavalla arkeen. Lisäksi perinteet ym. Se on hengellinen kotini. Asialla on niin monta puolta, mutta todellakin kuulun. :)

"jin"
Kuulun, mutta halu kuulua on alkanut murentua. Minulla on oma uskoni johonkin. Kai kristillisyys on sitten kanava kohdistaa epämääräinen uskoni johonkin. Yhä useammin mietin kuitenkin, tarvitsenko siihen kirkkoa.

näin nyt
En enää, mutta saatan liittyä takaisin. Uskonnollinen vakaumukseni ei ole kristitty, ja tajusin, että en ole ottanut kunnolla selvää mitä sillä rahalla tehdään mitä kirkolle maksan. Paljon hyvää, mutta ilmeisesti myös sellaista, mitä en halua tukea (esim. mahdollistetaan hurmoksellisten puhujien esiintyminen tai edesauttaa sitä ettei esimerkiksi koulut ja päiväkodit ole vakaumuksellisesti tasa-arvoista maaperää). Mutta pitäisi perehtyä tarkemmin siihen mitä kaikkea ev.lut.kirkko puuhailee, jos vaaka kääntyy riittävän vahvasti plussalle niin mikäpä jotten tukisi instanssia joka tekee hyvää yhteisölle.

prut
Hyvä niin.
Tiede ei ole uskonto, vaan tiede on menetelmä, jolla hankitaan tietoa ympäröivästä maailmasta. Parempaa menetelmää luotettavan tiedon hankkimiseen ei tunneta, siksi käytetään tieteellisiä menetelmiä.

Tiede kertoo - toisin kuin väität - hyvin paljon hyvin monista asioista. Oikeastaan kaikki varsinainen tietämyksemme maailman toiminnasta on hankittu tieteen avulla. Tiede ei pyri kuitenkaan antamaan kaiken kattavaa vastausta siihen "mistä tässä kaikessa on kyse" vaan tiede antaa vastauksia rajattuihin kysymyksiin, pieneen palaseen kerrallaan.

Uskonnot sen sijaan pyrkivät tällaisia "perimmäisiä vastauksia" antamaan. Siinä tosin heikosti onnistuen. Tyypillisesti uskonnot pyrkivät antamaan vastauksiksi vain jotain määrittelemättömiä käsitteitä, tai vedotaan ihmisen vajavaiseen ymmärrykseen, minkä takia vastausta ei kuitenkaan voisi antaa. Uskonnot väittävät siis antavansa vastauksia, mutta tosiasiassa ne vastauksien sijaan vain esittävät väitteitä, joiden todenperäisyyttä ne eivät pysty osoittamaan.

Yhteistyössä