Minua ärsyttää, kun nykyään on jotenkin automaatio, että vanhemmat ovat eronneet ja uudelleen naimisissa ja

  • Viestiketjun aloittaja ydinperheen äiti
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
Hahhaha hahha.

Kuulostaa ihan barbie leikiltä :D. Sit tää rakentaisi uima-altaan ja uisi siinä joka aamu...

Et niin tiedä mitä oikeasti tekisit jos tilanne kohdallesi sattuisi. Mutta sen voin taata, että elareista et kieltäytyisi ;).
Mikäs tässä on kummallista? Itse en edes tiedä, paljonko saisin elareita, enkä tiedä kuka sen määrän edes lopulta päättäisi. Minun maalaisjärkeni vain sanoo, että kun minä saan lapsilisät ja asumistuen ja ex-miehellä on lapset suunnilleen puolet ajasta, en tietenkään vaadi häneltä mitään elareita enkä ole sen vuoksi asiaa sen kummemmin edes selvittänyt. Olen jopa maksanut miehelle rahaa, kun hän on ostanut jotain isompaa.
 
Kokemusta
[QUOTE="utelias";30817095]Mikä on "käsittämättömän korkea elatusmaksu"?
Maksaako isä lapsen kaikista menoista silti puolet?[/QUOTE]

Mistä kaikista menoista puolet..? maksaa tällä hetkellä 100 % lasten menoista.
Summa on noin 900 euroa kahdesta lapsesta, kyllä sillä summalla lasten äiti pärjää ihan kivasti.
 
"jaa"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30817114:
Mikäs tässä on kummallista? Itse en edes tiedä, paljonko saisin elareita, enkä tiedä kuka sen määrän edes lopulta päättäisi. Minun maalaisjärkeni vain sanoo, että kun minä saan lapsilisät ja asumistuen ja ex-miehellä on lapset suunnilleen puolet ajasta, en tietenkään vaadi häneltä mitään elareita enkä ole sen vuoksi asiaa sen kummemmin edes selvittänyt. Olen jopa maksanut miehelle rahaa, kun hän on ostanut jotain isompaa.
Teini-ikäisten kanssa kannattaa huolehtia, että menotkin menevät sitten tasaisesti, jos elareita ei makseta. Sen ikäisille kun se päivittäinen elatus (ruoka, vaatteet) eivät ole välttämättä edes se isoin menoerä.
Itselläni on kolme teiniä, ja nopealla mietinnällä mietin heidän kulujaan, siis ruuan ja vaatteiden lisäksi: koulukirjat lukiolaisella, matkakustannuksia jonkin verran, mopon vakuutukset, bensat, korjautus, harrastusten seuramaksut ym, harrastusvälineet, urheilutarvikkeet, luokkaretkirahat, lääkkeet, silmälasit, aku ankan tilausmaksu, lasten omat vakuutukset, kuukausirahat... ja näiden lisäksi on varmasti muutakin, mikä ei nyt juolahda mieleen.
 
Kokemusta
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30817127:
Ja lapset ovat hänellä puolet ajasta? Millaisista tuloista tuollaisia elareita maksetaan?
Mitä väliä niillä tuloilla tässä on? Lasten kuluistahan siinä pitäisi olla kyse, eikä siitä kuinka paljon isä ansaitsee...
 
Kokemusta
Valittaako se mies oikeasti lastensa elatusmaksusta vai ottaako se vaan sua päähän, että mies huolehtii jotenkin jälkikasvustaan?
No todellakin valittaa. Varmaan sinäkin valittaisit, jos joku toinen loisisi sinun rahoillasi.

Miksi minua harmittaisi se, että joku huolehtii lapsistaan? Todella outo ajatusmaailma sinulla. Huolehdinhan itsekin omista lapsistani ja oma ex-mieheni myös meidän yhteisistä lapsista.
 
Kokemusta
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30817198:
No on kyllä hurjan kuuloisia summia, jos tuon verran oletetaan lapsiin menevän kuukaudessa ruoan ja asumisen lisäksi rahaa.
Kyllä sillä 900 eurolla plus lapsilisät ja asumistuet jne varmistaa kätevästi sen, ettei töissä tarvitse käydä...Siksi siinä ei olekaan järkeä eikä kohtuutta.
 
karua
No todellakin valittaa. Varmaan sinäkin valittaisit, jos joku toinen loisisi sinun rahoillasi.

Miksi minua harmittaisi se, että joku huolehtii lapsistaan? Todella outo ajatusmaailma sinulla. Huolehdinhan itsekin omista lapsistani ja oma ex-mieheni myös meidän yhteisistä lapsista.
Miksei niistä lapsista silloin voi sitä elatusmaksua maksaa ilman kitinää? Jos halua on huolehtia lapsistaan ja tulojakin on niin miksi tehdä siitä ongelma. Mä maksan kyllä omat lapseni ja huollan ne kyllä muutenkin. En uskalla edes alkaa laskea miten paljon kulutan lapsiin kuukaudessa.
 
ei ole outoa
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30817198:
No on kyllä hurjan kuuloisia summia, jos tuon verran oletetaan lapsiin menevän kuukaudessa ruoan ja asumisen lisäksi rahaa.
Ei lasten elintason pidä laskea vaikka ero tuli. Kyllähän tämä asuminen maksaa ja hoitamaksutkin ovat maksimissaan eli pelkästään niihin menee jo 850e + iltapaiväkerho eli tonnin luokkaa uppoaa jo noihin menoihin.
 
säpäle harmaana
Kyllä sillä 900 eurolla plus lapsilisät ja asumistuet jne varmistaa kätevästi sen, ettei töissä tarvitse käydä...Siksi siinä ei olekaan järkeä eikä kohtuutta.
No ei ole kyllä järkeä. Kuka näistä sitten päättää? Tulee lähinnä mieleen, että tuollaisissa tapauksissa on jotain jäänyt huomioimatta. Onko esimerkiksi elareista sovittaessa ollut tiedossa, että lapset asuvat yhtä paljon molempien luona tai onko kyseessä ollut vain heitetty vaatimus, johon on mukisematta suostuttu. Jos mitään tällaista ei ole taustalla, niin älytöntähän tuo on.
 
säpäle harmaana
Ei lasten elintason pidä laskea vaikka ero tuli. Kyllähän tämä asuminen maksaa ja hoitamaksutkin ovat maksimissaan eli pelkästään niihin menee jo 850e + iltapaiväkerho eli tonnin luokkaa uppoaa jo noihin menoihin.
Niin, mutta miksi toinen osapuoli yksinään maksaa sen elintason laskun, vaikka pitää lapsia luonaan ihan yhtä paljon, kuin toinenkin.
 
karua
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30817227:
Niin, mutta miksi toinen osapuoli yksinään maksaa sen elintason laskun, vaikka pitää lapsia luonaan ihan yhtä paljon, kuin toinenkin.
sori en lukenu koko ketjua uudestaan. Sitten on aika korkeat jos lapset on puoliksi ajan vanhemmillaan.

Itse vaan kun rupean miettimään lasteni kulut niin jatkuvasti sinne saa satasia syytää. On harrastuksia ja koulun menoja, vaatteet ja kengät uusiksi, suksia ja polkupyöriä. En mä kykenisi näitä kaikkia pieni palkkaisena yksin maksamaan ihan noin vaan.
 
Kokemusta
Miksei niistä lapsista silloin voi sitä elatusmaksua maksaa ilman kitinää? Jos halua on huolehtia lapsistaan ja tulojakin on niin miksi tehdä siitä ongelma. Mä maksan kyllä omat lapseni ja huollan ne kyllä muutenkin. En uskalla edes alkaa laskea miten paljon kulutan lapsiin kuukaudessa.
Kyllä kohtuulliset elatusmaksut maksetaan ilman kitinää, tietenkin. Mutta kun kaikki ymmärtää, ettei noissa ole mitään järkeä. Silti meillä on lapsista vähintään yhtä paljon kuluja kuin lasten äidillä, eikä sitä huomioida missään. Onko tämä sinusta oikein ja kohtuullista?

Esimerkiksi kuitteja vastaan voisi hyvinkin maksaa, ei siinä ole ongelmaa. Mutta kun on hyvin tiedossa, että ex käyttää rahat omaan elämiseensä eikä lapsiin, niin miksi siihen pitäisi mukisematta suostua?
 
Kokemusta
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30817224:
No ei ole kyllä järkeä. Kuka näistä sitten päättää? Tulee lähinnä mieleen, että tuollaisissa tapauksissa on jotain jäänyt huomioimatta. Onko esimerkiksi elareista sovittaessa ollut tiedossa, että lapset asuvat yhtä paljon molempien luona tai onko kyseessä ollut vain heitetty vaatimus, johon on mukisematta suostuttu. Jos mitään tällaista ei ole taustalla, niin älytöntähän tuo on.
Ei ole sovittu, vaan elatusmaksut on haettu käräjiltä. Miehen esitys elatusmaksuista ei kelvannut exälle, vaan halusi paljon enemmän - ja sai.

Ja kaupan päälle tuli noin 5000 euroa kuluja, lasten äiti käräjöi valtion rahoilla ilman riskiä. Siinä se järki vasta onkin...
 
säpäle harmaana
Niin ja puhumattakaan harrastusmaksuista. On sählyä, uintia, jalkapalloa, koripalloa jne. jne niihin uppoa sitä rahaa oikein urakalla.
Varmasti, mutta näihinkään tuskin menee tuhatta euroa kuussa ja jos menee, niin kyllä sitä elintasoa on vähän varaa laskea. Jos yhteisymmärryksessä halutaan, että lapset harrastaa, niin ok, mutta jos toinen joutuu silti maksamaan kohtuuttomia elareita eikä toinen luovu mistään, niin eihän se voi olla oikein.
 
Kokemusta
Ei lasten elintason pidä laskea vaikka ero tuli. Kyllähän tämä asuminen maksaa ja hoitamaksutkin ovat maksimissaan eli pelkästään niihin menee jo 850e + iltapaiväkerho eli tonnin luokkaa uppoaa jo noihin menoihin.
Mä en kyllä mitenkään saa menemään lapsiin 1200 euroa kuukaudessa. Vaikka harrastetaan, matkustetaan ja tehdään vaikka mitä. Ovat siis jo kouluikäisiä kaikki.
 
Kokemusta
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30817261:
Varmasti, mutta näihinkään tuskin menee tuhatta euroa kuussa ja jos menee, niin kyllä sitä elintasoa on vähän varaa laskea. Jos yhteisymmärryksessä halutaan, että lapset harrastaa, niin ok, mutta jos toinen joutuu silti maksamaan kohtuuttomia elareita eikä toinen luovu mistään, niin eihän se voi olla oikein.
Täysin samaa mieltä kanssasi. Meillä esimerkiksi lasten äiti oli laittanut harrastuskuluiksi uudet laskettelukamat joka vuosi, about 700 euroa ja kaikki muutkin (oletettujen) harrastusten kamat uusina kalleimman mahdollisen mukaan joka vuosi.
Omille lapsille on kelvannut aina hyväkuntoiset käytetyt ja isommalta perityt, ja säästö on todellakin huomattava. En taida tietää ketään, joka ostaa lapselleen harrastuksiin uusimmat kalleimmat kamat vuosittain.
Ja näitä harrastuskamoja ei siis ole ostettu, kun ei lapset edes harrasta näitä lajeja. Mutta sitähän oikeus ei tarkasta.
 
karua
Täysin samaa mieltä kanssasi. Meillä esimerkiksi lasten äiti oli laittanut harrastuskuluiksi uudet laskettelukamat joka vuosi, about 700 euroa ja kaikki muutkin (oletettujen) harrastusten kamat uusina kalleimman mahdollisen mukaan joka vuosi.
Omille lapsille on kelvannut aina hyväkuntoiset käytetyt ja isommalta perityt, ja säästö on todellakin huomattava. En taida tietää ketään, joka ostaa lapselleen harrastuksiin uusimmat kalleimmat kamat vuosittain.
Ja näitä harrastuskamoja ei siis ole ostettu, kun ei lapset edes harrasta näitä lajeja. Mutta sitähän oikeus ei tarkasta.
Eikö näitä asioita tarkisteta tietyin välein että maksut on kohdillaan? Voishan tuosta harrastamattomuudestakin mainita. Jos isä maksaa niin tottakai lasten pitää silloin saada harrastaa.
 
Kokemusta
Eikö näitä asioita tarkisteta tietyin välein että maksut on kohdillaan? Voishan tuosta harrastamattomuudestakin mainita. Jos isä maksaa niin tottakai lasten pitää silloin saada harrastaa.
Ei niitä automaattisesti tarkasteta. ja lapset eivät ole pyytäneet saada harrastaa noita lajeja, joita äiti on listannut. Ainoat harrastukset tällä hetkellä ovat maksuttomia tai lähes maksuttomia. Sehän tässä se "hauskuus" onkin.
 
säpäle harmaana
sori en lukenu koko ketjua uudestaan. Sitten on aika korkeat jos lapset on puoliksi ajan vanhemmillaan.

Itse vaan kun rupean miettimään lasteni kulut niin jatkuvasti sinne saa satasia syytää. On harrastuksia ja koulun menoja, vaatteet ja kengät uusiksi, suksia ja polkupyöriä. En mä kykenisi näitä kaikkia pieni palkkaisena yksin maksamaan ihan noin vaan.
Minulla on lapsilisät kahdesta lapsesta yli 200 ja asumistukeakin saan toistasataa. Mies maksaa lapsien ruoat puoliksi. Joka kuukausi ei tarvitse ostaa satasilla vaatteita tai suksia, niihin riittää mielestäni mainiosti nuo lapsilisät. Ei minunkaan tuloni osa-aikaisena kovin hurjat ole, mutta kyllä tuolla lapsilisällä ja asumistuella aika paljon makselee niitä lasten menoja.
 

Yhteistyössä