Miten pitkiä vaunulenkkejä teette?

• Viestiketjun aloittaja gammelsbak
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Vinkkinä vielä ap:lle tosiaan nuo askelkyykyt, niitä teet (itsellesi sopivan pituisia sarjoja) vaikka viisi sarjaa joka lenkillä... ja muutakin liikettä voit yhdistää ihan makusi mukaan, sitten aina vähän palauttavaa kevyempää työntelyä välissä. Ja juoksupyrähdyksillä saat sykettä nostettua. :)

Meillä
[QUOTE="mommy";30810474]Hän kiittää ja niiaa joidenkin puolustusviesteistä :)

Se, miksi kimpaannuin on se, että lihosin n. 30kg raskaudessa ennen aina hoikkana ja jouduin käymään terapeutilla lähes koko raskauden, koska tämä oli mulle tosi kova pala. Kyllä autolla pääsin! Lisäksi mulla on syömishäiriö eli lihominen on mulle yhtäkuin helvetti.

Nimimerkille Meillä: muista karmanlaki. Se, joka toista kolauttaa siihen joskus vielä oma kalikka kilahtaa.[/QUOTE]

Ei se minuun mitenkään liity että sinulla on paino-ongelmia. Niitä sun muita ongelmia on maailma pullollaan. Kommenttini liittyi siihen että jollain tunnin vaunulenkillä olisi suurtakaan merkitystä painonpudotuksessa.

Toki aineenvaihdunnalle on hyvä, ja jokainen liikuttu km on parempi kuin sohvalla istuttu. Eipä ainakaan sen aikaa tule mässytettyä pullaa. Mutta laihtumiseen ei riitä tunnin kävelylenkki, vaan pääpaino pitää olla ruokavaliossa. Se kävelylenkki on sitten vähän kuin kirsikka kakun päällä.

Puutuin myös typerään kliseeseen: raskauskiloihin. Totuus ON että ne on kiloja siinä missä muutkin syömällä hankitut. Ikäkään ei ole mikään puolustus. Eikä kannata viljellä mitään mukalaihdutuskeinoja.

Toivon että saat painosi hallintaan!

Ihan päivittäin oon käyny vaunulenkillä kaks kertaa;aamupäivästä ja iltapäivästä.Ei tuo tyttö aina nuku kyytiin,kahtelee ympärilleen ja pilpattaa omiaan.Aamusta yleensä tehdään 5-10 kilsaa,ilta päivästä sitten 2-5 kilsaa,miten nyt sattuu huvittamaan..

"mommy"
Mä teen kans just 5km lenkin, kun ei tuo baby pidempää viihdy. Nukkuu sen tunnin ajan ja loppumatkasta jo heräilee ja pikkuhiljaa rupee hermostumaan. Sitten tuleekin heti perään jo babyn ruoka-aikakin. Kyllä sitä joutuu aika paljon rytmittämään aikataulua treenien kanssa varsinkin, kun mies on töissä ja miehen kotiin päästessä pian onkin jo vauvan nukkuma-aika. Vauvan nukutuksen jälkeen toki voisi periaatteessa myös lähteä treenaamaan, mutta se on sitten pois miehen ja mun yhteisestä ajasta, joka on mulle tärkee. Korkeintaan 30-60min lenkin voisi silloin tehdä. Mitään salireissua, jok akestää 2h en lähtiesi tekemään.

-9-9-
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;30810496:
Kommenttini liittyi siihen että jollain tunnin vaunulenkillä olisi suurtakaan merkitystä painonpudotuksessa.
Eli jos noin muuten paino pysyy paikoillaan, niin 350 kalorin ekstrakulutuksella ei ole mitään väliä? Kuukaudessa se tekee 10500 kcal, eli about 1,5 kiloa pois. On se ainakin minusta ihan kiitettävä määrä.

Mutta joo, ainahan se on hauska potkia niitä läskejä ja sanoa ettei sillä "pienellä" liikuntasuorituksella ole mitään väliä, eikö niin? Tuli varmaan tosi hyvä fiilis itsellesi?

Meillä
Eli jos noin muuten paino pysyy paikoillaan, niin 350 kalorin ekstrakulutuksella ei ole mitään väliä? Kuukaudessa se tekee 10500 kcal, eli about 1,5 kiloa pois. On se ainakin minusta ihan kiitettävä määrä.

Mutta joo, ainahan se on hauska potkia niitä läskejä ja sanoa ettei sillä "pienellä" liikuntasuorituksella ole mitään väliä, eikö niin? Tuli varmaan tosi hyvä fiilis itsellesi?
Kulutat n. puolet tuosta pelkästään sohvalla istuessa ja hengittäessä. Nukkuessakin. Liikunnan osuus on siis vielä vähäisempi.

Ihminen kuluttaa kaloreita koko ajan.

"Heini"
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;30810970:
Kulutat n. puolet tuosta pelkästään sohvalla istuessa ja hengittäessä. Nukkuessakin. Liikunnan osuus on siis vielä vähäisempi.

Ihminen kuluttaa kaloreita koko ajan.
Aika kovaa saa kävellä että kuluttaa tunnissa 350kcal. Ennemminkin totuus on 250.

kra
Aloittajan kysymykseen vastatakseni esikoisen ollessa vauva tehtiin sellaisia 5km lenkkejä. Vauvana pieni nukkui hyvinkin sen kolme tuntia putkeen, joten oli helppo hilpaista se lenkki ja sitten nauttia kotona omasta ajasta kun toinen veteli sikeitä vielä tunti-pari.

Kyllä niillä lenkeillä on painonhallinnan kannalta merkitystä. Tai pikeminkin yleisterveyden. Se kuitenkin vaikuttaa yleiskuntoon myönteisesti, joten vaikka niitä kiloja olisi, niiden kanssa on parempi liikkua kuin olla liikkumatta. Itse asiassa jo seisominen on ehdottomasti aineenvaihdunnan jne. kannalta parempi, kuin istuminen - vaikka kulutettujen kalorien määrä ei olisi kovin paljon suurempi. Diabetes-, sydän-ja verisuonitauti- ym. riskit on kuitenkin istua pönötäjillä moninkertaiset. Itse asiassa liikkuvalla pullukalla tulevaisuus näyttää terveyden suhteen valoisammalta, kuin hoikalla/laihalla istujalla. Pelkkään puntariin ja kaloreihin tuijottaminen on hyödytöntä.

kra
Ja lisättäköön vielä se, että jos vauvavuotena ei kiloja pystyisikään pudottamaan, säännöllisellä liikunnalla (vaikka sitten kevyenpuoleisella) on mahdollista luoda edellytyksiä tulevalle painonpudotukselle. Se on monella tapaa helpompaa, kun terveydestä ja aineenvaihdunnasta on pidetty huolta.

äiti--.
Esikoisen kanssa aloitin vaunulenkkeilyn, kun oli ehkä noin 9-10kk. Silloin oli kesä ja halusin laihduttaa :) Lapsi oli siis vaunulenkkien aikaan aina hereillä katselemassa maisemia, käveltiin päivittäin ehkä tunnin lenkki. Minä laihduin 10 kg ja aika meni ulkona rattoisasti.

Lapsi nukkui alusta asti kyllä ulkona vaunuissa päiväunensa, mutta en minä silloin lenkille lähtenyt. Lepäsin ne hetket itsekin. Vauva nukahti vaunuihin jo eteisessä niin eipä sitä tarvinnut paljon enempää ulos mennä kuin ovi auki ja vaunut terassille.

"mmm"
[QUOTE="Heini";30810999]Aika kovaa saa kävellä että kuluttaa tunnissa 350kcal. Ennemminkin totuus on 250.[/QUOTE]

Hyvin kuluttaa vaikka 400 kcal tunnissa jos painaa tarpeeksi paljon ja kävelee pikakävelyä hikihatussa: esim. 90-100kg.

Riita saatu aikaiseksi tästäkin aiheesta. Jokainen tekee niin kuin itse kokee parhaaksi. En mäkään käy vaunulenkeillä, en jaksa. Hyvä että kauppaan jaksan lähteä, aivan järkyttävä väsymys koko ajan. Alusta asti olen vauvan omaan sänkyynsä nukuttanut päikkäreille, ja sitten menen itsekin nukkumaan, että jaksan edes joten kuten iltaan asti.

vierailija
Mulla on vauva, joka ei yhtään tykkää olla vaunuissa. Vaunulenkit kuitenkin ainoa liikunta tai ulospääsy kotoa mitä voi harrastaa. Nyt vaunulenkit on nurinan takia melko lyhyitä, ehkä kilsan.

Jos kellään vinkkejä miten pidentää ja saada vauva viihtymään?

Yhteistyössä