Onko muita joilla täysin yhteiset rahat? Niin ettei ostoksista keskustella edes vaan ostetaan mitä ostetaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aappeeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On yhteiset rahat,molemmilla on omat tilit mistä siirrellään tarvittaessa toiselle rahaa...sitä mukaan kun sitä tarvitaan! Meillä on myös yhteinen nettipankki,eli pääsemme molemmat toisten tileille kun omaa tiliä käymme katsomassa. Ei ikinä ole ollut ongelmaa ???? jos esim. minä lähden kauppaan ja tili on tyhjä,käy mies siirtämässä minin tilille rahaa omalta tililtä.

Yhteiset on ollut jo kauan. Omat tilit käytännön syistä ( juuri tuo kamala skenaario että toinen kuolee ennen toista - vääjäämätön fakta). Ei ole riitaa rahoista. Ostoksista tulee juteltua vaikka ei sille mikäänn pakote ole. On vaan totuttu juttelee kaikesta varsin avoimesti. Ostaa voi mitä haluaa/on tarpeellista. Kumpikin ollaan järkdviä kuluttajia.

Mä luulen että monella, joka tätä mallia karsastaa, on jommalla kummalla tai molemmilla taipuvuutta "turhaan kulutukseen". Ts. Tulee osteltua paljon asioita, ehkä turhaankin, suhteessa tulevaan rahavirtaan.

Elin joskus avoliitossa jossa oli omat rahat +taloustili. Siinä mallissa ei paljoa säästöön jäännyt kun sekä minä että ex tahdottiin omia rahoja käyttää "mihin lystää". En tuohon haluaisi palata koskaan, sillä onhan se niinkin että kun on yhteiset rahat, tulee paljon paremmin harkittua tarviiko ihan oikeasti kolmet, samanlaiset kengät...jne koska kuitdnkin se on pois yhteisistä. Ei pelköstään minulta. Järkevöittää siis kulutusta. Ei kuitenkaa rajoita.

Kolme yhteistä tili, yhteen tulee molempien tilit, toiseen siirretään ruokaan menevät rahat ja kolmas on yhteinen säästötili. Ainiin, onhan sitten vielä ASP tili yhteinen. Lisäksi itellä oma säästötili ja miehellä oma säästötili + rahasto. Rahat ovat yhteisiä eikä ole ongelmia niiden käytössä. Ollaan molemmat taloudellisia, eikä ostella "turhaa". Ei kuitenkaan tarvitse toiselta kysellä lupaa jos jotain ostetaan. Isommista ostoksista päätetään yhdessä.

Molemmilla omat tilit, yht. lainanhoitotili ja yht. kaupparahatili. Yhteinen asp tili ja omat säästötilit.

Rahat on silti yhteisiä. Ja ostoksista keskustelemme, kumpikaan ei osta "mitä huvittaa" tuosta noin vaan.

No meillä on suunnilleen noin, kumpikin ostaa mitä tykkää. Osataan katsoa kokonaisrahatilannetta kumpikin, joten toimii hyvin tällainen.

Kummallakin on omat tilit ja kaupassa maksaa kummalla on enemmän rahaa, laskut maksaa se kenellä on ennen eräpäivää rahaa tilillä.

KOSKAAN ei olla riidelty rahasta. Mua ei mitenkään ota päähän se, jos mies saa ostaa enemmän itselleen, koska niin saan minäkin ostaa silloin kun tarvetta on.

Kunhan rahat riittää laskuihin, vuokraan ja ruokaan, voidaan ostaa mitä tykätään

Jännä kynnyskysymys joillakin. Pitää saada ostaa, sellaisessa muodossa että ihan kuin se olisi pakko. Jos on pakko ostaa jotain, sille on myös peruste. Kengät on rikki -> tarvitaa uudet jne.

Jos ostos on omastakin mielestä pakollinen, miksi siitä ei sitten voi jutella puolisolle? Miksi mennä sen taakse että mä saa omillani ostaa mitä lystään? Ihan kuin se pakollinen ostos ei kestäisi päivänvaloa - toisin sanoen tiedostetaan että raha menee turhaan, sellaiseen "pakon omaiseen ostamiseen". Ja pelätään jos siitä kertoisi puolisolle, hän saattaisi jopa uskaltaa kyseenalaistaa tavaran pakollisuuden....joten vastaus pitää olla jo valmiina. Mä saan omillani ostaa mitä haluan.

meillä ei ole yhteisiä rahoja koska miehen autoharrastukseen ja ulokna syömiseen menee jopa tuhansia euroja kuukaudessa ja menisi vieläkin enemmän jos myös mun rahat olisi miehen käytössä :D
Ja mun taas ei tarvitse perustella kenkien, lastenvaatteiden tai laukun hintaa yhtään kenellekään kun maksan ne omistani

[QUOTE="höh";30792294]Edelleen kysyn miksi pitäisi olla yhteiset rahat?[/QUOTE]

Jos on yhteinen talous ja esim yhteinen perhe.
Meillä on yhteinen talous, kaikki on yhteisesti molempien nimissä. Molemmilla on omat tilit ja rahat, mutta silti kaikki on yhteistä, koska se on vaan järkevää. Meinaatko tosiaan että alettais laskemaan, kun nyt mä oon maksanut minkäkin verran jossain kaupassa ja sitten sähkölaskun, kyllä nyt oot mulle satasen velkaa...? Ihan älytöntä.

Jos on kaksi vastuullista aikuista, en näe syytä, miksei voisi olla yhteistä rahaa.

Ja itsenäisyys kärsii siitä, jos perheellä on yhteiset rahat? Miten?

Peesi.Mä kanssa halaun tietää miten taloudellinen itsenäisyys kärsii yhteisistä rahoista?

Taloudellinen itsenäisyys tarkoittaa minulle sitä että en elä toisen rahoilla- VAIN toisen rahoilla. Minä tienaan. Puolisoni tienaa. Siinä olemme täysin itsenäisiä.

Taloudellista itsenäisyyttä ei taas mielestäni ole se että saa tuhlata jonnin joutavaan. Varsinkin jos perheen taloudellinen kokonaistilanne on heikko. Sehän on ihan verrattavissa kansan talouteenkin. Onko oikein että valtio on taloudellisessa kurjimuksessa ja silti jopa valtio-omisteisten yritysten johtajat nostavat uskomattomia summia omaan, "itsenäiseen "käyttöönsä. Tätähän paheksutaan. Syystä.

meillä ei ole yhteisiä rahoja koska miehen autoharrastukseen ja ulokna syömiseen menee jopa tuhansia euroja kuukaudessa ja menisi vieläkin enemmän jos myös mun rahat olisi miehen käytössä :D
Ja mun taas ei tarvitse perustella kenkien, lastenvaatteiden tai laukun hintaa yhtään kenellekään kun maksan ne omistani

Eihän tuossa kai mitään- Jos peheen kokonaistalous on roppatolkulla plussalla. henkkoht en voisi elää parisuhteessa jossa toinen pistää kaiken sileäksi ajattelematta tulevaisuutta. Harrastus vielä joo....mutta joku ulkonasyöminen. Voiko turhempaa olla.

mutta joo, tämä taas vahvistaa kuvaa että ne taloudellisesti holtittommamat eivät voi yhteistä tiliä käyttää.

Yhteisten rahojen etu on se, ettei kuluja tarvitse jakaa. Kumpi tahansa voi maksaa omia, toisen, lasten tai yhteisiä kuluja eikä kuluja tarvitse eritellä. Perheessä on yhtäläinen elintaso. Vältytään tilanteilta, joissa toisella on ja toisella ei ole varaa ruokaan, lomamatkaan jne. Yhteiset rahat lisäävät perheen yhtenäisyyttä (erillisten rahojen kanssa perhe voi olla aivan yhtä yhtenäinen, mutta yhtenäisten rahojen kanssa perhe on todennäköisemmin yhtenäisempi kuin erillisten rahojen kanssa toimivat).

Aika vaikeaa on niitä rahoja täydellisesti erotella ja määritellä osuuksia ns. yhteisistä kuluista. Pitäisi seurata tarkkaan, kumpi minkäkin maitopurkin ostaa ja kumpi minkäkin leivänviipaleen syö, ja kuinka paljon kukin jotain laitetta käyttää jotta pysyisi omat rahat ja maksut hallinnassa ja kulut ja kustannukset tarkalleen oikein jaettuna.

Perheenä asuessa osa taloudesta on kuitenkin pakko olla yhteistä, eikä yksityisosuuden määrittely todella oikeudenmukaisesti ja tarkasti ole mahdollista, joten yksinkertaisempaa on että rahat ja omaisuus ovat sitten yhteistä. Niin ne sitten ovat kuitenkin siinä vaiheessa jos ositukseen päädytään.

Jos joku kuitenkin pitää parempana pitää omat euronsa ja senttinsä erillään ja nimilaput omissa maitopurkeissaan, niin siitä sitten vaan. Omahan on asiansa ja ongelmansa.

Yhteinen käyttötili ja yhteinen säästätili, kummallekin samat oikeudet. Kumpikin hankkii mitä tarpeelliseksi näkee, isommista hankinnoista ja tarpeista nyt tulee muutenkin puhuttua. Eipä ole ikinä tarvinnut rahasta tapella. En jaksaisi yhtään sellaista pennin halkomista ja kuka maksaa ja mitä maksaa -asennetta! Huh!

Yhteistyössä