Onko kukaan viimeaikoina alkanut käyttää yasmin/yasminellle tai yaz e-pillereitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vähän herkkä ehkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vähän herkkä ehkä

Vieras
Mulla hieman kummittelee tuo 2013 kesän pillerikohu vielä mielessä... Lääkäri nimittäin on nyt määrännyt mulle yasminellea koska sen ei pitäis huonontaa mun ihoa niinku muut e-pillerit on usein tehnyt. kai mun on turvallista niitä käyttää? onhan tässä muitakin e-pillereitä tullut käytetty mm femoden, cilest ja nyt viimeaikoina mercilon käytössä.

jääny vaan päähän pyörimään kaikenlaiset kauhutarinat noista pillereistä...

Mä käytin Yasminea muutaman vuoden, jonka jälkeen sain niistä aivoveritulpan muutama suosi sitten. Nuori, tupakoimaton, ei ylipainoa tai vastaavaa. Että henk. koht. en voi suositella. Muuten kyseiset pillerit sopivat mulle oikein hyvin, mitään ennakko-oireita ei ollut.

Mä käytin eka yazeja ja sen jälkeen yasmineja. Yazeilla oli koko ajan vuotoa ja vaihdoin yasmineihin. Hirveät sivuvaikutukset, pääasiassa mielialaan vaikuttavat mutta myös menkat oli runsaammat ja kivuliaammat (vaikka pitäis käydä juuri toisin päin). Päätin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn kokonaan, en ikinä enää koske e-pillreihin! Heti on parempi olo ilman. En suosittele ainakaan yasmineja.

Ei jäänyt mitään pysyviä vaurioita, vaikka sain kunnon oireet (esim. toispuoleiset halvausoireet hetkellisesti ja puhuminen ei onnistunut) ja pelästyin tietty älyttömästi. Kävi todella hyvä tuuri. Tämän jälkeen tietenkin kaikki hormonaaliset ehkäisyvalmisteet kiellettiin multa kokonaan.

Aivohalvaus on kaikkien yhdistelmäehkäisypillereitten harvinainen mahdollinen haittavaikutus. Toki uusimpien tutkimusten mukaan drospirenonia sisältävillä pillereillä näyttää riski veritulppien halvausten suhteen olevan hiukan korkeampi.

Yhteistyössä