Ylioppilasjuhlat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä äiti;30772757:
No jos lähdetään tuolle "kakkukahvit kaikille halukkaille"- linjalle niin ei saata se 200 euroa riittää. Miehellä on tosi iso suku eli yht äkkiä kahvitettavia voi olla kymmeniä. Mutta toisaalta, jos lähdetään tuohon, että vain tärkeimmät niin aion kyllä kutsua siskoni ja hänen miehensä (pojan kummeja ovat). Olkoot sitten neljän hengen pidot. Tarjottavat on tarkoitus tehdä itse.

Meillä ei ole ollut mahdollisuutta säästää, kun on ollut sairautta ja työttömyyttä ja rahat tosi tiukassa jo pitkään.

Parhaat pidot voit järjestää vaikka nyyttikesteinä.

Ei tule sulkea ovia niiltä, jotka tahtovat tulla pojan ylppärijuhliin. Eikä heiltä joilla ei ole varaa antaa tarpeeksi kallista lahjaa.

Ei tässä aloituksessa ollut tarkoitus tehdä kaikkeansa, ajatella asioita pojan kannalta, kerätä ideoita, voimaantua ja selvitä asiasta kekseliäästi ja päättäväisesti VAAN valittaa ja marttyyroida miehen käytöstä. Pojan tarpeista tässä viestissä ei ollut kyse.

Mitäs jos tekisit poikasi eteen kaiken mitä voit, ja läksyttäisit sitä ukkoasi niin että tuntuu ilman, että pojan pitää asiasta tietää ja kärsiä? Ahdistaa jo ko. kaverin puolesta, kiva varmaan ajatella juhlia jos ilmapiiri on tuo...

• Tykkää
Reactions: Miuski
Pojan oma kommentti oli "ihan sama" eli ei piittaa juhlista sen kummemmin. Ja ootte te kyllä ihme tyyppejä kun täällä jo syytellään pojan palkkarahojen nyysimisestä. Voi *****! Kyllä vois netissäkin vähän kattoo mitä näppikseltään suoltaa.

Samoin kun joku ehdotti, että lahjarahoilla maksetaan tarjoilut. No ei makseta, koska ne on pojan rahat. Voi luoja teitä!

Ok. Lidlistä 0.89€ keksejä 10 pakettia, pullapitko ja kympillä popcornia. Tai voihan sitä juhlaväellekin keittää vaikka kaurapuuroa! Jep jep.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä äiti;30773159:
Pojan oma kommentti oli "ihan sama" eli ei piittaa juhlista sen kummemmin. Ja ootte te kyllä ihme tyyppejä kun täällä jo syytellään pojan palkkarahojen nyysimisestä. Voi *****! Kyllä vois netissäkin vähän kattoo mitä näppikseltään suoltaa.

Samoin kun joku ehdotti, että lahjarahoilla maksetaan tarjoilut. No ei makseta, koska ne on pojan rahat. Voi luoja teitä!

Ok. Lidlistä 0.89€ keksejä 10 pakettia, pullapitko ja kympillä popcornia. Tai voihan sitä juhlaväellekin keittää vaikka kaurapuuroa! Jep jep.

onhan täällä kerrottu muitakin vinkkejä, edelleen täytekakku ei montaa euroa maksa, ei isommallekkaan väelle.

Oletko kysynyt pojalta olisiko hänellä laittaa juhliin esimerkiksi 50 euroa palkkarahoja? Mitä itse ajattelet, paljonko sinulla itselläsi olisi realistista laittaa juhlatarjoiluihin?

Kun ajattelee, että vehnäjauhopussit ja kananmunat yms. isoonkiin satsiin pullia ja sämpylöitä eivät paljon maksa, niin saisit kyllä todella edullisesti mukavat ja kotoisat juhlat pojallesi, joka on saavuttanut hienon etapin.

Ja esimerkiksi kasvissosekeitto on todella herkullista ja edullista ruokaa (esim. peruna, bataatti, porkkana, sipuli, valkosipuli + ruokacreme), kun tarjoilee itse tehtyjä sämpylöitä ja vaikka smetanaa tai keitetyn kananmunan puolikkaita lisäkkeenä.

Poika luultavasti sanoo, että hänelle ei ole väliä, kun aistii tämän huonon ilmapiirin taustalla. Hän ei halua olla vaivaksi ja sanoa, että olisi mukavaa kun pidettäisiin juhlat koska tietää, että siitä vain seuraa riitoja ja isän ja äidin mökötystä.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä äiti;30773178:
Etkö sä lukenu ketjua? Poppareita ja Lidlin keksejä (0,89 pkt).

Ja lahjarahojen käyttöä tarjoiluihin... Tää on varmaan jotain palstarealismia. Ja kun en innostu näistä oon joku hemmetin ankeuttaja.

No käsketään täällä ostaa paskarotisko autokin joka syö omaisuuden ihan vaan siksi, että pääsisi EHKÄ töihin.

Ja ootte te kyllä ihme tyyppejä Jep jep.

Mun jokainen lempilevyni on tehty siihen maailmanaikaan milloin studiotekniikka ei mahdollistanut kaikkea. Silloin piti vaan osata ja käyttää mielikuvitusta.

Toki voi tehdä kuin AxlRose ja käyttää kymmenen vuotta aikaa tehdäkseen maailman kalleimman levyn, jota kukaan ei viitti kuunnella.

Sanoisin, että toi budjetti on valinnoista kiinni.

Ei eletä toimeentulotuella mutta vähällä rahalla kuitenkin. Varmaan muutama (ehkä 200-300€) pystyttäisiin laittamaan juhliin, mutta tähän pitää sisältyä myös mun ja pikkusiskon juhlavaatteet. Sekin tuntuu ihmisten täällä palstamaailmassa olevan vaikea käsittää, että rahasta voi oikeesti tehdä tiukkaa (vaikka käy töissäkin niin ku mä) ja joku 300 on tosi iso raha. Se on usein meidän koko kuun ruokalasku...

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä äiti;30773205:
Ei eletä toimeentulotuella mutta vähällä rahalla kuitenkin. Varmaan muutama (ehkä 200-300€) pystyttäisiin laittamaan juhliin, mutta tähän pitää sisältyä myös mun ja pikkusiskon juhlavaatteet. Sekin tuntuu ihmisten täällä palstamaailmassa olevan vaikea käsittää, että rahasta voi oikeesti tehdä tiukkaa (vaikka käy töissäkin niin ku mä) ja joku 300 on tosi iso raha. Se on usein meidän koko kuun ruokalasku...

Kumallekkin 50e mekot henkkamaukalta ja 100e kakkuun ja kahviin. Onnistuu helposti. Jää vielä keksirahaakin.

Viimeksi muokattu:
Mun jokainen lempilevyni on tehty siihen maailmanaikaan milloin studiotekniikka ei mahdollistanut kaikkea. Silloin piti vaan osata ja käyttää mielikuvitusta.

Toki voi tehdä kuin AxlRose ja käyttää kymmenen vuotta aikaa tehdäkseen maailman kalleimman levyn, jota kukaan ei viitti kuunnella.

Sanoisin, että toi budjetti on valinnoista kiinni.

Valinnoista joo. Mutta mä en tarjoa yo-juhlissa popcornia ja Lidlin keksejä. Se on mun valintani.

Mun lapsen yo-juhlissa viime keväänä kävi 92 henkilöä. Tarjolla oli alkuun itse tehty sima (2 ämpäriä + ainekset n. 10 euroa), kinkku- ja kasviskiusausta salaatin, itse leivotun leivän ja (alkoholittomien) juomien kanssa (noin 45 euroa) ja jälkiruoaksi hedelmätäytekakkua (3 uunipellin kokoista, joissa 3 kerrosta) (noin 30 euroa), kauralastuja 200 kpl, (noin 8 euroa) ja 2 pellillistä mokkapaloja (n. 16 euroa). Lisäksi tietysti kahvia ja mehua (n. 10 euroa). Kulut siis yhteensä noin 125 euroa, plus muut kustannukset (ml. lakki ja lyyra) 100 euroa. Ei kallista, vain vähän yli 2 €/hlö, ja oli kyllä ihanat juhlat, joista tyttökin tykkäsi, ja kauempaa tulleet vieraat varsinkin kiitteli kun oli kunnon ruokaa tarjolla. Ei varmaan muodikkainta tarjottavaa, mutta tykättiin kyllä kovasti itse :)

Jos se poika ei kerran sen kummemmin juhlia halua niin missä se ongelma oli?
Sit pidätte ne pienet juhlat ja tolla sun budjetilla varmasti saa varattua hiukan ylimääräistäkin tarjottavaa jos sattuu että jokunen muukin vieras kuitenkin tulee.

Ja sori vaan tosta palkannyysimis kommentista. Mutta oli sun viestit sen tyylisiä että tulipa vaan moinenkin mahdollisuus mieleen, näitäkin vanhempia kun on tullut nähtyä...

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä äiti;30773214:
Valinnoista joo. Mutta mä en tarjoa yo-juhlissa popcornia ja Lidlin keksejä. Se on mun valintani.

Niiden popcornien ja keksien hinnalla leipoo jättitäytekakun, mistä riittää tosi monelle. Leivinpellillä uunissa vaan isoja levyjä ja niitä päällekkäin, voi leikellä pienemmiksi, että saa jääkaappiin menemään. Perinteinen kermakakku taitaa tulla halvimmaksi täytekakuista.

Pullapitkokaan ei tule kalliiksi, kannattaa katsella kuiva-aineita tarjouksista jo nyt, samaten pari pakettia kahvia.

Suolaiset tarjottavat ovat niitä kalleimpia.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä äiti;30773214:

Elämä on valintoja.

Jos sä murehdit enemmän juhlakolttuasi kuin itse juhlia, niin mulla ei o sulle mitään neuvottavaa.

Jos mun tarttis vaikkapa ihan nollabudjetilla järkätä kemut, niin niin mä pitäisin ne vilttikesteinä Suomenlinnassa ja lainaisin kavereilta ja seurakunnasta tusinan termoskannuja kaffetta varten. Köyhää, mutta ikimuistoista. Ja entäs sitten.

Sä taas oletat, että ihmisten pitäis vuosikymmentenkin jälkeen muistaa mitä sulla oli päälläsi. Jos olet notkea, niin työnnä pääsi syvemmälle perseeseesi.

Hmm. jos vieraita n. 100 niin siihenhä riittää 2 kymmenen munan kakkua.
Väliin mansikkahilloo, päälle mansikoita hyytelössä. 2 kakkuu saa tehtyy helposti 10 eurolla.
Mun juhlissa oli voileipäkakkua. Väliin on laitettu aina pelkästää italiansalaattia, lihaliemikastiketta, päälle olympiajuustoa, kinkkua, kirsikkatomaatteja ja kurkkua. Olympiajuusto on tuossa se kallein, mutta kait senki voi korvata jollakin muulla.
Sitten jtn peruspullaa, keksejä. Juomaksi mehua ja kahvia.
Jos jtn herkkuleipii tekee niin tekee ihan vain kinkkujuustoleipii. Ei tarvitse mtn lohi/hirvenliha leipii olla.
Sit viel joku normi marjapiirakka.
Voi luoja et omat juhlat kuulostaa iha katastroofilta muiden juhliin verrattuna, mutta ei tullu todellakaa stressattua antimista! Kaikki tehtii ite ja se oli siinä. Eipä ole 6 vuoden päästä kukaan tullu sanomaan et olipa sul köyhät juhlat.

Juhlavaatteet voit ostaa kirpparilta / huutonetistä / tori.fistä. Oikeesti saat molemmille ne hommattua ainakin 30 e hintaan...
Kampaukset ja juhlameikit voitte tehä ite.

Iha järkyttäviä määriä ihmiset kyl laittaa juhlintaan rahaa.

... Meitä on iso perhe, monta lasta - lähimmäisiä ja sukuakin piisaa - ja toki myös ystäviä. Rahaa on, mutta ei ylimääräistä. Niin että arjesta selvitään. Juhlia on - esim. Synttäreitä monet vuodessa. Tietysti on ollut myös ristiäisiä sun muuta isompaa juhlaa. Tulossa rippijuhlia, valmistujaisia yms. Kyllä sitä aina miettii että kuinka ja millä budjetilla kaiken järjestää - mutta. Sanonpahan vaan, että asenteesta se on kiinni. Jos osaa leipoa, tai edes lukea (eli siis tehdä ohjeista) ja on netti käytössä niin ei ole kyllä kuin omasta viitsimisestä ja organisoimisesta kiinni juhlat kuin juhlat. Eikä ne tarjoilut ja hienot puitteet juhlia tee, vaan se tunnelma ja ajatus - halu tehdä ja järjestää - näyttää toiselle sillä tavoin että on ylpeä ja välittää. Voin kuvitella että monikin nuorimies vastaa kysyttäessä "ihan sama" , mutta tuskin se kuitenkaan on. Voi vaikka ajatella, että ei halua vaatia mitään ihmeellistä itselleen, kun toki on varmaan huomannut että sitä rahaa ei kasva teilläkään puissa. Ja vaikka nuori itse ei ihan oikeasti niin piittaisi juhlistaan, on ylioppilas ja /tai vasta valmistunut aina vanhemmilleen ylpeyden aihe, jota sietää kyllä kahvitella ihan vaikka omaksi ilokseen. Nämä ovat niitä ainutkertaista hetkiä, joita vaalitaan sitten muistoissa. Ikävää ukoltasi että taisi pilata sinunkin juhlatunnelmasi, jotenkin ensimmäisestä viestistäsi sain sen käsityksen, että halusit järjestää juhlat- mutta miehesi oli torpannut suunnitelmasi omalla pihyydellään ja pessimistisyydellään. Nyt se näytti kyllä myrkyttäneen omatkin ajatuksesi.. Mietipä hetki sitä lastasi; ajattele hänen syntymäänsä, pikkulapsi aikaa, kouluvuosia, pituutta venähtänyttä nuorukaista ja nyt tätä tulevaa juhlaa. Ole ylpeä pojastasi, itsestäsi hänen äitinään ja anna sen onnen ja ilon ja rakkauden näkyä näissä(kin) juhlissa. Keksit varmasti hyvän kompromissin sadan ja neljän vieraan väliltä - tai sitten vaan aloitat helkkarin moisen leipomisen pakkaseen ja kyttäät kahvitarjouksia ;)

Yhteistyössä