Kasvatusapua kiitos. Kysysyms vajaa 6vee pojasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras ap

Vieras
Mitä minun pitäis tehdä tai toimia. Poika menee syksyllä eskariin ja on nyt kotihoidossa.
Niin ongelma on se et hän on alkanu laittaan joka asiassa vastaan. Mikään ei passaa. Kaikki on hankalaa. Ja mikä ärsyttävintä hän on alkanu tulkuttaan vanhemmille ihmisille. Ihan kaikille. Mummoille, äidille, isälle, hoitajalle, siis ihan kaikille.
Olen pyrkiny huomioimaan ko lasta paremmin, kuten mieheni.

Aika helposti menee sit itsellä siihen et pelkää,et poika pistää jonku shoun pystyyn tai alkaa ladella tyhmyyskiä ihmisten kuullen. Niin itsellä etukäteen menee sellaseksi pauhaamiseksi ja varotteluksi. Ja jälestäpäin tuntuu et kaikki kaatu taas. Mä olen ihan väsyny ton pojan kans. Tuntuu ettei hän edes halua osata käyttäytyä vaikka kuin yrittäisin kehua ja kannustaa vaikka SE ON vaikeeta.

Taitaa kuulua ikään. En osaa muuta sanoa kuin että menee ajan kans ohi. Ehkä parempi vetää "matalaa profiilia" ettei joka kerta esim etukäteen varoittelis poikaa. Saattaa vaan kasvattaa paineita ja sit ne purkautuu epätoivittuna käytöksenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Taitaa kuulua ikään. En osaa muuta sanoa kuin että menee ajan kans ohi. Ehkä parempi vetää "matalaa profiilia" ettei joka kerta esim etukäteen varoittelis poikaa. Saattaa vaan kasvattaa paineita ja sit ne purkautuu epätoivittuna käytöksenä.

Aivan. Olen itsekkin tämän huomannut. Ja ajatellut ihan samoin.

Kyllä se taitaa ikään liittyä. Meillä ei olla vielä tuossa vaiheessa, mutta etukäteen olen ajatellut, että sitten kun tullaan, niin mun lääkkeet on tiukka ote, pyrkimys vuorovaikutukseen ja ajan antaminen. Eli juuri kuten säkin kirjoitit. Antaa omaa aikaa, tehdä yhteisiä juttuja, pyrkiä positiivisuuteen ja kannustamiseen. Mutta samaan aikaan se, että niihin tulkuttamisiin yms. epätoivottuun käyttäytymiseen tiukka ote. Eli samoin kuin uhmaikäisen kanssa - omaa käyttäytymistä pitää skarpata, ohjakset tiukemmalle. Jos kiellät turhan tulkuttamisen, se on sitten kanssa kielletty. Ja jos sen aloittaa, niin jokin ennalta sovittu varoitus, ja jos jatkaa, niin rangaistus. Eikä löysäilyä omalta puolelta.

Meillä sanottiin päiväkodissa, että ennen eskaria tai viimeistään eskarissa tulee kova kapinavaihe, jossa lapsi menisi vain oman mielensä mukaan. Ohjeena lienee, että hyvistä käytöstavoista ei saa silti luopua. Lapsen on osattava käyttäytyä. Palkitaan ja kiitellään onnistumisista ja rangaistaan huonosta käytöksestä. Vanhemmilta vaaditaan vaan määrätietoisuutta ja satoja kertoja toistuvia kieltoja perusteluineen...Kyllä se joskus kantaa hedelmää, kun ei vaan luovuta.

Yhteistyössä