Asunnon etsimisen ongelma.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaimoke"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vaimoke"

Vieras
Olemme saaneet miehen kanssa pankista budjetin oman asunnon ostoon. Olemme siis aviopari, lapsia on. Sanotaan että bujetti on vaikka x. No, tällä x-summalla löytyy kohtalaisen kuntoisia omakotitaloja, tai vähän remontoituja kerrostaloasuntoja (vanhoista taloista). Ongelma on nyt siinä, että mies ei kelpuuta mitään kohdetta, jota olen ehdottanut. Paria kerrostaloasuntoa olemme käyneet katsomassa, joista ei kyllä kumpikaan syttynyt. Mies oikeasti vaatii että asunnon pitää olla sellainen, jossa ei ole tulevia remontteja lähivuosina, joka olisi siististi remontoitu nykyaikaiseksi. Mutta kun ei tuolla meille myönnetyllä summalla löydy sellaista! Ei saa olla alle 80-luvun talo, pitää olla putket uusittu, ikkunat, katot ym. Sitten kun sen vaatimuslistan mukaisen asunnon löytyy, se on jo uudiskohdetta vastaava ja hinta onkin 3 kertaa x-summa. Eikä meillä ole varaa sellaista ostaa.

Olen ihan masentunut ja hautaan kohta kokonaan kaikki asunnon ostounelmat. Vituttaa maksaa vuokraa tonnin verran kuussa, kun sillä rahalla makselisi omaa. Onko kellään muulla ollut tällaisia vaikeuksia asunnon ostossa? Miksi mun mies on noin urpo????

Sun mies on siinä mielessä järkevä, että isot remontit tulee paljon kalliimmaksi kuin pieni pintaremontti. Teidän kannattaisi siis ostaa mahdollisimman hyväkuntoinen kohde RAKENTEILTAAN ja rempata sitten vaikka pinnat mielenne mukaan. Tai ostaa uudempi mutta pienikokoisempi asunto.

Kannattaa myös vertailla kohteiden asumiskustannuksia. Sähkölämmitteinen omakotitalo saattaa tulla kalliiksi mikäli on huonosti eristetty. Edullisella vastikkeella taas maksatte suurempaa lainaa.

Tottakai tulee kalliimmaksi, mutta kun mies ei suostu edes sellaista kohdetta ostamaan, jonka saisi pintaremontilla meidän näköiseksi. Ja asutaan niin pienessä kaupungissa, että täällä ei hirmu paljon edes ole asuntotarjontaa.

Noh, ehkä kannattaa tyytyä siihen vuokralla asumiseen sitten.

Meillä oli aikoinaan sama ongelma. Lopulta mkies suopui mun kannalle ja ostettiin vanhempi, jonkin verran remonttia kaipaava talo.
Perseelleenhän se meni ku sitä remontoitavaa ilmeni jo kuukaudessa puolta enempi mihin oltiin varauduttu. Ja sit ilmeni jo niin iso vika et myyjä mieluummin osti kämpän takas ku et ois hyvittäny meille kauppahinnasta. Kalliiksi se silti tuli meillekkin...

Ton jälkeen päätin et talot saa mun puolesta olla rauhas, ellei oo varaa ostaa hyväkuntoista.

Mun ystävällä oli tismalleen sama tilanne. Noin 10+ asuntoa kävivät katsomassa ja mikään ei kelvannut miehelle.

Jos molemmat todella haluaa sen asunnon ostaa (eikä tämä ole vain sinun unelma) niin silloin kannattaa sanoo miehelle, että hänkin aktiivisesti etsii omasta mielestään sopivaa kämppää. Suosittelen ehdottomasti laittamaan kauppojen ilmoitustauluille ilmot sekä paikallislehteen. Kannattaa myös olla oman paikkakunnon välittäjiin yhteydessä ja kysyä suoraan, onko tuollaisia kohteita.
Ystävälläni kävi niin, että välittäjä sanoi suoraan, että epärealistiset odotukset, ette tule tuolla hinnalla saamaan tältä alueelta noin isoa asuntoa. Onko teillä mahdollisuutta laajentaa asuntoa?

Toisaalta, kevät on asuntokaupassa aina hyvää aikaa ja kohteita tulee myyntiin. Jos teillä ei ole kiirettä, niin odottakaa tämä kevät ja katsokaa tuleeko mitään kohdalle.

Jos teillä ei ole varaa niin sitten ette voi ostaa. Meillä oli pakko saada isompi asunto ja lopulta piti sitten alkaa talon kriteereistä tinkimään tai muuten oltaisiin jääty 75 neliön kolmioon. Sen verran jouduttiin tinkimään, että talossa on yksi huone vähemmän kuin ajateltiin ja talo on 30 vuotta vanha. On asuttu kaksi vuotta ja nyt alkaa sitten täydellinen sauna- ja kylppäriremontti ja samalla uusitaan käyttövesiputket. Kesällä tulee kuntokartoitusta kattoon. Akuuttiahätää ei siellä pitäisi olla, mutta tarkastetaan ja remontissa se on sitten ehkä seuraava seuraava. Pintoja on jo vähän uusittu ja kesällä uusitaan enemmänkin.

Katselkaa vielä ja odottakaa, jos sopiva tulisi kohdalle. Ehkä jostain vaatimuksesta joudutte tinkimään, mutta pakolla ei kannata ostaa kohdetta, joka ei ole mieleinen.

Me ollaan oltu useamman kerran samassa tilanteessa. Eka kerralla katsomamme kohteet olivat aivan hirveitä. Ongelma ratkaistiin siilä, että omakotitalon sijasta ostettiin rivitalo. Toisella kertaa etsittiin omakotitaloa. Tuntui, ettei meidän budjettiin sopivaa mieleistä löydy millään. Mutta sitten se löytyi. Just sopivan hintainen ja hyväkuntoinen. Sijainti ei ollut paras mahdollinen, mutta meille se sopi. Kolmannella kertaa ei löytynyt edes yhtään sellaista, jota olisi viitsinyt käydä katsomassa. Olimme jo luovuttamassa, mutta sitten tuli sopiva talo myyntiin. Käytiin katsomassa ja kaupat tuli.

Olen vastaaja Viiraksen kanssa samoilla linjoilla, että asuntoa kannattaa etsiä rauhassa ja miettiä vaihtoehtoja. Kiireellä pilataan omat mahdollisuudet. ja hyvät kaupat.

Parin kerrostalon katsastaminen ei ap:sta vielä asunnon ostajan asiantuntijaa tee ja kannattaa vaan kiertää sellaisiakin kohteita, joita ei ilmoituksen perusteella lähtisi katsomaan ja hinta silti tuntuisi sopivalta. Oma koti voi löytyä yllättäen sieltä, mistä vähiten sitä odottaisi. Samalla oppii tuntemaan alueen asuntomarkkinat ja mikä on alueeseen nähden realistisin hinta.

Asunnoissa maksaa myös osoite, asuianalue, joten senkin suhteen voi kirkastaa ymmärrystään ja miettiä olisiko joku vähemmän hyvänä pidetty lähiö joiltakin osin kivakin asua. Helmiä saattaa löytää sellaisistakin kohteista.

Kiitos vastauksista. Tosiaan olen miehellenikin sanonut, että käydään edes katsomassa erilaisia kohteita jotta saa vertailupohjaa. Mutta kun pitää olla niin jääräpäinen että jos häntä ei yhtään kiinnosta niin silloin on ihan turha edes käydä katsomassa. Olemme hiljaisesti etsitty jo parin vuoden verran, nyt vähän aktiivisemmin kun saimme konkreettisen budjetin. Ja sitäkin olen koittanut sanoa, että vaikka kohde ei kuvista sytyttäisi niin tunne voi ollakin ihan erilainen kun menee katsomaan paikan päälle. No, nyt sain sen suostuteltua katsomaan yhtä rivitaloasuntoa, jossa on sentään remontoitu sauna ja pesuhuone ja hintakin olisi budjetissa.. saa nähdä kuinka käy. :D

Ne tulevat remontit maksavat myös, mutta kannattaa katsella mitä remonttia on tulossa. Itse pitäisin putkiremontteja suurimpana edellytyksenä. Sukulainen osti äskettäin putkiremonttikohteen. Se oli huomioitu hinnassa, mutta joutuu nyt asustelemaan väliaikaisessa vuokra-asunnossa, kun remontoitavassa ei ole vesiä ja viemäreitä käytössä yli kuukauteen.

Ikkunoista tulee reilusti hintaa, mutta yleensä puhutaan vain tonneista, jättiasunnoissa voi mennä kymmenenkin tonnia. Meillä on sellainen juuri tulossa, mutta se ei asumista estä, lisävaivaa tietenkin tuo hetkeksi, kun joutuu huonekaluja siirtelemään, verhoja poistamaan jne. Mutta kerralahan ei tarvitse taloyhtiöiden remontteja maksella, jos ei halua, vaan yhtiö ottaa lainaa ja osakkaat maksavat sitten rahoitusvastikkeessa sen lainan vähitellen, jotkut taas kerralla.

Omakotitaloissa ne remontit joutuu maksamaan käytännössä heti tehdessä. Toinen sukulainen joutui vesiputket vaihtamaan heti ensimmäiseksi, oli kuulema ollut viime hetki ne vaihtaa, kohta olisi tullut vesivahinkoja.

Teidän tapauksesssannne etsisin varmaan sopivaa kerrostaloasuntoa, jonka voisi vaihtaa isompaan tai omakotitaloon myöhemmin. Kerrostaloasunnot kun ovat yleensä edullisempia hankkia kuin omakoti- tai rivitalot. Tällä hetkellä on pitkälti ostajan markkinat, katselkaa ja käykää monissa asuinnoissa katselemassa eri paikoissa, jos joku täyttäisi teidän vaatimuksenne. Hintaakin voi yrittää tinkiä, etenkin pitkään kaupan olleissa se onnistuu helpommin, tosin jotkut myyvät sitä todelliseen hintaan ilman tinkimisvaroja.