Kellään neuvoa mikä avuksi 7-vuotiaan kovaan jännitykseen?? tulee esim lääkärissä käydessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yyy

Vieras
On ujohko muutenkin mutta esim.ikoulussa hyvin pärjää eikää ongelmia. Muutaman kerran joutunut käymään röntgenissä käden murtuman takia ja on siellä jännittänyt niin että toisella kerralla oksenti ja toisella kerralla tuli huono olo ja meinasi pyörtyä.

Onko mitään keinoa millä tätä kovaa jännitystä saisi helpotettua?????

Kannattaa varmaan jutella lapsen kanssa ihan rauhassa ennen ja jälkeen lekurin. Miksi pelkää, onko jotain virheellisiä käsityksiä tms? Ei kannata käyttää sanoja "leikkaa" tai "pistää", vaan mielummin "korjaa" jne...

Keskusteltu on kyllä näistä käynneistä ja mietitty mikä niin kovasti jännittää. Säälittää ihan kauheasti toinen kun joutuu niin pinnistelemään. Lääkärissäkin jännittää mutta sentään väri pysyy kasvoilla eikä tuu huono olo. Yksi on varmasti sekin kun joutuu röntgenissä käymään yksin kun minä odotin ulkopuolella.

Keskusteltu on kyllä näistä käynneistä ja mietitty mikä niin kovasti jännittää. Säälittää ihan kauheasti toinen kun joutuu niin pinnistelemään. Lääkärissäkin jännittää mutta sentään väri pysyy kasvoilla eikä tuu huono olo. Yksi on varmasti sekin kun joutuu röntgenissä käymään yksin kun minä odotin ulkopuolella.

Eihän vanhempien esimerkki vaan vaikuta? Jos ilmaiset voimakasta sääliä? Entäs jos menisit röntgeniin mukaan etkä oottais ulkona?

Onko vanhemmat ylireagoineet ennen lääkäriin menoa. Jos siistä kovin kohistaan ja kerrotaan omia kokemuksia ja vaahdotaan ympäriinsä niin herkkä lapsi alkaa kyllä jännittään.

Keskusteluissa on hyvä käydä läpi myös mitä lääkärissä/röntgenissä tapahtuu, vaihe vaiheelta ja niin monta kertaa kerraten kuin lapsi haluaa. Ennakointi voi helpottaa jännittämistä, kun lapsi tietää mitä tulee tapahtumaan. Kotona voi myös "harjoitella" röntgenissä käyntiä.

Ei oll kyllä suurenneltu mitään tutkimuksia tai lääkärissä käyntiä tms. Reilusti kerrottu mitä edessä on jne. Röntgeniin ei ät säteilyn takia ottaneet minua mukaan, tottakai olisin mennyt jos se olisi ollut mahdollista. Säälin tyttöä kovasti kun joutuu jännittämään ja on huono olo mutta en kyllä ole mielestäni mitenkään surkutellut sitä hänelle. Olen sanonut että kaikki jännittävät jotain asiaa jne. Ja aina on kehuttu ja jollain lailla palkittukin käynnin jälkeen.

Yhteistyössä