Mitä tienaatte kuukaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miinuska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuinka moni sitten asuu vuokralla, ja miksi? Ymmärrän sen, jos ei pankki myönnä lainaa. Mutta eikö muussa tapauksessa vähän niinkuin heitetä rahaa hukkaan?

Ja nuo sijoitukset mitä monilla on, mitä ne ovat? Ja miten vaikuttaa rahatilanteeseen?

Minä saan kuukaudessa noin 270€ opintotukea, ~100€ lapsilisää ja ~200€ elatusmaksua. Mies saa noin 1600€ palkkaa. Tilillä joitakin euroja. Asutaan vuokralla halvassa kaksiossa. Mulla koulumatka 100km/pv. Raha riittää elämiseen.

En osaa erotella kovin tarkkaan, kun kaikki on yhteistä ja menee samalle tilille. Lisäksi miehen (yrittäjä) tulot vaihtelevat kuukausittain. Tulot suunnilleen 8500 euroa kuukaudessa (netto). Omakotitalossa asutaaan ja hyvin tullaan toimeen. Säästöön 20-30 000 euroa vuodessa.

yksinhuoltajaäiti. Kotona kolme poikaa, vanhimmasta ei tule enää lapsilisää, eikä elareita. Lukiossa.
Oma palkka bruttona 3200, nettona 2200. En saa mitään asumistukea enkä muuta.
Tuosta 2200 eurosta menee tasan puolet asuntolainaan ja vastikkeeseen, jäljelle jäävä tuhat euroa ruokakauppaan, laskuihin, harrastuksiin. Tili on aina tyhjä ennen tilipäivää, ei säästöjä. Minimielarit. Tiukkaa tekee, kun on lukiolaisia, ja syövät kuin hevoset.

Opiskelijana 335e tukea ja osa-aika töistä 100e eli 445e plus lapsilisät n. 200e = 645e
Mies saa nettona 1100e osa- aikaisena.
Asutaan kerrostalo kolmiossa vuokra 700e kuukaudessa plus sähkö 25e plus vesi neljältä 80e.

Tulot bruttona 4400e + 3100e, nettona tekee 2800+2200e (kiitos progressiivinen verotus :( ) eli yhteensä viitisen tonnia. Ei lapsia.

Säästössä yhteensä vajaa 50 tonnia, ollaan vaihtamassa isompaan asuntoon=taloon nykyisestä rivitalosta.

Asutaan tälläkin hetkellä (maksetussa) omistusasunnossa.

Ihan hyvin pärjätään, ollaan molemmat melko nuukia joten säästöön jääkin pari tonnia joka kk. Ne käytetään kohta siis tuohon asunnon vaihtamiseen, ja laina-aika jäänee alle 10 vuoden.

Minä 3500€ ja mies 2400€ bruttona, itselle kerran vuodessa lisäksi muutama tonni bonusta. Kotona yksi päivähoitoikäinen lapsi.
Kivasti elellään, eikä pahemmin katsota, mitä kaupasta ostetaan. Asutaan paritalon puolikkaassa. Kaksi autoa, pelit ja vehkeet, mitä nyt keksiikään.
Säästöön saisi rahaa joka kuukausi, mutta usein ollaan ostettu jotain isompia juttuja (esim. auto) niillä säästöillä.

Mä olen opiskelija, saan kuukaudessa palkkaa n. 1100-1300e. En nosta tukia. Mies saa n. 3100e. Ollaan nuoria, ja vasta urat alkamassa, joten palkka nousee tasaista tahtia. Säästöjä on muutamia tonneja, ja asp tili - josta ostetaan muutamien vuosien päästä asunto. Tilillä mulla on tällä hetkellä 1600e. Miehen tilistä en tiedä, sillä on muutama eri säästötili ja käyttötili.

Asutaan vielä vuokralla, ja rahat riittää kyllä oikein hyvin elämiseen. Ei tunnu sieltä että toinen olisi opiskelija. Eletään varojen mukaan, esim autoon ei olisi varaa.

Mulla 2500 miehellä 2900 brutto eli jotain 4000 yht nto. 3 lasta ja maksettu rivariasunto. Säästössä muutama tonni ja auto on vanha romu. Vaihdettais jos ois rahaa. Ruokaan ja markettivaatteisiin raha riittää. Kerran vuodessa joku reissu yritetään irrottaa.

Tienaan nettona noin 3000 € kuussa. Mies on työttömänä ja saa nyt liitosta noin 1000 € kuussa.

Omistusasunto josta vielä reilusti velkaa (240.000) ja pari lasta, pärjätään hyvin muttei herroiksi elellä.

netto aikalailla tasan 7 000/kk meiltä aikuisilta yhteensä. Tilillä rahaa noin 5 000 (tämän kokoisella perheellä on pakko pitää jemmassa rahaa) ja osakkeissa yhteensä 60 000.

On asuntolainaa ja kesämökkilainaa, yhteensä niitä lyhennetään kuukaudessa 1600e. Isossa perheessä myös paljon menoja; 2 autoa pakko olla, ruoka, vaatteet, puhelinlaskut, vakuutukset.... Meillä kolme teiniä joten niiden menot on isommat kun pienten lasten (ruoka, vaatteet, harrastukset, koulujutut)

Pärjätään hyvin, mutta koko ajan yritetään myös säästää, esim. autot lahoaa kuitenkin joskus eikä haluta lainarahalla ostaa uutta/"uutta" jne.

Itse olen kotihoidontuella ja teen töitä iltaisin ja viikonloppuisin eli kht netto 498 + palkka netto 1300-1500 ja miehen palkka netto 2200-2400 + lapsilisät kahdesta muksusta. Velkainen omistusasunto. Kyllähän tällä jotenkin pärjää ja vähän jää säästöönkin mutta eipä kovin leveetä elämää vietetä...

Minä sairaanhoitaja kolmivuorossa, valmistun pian eli palkka 2359e -5% bruttona, päälle lisät. Mies opiskelee täyspäiväisesti, tulot opintotuki käteen 270e. Vuokralla asutaan, asumiskulut 700e kuukaudessa. Yksi lapsi. Opintolainaa on, siitä suurin osa siirretty ASP-tilille. Miehen valmistuessa ja saadessa töitä tulee bruttopalkka olemaan n. 3000e tienoilla. Jos siis saa töitä, toivotaan :)

Ihan mukavasti eletään, paaaaljon pienemmilläkin tuloilla ollaan tultu toimeen.

Hui kamala, miten suuria kk -tuloja joillakin... Oma ei ala edes 2:lla; on hieman alle. 3 lapsen yh, ok -talo vuokralla. Eilen tilillä oli 19€. Etelän- tai edes kotimaan matkoista turha haaveillakaan. Ruokaa ja vaatetta on jokaiselle mutta tiukka budjetti oltava, että raha riittää.

Mä olen opiskelija, saan kuukaudessa palkkaa n. 1100-1300e. En nosta tukia. Mies saa n. 3100e. Ollaan nuoria, ja vasta urat alkamassa, joten palkka nousee tasaista tahtia. Säästöjä on muutamia tonneja, ja asp tili - josta ostetaan muutamien vuosien päästä asunto. Tilillä mulla on tällä hetkellä 1600e. Miehen tilistä en tiedä, sillä on muutama eri säästötili ja käyttötili.

Asutaan vielä vuokralla, ja rahat riittää kyllä oikein hyvin elämiseen. Ei tunnu sieltä että toinen olisi opiskelija. Eletään varojen mukaan, esim autoon ei olisi varaa.

No ei tietenkään tunnu siltä, että toinen on opiskelija kun sulla opiskelijana tulot päälle tonnin kuukaudessa. Kyllä varmasti tuntuisi jos saisit pelkkää opintotukea ja olisi vielä lapsi/lapsia elätettävänä.

Itse haaveilen yliopisto-opinnoista, mutta haaveeksi taitaa jäädä koska ei ole varaa opiskella opintotuella. Monimuotona jos pääsisi opiskelemaan erääseen koulutukseen ammattikorkeaan niin voisi samalla tehdä töitä kun lähiopetuspäiviä ei ole montaa kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän nyt realismia;30741450:
No ei tietenkään tunnu siltä, että toinen on opiskelija kun sulla opiskelijana tulot päälle tonnin kuukaudessa. Kyllä varmasti tuntuisi jos saisit pelkkää opintotukea ja olisi vielä lapsi/lapsia elätettävänä.

Itse haaveilen yliopisto-opinnoista, mutta haaveeksi taitaa jäädä koska ei ole varaa opiskella opintotuella. Monimuotona jos pääsisi opiskelemaan erääseen koulutukseen ammattikorkeaan niin voisi samalla tehdä töitä kun lähiopetuspäiviä ei ole montaa kuukaudessa.

Aikuisena on mahdollistaa opiskella myös aikuiskoulutustuella, mikäli ehdot täyttyy. RAhallisesti helpompaa :)

[QUOTE="meh";30741487]Aikuisena on mahdollistaa opiskella myös aikuiskoulutustuella, mikäli ehdot täyttyy. RAhallisesti helpompaa :)[/QUOTE]

Ei täyty ehdot.

Mulla jää käteen n. 1400-1500 euroa kuussa, miehelle 300 - 2000 euroa, riippuen töistä. Ei kauheasti säästöjä, ehkä kahden (minun) palkan verran... Omakotitaloa rakennetaan, laina 120 000, josta maksettu n. 22 000 euroa.

Vielä on pinnalla pysytty.

Lainalla, opintotuella ja sivutöillä ne on minunkin yliopisto-opintoni maksettu. Ja aika monen muu.

Mulla menisi päivästä paljon aikaa kulkea opiskelemassa 90km:n päässä joten ei siitä paljoa jäisi aikaa töiden tekoon eikä täällä pienellä paikkakunnalla ole niin vain töitä tarjolla. Aika hyvä tuuri saisi olla, että olisi osa-aikainen työ tarjolla joka sopisi kokopäiväiseen opiskeluun. Siksi hainkin monimuotokoulutukseen niin siinä samalla voisi tehdä kolmivuorotyötä hoitoalalla ja taloudellinen pärjääminen on aivan eri luokkaa kuin opintotuella.

Lainaa en saa. Pelkkä opintoraha ei mitenkään päin riitä kun pitäisi maksaa miehen kanssa asumiskuluja ja elättää oma lapsi. Mulle ei vain enää ole mahdollista opiskella opintotuella ja sitä on turha muiden yrittää vääntää muuksi. Mä tiedän omat realiteetit joten älkää alkako tästä vääntämään. Luuletteko etten ole tehnyt laskelmia moneen kertaan ja aina on tulos sama: ei ole varaa. Enkä kaipaa mitään jeesusteluja tuosta miksi en saa lainaa, ei kuulu teille tuo asia.

Mä vain alunperin kommentoin tuota jolla omat tulot yli tonnin ja sanoi ettei tunnu missään vaikka toinen on opiskelija. No ei kai kun ei se opiskelija ole opintotuella elävä.

Yhteistyössä