Mitä tienaatte kuukaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miinuska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miinuska"

Vieras
Kysymyksiä rahasta.. Eli tämänhetkinen uutisjuttu sai uteliaaksi. Miten täällä eletään. Laittakaa ihmeessä täsmennyksiä vastauksiin, jos haluatte. Tässä muutama kysymys..

Kuinka paljon tienaatte kuukaudessa (netto tai brutto)Kuinka paljon teillä on rahaa tällä hetkellä tilillä? Miten asutte, vuokralla vai omistusasunnossa? Riittääkö raha elämiseen?

Itse tienaan bruttona n. 1900 euroa/kk, olen äitiyslomalla. Mies tienaa bruttona n. 4000-4500/kk.

Tilillä mulla tällä hetkellä n. 5000 euroa.

Omakotitalossa, lisäksi omistamme sijoitusasunnon.

Raha riittää tällä hetkellä elämiseen hyvin. Hieman jännittää miten käy, kun jään hoitovapaalle..Ikinä oikeastaan ei ole tarvinnut katsoa rahankäyttöä, tai esim. mitä kaupasta ostaa. Ulkomaille pääsee jos haluaa, tällä hetkellä kyllä lapsi rajoittaa menemisiä.. Onneksi kuitenkin lisäksi rahaa säästössä sekä sijoituksissa/rahastoissa mikäli joskus tulotaso jostain syytä romahtaa. Lisäksi sijoitusasunnon voi myydä pois, jolloin rahaa saa käteen n. 40 000

Mitä aapee miehesi tekee työkseen kun tuollainen palkka on? Omani tienaa 2300 e kuussa. Itse olen työmarkkinatuella 650e kuussa.

2 lasta ja vuokralla rivitalo, yhteensä asumiskulut 920e kuussa.

Jos miehellä on tuollaiset tulot, niin ei pitäisi kyllä jännittää miten pärjäätte hoitovapaan aikana. Sori nyt vain. Eikä ole mikään pakko jäädä hoitovapaalle jos tuntuu ettei miehen tuloilla muka pärjää. Ihmiset pärjäävät paljon pienemmilläkin tuloilla.

[QUOTE="Miinuska";30740025]Tuo on siis mieheni bruttotulo. Nettona käteen jää alle 3000 euroa.[/QUOTE]

Niin ja moni ei saa edes bruttona sitä mitä miehesi saa nettona. Silti asutaan omakotitaloissa ja elätetään perhe myös hoitovapaan aikana. Näissä perheissä on syytä jännittää, että riittääkö rahat ja kun ei välttämättä ole kovin isoja säästöjä. Eikä voi kuin haaveilla ulkomaanmatkoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän nyt realismia;30740028:
Niin ja moni ei saa edes bruttona sitä mitä miehesi saa nettona. Silti asutaan omakotitaloissa ja elätetään perhe myös hoitovapaan aikana. Näissä perheissä on syytä jännittää, että riittääkö rahat ja kun ei välttämättä ole kovin isoja säästöjä. Eikä voi kuin haaveilla ulkomaanmatkoista.

Juuri näin. Meillä oli tällainen tilanne, mutta etukäteissäästöjen ja taitavan rahankäytön ansiosta selvittiin oikein hyvin. Toki siinä penniä piti venyttää.

Mitä ihmettä teidän miehenne tekevät työkseen, jos pidätte 4000-4500 tienaavaa ihmistä niin varakkaana, ettei toisen tulojen romahtaminen aiheuta minkäänlaista ongelmaa :O

Oma palkka on bruttona 5100 euroa ja tosiaan verotus huolehtii siitä, että nettoa jää noin 3200 euroa. Ei mitään erityisen leveää elämää vietetä, vaikka miehen tulot ovat samaa luokkaa. Rahat riittää kaikkeen mitä halutaan ja tarvitaan.

Omakotitalossa asutaan Helsingissä.

• Tykkää
Reactions: piiku2 ja AivanSama
Itse olen tällä hetkellä kotona eli saan kotihoidontukea vain ja muutaman satasen päälle etätöistä joita teen.
Mieheni tienaa 10 000-12000e kuukaudessa keskimäärin, tässä mukana siis kaikki saatavat. Peruspalkka on vain 5000 euroa.

Säästöä kertyy koko ajan, mutta niille on jo tarkoitus ja tulevat menemään lähes kaikki. Sijoituksia on jonkin verran ja rahaa emme yleensä säilytä tilillä kuin korkeintaan muutaman tonnin. Välillä käyttötili käy nollillakin jos oikein kunnolla säästetään. Pyritään ostamaan kaikki käteisellä, kuten viimeinen remontti ja tietysti autot.

Asumme omassa asunnossa.

[QUOTE="Näin meillä";30740044]Mitä ihmettä teidän miehenne tekevät työkseen, jos pidätte 4000-4500 tienaavaa ihmistä niin varakkaana, ettei toisen tulojen romahtaminen aiheuta minkäänlaista ongelmaa :O

Oma palkka on bruttona 5100 euroa ja tosiaan verotus huolehtii siitä, että nettoa jää noin 3200 euroa. Ei mitään erityisen leveää elämää vietetä, vaikka miehen tulot ovat samaa luokkaa. Rahat riittää kaikkeen mitä halutaan ja tarvitaan.

Omakotitalossa asutaan Helsingissä.[/QUOTE]

Juuri näin. Aloituksessa siis meidän perheemme palkkatulot, itse en pidä tuloja mitenkään valtavina. Kaikkinon tietysti suhteellista, ymmärrän tämän. Miehelläni työtilanne on ollut vakaa jo vuosia, mutta mitä vain yllätyksiä voi sattua kenen tahansa kohdalle. Ja kuukauden päästä minä tipahdan pois äitiysrahasta, ja kyllä se suoraansanoen minua hieman mietityttää. Ja saahan se mietityttää.

[QUOTE="Kotiäitee";30740018]Tienaan? No mitä se kotihoidontuki nyt tällä hetkellä onkaan... Ja lapsilisät kahdesta lapsesta, mutta se ei mielestäni ole mitään tuloa.[/QUOTE]

No kuule.. eiköhän kaikki mikä plussaa on, ole tuloa?

Minulla brutto 8700, tilillä taitaa nyt olla ehkä tonni. Miehellä brutto 9500, tilitietoja en tiedä. Molemmilla lisäksi jonka sivutulojaja pääomatuloja. Yhteistä velkaa aikalailla 150k (asuntolainaa). Oma rt-asunto, lisäksi 2 sijoitusasuntoa ja metsää, yhteinen isompi osakesalkku, lapsilla rahastot ja pienet salkut. Raha riittää elämiseen hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän nyt realismia;30740028:

Ihmisen tuloista menee keskimäärin 40% asumiskuluihin. Siksi on aika merkittävää, onko se ok-talo maksanut vaikka 40 000e vaiko 600 000e. Suurissa kaupungeissa ok-talosta ( ja normaalista perheasunnosta ei-70-luvun putkiremppatalossa) pitää pulittaa niin iso summa, että se vaikuttaa suuresti, pärjääkö yhden ihmisen tuloissa vai ei.

Palkat eivät sentään vaihtele noin paljoa eri maan osien välillä, mutta menot (asumisesta johtuen) kyllä.

Minä netto 1600e ja miehen netto 1970e, mulla on tilipäivä aina kuun alussa ja miehellä kuun puolessa välissä.
Asutaan omakotitalossa, lainaa lyhennetään 1000e/kk.
Kahden lapsen perheessä rahat riittää vaikka ei juurikaan ulkomailla käydä.
Tällä hetkellä on minun tililla 150e ja miehellä se 1000e

[QUOTE="realisti";30740091]Ihmisen tuloista menee keskimäärin 40% asumiskuluihin. Siksi on aika merkittävää, onko se ok-talo maksanut vaikka 40 000e vaiko 600 000e. Suurissa kaupungeissa ok-talosta ( ja normaalista perheasunnosta ei-70-luvun putkiremppatalossa) pitää pulittaa niin iso summa, että se vaikuttaa suuresti, pärjääkö yhden ihmisen tuloissa vai ei.

Palkat eivät sentään vaihtele noin paljoa eri maan osien välillä, mutta menot (asumisesta johtuen) kyllä.[/QUOTE]

Putkiremppatalossako ei pidä pulittaa? :laugh: Anteeksi en vain tajunnut miksi tuon erottelit. Etenkin putkirempattavissa kerrostaloissa kustannukset voivat olla ihan mielettömät, jopa 100t lisähintaa remontista jossa usein tehdään kaikki muukin kun halutaan. Omakotitaloissa ja rivitaloissakin saatat säästää muutaman kymppitonnin, esim putkirempattava 320t ja ilman sitä 350t. Siinäpä vasta merkittävä ero.

[QUOTE="jopas";30740171]Brutto mulla 2100+lisät, miehellä 2600-3000. Säästöjä on. Omakotitalo.[/QUOTE]

Miehen tulot netto kun en minä muista mitä sen brutto on.

Mä saan vuodessa sen mitä joku täällä tienaa 2-3 kuukaudessa. Mies tuplaten sen. Vuokrakämppä, velkaa, ei osakkeita eikä juuri säästöjä. Mitään ei jää mutta hengissä pysyttäneen. En uskalla haaveilla asunnonostosta, matkoista, rahastoista, uudesta autosta tai ylipäätään mistään johon menee rahaa. Onneksi ilmaista rakkautta talosta löytyy yllinkyllin.

Olen yksin, vuokralla yksiössä asuva, maisterintutkinnon aikuisiällä suorittanut eläkeläinen.
Jouduin sairaseläkkeelle ja saan 1270 € bruttona kuukaudessa. Vuokra on 570 €/kk + sähkö, liittymät, terveydenhoitomenot, ruoka ym. Mitään avustuksia en saa, koska pankissa on muutama tuhat säästössä pahan päivän varalle. Lomiin ei ole varaa. Kaikki kuluu elämiseen. En valita niin kauan kun tulen toimeen noin tonnin kuukausituloillani. Kasvavat lääkemenot ja vuokran korotus vähän huolestuttavat.

kelan sairaspäivärahalla, 1250€/kk, miehen tulot vaihtelee, noin 2000€/kk, omakotitalossa asutaan, kotona asuu 2 lasta josta toinen opiskelee ja toinen on vielä peruskoulussa.
hyvin pärjätään.

Sinkkuäiti kera yhden lapsen. Tienaan bruttona 3100 ja nettoan noin 2100. Vuosittain saan hyvin bonuksia palkan päälle. Päälle elari 200 ja lapsilisä 140.
Pankissa mulla noin 20 000. Velaton asunto, uudehko velaton auto. Ei muuta mainittavaa omaisuutta. Säästöön jää joka kuukausi noin 700 euroa.
Pärjäämme hyvin mutta oishan se upeeta jos ois puoliso maksamassa puolet menoista.
...silloin rypisin rahassa!

Minulla brutto 8700, tilillä taitaa nyt olla ehkä tonni. Miehellä brutto 9500, tilitietoja en tiedä. Molemmilla lisäksi jonka sivutulojaja pääomatuloja. Yhteistä velkaa aikalailla 150k (asuntolainaa). Oma rt-asunto, lisäksi 2 sijoitusasuntoa ja metsää, yhteinen isompi osakesalkku, lapsilla rahastot ja pienet salkut. Raha riittää elämiseen hyvin.

Kuinka monelle lapselle olette hommanneet rahastot ja pienet salkut? Noilla tuloilla tuo pieni salkku on kai ihan suhteellinen asia. :D

Yhteistyössä