Pitäisikö isyystestin olla automaatio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30703124:
Siksi, että nuo ovat eri asioita. Mammografia ei ole edes pakollinen, sinne saa mennä jos haluaa - ja samoin minunkin puolestani isyystestin voisi saada halutessaan, sitä en vastusta. Selitin tuolla aiemmin, miksi automaattinen isyystestaus ei ole minusta hyvä - mutta en koe sitä loukkaukseksi, kuten sinä väität, vaan koen sen valtion taholta tulevaksi holhoukseksi ja ihmisten parisuhteen sisäisiin asioihin (uskollisuus/uskottomuus) sekaantumiseksi. Parisuhde perustuu yhteiskunnassamme kahdenkeskiseen luottamukseen, mutta tämä asetelma muuttuisi, jos valtio sekaantuisi asiaan. Jos valtio määräisi kaikki uudet parit sukupuolitautitesteihin, vastustaisin sitäkin samasta syystä. Eri asia, jos itse tai molemminpuolisesta päätöksestä niihin hakeudutaan (kuten nyt voi tehdä).

Kumpi on pahempi, muuttuuko avioliiton "nähty asetelma" vai se että miehet saa lisää oikeuksia lapsistaan? Umpiluupäiselle feministille tietysti pahempi on miesten oikeuksien lisääminen?

Mulle tekee nyt kyllä ihan h.elvetin tiukkaa ymmärtää, miten jotkut eivät osaa nähdä tätä lapsen etuna mistä jopa kannattaa maksaa.

Samantien vois sit jättää ne nimilaput vauvoihin laittamatta ja kun kotiin lähdetään mukaan tulee oma lapsi tai ehkä jonkun toisen lapsi.

• Tykkää
Reactions: Lispetti ja m1es
On paljon muitakin asioita, esim. Harvinaisia aineenvaihduntasairauksia jotka olisi yksilölle/lapselle parempi mitä aikaisemmin saataisiin kiinni mutta ei mitään järkeä alkaa koko väestöä testaamaan. Minun puolestani voitaisiin ulottaa vapaaehtoiset, yhteiskunnan kustantamat dna-testit myös aviossa oleviin tarveharkintaisesti. Mutta tosiaan, yksittäisen yksilön kriisi ei ole koko yhteiskunnan kriisi. Todellakin verovaroille on paljon oleellisempaa käyttöä.

Miksi juuri tässä isyysasiassa naiset kokevat niin, että automaattinen testaus on loukkaus ja luo epäluottamusta?
Kieltäydytte varmaan myös puhaltamasta ratsiassa (suurin osa ajaa selvänä eli puhalluttaminen on epäluottamuksen osoitus poliisilta autoilijaa kohtaan), mammografioista (suurimmalla osalla ei ole rintasyöpää, eli testaus on turhaa epäilyä ja pelottelua) ja tietenkään ette vaatisi uutta miestä ennen paljaalla vetelyä koskaan käymään testeissä, vaikka tietäisittekin hänen harrastaneen seksiä muiden kanssa. Sehän olisi epäluottamuksen osoitus, koska suurimmalla osalla ei ole tauteja.

Ajaminen ei ole pakko jos esim. autokoulun käyminen tai puhaltaminen on joku ongelma, lisäksi tuo perustuu yleiseen turvallisuuteen joka koskee ihan kaikkia.

Mammografia on täysin vapaaehtoinen.

Sukupuolitestit on nekin täysin vapaaehtoisia. Jos minusta tuntuu että olis hyvä miehen käydä, silloin nostan kissan pöydälle ja pyydän niin tekemään.

Ja samaa mieltä olen tästä isyystestauksesta. Kasvattakaa ne pallit ennenkuin uitatte heppiänne ties missä vaginassa. Ne testit saa edelleen pyytämällä, ne jotka sitä haluaa. Avioliittoon ei edelleenkään ole pakko mennä. Edelleen voi käyttää kumia ehkäisynä, ja ne jotka ei ollenkaan lapsia halua voivat 30 vuotiaana tilata ajan steriin.

Ei ole mitään järkeä testata koko väestöä muutaman prosentin tähden, jolla on elämänhallinta hakusessa.

Mulle tekee nyt kyllä ihan h.elvetin tiukkaa ymmärtää, miten jotkut eivät osaa nähdä tätä lapsen etuna mistä jopa kannattaa maksaa.

Samantien vois sit jättää ne nimilaput vauvoihin laittamatta ja kun kotiin lähdetään mukaan tulee oma lapsi tai ehkä jonkun toisen lapsi.

Nyt... haloo! Suurin osa isistäKIN saa ihan oikean vauvan sinne kotiin nykyäänkin, ilman mitään testauksia :D Ja ne jotka ei saa, ovat voineet kyllä vaikuttaa omilla valinnoilla asiaan hyvin pitkälti, turha esittää tässä asiassa mitään uhria.

Lisäksi ota sinä ne vaaleanpunaiset lasit pois silmiltäsi. Kaikista ei ole isäksi ja kaikki eivät edes sitä halua olla. Onko se oikein, ehkä ei, mutta onko se oikein että muutaman pällipään takia aletaan testaamaan kaikkia ja kuluttaa yhteisiä varoja moiseen turhuuteen - ei ole oikein.

Mammografiasta sen verran, että mulle se on ihan suositeltavaa koska mulla on suurentunut riski saada rintasyöpä. Mammografiassa säännöllisesti käyminen on omasta terveydestä huolehtimista.

Isyystestiin pakottaminen olisi osoitus siitä, että mun sanaa epäillään ja olen käynyt vieraissa. Mun lapsen isä on se jonka nimi lukee papereissa koska muita ei ole ollut meidän yhdessäoloaikana. Jos lapsen isä alkaisi vaatia testiä, niin kyllä vetäisin herneet nenään aivan täysin ja sota olisi täysin valmis. Tuo olisi suora epäilys pettämisestä.

Ei pienen persettään jakavan vähemmistön takia aleta testaamaan kaikkia. Ei ole meidän muiden vika jotkut h*orat. En halua, että mun lasta pistetään jonkun itseään jakavan horon takia.

Nyt... haloo! Suurin osa isistäKIN saa ihan oikean vauvan sinne kotiin nykyäänkin, ilman mitään testauksia :D Ja ne jotka ei saa, ovat voineet kyllä vaikuttaa omilla valinnoilla asiaan hyvin pitkälti, turha esittää tässä asiassa mitään uhria.

Lisäksi ota sinä ne vaaleanpunaiset lasit pois silmiltäsi. Kaikista ei ole isäksi ja kaikki eivät edes sitä halua olla. Onko se oikein, ehkä ei, mutta onko se oikein että muutaman pällipään takia aletaan testaamaan kaikkia ja kuluttaa yhteisiä varoja moiseen turhuuteen - ei ole oikein.

Ei se ole turhaa, jos sillä voidaan estää kuolemaan johtavia sairauksia. Ihan vaikka alttius rintasyöpään kulkee suvussa. Jos tietää kuuluvansa riskirymhään menee tutkituttamaan rintansa aiemmin. Jos taas ei, ei osaa aavistaakaan...

Ja sit on niitä perinnöllisiä heikkouksia jotka tappavat jo kertalaakista.

Nii. Onko se sit lapsen vika jos isä oli munaton tai äiti ei uskaltanut kertoa?

Ei se ole turhaa, jos sillä voidaan estää kuolemaan johtavia sairauksia. Ihan vaikka alttius rintasyöpään kulkee suvussa. Jos tietää kuuluvansa riskirymhään menee tutkituttamaan rintansa aiemmin. Jos taas ei, ei osaa aavistaakaan...

Ja sit on niitä perinnöllisiä heikkouksia jotka tappavat jo kertalaakista.

Nii. Onko se sit lapsen vika jos isä oli munaton tai äiti ei uskaltanut kertoa?

Miten isyyden testaus nyt liittyy perinnöllisiin sairauksiin? Se että testataan isyys, ei liity vielä mitenkään siihen että testataan piilevät perinnölliset sairaudet tai aletaan kaikkien kohdalla pitämään niistä jotain rekisteriä yllä.

Tässä olet oikeassa, on omituista jos lapsella olisi kolme huoltajaa. (Tosin Britanniassa taidettiin juuri äskettäin päättää, että näin voi olla)

Mutta jos tilanne toimisi täysin vastaavasti kuin nyt miehen kohdalla, se menisi näin (ILTASATU):

Herra A ja Rouva A ovat avioliitossa. Herra A tapaa työmatkalla opiskelijatyttö B:n ja he päätyvät sänkyyn. Parin kuukauden päästä opiskelija ottaa yhteyttä herra A:han ja kertoo olevansa raskaana mutta ei halua periaatesyistä tehdä aborttia.

Tässä kohtaa herra B voi kertoa vapauttavan viestin. Ei hätää, voit synnyttää lapsen, tasa-arvoisen lain johdosta avioparin jommallekummalle osapuolelle syntyvät lapset ovat avioparin lapsia. Eli B:n synnyttämä lapsi sijoitetaan pariskunnan A kotiin, jossa hän nautii kaikista oikeuksista ja eduista. Rouva A:ta harmittaa hieman, koska hän pienempipalkkaisena joutuu jäämään kahdeksi vuodeksi kotiin lasta hoitamaan. Mutta sosiaalinen vanhemmuus on tärkeintä ja hän tuntee luottamusta herra A:n vastuulliseen toimintaan.

Jossakin vaiheessa liittoon kuitenkin tulee särö ja tiet erkanevat. Herra A jää yhteisellä päätöksellä lapsen huoltajaksi, rouva A maksaa pienestä palkastaan elareita. Onneksi kuitenkin herra A löytää uudelleen opiskelija B:n, he avioituvat ja lapsella on taas ehjä koti.

Rouva A purnaa elareista, koska jo valmistumaan ehtinyt B on varsin hyvätuloinen. Mutta ei auta, hänen on kannettava vastuunsa B:n lapsesta ja maksettava osuutensa elatuksesta, eihän se B:lle kuulu. Pian uupunut rouva A kuolee ja lapsi perii hänet. ;)

Ai, en tiennyt että tarkoitit jotain noin omituista systeemiä :O No joo, en kannata tällaista. Ja tuskinpa kannattaa kukaan muukaan. Vähän tämäntyyppinen systeemi on varmaan ollut joskus, jossain päin maailmaa, jossa esim. köyhien palvelijoiden lapsi saatettiin ottaa pois äidiltään ja sijoittaa varakkaamman isänsä perheeseen. Mutta tuossahan suurin kärsijä ei edes ole se rouva A vaan tuo (oletettavasti köyhä) opiskelija. Ja miksi rouva A pakotettaisiin pois työelämästä kotiin hoitamaan lasta - eihän sellaista pakkoa ole nytkään? Ihmeen vanhakantaisen dystopian olet kyllä kehitellyt mielessäsi ;)

Eikä sosiaalinen vanhemmuus tuollaista tarkoita, höpsö!

Miten isyyden testaus nyt liittyy perinnöllisiin sairauksiin? Se että testataan isyys, ei liity vielä mitenkään siihen että testataan piilevät perinnölliset sairaudet tai aletaan kaikkien kohdalla pitämään niistä jotain rekisteriä yllä.

Noi voi nyt sentään. Jos isäoäitisi saa rintasyövän, osaat olla varuillasi, eikös? Ootko huomannut, että usean terveyteen liittyvän paikan esitietokyselyssä kysellään "onko suvussasi taipumusta" -kysymyksiä?

Noi voi nyt sentään. Jos isäoäitisi saa rintasyövän, osaat olla varuillasi, eikös? Ootko huomannut, että usean terveyteen liittyvän paikan esitietokyselyssä kysellään "onko suvussasi taipumusta" -kysymyksiä?

Edelleen, miten tämä liittyy isyyden testaukseen? Jossa siis lähtökohtaisesti molemmilta otetaan jonkinlainen näyte dna:sta ja niitä verrataan toisiinsa, ja sitten todetaan onko biologista sukulaisuussuhdetta olemassa vai ei. Ei siinä mitään muita terveystietoja TUTKITA tai JAELLA sen enempää, puolin taikka toisin.

Ja samaa mieltä olen tästä isyystestauksesta. Kasvattakaa ne pallit ennenkuin uitatte heppiänne ties missä vaginassa. Ne testit saa edelleen pyytämällä, ne jotka sitä haluaa. Avioliittoon ei edelleenkään ole pakko mennä. Edelleen voi käyttää kumia ehkäisynä, ja ne jotka ei ollenkaan lapsia halua voivat 30 vuotiaana tilata ajan steriin.

Ei ole mitään järkeä testata koko väestöä muutaman prosentin tähden, jolla on elämänhallinta hakusessa.

Miten se, että minä nukkuisin läpi yön kumi munassani, vaikuttaa siihen paljonko naiset pettää miehiään ja kantaa kotiin apäräsikiöitä?

Kannattaa kuukkeloida englannin kielellä sanoilla "paternity fraud". Tukimuksia löytyy kasapäin ja prosentit vaihtelevat. 10 % tuntumassa olevia lukuja löytyy yleensä niistä maista/kulttuureista, joissa abortti on vaikea tai laiton. Euroopassa luvut pyörivät muutamassa prosentissa syntyneistä lapsista, Suomessa on lakien valmistelussa käytetty muistakseni oletusta 3,7 %. Eli aborttimahdollisuus pienentää lukua, mutta siis meilläkin tuo 10 % alkavista raskauksista on mahdollinen.

Niissä tapauksissa, missä isä epäilee isyyttään, epäilyt osoittautuvat tosiksi noin 30 % tapauksista. Eli epäilyille on aika usein syynsä.

Eli kuka on sanonut tuon 3,7%? Ja sekin on siis oletus - voidaanko oletusta pitää sellaisena faktana, että se voidaan noin vain rennoin rantein laventaa jopa 10% asti vain siksi, että "ehkä joskus jossain on voinut olla" niinkin korkeita lukuja?

Ota huomioon, että Pohjoismaiden tilannetta ei voi verrata minkä tahansa Euroopan maan tilanteeseen, koska asenteet aborttia, avioeroa, ehkäisyä, yms. kohtaan vaihtelevat maasta riippuen.

[QUOTE="Juulianna";30703762]

Isyystestiin pakottaminen olisi osoitus siitä, että mun sanaa epäillään ja olen käynyt vieraissa. Mun lapsen isä on se jonka nimi lukee papereissa koska muita ei ole ollut meidän yhdessäoloaikana. Jos lapsen isä alkaisi vaatia testiä, niin kyllä vetäisin herneet nenään aivan täysin ja sota olisi täysin valmis. Tuo olisi suora epäilys pettämisestä.

Ei pienen persettään jakavan vähemmistön takia aleta testaamaan kaikkia. Ei ole meidän muiden vika jotkut h*orat. En halua, että mun lasta pistetään jonkun itseään jakavan horon takia.[/QUOTE]

Ei, se olisi miehelle pyyntö VARMENNUKSESTA kun on lapsen isä. Nykyisellää miehellä on vain naisen sana.

Aika paljon niitä horoja on kun lapsia on väärällä isällä tuhansia ja tuhansia. En minäkään HALUA lähteä sotaan, mutta joskus vaan on pakko tehdä asioita yhteisen hyvän puolesta.

Miten se, että minä nukkuisin läpi yön kumi munassani, vaikuttaa siihen paljonko naiset pettää miehiään ja kantaa kotiin apäräsikiöitä?

Puuttuuko sulta joku oleellinen aivosolu vai mitä? Avioliittoon ei ole pakko mennä, jos pelkää noin hysteerisesti äpäräsikiöitä. Sinun tai kenenkään muunkaan miehen. Vaikka sulla on noita päähänpinttymiä, niin ei minun tarvitse niiden vuoksi alkaa kukkaroani raottamaan ja omaa miestä ja mukulaa testauttamaan.

Puuttuuko sulta joku oleellinen aivosolu vai mitä? Avioliittoon ei ole pakko mennä, jos pelkää noin hysteerisesti äpäräsikiöitä. Sinun tai kenenkään muunkaan miehen. Vaikka sulla on noita päähänpinttymiä, niin ei minun tarvitse niiden vuoksi alkaa kukkaroani raottamaan ja omaa miestä ja mukulaa testauttamaan.

Kyllä sinun täytyy jos tuollainen laki tulee voimaan. Tietysti voit olla panematta jos et uskalla jäädä kiinni miehellesi.

Ei, se olisi miehelle pyyntö VARMENNUKSESTA kun on lapsen isä. Nykyisellää miehellä on vain naisen sana.

Aika paljon niitä horoja on kun lapsia on väärällä isällä tuhansia ja tuhansia. En minäkään HALUA lähteä sotaan, mutta joskus vaan on pakko tehdä asioita yhteisen hyvän puolesta.

Enpä tiedä pitäiskö sun jutuille itkeä vai nauraa.

Sulla on ihan täysi oikeus nykyiselläänkin pyytää muijaltas tuota varmennusta ja näin tilanteen tullen kieltäytyä isyydestä, kunhan jätät ne avioliittoleikit muille. Miksi kaikki pitäisi testauttaa vain siksi, että sulla tai jollain muulla heikkolahjaisella on elämänhallinta ja munat kadoksissa?

Kumpi on pahempi, muuttuuko avioliiton "nähty asetelma" vai se että miehet saa lisää oikeuksia lapsistaan? Umpiluupäiselle feministille tietysti pahempi on miesten oikeuksien lisääminen?

Kuten kirjoitin, minulle olisi ihan ok, että isyystesti olisi samalla tavoin saatavilla myös naimisissa oleville kuin se on nyt muillekin. Mutta ei missään asiassa aleta satsata kauheasti resursseja johonkin sellaiseen, josta hyötyy joku 0,2% vai mitä ne luvut olivatkaan. Joku tuollainen on todennäköisesti lähempänä totuutta kuin se eräiden maalaileva 10%.

Kyllä sinun täytyy jos tuollainen laki tulee voimaan. Tietysti voit olla panematta jos et uskalla jäädä kiinni miehellesi.

Veikkaanpa, että tuollaiset sivusuhteista alkunsa saaneet lapset abortoidaan. Jos et ole sattunut huomaamaan, niin nykyisin naisille ei vaan syntyä putkahtele lapsia ilman omaa harkintaa - ehkäisy on tässä oleellinen osa, ja noissa sivusuhteissakin sellaista käytetään.

Naisillahan on nykyisellään oikeus mm. pettää ja valtuuttaa oma aviomies äpärän elättäjäksi.

Niin, eli sinusta myös avioliitossa syntyneet lapset pitäisi erikseen saada tunnustaa omaksi? Sehän on taas ihan eri asia kuin pakollinen isyystesti KAIKILLE.

Sinänsä minusta ihan ok jos avioliitossa syntyneitä lapsia ei enää automaattisesti katsottaisi aviomiehen lapsiksi, vaan heihin sovellettaisiin samaa käytäntöä kuin avioliiton ulkopuolella syntyneisiin. Toisaalta taas avioliitto ei ole mikään pakko etenkään nyky SUOMESSA. Jos tuo on isokin ongelma itselle, niin voi yksinkertaisesti elää avoliitossa. Oma valinta niin sanotusti.

Yhteistyössä