Kahvi on useissa yhteyksissä todettu terveelliseksi. Miksi sinusta lapset ei saisi juoda pieniä määriä kahvia?

• Viestiketjun aloittaja kahvia kissalle
  • Ensimmäinen viesti
kahvia kissalle
Meillä ollaan kovia kahvittelemaan. Itse join lapsena useinkin, nykyään hyvin harvoin. Lähinnä kylässä ja viikonloppuaamuisin. Tyttö (4v) pitää kahvista myös, joten olen kylässä antanut hänen juoda kahvia. Kupissa noin ½dl kahvia ja ½dl maitoa. Ei sokeria. Tätä usein hämmästellään tietenkin, koska perinteisesti kahvia ei mielletä lasten juomaksi. Itsekään en ajattele, että sitä tulisi jokapäivä ja muki tolkulla litkiä, mutta onko se oikeasti jotenkin enemmän paha nauttia vieraisilla pikku kahvi annos, kuin vaikka esanssimehua? (en tosin sitäkään kiellä jos muuta ei tarjota tai typy sitä haluaa, kohtuus kaikessa) Tällä pienellä kahvittelulla ei ole ollut näkyvää vaikutusta yhtään mihinkään. Paitsi että mielihyvää tietenkin juodessa. ;)

Juoko teillä lapset kahvia? Mitä mieltä olet kahvin juonnista?

[QUOTE="...";30695007]Punaviinillä ja jopa oluella on terveysvaikutuksia. Miksi sinusta lapset ei saisi juoda pieniä määriä viiniä/olutta?[/QUOTE]

No olipa vertaus.
Mun lapset tykkää kahvista ja saa juoda sitä. Ei jälkeen 18:00 koska valvottaa.
Pieniä määriä kerrallaan, ei edes puolta desiä. Itsekkin join kaasupullon kokosena mummin kanssa kahvia ja ne kahvihetket on jääneet tosi hyvin mieleen, mukavina hetkinä.

vieraskin.
Kyllä minusta kahvi sopii lapsillekin. Mitä vaaraa siitä olisi. Meillä yksi lapsista juo kahvia. Aloitti vuosi sitten eli 10 -vuotiaana. Juo sitä n. 2-4 mukillista päivässä maidon kera. itse aloitin kahvin juomisen 12-vuotiaana ja olen juonut sitä nyt 24 vuotta ja paljon. Ei muista, että kahvista olisi koskaan mitään negatiivista sanottu terveystutkimuksissa.

ap...
Koska alkoholilla on selkeitä vaikutuksia käyttäytymiseen ja myös selkeitä negatiivisia vaikutuksia. Mielestäni kahvia ei voi verrata alkoholiin, jos johonkin niin vaikka suklaaseen.

Onko sinusta kahvilla samantyyppisiä negatiivisia vaikutuksia, kuin alkoholilla? Millaisia?

meil
4-vuotias juo kahvia n joka toinen päivä n 1-2 dl , maidolla ilman sokeria. Kahvi on ainut juoma veden ja maidon lisäksi mistä tykkää niin olen antanut.
Lapsi ei juo minkäänlaisia mehuja tai syö makeita herkkuja tai karkkia , siksi en ole katsonut mitenkään pahaksi tuota kahvin juontia. En tiedä olisinko sit tarkempi jos vetelisi muita herkkuja

das
Meillä ei lapset saa juoda kahvia, sillä se on energiajuomiin verrattavissa oleva riippuvuutta aiheuttava piriste. Itse en ole koskaan ollut kahvinjuoja ja jo puolesta kupillisesta saan rytmihäiriöitä. Ei tulisi mieleenikään antaa kahvia lapsilleni. Miksi ihmeessä edes pitäisi?

"Maarikka"
Miksi pitäisi antaa lasten juoda sellaista joka tunnetusti aiheuttaa riippuvuutta ja monella aikuisella ei ne määrät ole terveellisiä. Aamulla on pakko saada kahvia muuten ei lähde päivä käyntiin, kahvia pitää saada säännöllisesti ettei tule pää kipeäksi ja hermot ole kireällä.

Ihanan terveellistä. Onneksi en ole itseäni altistanut tuollaiselle kuralle.

• Tykkää
Reactions: Coeur de Glace
naperona
Itsekin naperona aloitin kahvin juonnin. Silloin suhde oli 1 osa kahvia, 3 osaa maitoa ja tolkuttomasti sokeria. Jos lapseni haluaisi maistaa kahvia, saisi hän sitä. Mutta ilman sokeria ja todellakin maitokahvina, ennen kello kolmea iltapäivällä =)
Kahvi on piriste, mutta ennen kaikkea seurustelujuoma ja jopa vahingossa hieman terveysvaikutteinen.
Lapsen juomat tällä hetkellä on vesi ja laiha kaakao. Joten kyläilyreissulla voisin aina luottaa siihen, että tuoretta kahvia on ja lapselleni ei tyrkytettäisi mehuja ja limsoja (hampaitten tuhoajia).

ap....
Myös sokeri on piristävä ja koukuttava aine. Silti kukaan ei ahdisti siitä, että lapsille tarjotaan keksejä, mehuja yms kylässä. Ja kotona. Varsinkin kotona. Miksi kahvi on koukuttavuutensa kanssa pahempi?

"hilla"
Mä annan maistaa ja juoda kohtuullisissa määrin. 2v saa maistaa hörpyn halutessaan (irvistys on muikea) ja 7v pyytää välillä kupillisen.

Itse oon ensimmäiset kahvimaistiaiset saanut 1-vuotiaana isomummulla.
Nyt 32-vuotiaana juon aamu-päivä -ja iltakahvit. Voin olla ilmankin, ei ala päätä särkemään. Mutta tykkään kahvin mausta :)

"sun"
Siksi, että kofeiinin haittavaikutukset näkyvät lapsilla todennäköisimmin keskushermosto-oireina. Kofeiini aiheuttaa lapsilla myös ahdistuneisuutta ja jännittyneisyyttä. Toleranssi kasvaa ja määrät helposti nousevat, joten todennäköisyys kärsiä oireista kasvaa koko ajan. Pienikin määrä kofeiinia on haitallinen sekä lapsille että nuorille. Mitä kevyempi henkilö (pienempi ihminen), sitä pienempi määrä aiheuttaa oireita. Myös sydän- ja verisuoni järjestelmään kofeiini vaikuttaa jne.

nannnnanaaa
Kohtuus kaikessa. Voin antaa tai olla antamatta. Voin myös antaa ranskalaisia. Pienellekin lapselle. Ja toisena päivänä superfuudeja suut ja silmät täyteen. Tupakkaa ja alkoholia ei anneta alle 18 v. Miks tän elämän pitää olla niin vaikeaa kaikessa ja aina, kai niitä lapsia voi ihan maalaisjärjellä hoitaa.

"viiden äiti"
Jaa... Olen itse kahvikissa ja juon paljon kahvia. Mies ei juo kahvia kuin joskus, harvoin. Meillä esikoinen, 19, aloitti kahvinjuonnin ihan minulta kyselemättä teini-ikäisenä. Tytär juo teetä, eikä tykkää kahvista. Keskimmäinen ei juo kahvia, eikä teetä. Toiseksi nuorin (12vee) on maistanut kahvia, mutta ihmettelee kovasti miksi sitä juodaan, kun se on niin pahaa. Kuopus ( 9vee) ei ole ollut koskaan kiinnostunut kahvista. En ole pitänyt kahvia mitenkään pahana, kunhan normiruoka maistuu, eikä se ole ruuan korvike tai älytön yöllinen piriste. Ei ole tyrkytetty, mutta on annettu, jos lapsi on halunnut maistaa.

Meidän pojat on salaa maistaneet multa kahvia, ja joskus olen isomman tainnut antaa lusikalla vähän maistaa, kuulemma tykkäsi. En kuitenkaan antaisi juoda sitä maistamista enempää.

Itse olen oppinut kahvia juomaan vasta aikuisiällä, parinkympin jälkeen. Enkä nykyäänkään juo sitä kovin paljoa, pari kuppia ehkä päivässä.

viera.s
En pitäisi pieniä määriä satunnaisesti pahana, mutta se määrä pitäisi suhteuttaa lapsen kokoon. 4-vuotias lapsi painaa yleensä 15-20 kg ja on siis vain noin neljäsosa aikuisen koosta. Näin kahvin vaikutuksien olettaisi olevan nelinkertaisia aikuiseen verrattuna ja lisäksi tietysti se ero, joka tulee siitä ettei kahviin ole vielä tottunut.

Joten jos 4-vuotiaalle antaa 0,5 dl kahvia, vastaa se aikuiselle isoa mukia mustaa kahvia tai kahta pienempää mutta täyttä kupillista maidon kera. Onko se pieni määrä tottumattomalle? Ei minusta, vaan tuollainen määrä todennäköisesti jo tuntuu. Ja siis kyllä kahvi voi pistää jopa pään sekaisin, siinä missä alkoholikin, hieman eri tavalla vain. Eihän se päähän mene, jos aikuinen juo sitä totuttuja ja kohtuullisia määriä. Mutta itse ainakin muistan, että teini-iässä totutteluvaiheessa kyllä hyvin huomasi yhden kupillisenkin vaikutukset vaikka olin silloin jo melkein aikuiskoossani. Siispä jos joku antaa 4-vuotiaalle 2 dl kahvia kerralla, on se minusta vaikutuksiltaan aika lailla verrannollista siihen, että antaisi pullon siideriä. Eikä siis ole missään tapauksessa ok.

Joten pieni määrä kahvia alle kouluikäselle on minusta tyyliin lusikallinen. 0,5 dl on jo paljon, sen verran uskaltaisin antaa ehkä kymmenkesäiselle, mutten kyllä 4-vuotiaalle.

Heline
Luojan kiitos täällä on heitäkin jotka ymmärtävät kuinka kokonaisvaltaisesti kahvi vaikuttaa pieneen ihmiseen! Alle kouluikäiset todellakin saavat liikaa kofeiinia ym haitallista kahvista! Kouluiässä voisin antaa maistaa, mutta ei missään tapauksessa päivittäin eikä edes viikoittain. Taaperoiässä ehdoton ei. Ei lapsi tarvitse sitä kahvia mihinkään, älkää vahingoittako kasvavien lasten hermojärjestelmää juottamalla juomia jotka ei aikuisellekaan ole hyväksi.

"..."
Ongelmallisinta siinä lienee tuo kofeiini, joka paitsi vaikuttaa hermostoon ja hormoneihin, myös ärsyttää vatsaa, suolistoa ja maksaa. Pienet lapset ovat erityisen herkkiä kofeiinin vaikutuksille, eikä sitä sen tähden suositella alle 15-vuotiaille.
Käsittääkseni kahvin viljelyssä käytetään myös kaikkia mahdollisia myrkkyjä, joista jää osa kahviin.

No näin
ihan kuin ennen vanhaan!

Seuraavaksi voikin sitten kastaa tutin sokeriin, antaa konjakkia vauvalle jotta se nukkuu, pitää ehdottomasti 4 tunnin syöttövälit, antaa vauvan itkeä yksin jotta keuhkot ja itsenäisyys vahvistuvat, ynnä muita hyviä vanhan kansan neuvoja. Ja kahvia ehdottomasti kaikenikäisille, tottakai.

vvvbnm
Mitenkäs sitten, kun meitä joille kahvia on juotettu pienestä asti tuntuu olevan aika paljon, eikä kenelläkään ilmeisesti mitään haittoja siitä ole ollut. Niin mihin te nyt perustatte ne kahvin haitat ja kehityshäiriöt?

Mitenkäs sitten, kun meitä joille kahvia on juotettu pienestä asti tuntuu olevan aika paljon, eikä kenelläkään ilmeisesti mitään haittoja siitä ole ollut. Niin mihin te nyt perustatte ne kahvin haitat ja kehityshäiriöt?
Näin. Mä sain aina pienenä mummolassa kahvia. Enkä tullut riippuvaiseksi koska sit mummon kuotua en juonut kahvia lainkaan yli viiteen vuoteen.

Kahvi on hyvää ja tekee sopivissa määrin ja oikeaan aikaan nautittuna hyvää!

Yhteistyössä