Köyhät valittaa kun kulutus on liian isoa

  • Viestiketjun aloittaja Säästäväinen
  • Ensimmäinen viesti
Säästäväinen
Vähällä tulee toimeen jos haluaa. Ja terveellisesti.
Esimerkiksi ruoka, on ihan turha valittaa että maitoon kuluu kymmeniä euroja kuussa! Vesi maksaa noin 5 € / 1000 litraa, se on AINUT juoma mitä ihminen tarvitsee. Ja terveellisin. Leipää saa parilla eurolla pakastimen täyteen kun itse leipoo.
 
"vierailee"
Eli elät? Ajattelin vaan,että silloin ei oikein pysty arvioimaan esim 6 henkisen perheen kuluja realistisesti. Yksin ollessani ruokalasku oli tokikin aivan olematon verrattuna nykyiseen 6hengen talouden ruokalaskuun. Parilla eurolla ei tälle perheelle pakastinta saa leipää täyteen vaikka itse tekisikin.
 
....
No minä olen eri mieltä. Kasvavat lapset tarvitsee myös esim. maitoa tai ainakin sitten jotain muuta mistä saa kalsiumia. Maito lienee kuitenkin halvin ja helpoin muoto. Leipääkin teen itse, mutta monipuolinen ja kuitupitoinen leipä ja pakastin täyteen -> ei riitä 2 euroa.
 
Säästäväinen
[QUOTE="vierailee";30692138]Eli elät? Ajattelin vaan,että silloin ei oikein pysty arvioimaan esim 6 henkisen perheen kuluja realistisesti. Yksin ollessani ruokalasku oli tokikin aivan olematon verrattuna nykyiseen 6hengen talouden ruokalaskuun. Parilla eurolla ei tälle perheelle pakastinta saa leipää täyteen vaikka itse tekisikin.[/QUOTE]

Silti vesi ei maksa mitään ja leipä tosi halpaa. Monet kymmenkertaistaa kauppa laskun siihen nähden mikä olis välttämätöntä.
 
"vierailee"
Alkuperäinen kirjoittaja Säästäväinen;30692152:
Silti vesi ei maksa mitään ja leipä tosi halpaa. Monet kymmenkertaistaa kauppa laskun siihen nähden mikä olis välttämätöntä.
Totta tuokin,mutta pelkästään maidosta tinkimällä ja leipomalla leivät itse,ei saa oleellisesti ruokalaskua pienemmäksi.
 
Spencer Hastings
Ei tarvi olla edes köyhä valittaakseen Suome törkeän hintaisesta peruselintasosta. Extrapalvelut ja "ylimääräiset" jutut voikin maksaa, mutta kun perus lisukesalaatin kokoamiseen menee jo 5e, ja samalla hinnalla saa viisi pakettia ravintoarvoiltaan ala-arvoisia eines"liha"piiraita, niin jotain on todella pielessä.
 
"nainen"
Alkuperäinen kirjoittaja Säästäväinen;30692123:
Vähällä tulee toimeen jos haluaa. Ja terveellisesti.
Esimerkiksi ruoka, on ihan turha valittaa että maitoon kuluu kymmeniä euroja kuussa! Vesi maksaa noin 5 € / 1000 litraa, se on AINUT juoma mitä ihminen tarvitsee. Ja terveellisin. Leipää saa parilla eurolla pakastimen täyteen kun itse leipoo.
Mistä sitä proteiinia saa, kun ei saa ostaa maitoa? Entäs edes aamukahvi, johon haluaa lorauksen maitoa?

Miten tehdään makaroonilaatikkoa? Miten tehdään lasagnea? Miten tehdään riisipuuroa?

Mitä sä itse syöt, kun et osta maitoa?
 
Vie tas
[QUOTE="nainen";30692198]Mistä sitä proteiinia saa, kun ei saa ostaa maitoa? Entäs edes aamukahvi, johon haluaa lorauksen maitoa?

Miten tehdään makaroonilaatikkoa? Miten tehdään lasagnea? Miten tehdään riisipuuroa?

Mitä sä itse syöt, kun et osta maitoa?[/QUOTE]

Ei meillä kukaan juo maitoa. Toki käytän kahvissa ja siinä riisipuurossa 2 krt/vuodesaa. Ja kasvavia lapsi talosta löytyy 2 kpl. Hyvin tullaan toimeen ilman maidon juontia. Ja proteiinia saa kyllä muualtakin kuin maidosta. Miten luulet muun maailman tulevan toimeen kun siellä ei varsinkaan aikuiset juo maitoa?
 
Säästäväinen
[QUOTE="nainen";30692198]Mistä sitä proteiinia saa, kun ei saa ostaa maitoa? Entäs edes aamukahvi, johon haluaa lorauksen maitoa?

Miten tehdään makaroonilaatikkoa? Miten tehdään lasagnea? Miten tehdään riisipuuroa?

Mitä sä itse syöt, kun et osta maitoa?[/QUOTE]

Monesta muusta saa proteiinia. Sanoin, että ihan turha sanoa että kaikki maksaa eikä oo rahaa jos kantaa kaupasta maitoa tai kalliita leipiä.
 
"nainen"
Ei meillä kukaan juo maitoa. Toki käytän kahvissa ja siinä riisipuurossa 2 krt/vuodesaa. Ja kasvavia lapsi talosta löytyy 2 kpl. Hyvin tullaan toimeen ilman maidon juontia. Ja proteiinia saa kyllä muualtakin kuin maidosta. Miten luulet muun maailman tulevan toimeen kun siellä ei varsinkaan aikuiset juo maitoa?

Mä en puhu juomisesta. Aloitusviestissä kerroit, ettei saisi käyttää edes kymmentä euroa maitoon kuukaudessa. Kysyin siksi, mitä ihmettä se oikein kokkaat perheellesi?

No kerro, mistä te saatte proteiinia halvemmalla kuin maidosta?
 
"bloggari"
Vähällä tulee toimeen, mutta köyhä voi myös koittaa saada vähän ylimääräistä kasaan!
Itse tienaan satasia kuussa blogilla+kyselyillä:
http://helpostirikkaaksi.blogspot.fi/
 
Ahaa, vaihteeksi taas kauppabudjetti-ketju! Ja nyt noinkin tuoreella näkökulmalla kuin että köyhät ei tajua missä voi säästää. Hieno keskustelun avaus :headwall:

Huoh... Onhan se totta, että niin maito kuin leipäkin ovat sikäli tarpeettomia, että monipuolisen ja terveellisen aterian voi hyvin koostaa ilman niitä. Mutta vähän väsynyt ihan provonakin tuollainen väite, että maidonjuonti tai leivänsyönti olisivat jonkun ihmisen konkurssin syy. Kuitenkin ovat aika halpoja elintarvikkeita molemmat, maito varmaan halvimmasta päästä.

Itsehän teenkin makaronilaatikon munamaidon sijaan soijajauhoista ja soijamaidosta, ja kyllähän sellainen kalliimmaksi tulee...
 
[QUOTE="nainen";30692253]Mä en puhu juomisesta. Aloitusviestissä kerroit, ettei saisi käyttää edes kymmentä euroa maitoon kuukaudessa. Kysyin siksi, mitä ihmettä se oikein kokkaat perheellesi?

No kerro, mistä te saatte proteiinia halvemmalla kuin maidosta?[/QUOTE]

Toi aloittaja on joku trolli.
 
Säästäväinen
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30692265:
Ahaa, vaihteeksi taas kauppabudjetti-ketju! Ja nyt noinkin tuoreella näkökulmalla kuin että köyhät ei tajua missä voi säästää. Hieno keskustelun avaus :headwall:

Huoh... Onhan se totta, että niin maito kuin leipäkin ovat sikäli tarpeettomia, että monipuolisen ja terveellisen aterian voi hyvin koostaa ilman niitä. Mutta vähän väsynyt ihan provonakin tuollainen väite, että maidonjuonti tai leivänsyönti olisivat jonkun ihmisen konkurssin syy. Kuitenkin ovat aika halpoja elintarvikkeita molemmat, maito varmaan halvimmasta päästä.

Itsehän teenkin makaronilaatikon munamaidon sijaan soijajauhoista ja soijamaidosta, ja kyllähän sellainen kalliimmaksi tulee...
Vähävaraisissa perheissä juodaan helposti 10l maitoa viikossa. Vuodessa 500 euroa. Turhaa ja vielä epäterveellistä.
 
Säästäväinen
[QUOTE="nainen";30692253]Mä en puhu juomisesta. Aloitusviestissä kerroit, ettei saisi käyttää edes kymmentä euroa maitoon kuukaudessa. Kysyin siksi, mitä ihmettä se oikein kokkaat perheellesi?

No kerro, mistä te saatte proteiinia halvemmalla kuin maidosta?[/QUOTE]

En kokkaa maitoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Säästäväinen;30692277:
Vähävaraisissa perheissä juodaan helposti 10l maitoa viikossa. Vuodessa 500 euroa. Turhaa ja vielä epäterveellistä.
Niin, se on sitten toinen kysymys, mikä on terveellistä. Suurimmaksi osaksihan juuri halvalla syöminen tarkoittaakin joko epäterveellistä tai yksipuolista ruokavaliota. Ja maito kuuluu juuri näihin halpoihin elintarvikkeisiin. Maitolitran hinta taitaa olla halvimmillaan joku 0,65 eur.

Jos sulla on intressinä kirjoittaa maidon epäterveellisyydestä, niin miksi alunperin lähestyit aihetta säästämisen kautta?
 
Säästäväinen
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30692285:
Niin, se on sitten toinen kysymys, mikä on terveellistä. Suurimmaksi osaksihan juuri halvalla syöminen tarkoittaakin joko epäterveellistä tai yksipuolista ruokavaliota. Ja maito kuuluu juuri näihin halpoihin elintarvikkeisiin. Maitolitran hinta taitaa olla halvimmillaan joku 0,65 eur.

Jos sulla on intressinä kirjoittaa maidon epäterveellisyydestä, niin miksi alunperin lähestyit aihetta säästämisen kautta?
Siksi, että monet köyhyydestä valittavat pistävät rahansa turhuuteeen eli eivät ole köyhiä.
 

Yhteistyössä