Omat lapset on Nurmijärven Touhulassa ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Tätä lukiessa, toki alkaa pohtimaan kaikenlaista. Mutta lapset menevät todella mielellään sinne ja iloisesti tervehtivät hoitajia. Uskon, että pahoinvointi näkyisi lapsissa. Lapseni jäävät todella mielellään hoitoon ja hyvä jos aina malttavat lähteäkään pois.
Liikunnasta en tiedä onko sitä, nyt niin kauheasti enemmän, mutta ainakin he pyrkivät tekemään asioita enemmän kuin useimmissa kunnan päiväkodeissa tai ilman painotusta olevissa. Talvella hiihtoa ja luistelua. Myöskään lapsen liikunnallista tarvetta ei samanlain tunnuta hillitsevän kuin muissa päiväkodeissa. He tuntuvat tukevan lapsen luontaista tarvetta liikkua ja mielestäni se on tärkeämpää kuin kaiken maailman liikuntaleikkien järjestämienn. He saavat palloja heiteltäväksi sisätiloissa, juoksennella tarvittaesssa käyttävissä. Siellä on lapsille kuntopyörät, trampoliini sekä puolapuut. Ylipäätänsä lapsen elämässä leikin merkitys on todella suuressa osassa. Monet aikuiset eivät tiedäkään kuinka kokonaisvaltaisesti leikki vaikuttaa lapsen elämään. Se ei ole "vain" leikkiä.
Vaihtuvuudesta en sinänsä tiedä, mutta muutamia pysyviä on ollut. Vaihtuvuutta on melkein joka talossa, huolimatta kunnallisesta tai yksityisestä. Tämä ei välttämättä kerro mitään talon sisäisistä asioista, vaan yksinkertaisesti että ihmiset saattavat hakeutua mielenkiintoisempiin tehtäviin. Näin ainakin itse koen LTO:n näkökulmasta. Olen itse harkinnut Touhulaan töihin hakemista, mutta tämä kyllä vähän jää mietityttämään.. Mutta toisaalta koen, että omalla asenteella voi tehdä paljon mm. työtiimin suhteen. Mietin vain tuossa, kun ihmisillä on paljon huonoa sanottavaa, niin oikeasti kannattaa tehdä valitus tai kirjoittaa huolensa ihan ylös, niin asia menee eteenpäin! Itse ainakin tarkkailen koko ajan päiväkodin toimintaa. Mutta lapsia tarkkailemalla se kaikki näkyy.