Onko kohtuullista, että veronmaksajat kustantaa yksinhuoltajan asumisen Helsingin keskustassa 77m2 kolmiossa?

• Viestiketjun aloittaja asunnoista
  • Ensimmäinen viesti
ap....
Joista kallein on Helsinki, onko palkkasi missään suhteessa ison kaupungin (mikä se nyt sitten onkaan) asumiskustannuksiin? Isossakin kaupungissa on monen hintaisia asumisalueita, onko pakko asua kantakaupungissa?
Kyllä palkkani toki on suhteessa kaupunkiin, mutta ei se kyllä niin mene, että saisin kaksinkertaista palkkaa vrt työkaverini, joka asuu Lohjalla ja joka maksaa asumisestaan -50% vrt PK-seutuun.

Mun ei tarvitse asua onneksi kantakaupungissa, vaan pystyn kulkemaan lähiöistä työpaikalle, mutta toki siinä kestää, kun joutuu niin monella kulkuvälineella kulkea.

Mutta kysymys on: miksi niiden, jotka eivät maksa asumisestaan itse, pitää asua kalleimmissa neliöissä ja vielä niin tilavassa asunnossa, että sellaista asuntoa ei normaalilla lapsiperheelle ole varaa hankkia?

Mutta kysymys on: miksi niiden, jotka eivät maksa asumisestaan itse, pitää asua kalleimmissa neliöissä ja vielä niin tilavassa asunnossa, että sellaista asuntoa ei normaalilla lapsiperheelle ole varaa hankkia?
Mä luen uutisen siten, että kaupunki on ton vuokrakämpän myöntäny ihan tavalliselle lapsiperheelle. Heille vaan on tullu ero.
Pitäiskö kaupungin potkia äiti ja lapsi kodistaan sen vuoksi, että mies on muuttanut pois?

ap...
Eivät suomalaiset halua asua keskustoissa. Sen todistaa jo sekin, että uudet asunnot on jo vuosikymmenet pääasiassa rakennettu hornan tuuttiin kuusen juurelle mahdollisimman kauas keskustasta, mistä on pitkä automatka kaikkiin palveluihin ja työpaikkoihin.
No en minäkään halua asua keskustassa, mutta useat ihmiset haluavat asua keskustassa. Vai miten selität, että ihmiset ovat valmiina ostamaan asunnon 6000-10 000e/m2 Helsingin keskustasta? Jos ei olisi, hinnat laskisivat.

Uudet asunnot yleensä rakennetaan keskustan liepeille. Korvessa olevien asuntojen hinnat ovat laskeneet, koska ihmiset muuttavat kaupunkeihin.

ap....
Mainittu kämppä on kaupungin vuokrakämppä ja sen vuokra on toi vaikka siinä asuisi kuka tahansa.

Se, et pk- seudulla asumisen hinnat on kiivenny järjettömyyksiin on eria asia.
No, kaupungin pitäisi sopetua tilanteeseen, koska tosi asia on, että kaupunki koko ajan köyhtyy ja yhä enemmän Helsinkini vain muuttaa köyhiä, koska normaalituloisella ei ole varaa asua kuin köyhillä.

Toinen erimerkki TYÖSSÄKÄYVÄN lapsiperheen tilasta on Mikko Särelän perhe:
http://yle.fi/uutiset/testaa_asutko_ahtaammin_kuin_naapurisi__otaniemen_teekkareilla_suomen_niukimmin_nelioita/7802593:

"Kaupunkiaktiivi Mikko Särelä perheineen muutti isosta asunnosta Espoosta pikkukolmioon Helsingin Kallioon. 56 neliön kaksio muutettiin kolmioksi siirtämällä keittiö osaksi olohuonetta. Viiden hengen perhe kertoo viihtyvänsä niukoista neliöistä huolimatta."

Työssäkäyvä 5 henkinen perhe siis asuu 56m2 entisessä kaksiossa Kalliossa ns, huonolla alueella ja aluperäisen jutun yksinhuoltaja opiskelija äiti ja yksi 5v lapsi sitten 3h 77m2 asunnossa kalleimmalla alueella Stokkan vieressä.

Ei tarvitse ihmetellä, miksi veronmaksajat pakenevat ja monet perustaa yrityksen veroparatiisiin tai Viroon, ettei tarvitse maksaa veroja, koska kuka haluaa tukea enää tätä nykymenoa?

Some people
Olemme kolmihenkinen perhe ja asumme 50-neliöisessä omistuskaksiossa itä-helsinkiläisessä, 50-l. rakennetussa lähiössä. Kummallakaan meistä ei ole tällä hetkellä töitä. Kummallakin on ammatti, kumpikin ollut koulutusta vastaavassa työssä, kumpikin syntyperäisiä helsiinkiläisiä. Asumistukeen (saati johonkin sopssutukeen..) emme KELAn mukaan kuitenkaan ole oikeutettuja.

Oöemme harkinneet vuokralle siirtymistä. Olisiko kannattavaa?

asumistukiset
Mekin olemme niitä, jotka eivät maksa asumisestaan itse, mutta emme asu kalleimmissa neliöissä tilavassa asunnossa, vaan huomattavasti ahtaammin ja ankeammin ja halvemmalla kuin "normaali" lapsiperhe. Vastaus kysymykseesi meidän osaltamme olisi siis:

Ei pidäkään eikä näin tapahdukaan.

Vaikea nyt sanoa sitten tällä kahden tapauksen tilastolla, onko tuo kovin aiheellinen kysymys ylipäätään (tuo kysymyksesihän on nimenomaan yleistävässä muodossa).. Lisää lukuja, kiitos.

Jos sitten tarvitset nimenomaan tapauskohtaista tietoa, niin muuta kysymyksen asettelua.

ap....
Mä luen uutisen siten, että kaupunki on ton vuokrakämpän myöntäny ihan tavalliselle lapsiperheelle. Heille vaan on tullu ero.
Pitäiskö kaupungin potkia äiti ja lapsi kodistaan sen vuoksi, että mies on muuttanut pois?
Ei toki, mutta heidän asumistaan ei tulisi maksaa sitten veronmaksajien rahalla, vaan jos asuu ylisuuressa asunnossa kalliilla alueella, se tulee maksaa itse. Mikäli ei ole varaa, niin voi muuttaa sopivampaan asuntoon.

Ei yleensä ne työssäkäyvätkään äidit pysty jäämään perheen isoon asuntoon, jos perhe eroaa, koska heidän palkka ei riitä sen asuntolainaan.

Ei toki, mutta heidän asumistaan ei tulisi maksaa sitten veronmaksajien rahalla, vaan jos asuu ylisuuressa asunnossa kalliilla alueella, se tulee maksaa itse. Mikäli ei ole varaa, niin voi muuttaa sopivampaan asuntoon.

Ei yleensä ne työssäkäyvätkään äidit pysty jäämään perheen isoon asuntoon, jos perhe eroaa, koska heidän palkka ei riitä sen asuntolainaan.
Niin siis ton kämpän vuokra on alle tonni. Sekö sua pännii?
Jos muuttaisivat puolen tunnin junamatkan päähän lähiökaksioon, josta maksaisivat saman tai enemmän ja saisivat tukia saman tai enemmän, niin se olis hyvä?

Kenelles toi kämppä sit pitäis vuokralle antaa?

Kelan ja sossun tukia saa asumiseen vain tiettyyn rajaan asti. Ja ne rajat ovat aika matalia. Jos kyse tosiaan on "kalleimmista neliöistä", niin silloinhan asukkaat maksavat osan asumisestaan sillä perusosalla. Tai sitten kyse ei ole kalleimmista neliöistä.

Helsingin kaupungin asunnoista halvimmat eivät todellakaan sijaitse missään keskustassa, vaan halvimmat kaupungin asunnot ovat yleensä ei-niin-suosituilla alueilla ja kauempana. Mutta jos halpa kaupungin kämppä keskustassa olisikin, niin kyllä sitä voi yhtä hyvin hakea "normaalikin lapsiperhe" (mitä ikinä sillä normaalilla nyt tarkoitatkaan). Tulorajat kaupungin kämppiin toki taitaa olla, mutta jos suurituloisesta on kyse, niin lieneekö se ongelmallinen juttu, jos juuri hän ei ole se, joka asunnon saa? Suurituloinenhan voi ehkä ostaakin oman.

Jos pelkillä tuilla elävä yh pystyy asumaan "ylisuuressa" vuokra-asunnossa, niin kyllä se sama onnistuisi sitten työssäkäyvältäkin yh-äidiltä, siis samassa asunnossa. On totta, että aina ei pysty maksamaan asuntolainaa - mutta eihän sitä pysty tai pystyisi se tuilla elävä yh-äitikään.

Sekä ylisuureen asuntoon että pikkukämppään saa maksimissaan saman summan. Jos se ylisuuri asunto sattuu olemaan tosi halpa, niin sehän on sitten vain hyvää tuuria. Joskus niin käy ja kiva asukkaan kannalta. Mitä väliä sillä maksajan (yhteiskunnan) kannalta on, asuuko kyseinen perhe 800 euron kaksiossa vai 800 euron kolmiossa?

No, kaupungin pitäisi sopetua tilanteeseen, koska tosi asia on, että kaupunki koko ajan köyhtyy ja yhä enemmän Helsinkini vain muuttaa köyhiä, koska normaalituloisella ei ole varaa asua kuin köyhillä.

Toinen erimerkki TYÖSSÄKÄYVÄN lapsiperheen tilasta on Mikko Särelän perhe:
http://yle.fi/uutiset/testaa_asutko_ahtaammin_kuin_naapurisi__otaniemen_teekkareilla_suomen_niukimmin_nelioita/7802593:

"Kaupunkiaktiivi Mikko Särelä perheineen muutti isosta asunnosta Espoosta pikkukolmioon Helsingin Kallioon. 56 neliön kaksio muutettiin kolmioksi siirtämällä keittiö osaksi olohuonetta. Viiden hengen perhe kertoo viihtyvänsä niukoista neliöistä huolimatta."

Työssäkäyvä 5 henkinen perhe siis asuu 56m2 entisessä kaksiossa Kalliossa ns, huonolla alueella ja aluperäisen jutun yksinhuoltaja opiskelija äiti ja yksi 5v lapsi sitten 3h 77m2 asunnossa kalleimmalla alueella Stokkan vieressä.

Ei tarvitse ihmetellä, miksi veronmaksajat pakenevat ja monet perustaa yrityksen veroparatiisiin tai Viroon, ettei tarvitse maksaa veroja, koska kuka haluaa tukea enää tätä nykymenoa?
Missäköhän päin Helsingin ydinkeskustaa on muka kaupungin vuokrataloja? Ja missä muka Stokkan vieressä (?!) on kaupungin vuokrataloja??? Katajanokalla taitaa olla jotain, mutta ei se kyllä Stokkan vieressä ole sen enempää kuin Kalliokaan.

Tuossa toisessa esimerkissä on kyse omista valinnoista. Kallio ei ole varsinaisesti mitään "huonoa aluetta", vaan se on hyvinkin trendikäs alue ja siksi siellä asuntojen hinnat ovat nousseet tosi paljon. Tuo perhe halusi siis maksaa sijainnista - jos he olisivat muuttaneet halvemmalle alueelle, olisivat saaneet paljon enemmän tilaa.

ap....
Niin siis ton kämpän vuokra on alle tonni. Sekö sua pännii?
Jos muuttaisivat puolen tunnin junamatkan päähän lähiökaksioon, josta maksaisivat saman tai enemmän ja saisivat tukia saman tai enemmän, niin se olis hyvä?

Kenelles toi kämppä sit pitäis vuokralle antaa?
No, Helsingin varmaan pitäisi tehdä jotakin, ettei kaikki veronmaksajat karkaa kaupungista. Asunnon voisi antaa vaikka sellaisille työssäkävijöille, jotta he eivät muuttaisi pois. Tai myydä ja ostaa vaikka sillä hinnalla 3 perheasuntoa lähiöistä.

No, Helsingin varmaan pitäisi tehdä jotakin, ettei kaikki veronmaksajat karkaa kaupungista. Asunnon voisi antaa vaikka sellaisille työssäkävijöille, jotta he eivät muuttaisi pois. Tai myydä ja ostaa vaikka sillä hinnalla 3 perheasuntoa lähiöistä.
Hmm, pitäisiköhän sun perehtyä vähän asunto- ja sosiaalipolitiikkaan, ennen kuin mietit tämän kaltaisia strategioita? Mutta ketju onkin varmaan ns. ajankohtainen provo, koska nythän on keskusteltu tästä aiheesta - joskin toisinpäin: sen sijaan, että köyhät häädettäisiin kaupungin asunnoista ja annettaisiin ne parempituloisille, ovat jotkut tahot sitä mieltä, että hyvätuloiset pitäisi häätää kaupungin asunnoista, jotta niitä riittäisi köyhille ja pienituloisille.

Itse en kannata kumpaakaan häätöideaa. Enkä muuten edes usko, että halvemman omakotitalon perässä lähiseuduille karkaavat veronmaksajat jäisivät kaupunkiin, vaikka heille luvattaisiin halpa vuokrakämppä läheltä keskustaa.

ap...
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;30676344:
jos joku haluaa helsingin keskustassa vapaaehtoisesti asua niin asukoot mun puolesta.
Ja sä tykkäät sponssata sitä asumista? Mun mielestä olisi tärkeämpää vaikka ne pennoset vanhustenhuoltoon kuin sponssata opiskelijoille kalleimpia neliöitä.

mä...
Muhun ei kyl uppoa tuo, että sossu maksaa ylihintaa. Olen yhden lapsen yh ja vuokra mulla on 800e. Asumistukea saan 480e joka on laskettu kahdelle ihmiselle. Jos nostaisin toimeentulotukea niin sossu ei huomioisi muistaakseni kuin 600 euroon asti ja lopun maksaisin perusosasta.

ap...
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30676497:
Missäköhän päin Helsingin ydinkeskustaa on muka kaupungin vuokrataloja? Ja missä muka Stokkan vieressä (?!) on kaupungin vuokrataloja??? Katajanokalla taitaa olla jotain, mutta ei se kyllä Stokkan vieressä ole sen enempää kuin Kalliokaan.

Tuossa toisessa esimerkissä on kyse omista valinnoista. Kallio ei ole varsinaisesti mitään "huonoa aluetta", vaan se on hyvinkin trendikäs alue ja siksi siellä asuntojen hinnat ovat nousseet tosi paljon. Tuo perhe halusi siis maksaa sijainnista - jos he olisivat muuttaneet halvemmalle alueelle, olisivat saaneet paljon enemmän tilaa.
Tuo yksinhuoltaja-opiskelija asuu siis Kampissa, joka on keskustan kalleimpia alueita. Kallio on taas paljon halvempaa aluetta, eräs halvimpia alueita Sörkän jälkeen.

Keskustassa on kaupungilla paljon kämppiä, ei kokonaisia talonyhtiöitä.

Minne siis keskustan liepeillä 2. perhe olisi voinut muuttaa halvemmalla?

Ja sä tykkäät sponssata sitä asumista? Mun mielestä olisi tärkeämpää vaikka ne pennoset vanhustenhuoltoon kuin sponssata opiskelijoille kalleimpia neliöitä.
Eli pitäisikö sinusta siis kaupungin vuokrataloja vähentää? :confused:

Kuka noissa kaupungin asunnoissa sitten sinun mielestäsi saisi asua? Siellä ei saisi asua ketjun perusteella pienituloinen, tuilla elävä yh, mutta ei myöskään opiskelijat. Kuka sitten - pankinjohtaja?

Kai te tajuatte, että jos pienituloiset muuttavat pois kaupungin vuokra-asunnoista, se tulee yhteiskunnalle vielä kalliimmaksi, jos he joutuvat muuttamaan kalliisiin yksityisiltä vuokrattuihin kämppiin. Nyt sentään noissa kaupungin asunnoissa voi olla niin pieni vuokra, että se menee joskus jopa alle Kelan ja sossun normien.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä