Ei taida luottotiedoton saada asuntolainaa yhdessä puolison kanssa jolla puhtaat tiedot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luottotiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nainen";30673728]Sanoit aloituksessa, että tienaat vain 200e enemmän, jos olet työssä? Mitkä olisi siis realistiset tulosi alalla eli bruttopalkkasi? Paljonko siitä lähtisi sitten ulosottoon suoraan rahaa? Paljonko jäisi käteen nettona? Paljonko siitä voisi realistisesti maksaa asumuskuluja?

Jos saisitte 100 000e:n lainan, se tekisi 20v 3% kokonaiskorolla noin 600e/kk.
Tähän sit tulee lisää kaikki muuta asumiskulut, lämmityskulut, huoltokulut, remontit yms.

Vanhoissa asunnoissa ostohinta on vain pieni osa kustannuksista. Isoimmat kustannukset tulee remonteista vuosien varrella.

Onko teillä siis laittaa asumiseen joku 1200e/kk (riittääköhän se lämmityksineen?!) + remontit?

Mitä jos saat vaikka lapset ja pitää jäädä sit hoitovapaalla ja tulut tippuu dramaattisesti työttömyyskorvauksesta?[/QUOTE]

Miten menee omakotitaloon 1200 euroa kuukaudessa? Mä tunnen useita omassa talossa asuvia eikä todellakaan ole noin isot menot kuukaudessa. Me asumme omakotitalossa vuokralla ja lämmitys+vesi+sähkö ovat yhteensä n.350€/kk. Me ei todellakaan ostettaisi taloa missä on öljy- tai sähkölämmitys.

Ne talot mitä olemme katselleet ovat osittain tai kokonaan remontoituja.

Tämähän varsin fiksua on.

Okt- talossa on kuitenki paljon kustannuksia, mitkä kannattaa ottaa huomioon. Jokseenkin tuntuu, et tässä puhuu sun halu.

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/omakotitalon-kustannuslaskuri?id=20104&srcpl=8

Ei ihan realistisia ajatuksia liikenteessä sulla.

Sekö on fiksua väittää, että olen pilannut oman ja miehen tulevaisuuden? Vain idiootti provoaa tuollaista tai sitten vain idiootti luulee, että veloista ei ikinä pääse eroon.

Me asumme jo omakotitalossa, että kyllä mä ne kulut tiedän. Tiedän myös mahdolliset remontit, hajoavat kodinkoneet jne. Älä väitä sellaista mikä ei pidä paikkaansa.

Älä välitä ap, jotkut eivät käsitä ettei kaikki osta mitään pommeja ja viihtyvät hieman viileämmässäkin. Kaikki eivät tarvitse mitään +27 lämpötiloja paukkupakkasilla. Juoksevat kulut ovat aivan omista kulutustottumuksista kiinni.. Eivätkä kaikki asu missään satojen neliöiden taloissa. Niiden kulujen kanssa toki varmasti haluaa pelotella muitakin.
Meillä ainakin on paljon edullisempaa asua ok-talossa kuin vuokralla. Hyvin peruskorjattu eikä isoja remppoja tulossa. Kun pitää paikat kunnossa niin niitä ei tulekaan. :) Vakuutukset ovat sitten huonoa onnea varten.
Terveisin alle tonnin kuussa tällä hetkellä tienaava. Lainanlyh. on hieman päälle yht. 400e + maks.300e kuussa muut kulut. Kesällä jää säästöön talvea ja mahdollisia remppoja varten aina kuitenkin. On pieni tönö ja iso piha. Se riittää. Puoliso ei maksele juuri yhtään minulle muuten mutta eipä se kellekään kuulu jos sattuukin välillä ruokaa tai lahjuksia ostelemaan. ;) Puokkiin menee asumiskulut kuitenkin.

Mutta tosiaan en suosittele yrittämään molempien nimiin ennekuin on luottarit ok. Pankki tuskin hyväksyy silloin.

[QUOTE="a p";30673868]Sekö on fiksua väittää, että olen pilannut oman ja miehen tulevaisuuden? Vain idiootti provoaa tuollaista tai sitten vain idiootti luulee, että veloista ei ikinä pääse eroon.

Me asumme jo omakotitalossa, että kyllä mä ne kulut tiedän. Tiedän myös mahdolliset remontit, hajoavat kodinkoneet jne. Älä väitä sellaista mikä ei pidä paikkaansa.[/QUOTE]

Ilmeisesti miehes omistamassa okt:ssa?

Enkä todellakaan ymmärrä joidenkin suurta hinkua vuokralla asumiseen käskyttämisestä. Oletetaan kyllä olevan ok maksella yli tonnin vuokria + sähkö,vesi ja vakuutukset jne mutta sitten edullisempi vaihtoehto ei sovi pienituloisille? Miksi? Onko se jotenkin pois joltain muulta jos pienituloiset eivät kituuta muiden omaisuutta karruttaen? Kai tuossa joku logiikka on jotta omistusasuminen ja varsinkin ok-talot pitäisi olla vain ns.parempiosaisten juttu. :) Köyhempien pitäisi olla vielä köyhempiä. Vuokralla oleva ei ikinä saa säästettyä niin paljon esim.kesäaikaan kuin ok-talossa oleva. Harvat saa sitä hurjaa asumistukeakaan joten se on huono syy.. ei tarvitse olla kuin pienipalkkainen pari niin ei tipu tukia. Soisin useammille kohtuullisen asuntolainan pikku taloihin.
Olisin välillä itsekin ollut täysin kus.. jos olisin vuokralla asunut. Pankista saa tiukan paikan tullen lyhennysvapaatkin mutta vuokranantaja ei armoa anna.

[QUOTE="a p";30673851]Miten menee omakotitaloon 1200 euroa kuukaudessa? Mä tunnen useita omassa talossa asuvia eikä todellakaan ole noin isot menot kuukaudessa. Me asumme omakotitalossa vuokralla ja lämmitys+vesi+sähkö ovat yhteensä n.350€/kk. Me ei todellakaan ostettaisi taloa missä on öljy- tai sähkölämmitys.

Ne talot mitä olemme katselleet ovat osittain tai kokonaan remontoituja.[/QUOTE]

Millaisen talon oikeasti saa 100 000e:llä? Maalämpö jo maksaa asennettuna 20 000e, joten se ei voi oikein kuulua tuon hintaiseen taloon. Tai edes hyvät U-arvot?

Yleensä halvoissa taloissa on ne just öljy- tai sähkölämmitys. Tai sit ne ovat tosi vanhoja.

Asuntolainaa menisi teillä se 600e/kk aika maksimilaina-ajalla,
50e/kk kotivakuutus, lämmitys ainakin 200e/kk keskimäärin, 20e/kk verot, jätteet,likakaivon tyhjennys, nuohoukset yms. Ja kuukausittian kannattaa itse laittaa parisatkua aina korjauksiin säästöön, koska ei siellä talossa voi asua ilman, että huoltaa paikkoja ja tekee remontteja.

Aika tiukkaa tekee,että saa alle 1200e/kk asuttua.

[QUOTE="nainen";30673983]
Aika tiukkaa tekee,että saa alle 1200e/kk asuttua.[/QUOTE]

Ai niinkö. :D No kerro tämä sitten useille mun tuntemille ihmisille, että heillä pitäisi mennä paljon enemmän asumiseen.

Asuuko sun tutut alle sadantonnin maalämpötaloissa? Epäilen. Tolla budjetilla ei uudehkoa taloa saa ja remppakohteeseen muuttaessa pitää olla pelivaraa.

Jos rahaa riittää niin maksa velkaasi nopeammin pois.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
En lukenut koko ketjua läpi. Takerruin ensimmäisiin viesteihin, missä puhuttiin, että laina miehen nimiin olisi epäreilua miehesi suhteen. "Huono diili"....
Mihin on häipynyt ajatus "yhteen hiileen puhaltamisesta"? Sitä ei varmaan enää osata, kun erotaan niin helposti.

Mies tuskin saa lainaa koko asunnon arvoa vastaan, jos omistaa vain puolet. Eli jos ostatte 100 000 euron asunnon ja lainaa mies ottaa 90 000 euroa, niin pankki tuskin suostuu että mies omistaa vaan 50 000 arvosta eli lainalle ei ole vakuusarvoa koko summalle.

Miksi ihmeessä ap.lla pitäisi olla maalämpö talo, tai se pitäisi remontoida sellaiseksi? Alle 100 000e hintaisen omakotitalon löytää maaseudulta tai pienemmästä kaupungista. Uutte ei tuolla hinnalla saa, mutta ihan asumiskelpoisen. Ja tämä siis perustuu ihan kokemukseen, otin 65 000e lainan, jolla ostin minulle ja lapsille ns. mummonmökiin, kauppahinta oli 50 000. Taloon tehtiin pienehkö remppa. Talossa oli sis juurikin sähkölämmitys ja uunit lisäksi. Lainaa lyhensin 400e/kk, sähköllä lämmitettävän talon sähkölasku oli n. 200e/kk. Jätemaksujen suuruutta en muista. Talossa oli oma kaivo ja lokakaivo, jonka tyhjennys 2krt./vuosi lisäsi asumiskuluja parilla satasella/kerta. Oma palkkani oli silloin n.2000-2100e, siis käteenjäävä osuus. Ihan ookoo pärjäiltiin. Mökin koko oli 3h+k ja sauna. Mutta tuohon laina-asiaan, en usko että yhdessä saatte lainaa. Mutta vosittehan neuvotella pankin kanssa niin, että otatte riittävän summan, josta ensin maksetaan ulosottosi päältä? Jos tämä siis pankille sopisi?

Ap on tää sama mamma joka vähän väliä täällä kyselee tilanteestaan. Kerran valitti kun suojaosuus on niin pieni, nyt pitäisi lainaa saada tai puolet talosta ees omiin nimiin.

Kun asiasta antaa mielipiteitä ja perustelmia (esim. laskelmat), eikä ne ap:ta miellytä niin vastaus on ei kuulu sulle ym fiksua.

Keskittyisit hakemaan niitä töitä ja maksamaan velkas pois, etkä velkaantumaan lisää ja hankkimaan jotain röttelöä sieltä korvesta mistä et tuu töitä näemmä saamaan.

Jos te asutte vuokralla omakotitalossa, niin tuskin ihan suoraan omasta pussista maksatte kaikki kulut. Tuskinpa osaat edes ajatella mitä kaikkia kuluja siitä syntyy, makselet vaan vuokraa etkä muuta aattele.

Ap on tää sama mamma joka vähän väliä täällä kyselee tilanteestaan. Kerran valitti kun suojaosuus on niin pieni, nyt pitäisi lainaa saada tai puolet talosta ees omiin nimiin.

Kun asiasta antaa mielipiteitä ja perustelmia (esim. laskelmat), eikä ne ap:ta miellytä niin vastaus on ei kuulu sulle ym fiksua.

Keskittyisit hakemaan niitä töitä ja maksamaan velkas pois, etkä velkaantumaan lisää ja hankkimaan jotain röttelöä sieltä korvesta mistä et tuu töitä näemmä saamaan.

En ole kyllä aiemmin kysellyt mitään tällaisia. :) Ihan vain tiedoksi, että mä lyhennän koko ajan velkojani. Eikä ne meidän katselemat talot ole mitään röttelöitä emmekä asu missään korvessa sekä työllistymismahdollisuuteni ovat erittäin realistiset.

Jos te asutte vuokralla omakotitalossa, niin tuskin ihan suoraan omasta pussista maksatte kaikki kulut. Tuskinpa osaat edes ajatella mitä kaikkia kuluja siitä syntyy, makselet vaan vuokraa etkä muuta aattele.

Lämmitys, sähkö, vesi, jätehuolto, kotivakuutus ja netti menevät kaikki omasta pussista. Sitten on vuokra. Mitä kuluja vielä pitäisi sun mielestä olla? Ai niin polttoaine ruohonleikkuriin, se vetää varmaan meidät konkurssiin. Tai sitten hiekoitushiekka näin talvisin. Meistä varmaan jompikumpi saa sydänkohtauksen kun lykitään lunta. Tai leikataan nurmikkoa.

Kun tein lainalaskurilla laskelmia pelkästään miehen tuloilla niin hän saisi yksin lainan erästä taloa varten ja lyhennys olisi vain vähän enemmän kuin meidän vuokra.

Ei todellakaan mene joka kuukausi vähintään 1200 euroa asumiskuluihin omakotitalossa. Ehkä silloin menee jos pitää ostaa pyykinpesukone tms. Tai jos on rakentanut uuden talon, mutta ei todellakaan mene noin paljoa jos ostaa vanhemman talon.

[QUOTE="a p";30674340]Mitä sä jankutat tuosta maalämmöstä koko ajan? Eikö sun mielestä ole mitään muita lämmitysmuotoja?[/QUOTE]

Sä itse sanoit ettette ole aikeissa muuttaa öljy- tai sähkölämmitteiseen taloon. Puillako meinaat lämmittää? Maksaa nekin jos ei omaa metsää ole ja aika kova duuni niitä hakata. Ja jos korvesta ostatte, menee työmatkoihin luultavasti aikaa jolloin sulla ei välttämättä arki-iltoina ole aikaa sitä puuta jatkuvasti polttaa.

Aivan, ap on ostamassa juuri rempatun maalämmöllä lämpeävän talon omalla tontilla hyvältä paikalta pilkkahintaan. Korjaus ja muihin ylläpitokustannuksiin tms turhuuksiin ei edes tarvitse kuluja laskea. Ja joo, kaikki maksaa. Puut, hiekka, ruohonleikkuri, se bensakin...

Jotenkin en edes ihmettele miksi sulla on luottotiedot menneet.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Sä itse sanoit ettette ole aikeissa muuttaa öljy- tai sähkölämmitteiseen taloon. Puillako meinaat lämmittää? Maksaa nekin jos ei omaa metsää ole ja aika kova duuni niitä hakata. Ja jos korvesta ostatte, menee työmatkoihin luultavasti aikaa jolloin sulla ei välttämättä arki-iltoina ole aikaa sitä puuta jatkuvasti polttaa.

Et ole sitten kaukolämmöstä kuullut. Ja tarvittaessa saamme halvalla puita mun isän metsästä. Eikä ne talot edelleenkään ole missään korvessa vaan pienen paikkakunnan keskustassa ja mä pääsisin kulkemaan töihin kävellen tai pyörällä.

Yhteistyössä