Mitä mieltä olet tupakoitsijoista?

• Viestiketjun aloittaja "Maiju"
  • Ensimmäinen viesti
en ymmärrä
Lopetin itse tupakoinnin parikymppisenä, näin jälkikäteen ajatellen siinä hetkessä kun kasvoin aikuiseksi ja tajusin miten typerää tupakointi on. Joskus mietin miten muut tupakoitsijat eivät ole kokeneet samaa "aikuiseksi kasvua", tunnen paljon tupakoitsijoita jotka eivät ole koskaan edes harkinneet tupakoinnin lopettamista.

Töissä pidän tupakoitsijoita yleensä hieman huonompina työntekijöinä: vain harva pystyy käymään tupakalla vain ja ainoastaan oikeiden taukojen aikana. Ja silloin kun tulee se tilanne että tupakoitsijat eivät pääse tupakalle kun haluaisivat (on palaveri tai isoin pomo vahtii) niin kuuluu kiroilua ja se tupakantuska alkaa näkymään kaikille. Mietin usein eivätkö he itse todellakaan näe mitä haittaa siitä tupakoinnista on ja miten oma käytös muuttuu siinä tupakanstuskassa. Miten naurettavalta näyttää kiroileva neljäkymppinen nainen/mies, joka valittaa siitä kun ei pääse tupakalle.. Tästä syystä minäkin palkkaisin vain savuttomia töihin.

Ja ehkä naurettavinta on tupakoitsijat, jotka välttelevät eri e-koodeja ja syövät luomua ym. kun samaan aikaan myrkytetään kuitenkin omaa kehoa sillä tupakalla.

Pahinta on katsoa vierestä oman puolison tupakointia. Kun ei ole edes mitään halua lopettaa polttamista. Ja samalla tavalla se tupakantuska näkyy kuin työkavereissakin esim. pitkillä lennoilla tai automatkoilla. Miten on kiire lähteä ravintolasta pois kun on pakko saada se tupakka. Ja yli 30 vuoden tupakoinnin jälkeen on tullut tupakkayskä, jota öisin kuuntelen ja mietin silloin milloin mahdollisesti todetaan keuhkoissa jotain..

Mielestäni on aika turhaa verrata tupakointia ja lihavuutta toisiinsa. Kyse on täysin eri asioista. Lähinnä tulee mieleen, että liikalihavuuteen tupakoitsijat haluavat vain verrata, että olisi jotain millä puolustautua. Sama kuin puhuttaisiin lihavuudesta ja lihavat vertaisi että parempi tämä kuin alkoholismi --> saadaan vain keskustelu väärille urille.

"miepä"
Tupakka ei tee ihmisestä viisasta tai tyhmää. Vaikka voin tähän het perään todeta erään lääkärin kertoneen satunnaisen tupakoinnin esim. Juuri ennen koetta auttavan kokeesta suoriutumista. Mutta tuskin jatkuvalla röökaajalla tästä on enää hyötyä. Itse poltan välillä enemmän kun asiat pännii ja lopetan aina kun asiat on taas ok. Aloitin 15 v nä ja olen kanssa ollut n 1,5 vuotta kokonaan ilman röökiä kun olin raskaana ja imetin. Mielestäni tällainen keskustelu on jo rasistista yhtä ihmisryhmää kohtaan. Sitäpaitsi vanilja sikari ja piipputupakka tuoksuvat hyvälle ja jopa maistuvat hyvälle. Kohtuus kaikessa on hyve niin kuin alkoholissakin!

rääki
Minulle aivan sama. Polttelen möksällä edelleen pikkusikareita ;)
Jos en saisi "kohtausta" siitä savusta ja löyhkästä, aivan henkinen juttu kun alkaa se lemu ällöttämään.. niin polttaisin varmaan vieläkin. Nuorena kokeilin muutaman vuoden. Kuulun niihin joille ei oikein tule noita riippuvuuksia. Lopetin kuin seinään ja pari kertaa olen illanvietoissa puol askia vetässyt, se siitä.
Itse tunnen vain korkeastikoulutettuja tupakoitsijoita ja sutjakoita ovat, liikkuvaisia muuten. Absoja suurin osa mutta joku pahe pitää olla.
Jos vertaa noita terveyskuluja niin tupakoitsija makselee aika summan verojen muodossa ja jos iskee keuhkosyöpä niin ei siinä kymmeniä vuosia kitkutella useinkaan. Verraten ylipainon tai liikkumattomuuden, huonojen ruokailutapojen aiheuttamiin sairauksiin. Nykyään noita sydän- ja verisuonitauteja voidaan hoitaa erinomaisesti. Halvemmaksi se röökitapaus tulee, kupsahtaa, säästyy eläkkeet jne. Ylipaino + tupakointi on se paras yhtälö! Sellainen kun on työelämässä ja lopulta kuolee 5-kymppisenä keuhkosyöpään niin yhteiskunta kiittää :D

"Juulianna"
Ei kaikki tupakoitsijat haise tupakalta. Ihmettelen miksi eivät kun taas jotkut haisee aivan kamalasti tupakalle. Itse en ole koskaan polttanut eikä hajuaistissani ole mitään vikaa ja silti jotkut tupakoitsijat eivät haise.

Eikä tupakointi kerro mitään ihmisen älykkyydestä, koulutuksesta tai elämäntasosta.

lihava röökaaja
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;30674360:
Lopetin itse tupakoinnin parikymppisenä, näin jälkikäteen ajatellen siinä hetkessä kun kasvoin aikuiseksi ja tajusin miten typerää tupakointi on.

Mielestäni on aika turhaa verrata tupakointia ja lihavuutta toisiinsa. Kyse on täysin eri asioista.
Kunhan vielä laihdutat, niin pääset katselemaan myös niitä lihavia nenänvartta pitkin ja ihmettelemään miten tyhmiä ne on. :)

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;30674360:
Lopetin itse tupakoinnin parikymppisenä, näin jälkikäteen ajatellen siinä hetkessä kun kasvoin aikuiseksi ja tajusin miten typerää tupakointi on..
On haitallista aloittaa tupakointia ennen kuin kasvuikä on kokonaan ohi. Nuorena kasvuiässä aloitetussa tupakoinnissa on isot riskinsä. Itse vedin ensimmäisen röökin vasta 20-vuotiaana.

[QUOTE="ego";30674003]Pidän tupakoitsijoita tyhminä.[/QUOTE]

Kaikki vallalla olevat sterotypiat, joilla ihmiset toisiaan leimaavat, valehtelevat ja loukkaavat ihmisen perusoikeutta: itsemääräämisoikeutta. Supistavat myös sen ennakkoluuloisen stereotypioittajan tajuntaa. Yksilön kannattaa taistella kaikkia häneen kohdistettuja stereotypoita vastaan ja olla välittämättä joidenkin hänelle tuntemattomien ihmisten streotypioista.

[QUOTE="miepä";30674374]Tupakka ei tee ihmisestä viisasta tai tyhmää. Vaikka voin tähän het perään todeta erään lääkärin kertoneen satunnaisen tupakoinnin esim. Juuri ennen koetta auttavan kokeesta suoriutumista. Mutta tuskin jatkuvalla röökaajalla tästä on enää hyötyä. Itse poltan välillä enemmän kun asiat pännii ja lopetan aina kun asiat on taas ok. Aloitin 15 v nä ja olen kanssa ollut n 1,5 vuotta kokonaan ilman röökiä kun olin raskaana ja imetin. Mielestäni tällainen keskustelu on jo rasistista yhtä ihmisryhmää kohtaan. Sitäpaitsi vanilja sikari ja piipputupakka tuoksuvat hyvälle ja jopa maistuvat hyvälle. Kohtuus kaikessa on hyve niin kuin alkoholissakin![/QUOTE]

Piipputupakka tuoksuu hyvälle polttamattomana, mutta mikään ei tuoksu kärytellessä. Vaan haisee ja pahalle.

9mmm
juu ois voinnu aikoinaan jäädä poltamatti ja hevonen sana henkeen vedettynä opettelematta. Mutta ainoo plussahan siinä on tämä fosfori joka on hyvää kasveille:) omalta kohalta en selittele mut kuulun siihen 10 pros jolla tulee pahat viekkarit. ootan edelleen kuumetta se toimis hyvänä lopetuksen kannalta kipeenä ei tee mieli ja ne ekat päivät pahin ku lopettaa. tupakka klementiineihin ei kuullosta pöllömältä:)

vierass
[QUOTE="Juulianna";30674393]Ei kaikki tupakoitsijat haise tupakalta. [/QUOTE]

Kyllä haisee, vaikka itse kuvittelevat etteivät haisisi. Hengityksestä sen viimeistään haistaa. Mikään ei ole ällömpää kuin joku tarjoilija on tullut tupakkatauoltaan ja kumartuu kysymään, että mitä saisi olla :x Kyllä siitä tuoksahduksesta ruokahalua häviää.

Pyykinpesuostoksilla vaihdoin toiseen kauppaan, kun en kestänyt myyjän tupakankatkuista hengitystä, silloinkin oli tupakkatauolta palaaja.

vierass
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;30674459:
jokaisen oma asia eikä liity mitenkään henkilön älykkyyteen.
Tutkimusten mukaan tupakointi tyhmentää. Tai ainakin tuhoaa harmaita aivosoluja :D Samaten odotusaikaan tupakoivien äitien vauvoilla on pienemmät aivot.

"hmm"
Poltin 15 vuotta, lopussa 2 askia päivässä ketjupolttajana ja kun tulin raskaaksi lopetin tupakoinnin kuin seinään ja mitään vieroitusoireita ei tullut. Lopetus oli helppoa. Ei normaali ihminen edes pysty polttamaan raskaana, se ei vain ole edes harkittava vaihtoehto polttaa. Raskaana polttaminen on verrattavissa murhaan ja ei normaali ihminen semmoista tee. Nyt olen ollut polttamatta yli vuoden ja en meinaa uudestaan aloittaa koskaan. Tupakoinnin lopetus sitäpaitsi lihottaa. Ei siksikään kannata aloittaa polttamaan, jos joskus polttamisen meinaa kerta lopettaakin. Nyt laihdutan itseni takaisin tosi hoikaksi ja sitten elän terveenä kaikin puolin.

Silti, ne jotka polttaa saa polttaa. Tupakoinnista nillitys on typerää.

"miumau"
Tutkimusten mukaan tupakointi tyhmentää. Tai ainakin tuhoaa harmaita aivosoluja :D Samaten odotusaikaan tupakoivien äitien vauvoilla on pienemmät aivot.
Niin alkoholin käyttökin tuhoaa aivosoluja. Silti on hyväksyttävämpää kertoa saunakaljoistaan kuin tupakanpoltosta...

Jos sanot pitäväsi kaikkia alkoholin käyttäjiä tyhminä... Noh, voit arvata kuinka monta prosenttia väestöstä on vetänyt herneet nenuun... :D

• Tykkää
Reactions: nymfomaani
Onhan se usein vaarallista niin omalle kuin muidenkin terveydelle ja haitallista ympäristölle ja valmistuskin aika epäeettistä, tuote, joka voitaisiin mielestäni poistaa maailmasta kokonaan. En silti tupakoitsijoista ihmisinä ajattele sen kummempaa kuin muistakaan, riippuvuus siinä missä moni muukin asia. Itsetuhoiset ja "tyhmemmät" ja/tai kouluttamattomat ihmiset polttavat keskimäärin useammin vaikka totta kai muunkinlaisia tupakoivia on.

näppistuntuma
Hyvin paljon kun näkee populaa, jolta joutuu tivata tupakoiko vai ei niin kyllä vuosikausien kokemus tuo aika selkeästi tuntumaa siihen suuntaan että vähemmän älykkään oloiset tupakoi enemmän. Joukossa muutama tupakoiva( ja tupakoitsemistaan lukuunottamatta)fiksu ihminen vahvistaa säännön...

Yhteistyössä