klitoris paisunut ja sitä kirvelee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Epätoivoinen"

Vieras
Hei! Minulla on nyt ollut pari päivää ongelmia emättimeni kanssa. Aluksi se vain kutisi, mutta sitten huomasin klitoriksen olevan paisunut ja sitä kirvelee. Epäilin aluksi hiivatulehdusta, mutta siinä ei tietääkseni klitoris paisu tällä lailla. Mitään ihmeellistä en ole tehnyt, että se olisi mennyt tuollaiseksi. Onko mahd. Että se olisi saanut kylmää? En käytä pikkuhousun suojiakaan enkä liioin stringejä. Auttakaa joku!

Hiiva voi olla myös klitoriksessa. Mulla on ollut myös peppureiässä :( Ihan haavaumia täynnä ja kakkaaminen oli yhtä tuskaa.
Hiivassa koko alapää saattaa olla punainen ja turvonnut.

Eli jos sulla kutiaa ja valkovuoto on paksua kokkareista (tai sitä on muutenvaan paljon ja tahmaista) niin hiivatulehdusta veikkaisin.

Joskus myös sinne klitoriksen hupun alle on mennyt jokin roska ja se ärsyttää, kurkkaappa. Levitä siis sitä huppua niin näet

Hiivaa mäkin veikkaisin.

Itsellä viime hiivatulehduksen aikana turpos koko alapää, oli kamala olo! Canestenvoidetta ja piimää laitoin vuorotellen ja kolmena yönä sen emätinkapselin.

Klitoriksessahan on se huppu päällä, eli esinahka, ja sen alla klitoris, se kova pompula. Tuohon väliin voi kertyä esim valkovuotoa, mikä muhii ja tulehtuu. Se sAada vedettyä pois klitoriksen päältä, jolloin sen möhnän saa pestyy, eli vähän samoin kuin miehillä. Ja en siis tarkoita häpyhuulia, vaan ihan sitä naisen esinahkaa, googleta jotai anatomiakuvia...
Ja jossei ole hiivaa, nii kokeile apteekista Ellen-maitohappobaktreerivoidetta, auttaa muutamien kertojen jälkeen.

En uskolla ruveta kronklaamaan tuota. Niin arkakin on. Ja ei ole mikään kuppa valitettavasti. Minulla ei ole aiemmin ollut mitään tälläistä. Olen siis vasta täyttänyt 14. Ja hiivatulehdushan on harvinaista alle 15 vuotiailla? Huomasin että alapäässäni on jotakin valkoista jauhomaista juttua. Yäk.

Sitä valkoista jauhomaista juttua voi olla myös sielä hupun alla. Ja se voi ihan hyvin olla hiivaa. Ei hiivatulehdus sinänsä ikää katso, yksikin antibioottikuuri voi sen aiheuttaa. Mutta koska sinulla ei ole ikinä lääkäri todennu hiivaa (vai?), nii ensimmäisen kerran se pitäis käydä lääkärillä varmistuttamassa.
Se valkonen juttu voi myös olla runsasta valkovuotoa, mikä tarttis saada pestyä kunnolla pois kaikista poimuista, tai muuten sit tulehtuu, saippuaa ei saa käyttää. Vessassa alapääsuihkulla ja lämpimällä vedellä ensin huuhtelet kunnolla, ja sit peset nii hyvin joka kohdan mitä kärsit.

Kokeile viikonlopun ajan vaikka kunnon pesuja ja bepanthen voidetta, (lääkäriä tuskin saat huomiselle?), ja sit näyttääs lääkärille jossei helpota. Tai soita ja kysy suosittelisko ne kokeilee canestenia vaikka oot alle 15 eikä ennen ole ollut.

Mulla oli just tollaiset oireet viimeksi hiivatulehduksessa. Ei siinä hirveästi pesut helpota (vain hetkeksi), mutta jos sulla on piimää tai maustamatonta jogurttia siis luonnonjogurttia, niin voit niitä levittää. Jotkut sanovat myös, että Molkosan maitohappobakteerineste ois tosi hyvä (pumpulilla levitetään). Kannattaa sun käydä lääkärissä heti kun mahdollista tai kuten yllä sanotaan, soita ja kysy, kannattaisiko kokeilla Canestenia jo nyt.

Terveydenhoitajalle ajattelin alkajaisiksi mennä. Eikö sitä piimää ja maustamatonta jugurttia voi syödäkkin että eikö se jo auta? Mielestäni hiivaa lisää makean syönti ja vähentää happamat ruuat. (Vaii?) on tää kans tätä että näin nuorena alkaa jo tälläset ongelmat! :D kysyisin samalla tälläistä kun minulla on ollut jo varmaan vuoden ajan valkovuotoa, muttei kuukautisia kumminkaan ole. Voiko valkovuoto sitten kestää montakin vuotta? Alkaa ärsyttämään tällänen.

Tottakai voit syödä, mutta ei se enää tossa vaiheessa hirveästi auta. Tukee tietenkin toipumista ja säännöllisesti käytettynä saattaa ehkäistä hiivatulehduksia. Ulkoisesti siveltynä helpottaa akuuttia kuumotusta ja kirvelyä ja saat nukuttua. Jos suinkin pystyt, nuku ilman pikkareita ja anna alapään tuulettua, mutta ehkä jogurtin tai piimän kanssa haluat välttää tahraamista :). Valitse silloin mahd. löysät, puuvillaiset pikkarit.

En osaa tuohon valkovuotoon sanoa mitään, kun kuukautisten alkamisesta on jo yli 20 vuotta :).
Mutta suosittelisin sitä lääkäriä jo siksikin, jos sulla ei kuukautiset ole vielä alkaneet.

[QUOTE="Epätoivoinen";30672042]Terveydenhoitajalle ajattelin alkajaisiksi mennä. Eikö sitä piimää ja maustamatonta jugurttia voi syödäkkin että eikö se jo auta? Mielestäni hiivaa lisää makean syönti ja vähentää happamat ruuat. (Vaii?) on tää kans tätä että näin nuorena alkaa jo tälläset ongelmat! :D kysyisin samalla tälläistä kun minulla on ollut jo varmaan vuoden ajan valkovuotoa, muttei kuukautisia kumminkaan ole. Voiko valkovuoto sitten kestää montakin vuotta? Alkaa ärsyttämään tällänen.[/QUOTE]

Voi, ei se valkovuoto lopu koskaan. Sittenkin kun sulla alkaa menkat, niin siinä menkkojen välissä sulla on valkovuotoa.
Mutta saattaahan tuota tulla vielä parikin vuotta ilman että menkat alkaa.

Toisilla valkovuoto on hyvin vähäistä ja toisilla runsaampaa että tarvii pikkuhuosunsuojaa pitää päivittäin.

Ja se piimä/jogurtti kaadettuna siteeseen on semmoista täsmähoitoa siihen hiivaan.

[QUOTE="Epätoivoinen";30672003]En uskolla ruveta kronklaamaan tuota. Niin arkakin on. Ja ei ole mikään kuppa valitettavasti. Minulla ei ole aiemmin ollut mitään tälläistä. Olen siis vasta täyttänyt 14. Ja hiivatulehdushan on harvinaista alle 15 vuotiailla? Huomasin että alapäässäni on jotakin valkoista jauhomaista juttua. Yäk.[/QUOTE]
no hiivassa tulee just jotain valkoista sinne alapäähän. oletko juuri syönyt antibioottikuurin. mun laps oli vasta muutaman kuukauden kun joutui voimakkaalle antibioottikuurille, ja hiiva siitä tuli, että ei se nyt mikään sääntö oo, että ei tuu alle 15

Jonkun pitäisi kirjoittaa kirja "Pillunhoidon perusteet" .. malliin "Pussy for Dummies". Candida-hiivasienen (joka nimenomaan on sellaista valkeaa ja kokkareista) saa pois lääkkeillä, mutta se ei korjaa Ph-ongelmaa. Siksi piimät/maitohappobakteerit ovat parempia. Usein hiivan (candidan) hoito vie Ph:n väärään suuntaan ja siitä sitten seuraa BV (bakteerivaginoosi) josta taas seurauksena pahanhajuinen valkovuoto.

Käytännössä keinokuituiset alusvaatteet ovat pahimpia, koska silloin paikat eivät ilmastoidu. Käytä siis puuvillaisia tai muita luonnonkuituisia alusvaatteita. Pimppiä ei saa pestä pesuaineilla ja alapesusuihkulla ei saa suoraan sohottaa pimppiin. Tärkeintä on pitää ne sadat eri bakteerit eloisana, joiden tarkoitus on suojella sinua patogeeneilta (toisin sanoen, pimppisi puhdistaa itse itsensä).

Mulla on kyllä eri mielipide noista tekokuituisista versus puuvilla.
Joo tiedän että se puuvilla on hyväksi iholle, mutta
Sitä puuvillaa on vähintää kaksi kerrosta siinä pimpan kohdalla, siihen märkää paksua valkovuotoa ->Ei kuivu IKINÄ, koko päivän on märät töhnäset pikkarit jalassa, kyllä muuten hautoo.
Sellainen tekokuitu on parhaillaan verkkomaisen ohutta, kyllä muuten ilmastoituu! Kuivuu ja tuulettuu!

Sit jos on pikkuhousunsuoja, nii samapa se mitä sielä suojan alla on...

Tätini soitti hoitajalle. Ja selosti tilanteen. Minun ei tarvitse mennä lääkäriin. Saan jonkun lääkkeen hiivatulehdukseen, vaikka se tuskin mitään auttaakaan. Kuulemma erikoinen tapaus minulla kun menkatkaan ei ole alkaneet. Hyvin menee????

[QUOTE="Epätoivoinen";30672957]Tätini soitti hoitajalle. Ja selosti tilanteen. Minun ei tarvitse mennä lääkäriin. Saan jonkun lääkkeen hiivatulehdukseen, vaikka se tuskin mitään auttaakaan. Kuulemma erikoinen tapaus minulla kun menkatkaan ei ole alkaneet. Hyvin menee????[/QUOTE]

Ei tarvitse millään tavalla menkkoja hiiva tullakseen, olen viimeksi hoitanut työni puolesta hiivaa 4 ja 3 vuotiailta tytöiltä. Ja niillä on toistuvasti.
Toivottavasti hivalääke auttaa

Ei siihen mitään lääkäriä tarvi. Sen kun menee yliopisron apteekkiin ja ottaa hyllyltä hiivalääkkeen. Vajaalla 20€ saa emätinpuikon 500mg vahvuus muistaakseni + 10g salvaa, joka oli mielestäni viisain päätös. Osa oireista lähtenyt, klitoriksesta ei vielä. Kaikkee muutakin salvaa ja öljyy yritän tunkee sinne. Loppuispa kutina jo :Z.

Yhteistyössä