[QUOTE="sini";30669699]Itse tein lapset tarkoituksella nuorena, just just parikymppisenä. Koin, että se on minulle hyvä ikä ja vähän jo siinä vaiheessa ajattelin mahdollisia lapsenlapsia ja heidän hoitamistaan yms. Olen meinaan sitäkin mieltä, että myös isovanhemmilla on vastuu hoitaa ja huolehtia lapsenlapsistaan.
No, sain sitten kyllä vielä iltatähdenkin lähemmäs nelikymppisenä ja ihan hyvin olen jaksanut. Toki elämä olisi jo aika paljon helpompaa, mutta en kyllä tuota ihanuutta ole katunut. Se tässä vähän mietityttää, että jos hänelle siunaantuu lapsia vasta siinä kolmenkympin kieppeillä niin itse olen silloin jo lähemmäs 70-vuotias. Pitkään en voi hänen lastensa elämässä ola mukana, mutta eihän sitä tiedä vaikka kuolisin jo huomenna..[/QUOTE]
Hassua, kun minusta tuon lapsenlapsipointin takia lapset pitäisi minusta tehdä suht myöhään. Nimittäin eihän heille aktiivisena 4- tai edes 5-kymppisenä ole juuri aikaa, kun täytyy vielä parikymmentä vuotta painaa työelämässä. Eläkkeellä taas olisi aikaa, mutta eikä se ole sitten kurjaa, jos lapsenlapset olisi jo vähintään teini-ikäisiä, eikä enää niin kiinnostuneita mummon kanssa ajan viettämisestä. Äitini sai minut vähän vajaa 3-kymppisenä ja minä myös esikoiseni samoihin aikoihin. Jo se oli äitini mielestä kurjaa, että joutuu lapsenlapsetn ensimmäiset vuodet vielä olemaan töissä ja lapsi on jo kouluikäinen, kun hän pääsee eläkkeelle. Meillä saattaa kyllä vielä tulla toinen lapsi, kun olen jo lähempänä 40 ikävuotta ja se olisi siinä kyllä tosi kiva juttu, että isovanhemmilla olisi sitten alusta asti aikaa.
Ehkä tämä riippuu sitten siitä, kuinka sairasta väkeä suvusta löytyy. Jos omat vanhemmat on olleet alle 7-kymppisinä jo raihnaisia vanhuksia, ehkä ajattelee itsekin olevansa. Mutta minun täytyy myöntää, että yli 6-kymppinen äitini on paremmassa kunnossa kuin minä! Juoksee puolimaratoneja ja käy säännöllisesti kuntosalilla ja tanssimassa. Olisi minulla vähän petrattavaa ja aikomus se kyllä tehdä. Lapseni elämässä on myös isoisovanhempia, jotka ovat jo 9-kymppisiä. Yksi valitettavasti menehtyi jokin aika sitten, mutta kaksi asuu edelleen hyvävoimaisina kotonaan.