Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30654900:
Eikös hän jollain tavoin ollut virkansa puolesta mukana koko hommassa? Muistelen, että olisi toiminut kuitenkin sossuna ja saanut puhuttua lapsen takaisin isälleen.
"Surmatun kahdeksanvuotiaan Eerikan äiti kertoi poliisille, että häntä painostettiin antamaan yksinhuoltajuus lapsen isälle.
Eerika asui äitinsä luona kesään 2010 saakka. Vanhemmat olivat eronneet jo Eerikan ollessa vauva.
Kesällä 2010 äidistä tehtiin lastensuojeluilmoitus, jonka jälkeen äiti itse ehdotti, että tyttö voisi muuttaa joksikin aikaa isänsä luo.
- Minä menin jotenkin paniikkiin, jos menettäisin tyttäreni. Minä itse hyväuskoisena hölmönä ehdotin, että Eerika voisi mennä isälleen asumaan vähäksi aikaa, kunnes saisin oman tilanteeni kuntoon. Tämä oli minun osaltani virhe, koska allekirjoitin heikossa tilanteessani sellaisen paperin, että isä sai Eerikan yksinhuoltajuuden. Tuolloin kuvittelin, että muutaman viikon kuluttua eli kun minun akuutti tilanteeni olisi ohi, voisimme tehdä yhteishuoltajuussopimuksen.
Äidin mukaan hänet painostettiin antamaan yksinhuoltajuus isälle. Se tarkoitti sitä, että hän antoi kaiken päätösvallan Eerikan asioissa isälle. Äiti ei omien sanojensa mukaan ymmärtänyt mistä oli kyse.
- Kukaan ei sanonut mitä sopimus oikeasti tarkoittaa.
Painostusta hän koki erityisesti ex-miehensä äidin eli Eerikan isoäidin taholta.
- Aika lastenvalvojalle oli varattu hänen toimesta. Yleensä sinnekin on vaikea saada aikoja, mutta me saimme ajan heti. Puhuin [ex-mieheni äidin] kanssa ennen lastenvalvojan tapaamista puhelimessa ja hän neuvoi minua, että on parasta tehdä huoltajuussopimus niin, että Eerikan isä yksin on huoltaja. Muistikuvani mukaan joko ex-mieheni tai hänen äitinsä sanoivat minulle, että lapsi muuten viedään minulta, äiti kertoi poliisille.
Yksinhuoltajasopimuksen saatuaan isä yritti äidin mukaan vaikeuttaa hänen tapaamisiaan tyttärensä kanssa.
TIIA PALMÉN
tiia.palmen@ilmedia.fi"