"8-vuotiaana murhatun Eerikan äiti kertoi viranomaisten sivuuttaneen hänen huolensa, kun poliisi kuuli häntä tytön kuoleman jälkeen elokuussa 2012.
Hän kertoi pelänneensä jo pidemmän aikaa, että tytölle tehdään jotain, mutta viranomaiset eivät ottaneet hänen huoltaan vakavissaan.
En pysty käsittämään miten tällaista voi tapahtua, ja miten joku ihminen voi tehdä pienelle lapselle jotain näin kamalaa. Tämä on järjetöntä, Eerikan äiti sanoi poliisille.
Hänen kuulustelunsa liittyi tuolloin vireillä olleeseen murhatutkintaan. Kuulustelu on kuitenkin liitetty myös Eerikan tapauksesta nostetun virkarikosjutun esitutkinta-aineistoon, joka tuli julkiseksi tänään.
Lisäksi äidistä tehtiin heinäkuussa 2014 lyhyt lisätutkintakuulustelu, jossa hän ilmoitti vaativansa rangaistusta myös virkarikoksiin mahdollisesti syyllistyneille.
Eerikan isä oli saanut tytön yksinhuoltajuuden pariskunnan erottua. Äiti kertoi poliisille, että oli syyskuussa 2011 ihmetellyt valvotun tapaamisen yhteydessä kaljuja kohtia Eerikan päässä.
Näytti ihan selvästi siltä, että hiuksia on revitty Eerikan päästä.
Tyttö alkoi itkeä
Tyttö oli vaivaantunen oloinen, ei halunnut puhua ja alkoi itkeä, kun äiti yritti varovasti kysyä asiasta.
Ilmoittaessani havainnoistani ja epäilyistäni lastensuojelulle, he vastasivat minulle, että olenko harkinnut hoitoon menemistä.
Äiti kertoi havainneensa tytöllä mustelmia poskipäässä tai silmän mustana ainakin neljällä eri tapaamisella. Näistäkään Eerika ei halunnut puhua, mutta sanoi lopulta tivaamisen jälkeen, että ne olivat tulleet "sählypallosta".
Se valvojakin näki mustelmat, ja hän vain sanoi, että odotetaan nyt vielä neljättä kertaa ja ilmoitetaan vasta sitten lastensuojelutyöntekijöille. Minä kyllä ilmoitin havainnoistani lastensuojelutyöntekijöille. Minua ei vain uskottu, ja tuntui, että kaikessa he uskoivat Toukoa (lapsen isää).
Äiti: Eerika vaikutti pelokkaalta
Loppuvuodesta 2011 lapsi sijoitettiin neljän kuukauden arviointijaksolle perhetukikeskus Meripihaan. Äidin mukaan Eerika vaikutti pelokkaalta ja ahdistuneelta aina kun heidän tapaamisensa olivat loppumaisillaan.
Eerika sanoi minulle, että hän olisi halunnut jäädä Meripihaan eikä palata isän ja Nadian (äitipuoli, isän uusi naisystävä) luo.
Kun arviointijakso loppui, Eerika palautettiin isän ja äitipuolen luo. Jälkeenpäin on käynyt ilmi, että hän oli siellä jatkuvan pahoinpitelyn ja rääkkäämisen uhri.
Toukon mielestä Eerikaa lellittiin Meripihassa, ja siksi Touko ei halunnut sen jatkuvan. Minä aina epäilin, ettei Eerikalla ole hyvä olla Toukon ja Nadian luona. Minua ei vaan kukaan uskonut.
Kuolema oli kauhea
Eerika sai surmansa toukokuussa 2012. Isä ja äitipuoli olivat sitoneet ja käärineet hänet yöksi tiukaksi mytyksi, ja tyttö tukehtui hengiltä. Yöksi sitominen oli ollut lähes jokaöinen tapa perheessä koko kevään ajan.
Isä Touko Tarkki ja tekaistua nimeä "Nadia" käyttänyt äitipuoli Sirpa Laamanen on tuomittu elinkautiseen murhasta.
Tällä viikolla Helsingin käräjäoikeudessa alkoi oikeudenkäynti, jossa yksitoista sosiaali- ja terveysalan virkamiestä on syytteessä laiminlyönneistä. Heitä ei syytetä siis tytön kuolemasta, vaan siitä, että he laiminlöivät virkavelvollisuutensa Eerikan asioista huolehtimisessa. "
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1423583753942.html