Hallituksen perhepaketti kaatui

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kunhan vain nyt joku taho tajuaisi, että kaikki lapset eivät missään tapauksessa tarvitse kokopäivähoitoa, tai hoitoa ollenkaan ennen neljättä ikävuotta.

Eivät kaikki alle 4-vuotiaat olekaan kokopäivähoidossa, joten ihan turhaan murehdit.

Jos vanhemmat pitävät pientä lastaan kokopäivähoidossa 'ilman syytä', niin eiköhän sille lapselle silloin ole se hoitopaikka parempi vaihtoehto kuin koti. Normaalit vanhemmat kyllä ymmärtävät, mikä on lapsen ja perheen kannalta paras ratkaisu.

Voi itku. Olisi niin paljon parempi tehdä näitä rakenteellisia ratkaisuja hallitusti ja sovitussa järjestyksessä eikä pakon (luotottajat) sanelemina Kreikan malliin lähitulevaisuudessa. Mutta näinhän Suomessa mennään: vain maksimissaan kolme vuotta meillä on toimintakykyinen hallitus, vaaleja edeltävä vuosi menee aina peesaillessa galluppeja.

Kunhan vain nyt joku taho tajuaisi, että kaikki lapset eivät missään tapauksessa tarvitse kokopäivähoitoa, tai hoitoa ollenkaan ennen neljättä ikävuotta.

Onpa sulla kummallisia lapsia. Mun lapset on tarvinneet sitä enemmän hoitoa mitä pienempiä ovat olleet. :D Ilmankos lastenhoito on niin heikoissa kantimissa kun LTO kuvittelee ettei pienet tarvitse hoitoa. ;)

Omasta mielestäni olisi ollut ihan hyvä tuo perhevapaatkin. Laiskat mammat menisivät töihin ja isätkin saisivat olla kotona lasten kanssa. Nythän se ei onnistu koska "perheen oma ratkaisu" tuppaa olemaan äidin ratkaisu. Käsi pystyyn kuka on OIKEASTI miettinyt sitä että mies olisikin kht:lla jonkun aikaa? Taitaa olla automaatio että nainen vaan päättää ettei mene töihin ennenkuin nuorinkin on kolme eikä miehellä ole siihen juuta eikä jaata sanottavana.

Voi itku. Olisi niin paljon parempi tehdä näitä rakenteellisia ratkaisuja hallitusti ja sovitussa järjestyksessä eikä pakon (luotottajat) sanelemina Kreikan malliin lähitulevaisuudessa. Mutta näinhän Suomessa mennään: vain maksimissaan kolme vuotta meillä on toimintakykyinen hallitus, vaaleja edeltävä vuosi menee aina peesaillessa galluppeja.

Nykyinen hallitus ei saanut aikaan muuta kuin veronkorotuksia, kaikessa muussa oli täysin kädetön.

Omasta mielestäni olisi ollut ihan hyvä tuo perhevapaatkin. Laiskat mammat menisivät töihin ja isätkin saisivat olla kotona lasten kanssa. Nythän se ei onnistu koska "perheen oma ratkaisu" tuppaa olemaan äidin ratkaisu. Käsi pystyyn kuka on OIKEASTI miettinyt sitä että mies olisikin kht:lla jonkun aikaa? Taitaa olla automaatio että nainen vaan päättää ettei mene töihin ennenkuin nuorinkin on kolme eikä miehellä ole siihen juuta eikä jaata sanottavana.

Meillä minä olen työtön ja välillä määräaikaisissa töissä. Miehellä on vakipaikka. Joten tietenkin minä olen ollut kotona hoitovapaalla, kun ei ole ollut työpaikkaa mihin palata. Mutta jos olis ollut niin kyllä mun puolesta olis mies saanut jäädä kotiin jos olis halunnut. Mutta on varmasti niitäkin miehiä, jotka eivät jäisi lapsen kanssa, vaikka äiti niin haluaisi.

Onpa sulla kummallisia lapsia. Mun lapset on tarvinneet sitä enemmän hoitoa mitä pienempiä ovat olleet. :D Ilmankos lastenhoito on niin heikoissa kantimissa kun LTO kuvittelee ettei pienet tarvitse hoitoa. ;)

Olet pahasti hakoteillä. Enimmäkseen se menee perheissä niin, ettei mies suostu pitämään mitään perhevapaita. Hyvä jos pitkin hampain suostuu juuri ja juuri isyysloman pitämään. Esikoinenkin piti sen takia lykätä jo 11,5 kk ikäisenä hoitoon, kun mies ei halunnut laskea elintasoaan. Minä olin kitkutellut äitiysvapaani ja hetken aikaa kotihoidontuella säästöjeni turvin.

Kakkosen syntyessä kykenin olemaan vähän kauemmin kotihoidontuella, mutta ei tietoakaan, että mies olisi suostunut jäämään kotiin vuorostaan lapsia hoitamaan edes siinä vaiheessa, kun se olisi ollut jo 'helppoa' eli lasten ollessa 2 v ja 4 v.

Ihmetyttää tämä kun äidit ovat huolissaan toisten lapsista, joiden äidit laittavat lapsensa kokopäivähoitoon syystä tai toisesta. Eiköhän pitäisi olla huolissaan ihan vaan niistä omista lapsista ja tehdä heidän kanssaan miten oikeaksi kokevat. En vaan jotenkin ymmärrä sitä, että mikä siinä on jos joku toinen äiti laittaa lapsensa hoitoon ja toinen ei. Oma valinta. En usko, että kukaan terve tai kotona löhöilevä äiti laittaa lastaan kokopäivähoitoon. En tunne ainuttakaan ja tunnen vaan meitä, joilla se lapsi on siellä hoidossa 4h päivässä. Jos lapsi on kokopäivähoidossa, on äiti joko itse töissä, opiskelee vauvan kanssa tai on masentunut, hyvin väsynyt tai muuta vastaavaa.

Miksi ollaan huolissaan, että apua saadaan liikaa? Ei sitä lasta ole sinne pakko laittaa ollenkaan.

[QUOTE="kahden äiti";30632681]Olet pahasti hakoteillä. Enimmäkseen se menee perheissä niin, ettei mies suostu pitämään mitään perhevapaita. Hyvä jos pitkin hampain suostuu juuri ja juuri isyysloman pitämään. Esikoinenkin piti sen takia lykätä jo 11,5 kk ikäisenä hoitoon, kun mies ei halunnut laskea elintasoaan. Minä olin kitkutellut äitiysvapaani ja hetken aikaa kotihoidontuella säästöjeni turvin.

Kakkosen syntyessä kykenin olemaan vähän kauemmin kotihoidontuella, mutta ei tietoakaan, että mies olisi suostunut jäämään kotiin vuorostaan lapsia hoitamaan edes siinä vaiheessa, kun se olisi ollut jo 'helppoa' eli lasten ollessa 2 v ja 4 v.[/QUOTE]

Sä yleistät nyt oman perheesi tilanteen koskemaan kaikkia perheitä. Miten niin enimmäkseen?
Minusta tuo on todella huono juttu, että se perhevapaiden jakaminen kaatui. Sillä olisi ollut iso merkitys naisiin suhtautumiseen työelämässä ja kenties vaikka miesten suhtautumiseen lapsiinsakin. Tuotakin asiaa on aika modernisoida eikä lähteä about 95-prosenttisesti siitä, että naiset käyttävät perhevapaat ja löllöilevät kotona 3 vuotta isän käydessä töissä.

Sitten on vielä meitä "vanhanaikaisia", joiden mielestä lastenhoito on ensisijaisesti naisten hommaa. Meillä isä jäisi kotiin, jos kuolisin. Kiitos nyt, että saadaan vielä tän sananvapauden lisäksi pitää myös ihan konkreettista valinnanvapauttakin hitunen.

Ymmärtäisin, jos olis rahasta kysymys, mutta en tuollaisesta ideologisesta tuputtamisesta.

Mua ei häiritse Jehovan todistajat lehtisineen, ne lähtee ovelta kyllä kun sanon kauniisti (rumaa tapaa en ole kokeillut), mutta nää vihreät ne tunkee sisään lain voimalla ja kertoo mikä on oikein ja mikä väärin ja mitä mieltä pitää olla...?!

[QUOTE="huja";30632809]Sitten on vielä meitä "vanhanaikaisia", joiden mielestä lastenhoito on ensisijaisesti naisten hommaa. Meillä isä jäisi kotiin, jos kuolisin. Kiitos nyt, että saadaan vielä tän sananvapauden lisäksi pitää myös ihan konkreettista valinnanvapauttakin hitunen.

Ymmärtäisin, jos olis rahasta kysymys, mutta en tuollaisesta ideologisesta tuputtamisesta.

Mua ei häiritse Jehovan todistajat lehtisineen, ne lähtee ovelta kyllä kun sanon kauniisti (rumaa tapaa en ole kokeillut), mutta nää vihreät ne tunkee sisään lain voimalla ja kertoo mikä on oikein ja mikä väärin ja mitä mieltä pitää olla...?![/QUOTE]

Luepa itse viestisi ensimmäinen kappale ja mieti mitä valinnanvapautta tilanteessasi on :O

Minä en ihan käsitä, miten vihreät kertovat sinulle mikä on oikein ja mikä väärin ja mitä mieltä pitää olla...?

[QUOTE="huja";30632823]Onko miehillä sitten jotain ongelmia lapsiinsa suhtautumisessa? Ei meillä vaan, mutta ehkä muilla sitten? Minkälaisia ongelmia? Auttaisiko siihen sun mielestä, että lainsäätäjä ojentaa miehiä? Itse en usko kieltolakeihin.[/QUOTE]

Tuntuu olevan, jos kommentit ovat luokkaa "mies jäisi hoitamaan lapsia jos kuolisin". "lapsenhoito on naisten hommaa".

keskimäärin omassa tuttavapiirissäni niillä miehillä, jotka ovat käyttäneet osan hoitovapaasta, on läheisempi suhde lapsiinsa kuin heillä, jotka tekevät pitkää päivää ja joiden vaimot ovat kotona lapsia hoitamassa. Näissä perheissä ei todellakaan todeta, että lapsenhoito on naisten hommaa.

Sä yleistät nyt oman perheesi tilanteen koskemaan kaikkia perheitä. Miten niin enimmäkseen?
Minusta tuo on todella huono juttu, että se perhevapaiden jakaminen kaatui. Sillä olisi ollut iso merkitys naisiin suhtautumiseen työelämässä ja kenties vaikka miesten suhtautumiseen lapsiinsakin. Tuotakin asiaa on aika modernisoida eikä lähteä about 95-prosenttisesti siitä, että naiset käyttävät perhevapaat ja löllöilevät kotona 3 vuotta isän käydessä töissä.

Mielestäni on hyvä, että perheet voivat jatkossakin itse päättää, että mikä on heille parasta. Meillä isä on ollut kotihoidontuella siitä asti kun vanhempainvapaani loppui. Hän itse halusi jäädä kotiin ja minä halusin töihin. Mutta uudistuksen myöt tämäkään ei olisi ollut enää mahdollista vaan minun olisi ollut pakko pitää 6 kk hoitovapaata, jos olen suunnitelman oikein ymmärtänyt.

Ihmetyttää tämä kun äidit ovat huolissaan toisten lapsista, joiden äidit laittavat lapsensa kokopäivähoitoon syystä tai toisesta.

Oikeastihan tuosta ollaan huolissaan vain siksi, että naapurin kotona löhöävän vanhemman Nicopetteri vie sen hoitopaikan lähipäiväkodista ja itse joutuu kuskaamaan jonnekin kauempana olevaan sen takia. Suurimmat valittajat ovat ainakin täällä olleet niitä, jotka tuntevat itse saavansa vähemmän.

Luepa itse viestisi ensimmäinen kappale ja mieti mitä valinnanvapautta tilanteessasi on :O

Minä en ihan käsitä, miten vihreät kertovat sinulle mikä on oikein ja mikä väärin ja mitä mieltä pitää olla...?

Ai valinnanvapautta ei ole se, jos ei ole samaa mieltä sun kanssasi? Aika järkky tyyppi olet? Sultako meidän ois pitänyt kysyy miten meidän pitää ajatella? Jos me ollaan sitä mieltä, että lastenhoito on naisten hommaa, niin mitäs se sua risoo?

Minusta valinnanvapautta on just se, että jokainen itse valitsee mitä tekee. Teki sitten oikein tai väärin sun tai mun mielestä.

Ei tämä ole vain minun perheeni kokemus, vaan melkein kaikissa tuntemissani perheissä on ollut sama tilanne. Miehet eivät ole halunneet pitää lastenhoitovapaita syystä tai toisesta.

[QUOTE="huja";30632865]Ai valinnanvapautta ei ole se, jos ei ole samaa mieltä sun kanssasi? Aika järkky tyyppi olet? Sultako meidän ois pitänyt kysyy miten meidän pitää ajatella? Jos me ollaan sitä mieltä, että lastenhoito on naisten hommaa, niin mitäs se sua risoo?

Minusta valinnanvapautta on just se, että jokainen itse valitsee mitä tekee. Teki sitten oikein tai väärin sun tai mun mielestä.[/QUOTE]

Nyt ei ole kyse siitä, että sinun pitäisi ajatella asiasta samoin kuin minun. Kyseenalaistin vaan sinun oman kirjoituksesi perusteella, että oliko tama oikeasti sinun valintasi vai jonkun muun asettama normi? Minusta valinnanvapaus on sitä, että on olemassa muitakin vaihtoehtoja.

Unohtu tää jälkiosa.. Siis asiahan oli just tässä sillä tavalla, että esim. vihreät olisi poistanut valinnanvapauden koko perhevapaan osalta ja korvamerkinnyt siitä osuuden isälle ja osuuden äidille.
Toki olisin jäänyt lapsiani kotiin hoitamaan niin pitkäksi aikaa kuin mahdollista, mutta tuki siihen olisi ollut epätasa-arvoinen perheen mielipiteen perusteella. Meitä olisi siis syrjitty mielipiteen perusteella.

Lisäksi on aika loukkaavaa väittää, ettei meidän perheessä vanhemmat ole tasa-arvoisia, sen perusteella että toinen on kotona hoitamassa lapsia ja toinen töissä. Tällä tavalla he omivat ihmisarvon määrittelyn itselleen ja vielä konkretisoivat omat näkemyksensä koskettamaan jopa taloudellisesti ja poliittisesti muita. Sen sijaan, että tyytyisivät jakamaan "tasa-arvon ilosanoma" traktaattejaan jossain kaduilla. Uskonto (korvaa sanalla katsomus, jos olet saivartelija) ja politiikka olisi paljon parempi pitää erossa.

Tästä keskustelusta tuntuu unohtuvan myös se pointti, että jotkut äidit todella haluavat olla lastensa kanssa kotona (ja isät taas sitten valitsevat menevänsä töihin vaikka lapsistaan välittävätkin). Me olemme mieheni kanssa korkeasti koulutettuja ja minä olen nyt kotona hoitamassa toista lastamme, kunnes hän täyttä 3 v. Jos uudistus olisi astunut voimaan, olisin minä mennyt pakon sanelemana töihin, kun lapsi olisi ollut n. 1 v. 8 kk ja lapsi olisi laitettu päiväkotiin. Tämä siksi, että mielummin olisimme samantien ottaneet korkeamman tulotason niin että molemmat käy töissä kuin että mies olisi jäänyt kotiin, kun hänellä ei siihen vastaavaa intoa ole kuin minulla (vaikka lastensa kanssa mielellään kaikki illat ja vapaa-ajan viettääkin).

Yhteistyössä