Kuinka usein lapsella pitäis olla migreenikohtaus, jotta sais estolääkityksen?

  • Viestiketjun aloittaja migreeniperhe
  • Ensimmäinen viesti
"paula"
Unella, peleillä, ruoalla ei ole ollut merkitystä. Migreeni tullut silloinkin kun on ollut pelit bannassa kokonaan. Syödään terveellisesti ja lapset nukkuvat vähintään 9h joka yö.

Kuten aiemmin kerroin, niin nuoremmalla lapsella on se paluu arkeen laukaiseva tekijä, eli kun koulu taas alkaa viikonlopun jälkeen, niin illalla migreeni. Vanhemmalla taas jos on kokeita tai muistaa että joku juttu on unohtunut ja stressaa sitä niin taatusti tuleee migreeni.

Ainoa asia ruoassa voisi olla jokin tietty ruoka-aine, mutta en ole huomannut että tiettyjen ruokien jälkeen alkaisi.
Käytätkö pansuolaa?

Siinä on yks syy, eikä sitä voi käyttää YHTÄÄN. Moni muu käyttää, jos et itse:
Migreeni voi kadota karttamalla arominvahventeita. Jo 12 vuotta ilman migreenia

Toi sivu kertoo lisää;.)
 
"Hmm"
Monta kertaa viikossa jos tulee voivat antaa estolääkitystä. Tosin omalla kohdallanikin jätettiin se ottamatta koska sivuvaikutukset voi olla niin pahat. Beetasalpaajat auttaa muuten migreeniin myös (estävät) mutta vaikka pienikin annos niin syke laskee ja esim urheilu sen kanssa aivan peestä (koska syke ei pääse nousemaan kunnolla).

Käykää tutkimuksissa, sulkekaa silmälasien tarve jne muut pois. Niistäkin voi olla apua kuten itselleni, ne ehkäisevät osan migreeneistä. Samoin migreenistä kärsivällä on syytä olla todella säännölliset elämäntavat, uni, ruoka, liikunta, jne. Poikkeamat ja stressitilanteet aiheuttavat kohtauksia.
 
"paula"
[QUOTE="Hmm";30619360]Monta kertaa viikossa jos tulee voivat antaa estolääkitystä. Tosin omalla kohdallanikin jätettiin se ottamatta koska sivuvaikutukset voi olla niin pahat. Beetasalpaajat auttaa muuten migreeniin myös (estävät) mutta vaikka pienikin annos niin syke laskee ja esim urheilu sen kanssa aivan peestä (koska syke ei pääse nousemaan kunnolla).

Käykää tutkimuksissa, sulkekaa silmälasien tarve jne muut pois. Niistäkin voi olla apua kuten itselleni, ne ehkäisevät osan migreeneistä. Samoin migreenistä kärsivällä on syytä olla todella säännölliset elämäntavat, uni, ruoka, liikunta, jne. Poikkeamat ja stressitilanteet aiheuttavat kohtauksia.[/QUOTE]

Silmät voi tutkituttaa optikolla mut ei kannata olla loisteputkivalaistuksessa, jos ollenkaan voi vaikuttaa asiaan. Onhan se aika herkkä asia...

Mut pansuolaa käytin huoletta itsekin, kun en tjunnut, et siitä se tuli. Kun olin lkukenut kirjan Ravintomme lisäaineet, aloin tappaa muurahaisa sillä kalliilla suolalla ja niinhän ne hevosmuurahaisetkin katosivat:-D

No, kuoliko vai mitä, pääasia, et ei ole niitä enää. Se tehosi:
Migreenin syy voi olla suolassa, jos on k
 
"paula"
[QUOTE="Hmm";30619360]Monta kertaa viikossa jos tulee voivat antaa estolääkitystä. Tosin omalla kohdallanikin jätettiin se ottamatta koska sivuvaikutukset voi olla niin pahat. Beetasalpaajat auttaa muuten migreeniin myös (estävät) mutta vaikka pienikin annos niin syke laskee ja esim urheilu sen kanssa aivan peestä (koska syke ei pääse nousemaan kunnolla).

Käykää tutkimuksissa, sulkekaa silmälasien tarve jne muut pois. Niistäkin voi olla apua kuten itselleni, ne ehkäisevät osan migreeneistä. Samoin migreenistä kärsivällä on syytä olla todella säännölliset elämäntavat, uni, ruoka, liikunta, jne. Poikkeamat ja stressitilanteet aiheuttavat kohtauksia.[/QUOTE]

En ota noihin kantaa, mut niiden lääkkeiden haittavaikutukset ovat hirvittävät!

hiivauute

Kamalan huonoa on se ruoka, mitä kaupoissa myydään:-(
 
"pim"
Voiko lapsen migreenikohtauksia ehkäistä?

Kohtaustiheys on hyvin yksilöllinen. Osa kohtauksista voidaan ehkäistä tunnistamalla ja välttämällä altistavia tekijöitä. Jos kohtauksia tulee viikoittain ja ne haittaavat normaalia elämää tai lääkehoito ei auta, voi lääkäri ehdottaa estolääkitystä. Kipulääkkeitä ei tulisi antaa monena päivänä peräkkäin, jottei kehittyisi särkylääkepäänsärkyä.

Migreeni syntyy usein erilaisten altistavien tekijöiden seurauksena, joita välttämällä migreenin mahdollisuus vähenee. Altistavia tekijöitä ovat

stressi ja sen laukeaminen; esimerkiksi lomamatkalle lähtö tai koe koulussa
kirkkaat ja välkkyvät valot; auringon häikäisy, etenkin veden pinnasta ja lumihangelta, tietokonepelit ja televisio sekä rikkinäiset loisteputket
voimakkaat hajut ja voimakas melu
väsymys; epäsäännöllinen unirytmi tai liian vähäinen uni
verensokerin vaihtelut tai nälkä; nopeasti imeytyvät hiilihydraatit (sokeripitoiset ruoat ja juomat, vaalea leipä, leivonnaiset, karamellit) aiheuttavat verensokerin äkillisen kohoamisen ja nopean laskun
muutamat ruoka-aineet; yleisimmin voimakkaat juustot ja kofeiinipitoiset juomat
muutamat väri- ja lisäaineet; makeutusaine aspartaami (E951), lihajalosteissa nitriitit (E249-252), säilöntäaine ja aromivahvenne natriumglutamaatti (E621), bentsoehappo (E210)
hormonaaliset tekijät murrosiästä alkaen.
Migreeniperheen ohjenuoria

Tärkeää on

kyky rentoutua
säännöllinen liikunta ja hyvä fyysinen kunto
riittävä ja säännöllinen lepo, mielellään oman unirytmin mukaisesti
vesi janojuomana, vältetään sokeripitoisia virvoitusjuomia, cola- ja energiajuomia
säännöllinen ja ravitseva ruokailu lisäaineita välttäen, myös riittävän tiheät välipalat (esim. hedelmiä, vihanneksia, täysjyvätuotteita)
altistavien tekijöiden tunnistaminen ja välttäminen mahdollisuuksien mukaan.

Normaali vanhempi vie lapsen lääkäriin jos lapsella on usein kovia päänsärkyjä huolimatta siitä onko niitä äidilläkin vai ei. Huono vanhempi kiukuttelee kaksplussalla ja antaa lapselle porejuomaa särkyyn.
 
vieraas
Niin riippuu tosiaan miten rajuja kohtauksia tai toinen et miten usein tulee. Joskus harvat ja rajut kohtaukset antaa aihetta estolääkkeelle, näin meidän lapsella. Sitten oli myös magneettikuvissa. Riittää, kun se haittaa liikaa normaalia arkea.
 
"paula"
ja todellakaan kaikilla ei ole migreenin tyypillisimpiä oireita. Itselläni oli nuorena migreeni ihan ilman päänsärkyäkin joskus. On myös ollut puutumista, näköhäiriöitä, näkökentän katoamista (pieni piste jonka näkee, muut suttua), oksentamista, valoherkkyyttä jne.

Mun lapsilla ei ole ikinä ollut mitään muuta kuin nuo mainitsemani, toivottavasti ei koskaan tulekkaan. Nykyään itselläni migreeni on vain sellaista, että särkee monta päivää eikä auta mikään.
On kyllä kamalaa:-(

Mut tässä se limukka, missä on arominvahvennetta ja siitä ainakin mulle tulisi migreeni heti. Ainakin itsellesi voit pitää ruokapäiväkirjaa ja siihen kannattaa teippailla tuoteselosteitakin. Niin minä olen tehnyt, vaikka eihän sellaiseen kukaan velvoita missään koskaan. Se on kuitenkin helpoin konsti selvittää, mistä tuli. Esimerkiksi sipseistä tulisi varmasti, jos niissä olisi jotain hydrolyzed... jne mut kun niitä en edes osta ikinä:)

Pepsi NEXT | hartwall.fi

Ja isompi lapsi voi tehdä ihan oman leikekirjan aiheesta:)
 
"Vvvv"
Meillä pojalla alkoi pari vuotta sitten migreeni. Ensimmäisen kohtauksen jälkeen käytin heti lääkärillä. Tehtiin neurologisia perustestejä jne. Suosittelen oikeasti, että varaat ajan molemmille lapsille. Käytte siellä läpi mahdolliset kotihoito-ohjeet ja kysyt lääkityksestä sieltä. Migreenilääkkeitä on niin monenlaisia ja aika voimakkaita ne on. Kyllä yrittäisin ensin muita keinoja. Esim vyöhyketerapiaa ja hierontaa. Meillä auttoi jonkin verran kevyt hieronta. Kasvavassa iässä olevalla lapsella voi olla niskajumeja esim jos nukkuu väärässä asennossa. Hyvällä patjalla ja tyynylläkin voi olla merkitys. Migreeni on kyllä niin laaja-alainen, että eipä täällä kannata tapella teidän lasten jutuista, vaan käänny asiantuntijoiden puoleen.
 
"paula"
Yskänlääkkeessäkin on natriumglutamaattia, joka tosiaan lukee siinä Neurologian oppikirjassa, minkä Jorma Palo on kirjoittanut. Varo siis ottamasta tätä:
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=natriumglutamaatti&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0
 
"paula"
[QUOTE="paula";30619223]Jos mulle yrittää migreeni päälle, otan luomukurkumaa. Se muuten kasvaa kivasti kotonakin, kukkaruukussa, mut on se mukula, jota kaupasta saa jauhettuna ostaa - aikaisemmin aika harvasta paikasta, mut nykyään löytyy jopa tuppukyliltäkin.

Peter C. Goetscen kirjassa Tappavat lääkkeet (2014). Asiasta on kuitenkin jo aika kauan aikaa...

Lainaan yhden kappaleen kirjasta sivulta 107 tähän:

"Jotkut lääkärit ovat niin vaikutusvaltaisia, että lääkeyhtiöt saattavat antaa hiljaisen hyväksyntänsä, vaikka he täyttäisivät omat taskunsa muuhun tarkoitukseen annetulla rahalla.

Suomalaiset neurologit omivat itselleen tutkimuskustannuksiin tarkoitetut rahat ja jättivät laboratoriokokeet ja tutkimusapulaisten palkat potilaiden, yhdistysten ja yliopiston maksettaviksi.

Eräässä tapauksessa kavallus oli miljoonia euroja, ja siihen liittyi 180 tiliä, suurin osa niistä Sveistsissä.

Ironista kyllä, kaksi rikoksiin osallistunutta professoria oli vastuussa tutkimusprojektien eettisyydestä.

Professorit saivat vankeustuomion; samoin toisen poika, joka todettiin syylliseksi 23 rikokseen."

Noi on viimeisimpiä juttuja neurologeista, varsinkin Suomessa, tiedetään. Mulla on Jorma Palon kirjat, jopa se Neurologia, josta onneksi sain tietää syyn omaan vaivaani. Olihan se helpotus:-D

Katsopa et ette juo sitä limukkaa, missä on arominvahvennetta, joku Pepsi muistaakseni. Ja luomusokeri kans pois, siitäki tulee, koska siinä on glutamiinihappoa ja glysiiniä.[/QUOTE]

Ja Jorma Palon oma kirjoitus löytyy tuolta:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC403868/pdf/bmj32801083.pdf
 
homma hallussa
Kyllä aplla hyvin on hanskassa tiedot migreenissä ja kohtaushoidosta. Migreenin diagnoosi perustuu 95% oirekuvaan, lähinnä poissulkemiksi voi kliinisiä testejä tehdä, hyvin harvoin kuvantamista. Aika tarkkaan on ap ilmeisesti hoitanut altistavia tekijöitä myös. Noin minäkin hoitaisi lapseni migreenikohtauksia, jos olisi tarvetta muulle lääkkeiden tai estolääkemietintää niin hakeutuisin lastenneurologille.
 
"paula"
[QUOTE="paula";30620398]Yskänlääkkeessäkin on natriumglutamaattia, joka tosiaan lukee siinä Neurologian oppikirjassa, minkä Jorma Palo on kirjoittanut. Varo siis ottamasta tätä:
Fimea[/QUOTE]

En tiedä, käytättekö muita lääkkeitä, mutta näissä on glysiiniä, josta varmasti en selviäisi ilman migreeniä. Mut onhan hyvä, et nykyään ne asiat voi lukea netistä, ei tarvi mennä kirjastoon Pharmacaa tavailemaan;-)

Aromisuolaa ei tietenkään voi käyttää, koska siinä on monenlaista glutamaattia.
 
"paula"
Kyllä aplla hyvin on hanskassa tiedot migreenissä ja kohtaushoidosta. Migreenin diagnoosi perustuu 95% oirekuvaan, lähinnä poissulkemiksi voi kliinisiä testejä tehdä, hyvin harvoin kuvantamista. Aika tarkkaan on ap ilmeisesti hoitanut altistavia tekijöitä myös. Noin minäkin hoitaisi lapseni migreenikohtauksia, jos olisi tarvetta muulle lääkkeiden tai estolääkemietintää niin hakeutuisin lastenneurologille.
Lääkärin kannalta on tietysti helpoin vaihtoehto antaa se estolääkitys, kun ei heillä ole mitään mahdollisuutta selvittää niitä syitä. Mutta yks tyyppi kertoi kehitelleensä hyvän lihapullareseptin, jolla ei tule migreeniä ja niitä minäkin olen popsinut eväänä aina, kun ei ole voinut olla varma, mitä saa syödäkseen. Hirmu helppoa, kun ottaa jäiset lihapullat lähtiessä mukaan:
luomulihapullia tietysti
 
"Hoituri"
Voi luoja mitä vastauksia. Olen hoitotyön ammattilainen ja en hyväksyisi oman lapsen hoitoon estolääkkeitä. Lapsen aivot ovat vielä kehittymättömät! Itse en oman lapsen kohdalla ottaisi vastuuta estolääkkeen aiheuttamista vahingoista kehittymättömille aivoille. Riittävän isolla lääkärin määräämällä NSAID- lääkkeellä saavutetaan kivuttomuus kohtauksissa. Lasta ohjattava siihen että ottaa lääkkeen heti kun ensioire alkaa eikä odottaa että kohtaus kunnolla päällä.
 
migreeni
Lääkäriin yhteyttä. Luultavasti ensiksi sulkevat epilepsian pois ja pyytävät muutamissa testeissä käymään.

Meillä lähdettiin toistuvien migreenien takia lääkäriin, jossa suljettiin mm. aivosähkökäyrässä epilepsia pois. Nyt lapsella lääke kohtauksien hoitoon.

Kaikki lääkkeet ei sovi kaikille ja osalle aiheuttavat pahojakin sivuoireita. Esim. miehellä oli ensimmäinen lääke ollut sellainen, että se oli kyllä vienyt tunteen pois ja nukahtanut, mutta kohta herännyt ja tuntenut putoavansa. Eikä tasapaino toiminut. Muistan vielä kun hänen silloinen opiskeluaikainen kämppäkaverinsa nauroi asialle kun mies oli huutanut täyttä kurkkua apua. Eikä ollut kuulema mitään kontrollia ollut tasapainon suhteen. lattialla istuallaankin oli pitänyt pitää pystyssä.

Miehelle saivat toisella lääkkeellä asiat kuntoon ja nyt tokenee noin tunnissa-kahdessa kohtauksestaan. On myös käynyt epilepsian sulkemassa lääkärissä pois.

Eli hakeutukaa lääkäriin. Saattavat pyytää käymään kohtauksen jälkeen uudelleen siellä. Ei ole kiva lapselle, mutta lapsen hyvää siinä ajatellaan.
 
"paula"
[QUOTE="Hoituri";30620444]Voi luoja mitä vastauksia. Olen hoitotyön ammattilainen ja en hyväksyisi oman lapsen hoitoon estolääkkeitä. Lapsen aivot ovat vielä kehittymättömät! Itse en oman lapsen kohdalla ottaisi vastuuta estolääkkeen aiheuttamista vahingoista kehittymättömille aivoille. Riittävän isolla lääkärin määräämällä NSAID- lääkkeellä saavutetaan kivuttomuus kohtauksissa. Lasta ohjattava siihen että ottaa lääkkeen heti kun ensioire alkaa eikä odottaa että kohtaus kunnolla päällä.[/QUOTE]

Joo, ja nyt eletään vuotta 2015. Hyvä kommentti, kiitos!

Paljon on ollut alalla kärsimystä, sehän on selvä ja paljolta murheelta olen säästynyt. Harva tietää, että se patenttisuoja-aika ratkaiseen, kauanko mitäkin myydään. Silloin paras asiakas on se joka itse pyytää jotain lääkettä - eihän se sellaisesta koskaan valitusta tee?

Katso:

" 6.3.2007, 8:47
FDA poistaa migreenilääkkeitä markkinoilta:

Yhdysvaltain lääkeviranomaiset (FDA) aikovat poistaa 15 migreenilääkettä markkinoilta, koska epäilevät niiden turvallisuutta ja ovat huolissaan varoitusmerkinnän puuttumisesta.

Kyseiset lääkkeet sisältävät ergotamiinia, joka on torajyväalkaloidi.

FDA ei ole missään vaiheessa tutkinut nyt markkinoilta poistettavien lääkkeiden tehoa ja turvallisuutta.

Lääkkeet eivät ole sukua hyväksytyille migreenilääkkeille triptaaneille, eikä myyntikielto koske FDA:n hyväksymää viittä ergotamiinilääkettä.

Suurimpana ongelmana lääkeviranomaiset pitävät varoitusmerkinnän puuttumista lääkepakkauksesta.

FDA lähetti viime viikolla varoituskirjeen 20 yritykselle, jotka joko valmistavat lääkettä tai jakelevat lääkettä.

Elleivät yritykset Yritys voi hakea FDA:n hyväksyntää lääkkeelle, mutta ellei se vastaa 15 päivän kuluessa varoitukseen, lääkkeen valmistus pitää lopettaa 60 päivässä ja poistaa markkinoilta 180 päivässä.

Asiasta uutisoi MedicineNet."

Toi on kyllä tosi vakava asia. Torajyvästä tiesin jo aiemmin, et voi olla viljan seassa...
 
"paula"
[QUOTE="paula";30621222]Paljon on ollut alalla kärsimystä, sehän on selvä ja paljolta murheelta olen säästynyt. Harva tietää, että se patenttisuoja-aika ratkaiseen, kauanko mitäkin myydään. Silloin paras asiakas on se joka itse pyytää jotain lääkettä - eihän se sellaisesta koskaan valitusta tee?

Katso:

" 6.3.2007, 8:47
FDA poistaa migreenilääkkeitä markkinoilta:

Yhdysvaltain lääkeviranomaiset (FDA) aikovat poistaa 15 migreenilääkettä markkinoilta, koska epäilevät niiden turvallisuutta ja ovat huolissaan varoitusmerkinnän puuttumisesta.

Kyseiset lääkkeet sisältävät ergotamiinia, joka on torajyväalkaloidi.

FDA ei ole missään vaiheessa tutkinut nyt markkinoilta poistettavien lääkkeiden tehoa ja turvallisuutta.

------, eikä myyntikielto koske FDA:n hyväksymää viittä ergotamiinilääkettä.
Asiasta uutisoi MedicineNet."

Toi on kyllä tosi vakava asia. Torajyvästä tiesin jo aiemmin, et voi olla viljan seassa...[/QUOTE]

Miten ne nykyajan jyväjemmari erottelee sadon seasta, en tiedä. Tietääkö hänkään, mitä pitäisi tehdä?

https://www.google.fi/search?q=secale+cornutum&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=er3IVM2ZDOTRywOP74G4Cw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1242&bih=606&dpr=1.1

Se oli kysymys, miten?????
 
"paula"
[QUOTE="Hoituri";30620444]Voi luoja mitä vastauksia. Olen hoitotyön ammattilainen ja en hyväksyisi oman lapsen hoitoon estolääkkeitä. Lapsen aivot ovat vielä kehittymättömät! Itse en oman lapsen kohdalla ottaisi vastuuta estolääkkeen aiheuttamista vahingoista kehittymättömille aivoille..[/QUOTE]

Tiedät varmaan enemmän noista lääkkeistäkin, esimerkiksi yksi tässä. Ne apuaineet on hirvittäviä:
"6.1 Apuaineet

Tabletin ydin

Vedetön kalsiumvetyfosfaatti
Mikrokiteinen selluloosa
Natriumvetykarbonaatti
Kroskarmelloosinatrium
Magnesiumstearaatti


Kalvopäällyste

Hypromelloosi
Titaanidioksidi (E171)
Glyserolitriasetaatti
Punainen rautaoksidi (E172) (vain 50 mg:n tabletti)"

Ei sentään ole natriumlauryylisulfaattia eikä karrageenia just tuossa, mut aivan järkkyjä muuten:-(
 
"paula"
Kalsiumvetyfosfaatti tuossa esimerkissä estää ravinteiden imeytymisen ja siitähän ei hyvä seuraa, jos joka päivä sellaista nielee. Sitäpaitsi siihen juomien ja esim sulatejuustojen fosfaatit,,, Aivan kamalaa! Nehän pilaavat munuaiset!
http://ekoodit.fi/E450/fosfaatit/

Mut eiköhän joku keksi juottaa sitten jotain lisäravinnetta? !!
 
aapeee
[QUOTE="Hoituri";30620444]Voi luoja mitä vastauksia. Olen hoitotyön ammattilainen ja en hyväksyisi oman lapsen hoitoon estolääkkeitä. Lapsen aivot ovat vielä kehittymättömät! Itse en oman lapsen kohdalla ottaisi vastuuta estolääkkeen aiheuttamista vahingoista kehittymättömille aivoille. Riittävän isolla lääkärin määräämällä NSAID- lääkkeellä saavutetaan kivuttomuus kohtauksissa. Lasta ohjattava siihen että ottaa lääkkeen heti kun ensioire alkaa eikä odottaa että kohtaus kunnolla päällä.[/QUOTE]

Kiitos, tämä riittää minulle. Eli ei siis mitään estolääkityksiä, tuli vain mieleeni kun tällaisista jostain luin.

Nyt sitten särkee itselläni päätä, olen ottanut tänään jo buranan, pamolin, ketomexin ja ei mitään apua, yleensä tavalliseen päänsärkyyn auttaa. No, pakko oli ottaa panacod, se yleensä tehoaa mulla migreeniin, saas nyt nähdä. Eipä hirvittävästi muita pilsuja viitteis ottaa, kun tälle päivälle jo tuollainen litania.

Ei ole kivoja nämä kyllä :( mutta meillä kulkee vähän suvussa, sen vuoksi heti tiesinkin mistä on kyse kun aikoinaan lapsille tuli.
 
"paula"
[QUOTE="paula";30621306]Kalsiumvetyfosfaatti tuossa esimerkissä estää ravinteiden imeytymisen ja siitähän ei hyvä seuraa, jos joka päivä sellaista nielee. Sitäpaitsi siihen juomien ja esim sulatejuustojen fosfaatit,,, Aivan kamalaa! Nehän pilaavat munuaiset!
E450: Fosfaatit | E-koodit.fi

Mut eiköhän joku keksi juottaa sitten jotain lisäravinnetta? !![/QUOTE]

En vois kuvitellakaan, et laittaisin nenäsumutteena tällaista ikinä:
6.1 Apuaineet

"Kaliumdivetyfosfaatti
Dinatriumfosfaatti, vedetön
Rikkihappo
Natriumhydroksidi
Puhdistettu vesi"

Mut ruokavalioon ei kukaan puutu, sehän on selvää, kun se olis liian hankalaa?
 
"paula"
Kiitos, tämä riittää minulle. Eli ei siis mitään estolääkityksiä, tuli vain mieleeni kun tällaisista jostain luin.

Nyt sitten särkee itselläni päätä, olen ottanut tänään jo buranan, pamolin, ketomexin ja ei mitään apua, yleensä tavalliseen päänsärkyyn auttaa. No, pakko oli ottaa panacod, se yleensä tehoaa mulla migreeniin, saas nyt nähdä. Eipä hirvittävästi muita pilsuja viitteis ottaa, kun tälle päivälle jo tuollainen litania.

Ei ole kivoja nämä kyllä :( mutta meillä kulkee vähän suvussa, sen vuoksi heti tiesinkin mistä on kyse kun aikoinaan lapsille tuli.
No hyvä:)

Kokeile joskus kurkumaa, vaikuttaako. En miälään halua sitä vaivaa tietentahtoen hankkia et vois kokeilla. Maustettahan se on:)

Tässä Arnolduksen juttua muinaisilta ajoilta:

"Erään kiusallisen ravitsemusongelman aiheutti torajyvän (secale cornutum) esiintyminen rukiin tähkissä. Torajyvissä oli verisuonia voimakkaasti supistavia alkaloideja, jotka ravinnon mukana nautittuina aiheuttivat "vetotautina" tunnetun sairauden. Siihen liittyi verenkierron häiriintymisestä johtuvien suonenvetojen lisäksi raajojen kärkiosien kuolioita, ripulia, rauhattomuutta, sekavuutta ja pahimmassa tapauksessa kuolema. Vetotauti eli ergotismi tunnettiin jo keskiajalla, jolloin se oli Keski-Euroopassa suorastaan tuhoisa kansantauti ruista käyttävissä maissa etenkin sateisina vuosina. Silloin saattoi nimittäin 6–10 % rukiinjyvistä olla torajyviä ja jo 0,1 % riitti aiheuttamaan oireita. Viileämmässä ilmastossa torajyvien esiintyminen oli vähäisempää.

Merkittäviä torajyvän esiintymiskausia Suomessa olivat vuodet 1840–1842 ja 1862–1864, jolloin viranomaistenkin taholta kiinnitettiin huomiota asiaan ja annettiin kansalle neuvoja siihen liittyvistä terveyden haitoista. Suomessa kuoli torajyvämyrkytyksen uhrina 1126 henkeä vuonna 1863. Samana vuonna lääkintätoimen pääjohtaja ilmoitti kaikille piirilääkäreille ja apteekkareille, että näiden oli sopivalla tavalla tiedotettava rahvaalle viljassa esiintyvän torajyvän haitallisesta vaikutuksesta sekä sen käytöstä lääketieteellisiin tarkoituksiin.

Lääkäri A. R. Spoof julkaisi vuonna 1872 väitöskirjan torajyvämyrkytyksestä ja sen esiintymisestä Suomessa. Rukiin korvautuminen muilla viljalajeilla lievensi vaaraa huomattavasti, mutta kokonaan eroon siitä päästiin vasta 1900-luvun puolella viljan lajittelun ja siemenviljan peittauksen seurauksena. Suomessa on viimeksi esiintynyt torajyvämyrkytyksiä vuonna 1940. Vilja ja jauhot saattoivat pilaantua myös viljaruosteen, homehtumisen ja tuhoeläinten vaikutuksesta."
 
aapeee
Koitan kurkumaa, ehdottomasti!

Mulla särky ei ole mitään aivan jumalattoman kovaa, mutta todella ärsyttävää kun kestää ja kestää. Kahvi, juominen, syöminen, ulkoilu, nukkuminen eikä tavalliset lääkkeet auta mitään. Vielä ei ole kunnolla auttanut panacodkaan, vaikka 20min sitten otin poretabletin :(
 

Yhteistyössä