Uudessa kodissa ahdistaa!!!

• Viestiketjun aloittaja ahistus/pelko
  • Ensimmäinen viesti
ahistus/pelko
Mitä voi tehdä, kun erään naapurin takia pelottaa olla kotona. Oon asunu tässä vasta tosi vähän aikaa. Tasan viikon ajan kuuntelin joka yö naapurin musiikin soittoa ja hirveetä huutoa. Sitten kyllästyin siihen ja soitin poliisit. Ne kävi oven takana. Niiden lähdön jälkeen sama meno jatkui. Musiikki soi aina klo 2-3asti yöllä, samoin hirvee huuto kuuluu samoihin kellonaikoihin asti.

Seuraavana aamuna heräsin siihen kun ulko-ovea potkittiin ja joku mies riehui oven takana. Menin eteiseen ja huusin että kuka h*lvetti siellä on? Se vastas että naapuri, soitit kytät eilen. Ja jatkoi oven potkimista. Menin keittiöön ihan paniikissa ja soitin häkeen. Poliisit tuli sit vähän ajan päästä käymään oven takana todetakseen vain sen, etteivät voi tehdä mitään koska eivät tienneet tarkkaa osoitetta. Sillon ku soitin poliisit yöllä, ni se musiikki ei kuulunutkaan sielt kämpästä, josta luulin kuuluvan, vaan ihan eri kämpästä, mut oikeeseen kämppään ne sillon yöllä osas mennä...

Poliisit sanoi jo yöllä, että PITÄÄ ilmoittaa jatkuvasta musiikin soitosta isännöitsijälle. No lähin hoitokoirankaa naapuriin sukulaisen luo ja jätin isännöitsijälle soittopyynnön. Se sit soitti ja kysy kaikkee. Se jäi vähän ihmetyttämään ku se sano että "yritä välttää yksinliikkumista." Ja että jos se riehuja tulee rapussa vastaan niin olis hyvä että siinä olis joku toinenkin naapuri todistamassa.

Perjantai-illan istuin kotona sohvalla ja itkin ja tärisin, koska pelkäsin kokoajan, että se ukko tulee ovelle. Ovessa on turvaketju ja se on muutenkii normaali ulko-ovee paksumpi.

Nyttenkii sydän hakkaa hulluna. Perjantaina ku heräsin siihen että se on oven takana, ni siitä jäi hirvee kammo. Toissa yönä en uskaltanu nukkua vaikken ollut kotona, sit viime yönä heräsin vähän väliä ja kuuntelin ettei tänne kukaan tuu.

Isännöitsijä sanoi että lähettää naapurille järjestyssäännöt ja sit se sano että jos lähetän kirjallisen lapun mölisemisajoista ni se voi antaa naapurille varoituksen. Se mua siinä pelottaakin, että tuleeko se sitten taas mun ovelle?! En oo koskaan nähny sitä naapuria, mut näillä taloilla on kuulemma sellanen maine, että asuis jtn huume-alkoholityyppejä...

Sitä oon täs vkl:n aikana miettiny että olikohan tähän muutto virhe? Muutto oli periaatteessa pakollinen entisen asunnon takia, mut mut...
Ja sit toi rappukäytävä on tosi ahdistava, sellanen niinku suljettu että siel ei oo ikkunoita, toodella paljon ahdistaa mennä sen kyseisen naapurin ohi. Perjantaista asti en oo kertaakaan ollu kotona ilman hoitokoiraa, onpahan joku turva..

Eiks se oo muutes kotirauhanhäirintää jos se vielä ovelle tulee riehumaan?

viieeerruuuuss
Hui, että!! Kyllä muakin pelottaisi todella. Onko tuo jotain "huononpaa" aluetta, jossa nyt asut, ei kuulosta ihan normaalilta asuinympäristöltä kuitenkaan. Oliko sun pakko muuttaa juuri tuonne?? Tai pääsetkö jotenkin muuttamaan pois/etsimään uuden asunnon..

ap...
Hui, että!! Kyllä muakin pelottaisi todella. Onko tuo jotain "huononpaa" aluetta, jossa nyt asut, ei kuulosta ihan normaalilta asuinympäristöltä kuitenkaan. Oliko sun pakko muuttaa juuri tuonne?? Tai pääsetkö jotenkin muuttamaan pois/etsimään uuden asunnon..
On tää jotain huonomaineisempaa aluetta. Mut sisko sano, että ne tarinat mitä ihmiset puhuu näistä taloista, ni sellasia nää talot oli joskus ennen peruskorjausta, joka on tehty joskus 7-8-vuotta sitten.

Ei sinällään ollu pakko valita tätä kämppää. Oli kaks vaihtoehtoo, joko tää kaksio, joka sijaitsee lähellä mun perhettä tai sit joku yksiö jostain kauempaa samasta kaupungista.

Sen taloyhtiön tmv jonka tää talo on, ni sen kautta voi vaihtaa asuntoo sit ku on adunu vuoden. Eli vasta ens vuoden tammikuussa.

Mua pelottaa/ahistaa hirveesti mennä makuuhuoneeseen nukkumaan, ku pelottaa että se naapuri tulee ovesta sisään. Ku ulko-ovi on lähempänä makkaria kuin olkkaria. Eri asia olis ollu jos se olis tullu ovelle sillon ku olisin ollu hereillä, en varmasti sillon olis näin säikky, tai niin ainakii veikkaisin.

Kaikki vaan sano että miks se tänne enää tulis. No mistäpä sitä tietää. Kokoajan vaan mietin sitä isännöitsijän lausetta. "yritä välttää yksinliikkumista." Sehän onkin helppo vältellä yksinliikkumista jos asuu yksin(ellei eläimiä lasketa.) on mulla täällä toi sukulaisen sellanen +60kg koira ihan vaan turvaa tuomassa, mut ahistaa silti.

dghdgj
Hyi hemmetti... :( En tiedä onko kuinka mahdollista väkivalloin tulla tavallisen oven läpi, mutta älä ainakaan missään nimessä avaa ovea turvalukon varaan jos käytävällä tapahtuu jotain. Noh, tuskin avaisitkaan, mutta ne turvalukothan lähtevät samantein karmeista irti kun valmiiksi avoimeen oveen iso mies rysäyttää.

Tuollaisen hullun kanssa pelkäisin jo että tunkee jotain palavaa postiluukusta sisään tms....

ap...
Hyi hemmetti... :( En tiedä onko kuinka mahdollista väkivalloin tulla tavallisen oven läpi, mutta älä ainakaan missään nimessä avaa ovea turvalukon varaan jos käytävällä tapahtuu jotain. Noh, tuskin avaisitkaan, mutta ne turvalukothan lähtevät samantein karmeista irti kun valmiiksi avoimeen oveen iso mies rysäyttää.

Tuollaisen hullun kanssa pelkäisin jo että tunkee jotain palavaa postiluukusta sisään tms....
Mun sisko sano että jos se on vaan joku juoppo, joka vaan kerran tuli oventaa ja on jo unohtanu koko jutun. Entäs sit jos ja kun isännöitsijä postittaa sille varoituksen??

En mä avaa ovee muuta ku sillon ku tiiän että tänne on joku tulossa. Siis että on sovittu etukäteen puhelimitse tms. Eipä oo ikinä tarvinnu omassa kodissa näin ahistuneena olla.

Pitää varmaan laittaa netistä tilaukseen sellanen itsepuolustus-avaimenperä, josta lähtee toosi kova ääni jos tulee joku hörhö vastaan.. Ja ainahan voi soittaa häkeen... Mut pitääks mun sit kokoajan olla puhelin vieressä omassa kotonani?!

Sisko ja kaikki sano että mä pelkään liikaa. (mitäs sen naapurin pitää turhaa pelkoo aiheuttaa ku tulee ovelle riehumaan.) ja eipä ne siskot ym ookaan tämmösessä ihanan maineen omistavassa talossa asunutkaan.

"jeejee"
Pelko on pahin vihollinen itsellesi.
Ymmärrän toki, että tuollainen aiheuttaa pelkotiloja ja aiheestakin. Ehkä isännöitsijä vähän liioitteli mutta jos tietää tuon naapurin tapauksen niin ehkäpä ihan hyvällä tarkoitti tuota yksinliikkumista.. tosin onhan sulla se iso koira, sen luulisi jo pitävän tuollaisen möykkärin loitolla. Vink. Usein nuo eniten älämölöä pitävät öykkärit ovat muuten suht harmittomia. Hiljaiset ovat niitä hulluimpia monesti :)
Ja aina vaan häkeen soittoa jos tulee oven taakse riehumaan jne.
Ei se kyllä sisälle pääse kovin helposti oven läpi, älä sitä pelkää. Heräät kyllä tai koira herättää jos sellainen tilanne tulisi ja ehtisit soittaa aivan hyvin apua ennenkuin sisään pääsis. Toki ne häly-avaimenperät sun muut ovat hyviä juttuja, oman mielenrauhasi vuoksi.

Ei sulla olisi ketään ns.alamaailman tyypin näköistä kaveria? Jotain prätkäjätkää tms? :D Sellaisia kun kutsuisit kylään käymään näkyvästi niin, jotta on se naapurikin kotona ja mölyisvät hiukan rappukäytävässä äänekkäästi niin.. voisi vähän turvaa tuoda ajatustasolla sulle ;) Tein niin nuorena.. heh.

mä...
Oi voi, ei oo kyllä kovin hyvä tilanne. Jos olisin sinä, muuttaisin kyllä pois. Pahamaineiset talot eivät ole mainettansa tuulesta saaneet, siihen on syynsä. Tuskin ainakaan helpottaa tilanne, kun varoitus menee naapurille. Siihenkin mahtaa olla syynsä, ettei muut ole tehneet ko. tyypistä ilmotuksia...

"Tiiti"
Tosi ikävä juttu kyllä. Itse jokunen vuosi sitten asuin todella hyvällä alueella reilu puoli vuotta, kun naapuriin muutti yksinäinen mies. Joka oli niin luulosairas tapaus. Itselläni oli koira joka ei haukkunut. Taloissa oli huonot seinät joten eri rajussa oleva koira haukkui niin minä sain huudot ja tappouhkauksia koiralleni.
Käyttäytyi muutenkin sekaisesti. Metelöi kova äänisesti, hakkaili seiniä jne..
Minulla oli vuoden määräaikainen sopimus vuokranantajaan. Soitin sinne ja kerroin tilanteen. Sain lähteä asunnosta pois tämän takia.
Ei kenenkään pidä pelätä omassa kotona. Tai olla liikkumatta yksin!
Koita jaksaa ja soita vuokranantajalle. Eihän sitä tiedä jos vaikka läheltä olisi vapautumassa toinen asunto.

"voevoe"
Jokaisesta mahdollisesta uhkauksesta yhteys poliisiin, niin on ehkä mahdollisuus saada lähestymiskielto. Isännöitsijään yhteys joka kerta (lähetä s-postia, niin tulee dokumentoitua), pakko isännöitsijänkin on jossain vaiheessa reagoida.

"Amalia"
Sinulle on annettu järkevät ohjeet niin poliisilta kuin isännöitsijältä.

Poliisin homma on puuttua järjestyshäiriöihin, mutta poliisi ei voi häätää asunnosta ketään. Siihen hommaan on tarkoitettu isännöitsijä ja taloyhtiön hallitus. Joten tee, kuten sinulle on neuvottu ja laita muistiin napaurisi möykkäajat. Isännöitsijällä on vaitiolovelvollisuus, joten sinä et todellakaan joudu vastuuseen naapurillesi.

Todistajia tarvitset siksi, ettei meidän lainsäädännössä ole mahdollista lähteä syyttämään ketään ilman asianomukaisia todisteita. Naapuriongelmissa on tärkeää saada todistaja toisesta naapurista ja sen takia älä ryhdy naapurisi suhteen toimiin ilman todistajaa. Esim. ryhdy rappukäytävässä valittamaan metelistä.

Koska pelkäät, niin voisiko pelkoasi lieventää puhumuminen jonkun järkevän naapurin kanssa? Olen varma, että möykkänaapurisi pelottaa aivan kaikkia ja hän saa tahtonsa läpi nimenomaan potkimalla, pelottelemalla uhkauksilla jne.

Kannattaa seuraavan kerran tallentaa hänen potkimistaan ja huutelua oven takana. Toimita tallenne isännöitsijälle sekä lista, koska meteliä on ollut. Jos saat jonkun naapurisi vakuuttamaan saman, niin olet jo tosi vahvoilla.

Älä pelkää ihan niin paljon kuin nyt pelkäät. Sitähän hullu naapurisi nimenomaan haluaa.

"Hmm"
Teeppä niin kuin edellä kuvattu eli tallentele ja laita ylös tapahtumat. Laita näistä aina tiedot isännöitsijälle ja vuokranantajalle. Lisäksi olisin itse yhteydessä vuokranantajaan ja sanoisin että hommaa uuden asunnon, huolimatta tuosta määräaikaisesta sopparista sillä eihän ne voi velvoittaa ketään elämään pelossa, kysy vaikka kuka korvaa jos sulle jotain sattuu? Voit myös varalta olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan, onhan vuokranantajallakin joku vastuu. Usein pelkkä kuluttajaneuvojan maininta saa vuokranantajan tms toimimaan. Elä siis kuitenkaan uhkaile vaan keskustele, ja pidä kiinni omista oikeuksista sillä kukaan muu ei sitä sun puolesta tee.

Noi pitää todella harvoin laillisesti paikkansa, että pitäisi vuosi asua asunnossa. Moni erehtyy niin luulemaan, mutta pääsääntöisesti vuokralaisella on aina kuukauden irtisanomisaika eikä todellakaan tarvitse vuotta asua eikä siitä saa mitään sopimussakkoja.

kglkukh
Noi pitää todella harvoin laillisesti paikkansa, että pitäisi vuosi asua asunnossa. Moni erehtyy niin luulemaan, mutta pääsääntöisesti vuokralaisella on aina kuukauden irtisanomisaika eikä todellakaan tarvitse vuotta asua eikä siitä saa mitään sopimussakkoja.
Määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanominen on vaikeaa, jollei saa asiaa sovittua vuokranantajan kanssa. Yleensä irtisanomisperusteeksi katsotaan esim. sairaus, pakottava paikkakunnalta muutto, irtisanominen, velkajärjestely, ja siihenkin pitää saada tuomioistuimen lupa. JA silti vuokralaisen pitää korvata vuokranantajalle koituvat tulonmenetykset (eli vuokratulot siltä ajalta, kun asunnossa ei ole vuokralaista).

ap...
Siis se on sillein että sen saman, jolta nyk.asunto on, ni sen kautta ei voi vuoteen saada asuntoa. Esim jos on asunu vvo:n asunnossa alle vuoden, ni ei voi vaihtaa asuntoo, ellei ole vuotta asunut.

Mun vuokrasopimus on toistaiseksi voimassa.

ap...
Jos muuten on vaikka vvo:n kautta asunto ja on asunut alle vuoden, ni voikohan sen asunnon silti vaihtaa tämmösen tilanteen vuoksi? Se toinen tän kaupungin juttu ei anna yksinasujalle kaksiota, vaan tarjoaa jotain 20neliöisiä yksiöitä, joihin ei ole mahdollista edes muuttaa kun on eläimiä.

Toisaalta voihan sitä asua nyk.kämpässä ja kattoo rupeeko se vielä öykkäröimään. Ku ei hirveesti huvittais taas muuttaa, toi on muuten tosi hyvä asunto ja hyvällä sijainnilla, ainoastaan naapyri on kammo...

vierasa
Asian vierestä mutta kyllä yksinasuvalla on ihan hyvä muutenkin pitää puhelin aina vieressä. Todennäköisempää kuin se että naapuri tulee oven läpi on se, että kaadut ja satutat itsesi tai saat sairaskohtauksen ja silloin on ihan kätevää, jos on puhelin vieressä.

Noh.
Jos muuten on vaikka vvo:n kautta asunto ja on asunut alle vuoden, ni voikohan sen asunnon silti vaihtaa tämmösen tilanteen vuoksi? Se toinen tän kaupungin juttu ei anna yksinasujalle kaksiota, vaan tarjoaa jotain 20neliöisiä yksiöitä, joihin ei ole mahdollista edes muuttaa kun on eläimiä.

Toisaalta voihan sitä asua nyk.kämpässä ja kattoo rupeeko se vielä öykkäröimään. Ku ei hirveesti huvittais taas muuttaa, toi on muuten tosi hyvä asunto ja hyvällä sijainnilla, ainoastaan naapyri on kammo...
Mä sinuna katselisin vähän tilannetta, että miten etenee. Tuskin se naapuri oikeesti sinun oven läpi tulee, saatika sitten että tekis sulle mitään. Ei toki sekään oo kiva jos öykkäröi rapussa, että jos ei siihen käytökseen loppua tule (eikä tätä öykkäriä häädetä talosta) niin eihän sun sellaista ole pakko kestää. Jos ei tilanne helpota, niin kysy ihmeessä sieltä vuokrafirmalta että voisivatko harkita poikkeuslupaa asunnon vaihtoon sillä perustein että sun naapuri käyttäytyy noin. Mun on vaikea kuvitella että joku firma pitäisi säännöistä niin tiukkaan kiinni, etteikö joku pelkäävä saisi asuntoaan vaihtaa, vaikkei vuotta olisikaan asunut.

Katsele siis tilannetta ja ota vaikka sinne sun vuokrafirmaan yhteys jo nyt ja tiedustelet tilannetta. Laitat vaikka sähköpostia niille, niin sullekin jää todiste yhteydenotosta. Jos tilanne siis jatkuisi pidempään, on sulla todiste että olet jo aikaisemmin ottanut yhteyttä asiasta.

erkki karttunen
Itse asuin perheeni kanssa saton seniori talossa kahdeksan vuotta meni loistavasti ja viihdyin kun hiihtämään pääsi sadan metrin kävelyn jälkeen mutta hemmetti sittenmuutti salosta kaksi piruakin pahempaa, eukko juorusi ja ukko alkoi vainota minua työkseen, esti jopa pyykkitupaan pääsyn ja valehteli isännöitsijälle kaikkea valheita. Olin kahdeksan vuotta talotoimikunnan puheenjohtaja ,hoidin pihan kasvit istutin 150 kasvia lisää moni vuotisia kastelinjoka päivä koko kesän,talvella lapioin lumet ja hiekoitin huolto vaihtui usein jotenliukkaat talvet oli työläitä mutta tykkään puuhastella ja kun on multa sormi niin ihanaa katsella reheviä kukkia ja kasveja. Monet seniorit oli dementoituneet ei ne juuri välittäneet mistään,katsoivat tv .tä kodeissaan sain houkuteltua. Muutaman matkoille ja viihtymään juhliin, minun oli pakko lopettaa kun nämä uudet asukkaat rupesi niin röyhkeiksi että valehtelivat jopa vanhojen kerhoissakin minusta kaikkea. Hirveää kun isännöitsijä uskoi näitä, halusin pois ja onnistuin mutta asuntoa ja lämmintä autohallia on ikävä vielä 4 vuoden jälkeen

koettu on
kuka sille pöpille on kertonut, että sinä oot soittanut poliisit? Kukaan ei saa kertoa sitä tietoa jos tommonen kaheli asuu siellä. ja joka kerta kun se urpo möykkää-JOKA KERTA SOITAT POLIISIT ja sanot sille kahelille, ettet oo soittanu poliiseja jos et viimeksikään sitä myöntänyt ja jos se vielä väittää, että sinä oot soittanut-VALEHTELET, ettö et oo soittanu ja valehtele, että et oo ollu ees kotona, se kaheli luulee, että joku muukin on valittanut siitä. ja keräät kaikki todistusaineistot ja jokasein poliisin käynnin ilmoitat myös isännöitisijälle ja kirjallisena sillä poliisi ei ilmoita sitä isännöitsijälle vaan se on sinun tehtäväsi. ja kun tarpeeksi monta varoitusta samasta asiasta-tulee häätö, mutta se vie aikaa.
Näin järjestettiin häätö spurguille jotka häiriköi jatkuvasti, mukana oli pari muutakin naapuria. Mutta siinä on riittävää todistusainetta kun poliisit käy.
ja jos se talo näyttää semmoselta, ettei siellä voi asua, niin muuta pois, turha oottaa, että nekahelit häiriköt muuttaa kun ne ei lähe kuin pakolla ja luultavasti eivät saa asuntoa muualta.
onko kaupungin vuokra-asunto?

ap...
kuka sille pöpille on kertonut, että sinä oot soittanut poliisit? Kukaan ei saa kertoa sitä tietoa jos tommonen kaheli asuu siellä. ja joka kerta kun se urpo möykkää-JOKA KERTA SOITAT POLIISIT ja sanot sille kahelille, ettet oo soittanu poliiseja jos et viimeksikään sitä myöntänyt ja jos se vielä väittää, että sinä oot soittanut-VALEHTELET, ettö et oo soittanu ja valehtele, että et oo ollu ees kotona, se kaheli luulee, että joku muukin on valittanut siitä. ja keräät kaikki todistusaineistot ja jokasein poliisin käynnin ilmoitat myös isännöitisijälle ja kirjallisena sillä poliisi ei ilmoita sitä isännöitsijälle vaan se on sinun tehtäväsi. ja kun tarpeeksi monta varoitusta samasta asiasta-tulee häätö, mutta se vie aikaa.
Näin järjestettiin häätö spurguille jotka häiriköi jatkuvasti, mukana oli pari muutakin naapuria. Mutta siinä on riittävää todistusainetta kun poliisit käy.
ja jos se talo näyttää semmoselta, ettei siellä voi asua, niin muuta pois, turha oottaa, että nekahelit häiriköt muuttaa kun ne ei lähe kuin pakolla ja luultavasti eivät saa asuntoa muualta.
onko kaupungin vuokra-asunto?
Se saattoi nähä mut ku kävin aukaisee sillon yöllä poliisille ovet koirankaa. Ilman koiraa ei voinu mennä ku ei viittiny jättää sitä sisälle haukkumaan. Tän talon pihapiirissä on yks talo, joka on pahin kaikista, ni siellä seiso joku mies partsilla, en tiiä olisko se nähny mun soittavan...

En oo koskaan sanonu mitään sille naapurille, kun en oo nähnytkään ja en kyllä sanoiskaan varmaan jos näkisinkii. Ja isännöitsijälle lähtee tällä viikolla se kirjallinen valitus. Ei oo muuten perjantain jälkeen enää mölisijä musiikkia soittanut, ehkä meni viesti perille.

keottu on
valehtelet, että käytit koiraa ulkona ku sillä ollu maha kuralla niin olet joutunu yölläkin käyttämään ja sattumalta pollarit ollu alaovella ja miten joku viereisen talon asukas voi nähdä jos soitat poliisit vai tarkoitatko, että avasit oven pollareille, ehkä se on joku normaali joka sattu olemaan tupakalla ja utelias kun näki pollariauton.
yksi varoitus ei riitä että pääse roon tommosesta, usko pois meillä ne spurgut jatkoiaina uudestaan tietyn ajan kuluttua eikä loppua näkyny. se olikin kuluttavinta se epätietoisuus j arvaa oliko puhelin ain a valmiudessa että mitä tapahtuup arkkipaikalle mennessö kun joutui kävelemään tän spurguterassin ohi, luhtitalo.
jos joskus juttelet jonkun saman rapun asukin kans niin kysele vaivihkaa, että mitä tykkää asua, jos vaikka joku toinekin naapuri ois kärsiny tuosta meluajasta. se on yllättävää loppujen lopuksi kuinka moni voikaan olla valittanu yhesta ja samasta asukkaasta. näin meillä ilmeni kun tuli puheeksi nämä spurgut niin me kaikki kolme eri asukasta toisistamme tietämättä olimme valittaneet näistä psurguista, yksi oli soittanut poliisit häiriön vuoksi, mutta ei ollut ilmoittanut isännöitisijälle.

ap...
Osashan se naapuri olla sentään to-illasta tähän päivään asti mölisemättä. Nyt taas hirvee huuto ja mökä siellä...! Pitääköhän taas koko yö kuunnella. Sisko oli tänään kävelly sen ohi ku tuli mun luo, nise naapuri oli vaan mulkoillu sitä.

Otan osaa.
Naapurissa oli huumepari. Sekaisin kuin käkikellot monta yötä viikossa. Melskasivat yöt ja nukkuivat päivät. Putkaan kerran viikossa. 12 tunnin päästä takaisin. 3 varoituksen jälkeen eivät lähteneet ja oikeuteen ja sielläkin nää kokemuksella onnistuivat vielä saada kuukauden lykkäyksen ennenkuin poliisien avulla väkisin pellolle ja lukot vaihtoon. Kämppä meni remontiin. Oikeudessa uhkailivat. Et jumalauta tollaset ottaa hermoon. Koko touhuun meni puoli vuotta ennenkuin niistä päästiin lopulta eroon.

Yhteistyössä