Päiväkodista tuli lappu että tarvii sukset ja luistimet ensi viikolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tota noin";30593062]Sehän ei tarkoita että luistelu olisi vaarallista, se vain voi olla haitallista jaloille. Samoin kuin trampoliinilla hyppiminen kun kyse on pienistä lapista.[/QUOTE]

"voi olla". Siinäpä se. Kurkun syöminen voi olla haitallista, ulkoilma voi olla haitallista, shampoon käyttäminen voi olla haitallista. Kyllähän sitä vaikka missä on riskitekijöitä.

Tarkoittaako se nyt kuitenkaan että shampoota ei voi käyttää, kurkkua ei kannata syödä ja ulos ei kannata mennä? Ei.

Lapset on tässä maassa luistelleet iät ja ajat ja kansa on suht tervejalkaisia käsittääkseni, joten todennäköisyys sille että 3-vuotiaana aloitettu luistelu pilaisi jalat, on aika pieni.

"voi olla". Siinäpä se. Kurkun syöminen voi olla haitallista, ulkoilma voi olla haitallista, shampoon käyttäminen voi olla haitallista. Kyllähän sitä vaikka missä on riskitekijöitä.

Tarkoittaako se nyt kuitenkaan että shampoota ei voi käyttää, kurkkua ei kannata syödä ja ulos ei kannata mennä? Ei.

Lapset on tässä maassa luistelleet iät ja ajat ja kansa on suht tervejalkaisia käsittääkseni, joten todennäköisyys sille että 3-vuotiaana aloitettu luistelu pilaisi jalat, on aika pieni.

Näinpä. Mahtaa olla elämä aika raskasta jos pitää koko ajan vältellä asioita jotka voivat jonkun mielestä olla haitallisia (ja sitten varmaan jonkun toisen mielestä taas ei). Mitenhän se ikä, jolloin luistelu (kenties) lakkaa olemasta haitallista jaloille, määritellään?

Sossu auttaa varatonta. Yksikään lapsi ei tässä maassa jää ilman suksia ja luistimia, ellei sitten vanhemmat ole niin saamattomia etteivät saa persettään sohvalta.

[QUOTE="tota noin";30592554]Jos ei tajua ihmisen fysiologiasta mitään, ehkä kannattaa olla väittämättä ettei luistelu voi olla vahingollista jaloille, esim. nilkoille.[/QUOTE]

Kertoisitko ihan sitten konkreettisesti mitä haittaa luistelusta on nilkoille...
Luistimiakin on toki huonoja ja toki niitä hyviäkin voi käyttää väärin, mutta tämä nyt pätee joka lajiin.
Juoksukin on nilkoille vaarallista jos et tiennyt...

Itse olen 3v:na aloittanut luistelun ja myös kaikki lapseni... ei mitään ongelmia nilkoissa ja itse olen jo 40vuotta luistelua harrastanut.

Kertoisitko ihan sitten konkreettisesti mitä haittaa luistelusta on nilkoille...
Luistimiakin on toki huonoja ja toki niitä hyviäkin voi käyttää väärin, mutta tämä nyt pätee joka lajiin.
Juoksukin on nilkoille vaarallista jos et tiennyt...

Itse olen 3v:na aloittanut luistelun ja myös kaikki lapseni... ei mitään ongelmia nilkoissa ja itse olen jo 40vuotta luistelua harrastanut.

Vähitellen ne nilkat ja jalat varmaan vahvistuu kun lapsi kävelemään alkaa, kai 3-vuotias jo pystyy luistelemaan ilman vaaroja. Tuskin kukaan juuri kävelemään oppinutta luistimille nostaa, silloin voisi varmaan jotain sattuakin.

[QUOTE="Hilla";30589748]Kerrotko ihan konkreettisen paikan, jossa voi luistella näillä keleillä (Rauatientoria ei lasketa).[/QUOTE]

Tervetuloa Vantaalle jos ei Hesassa onnistu. Tällä viikolla on käyty joka päivä luistelemassa kentällä, kahdella eri kentällä vielä. Ihan hyvin onnistu luistelu vielä tänä aamuna, nyt illalla ei olla käyty...

[QUOTE="Veiras";30592602]Siis oikeastiko on näin paljon ihmisiä, jotka hankkivat talviurheilukamppeet vain, jos päiväkodissa tai koulussa niitä tarvitaan? Mun tuttavapiirissä on ollut itsestäänselvää, että lasten kanssa luistellaan/hiihdetään muutenkin. Ja kun ajoissa niitä kamppeita katselee, halvalla saa. Samoin esim. ne sukset saa sitten myytyä ja ne rahat voi sijoittaa taas isompiin.[/QUOTE]

No just näin. Me ollaan käyty 5- ja 7-vuotiaiden kanssa sekä hiihtämässä että luistelemassa tänä talvena jo vaikka kuinka monta kertaa, eikä päikyssä/koulussa ole vielä alkanut kumpikaan aktiviteetti... palstalogiikan mukaan on varmaan parempi istuttaa lapset sohvalle ja reunustaa tyynyillä, ettei niillä vaan mee raittiissa ilmassa kuntoillessa nilkat :D

Kuinkahan moni jättää talviurheiluvälineet ostamatta lapsilleen ties millä verukkeilla ihan vain siksi, että itseä ei paskan vertaa huvita lähteä viemään/opettamaan lasta näihin lajeihin? Lapsi saattaa innostua siitä hiihtämisestä siitäkin huolimatta, että äiti sitä vihaa. Antakaa lasten kokeilla!

[QUOTE="Jenis";30593312]No just näin. Me ollaan käyty 5- ja 7-vuotiaiden kanssa sekä hiihtämässä että luistelemassa tänä talvena jo vaikka kuinka monta kertaa, eikä päikyssä/koulussa ole vielä alkanut kumpikaan aktiviteetti... palstalogiikan mukaan on varmaan parempi istuttaa lapset sohvalle ja reunustaa tyynyillä, ettei niillä vaan mee raittiissa ilmassa kuntoillessa nilkat :D[/QUOTE]

Kukaan ei ole tainnut puhua tuon ikäisistä lapsita vaan jostain alle kolme vuotiaista tai jotain. Jokainen vanhempi varmasti tietää minkälaiset on vauvan jalat eli melko muokkautuvat. On loogista ajatella ettei lapsi heti kävelemään oppimisen jälkeen voi luistella johonkin aikaan, koska pitäähän jaloilla olla jo jäntevyyttä ennen luistelua.

[QUOTE="Jenis";30593312]No just näin. Me ollaan käyty 5- ja 7-vuotiaiden kanssa sekä hiihtämässä että luistelemassa tänä talvena jo vaikka kuinka monta kertaa, eikä päikyssä/koulussa ole vielä alkanut kumpikaan aktiviteetti... palstalogiikan mukaan on varmaan parempi istuttaa lapset sohvalle ja reunustaa tyynyillä, ettei niillä vaan mee raittiissa ilmassa kuntoillessa nilkat :D[/QUOTE]

Mekin kyllä käytiin kerran luistelemassa tekojäällä. Mutta se on aika kaukana eikä tavallisia luistelukenttiä ole jäädytetty, kun kelit on olleet niin huonot. Eikä lähdetä Vantaalle, sinne kun olisi melkein 200 km matkaa. ;)

Pulkkamäkeen on päästy muutaman kerran, mutta latuja ei ole, kun lumet on tulleet ja menneet (nyt taas menneet).

Valitettavasti nämä talviurheilumahdollisuudet eivät ole koko Suomessa tasaveroiset. Toisaalta eipä täällä päiväkotikaan voisi etukäteen tiedottaa hiihdoista ja luisteluista, koska eivät siellä sen paremmin tiedä kelejä. Oikeastaan minusta täällä Varsinais-Suomessa saisivat päiväkodissa jättää nämä lajit väliin, koska varusteiden hankinta tietämättä pääseekö niitä käyttämään tuntuu typerältä jopa parempituloisesta. En kyllä yhtään tiedä, harrastetaanko noita lapsen päiväkodissa edes parempina talvina.

molemmat poikani oppivat 3v luistelemaan ja hiihtämää 3 vuotiaina, sitä ennen uivat ja sukeltelivat innoissaan ja alle kouluikäisinä lähtivät mukaamme laskettelemaan viikonloppuisinja nyt molempien pikkutytöt osaavat samat taidot mutta vaatii kyllä vanhemmita viitseliäisyyttä,vanhempien oltava lastensa mukana harrastuksissa ja pienet eväät mukaaan kun lähdetään vaikkapa hiihtämään. itse ostin ekat luistimet 50 v ja 3vuotta opettelin enkä oppinut mutta hoitolapsilla oli hauskaa, koulun rehtori ajoi pihalle latukoneella ladun jota pikkuipanat ehdottomasti tarvitsevat ettei ole sukset kokoajan ristissä ja jalkakäytävä on liian kova hiihtämiseen saiuvoihin kunnon piikit ja suksia käytetään vain hiihtämiseen ei leikkeihin, lapset nostaa itse sukset aina, kerrstaloissa se ei ehkä ole mahdollista

No minusta on kyllä älytöntä jos vaaditaan yhdeksi päiväksi suksia. Ja ilman mitään nykymussutusta kuinka tabletti ja puhelin, mussumussu. Lapsi voi harrastaa vaikka kuinka montaa eri lajia, mutta ei sitä suomalaisten päähän iskeytynyttä pakkomielteistä hiihtoa jota IHAN JOKAISEN on harrastettava tai muuten on vaan tabletilla. Kyllä sääliksi käy mihin ahdinkoon se vähävarainen tollasessa joutuu, pahalla katsotaan kun ei yhdeksi päiväksi ole ostaa suksia ja luistimia varusteineen. Monelle se parikin kymppiä voi olla aika iso raha etenkin kun lapsella on jo jokin harrastus, talvivaatteet syö lompakkoa ja pulkkakin on ostettu talvelle.

Mun mielestä ne voisi kyllä eskareissa ja kouluissa vähän miettiä tällasia asioita eikä sitten paheksua kun lapsiparka seisoo siellä kentän reunalla katselemassa.
Kai sitä nyt ilman varusteitakin keksii liikuntaa talvelle?!

Mun lapsen päiväkodilla ei juuri suunnitelmia taida etukäteen olla. Jos jotain olisi niin tokihan ne osaisivat ne vähintään kk etukäteen vanhemmille jollakin tasolla tieottaa. Jokskus ovat lähteneet jonakin päivänä päiväkodin ulkopuoliselle retkelle tiedottamatta vanhemmille lainkaan. Lapsi on sitten itse kertonut että oltiin muuten museossa. Ihan mukava olisi tietää missä oma 3-vuotias päivän aikana on.

Hiihtoa ja luistelua ei alle kouluikäisen tarvitse osata. Päivähoito on lapsen hoitoa varten, valitettavasti siitä on alkanut muodostua riippakivi vanhemmille eikä helpotus. Missä syy, mutta päivähoidon perusajatus on unohtunut henkilökunnalta ja ehkä lainsäätäjiltäkin.

Vanhemmilta tulisi näistä päiväkodin ulkopuolelle suuntautuvista retkistä ym. sekä lisäksi harrastusvälineitä vaativista toimista kysyä, koska päivähoitoon kuuluuu myös yhteistyö vanhempien kanssa. Ei kannattaisi ihan unohtaa että päivähoidon asiakkaita ovat vanhemmat ja heidän lapsensa. Ja päivähoito on HOITOA! ei mikään paikka missä lapsista pyritään tekemään huippuhiihtäjiä tai NHL-tason jääkiekkoilijoita. Hoitotätien asia ei ole miettiä, että voi kun Tiina ei pääse kotona luistelemaan ja nyt sen vanhemmat ei edes luistimia sille tuo... kun me niin opetettaisiin se tekemään sooloyhdistelmäpiruetti.

"Alkanut muodostua" Minun hoitopaikassani luisteltiin vuonna 1980, olin 4-vuotias ja mullakin oli luistimat, vaikka vanhemmat oli pienituloisia. Hiihtolatu kiersi koko talven päivähoitajan talon ympäri ja kaikilla oli sukset. Kukaan tuskin on tekemässä lapsista mestarihiihtäjiä tai kiekkoilijoita, mutta monipuoliseen talviliikuntaan kuuluu myös hiihto ja luistelu. Ne kehittää todella hyvin motoriikkaa, vaikka vanhemmat olis mitä mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;30593423:
"Alkanut muodostua" Minun hoitopaikassani luisteltiin vuonna 1980, olin 4-vuotias ja mullakin oli luistimat, vaikka vanhemmat oli pienituloisia. Hiihtolatu kiersi koko talven päivähoitajan talon ympäri ja kaikilla oli sukset. Kukaan tuskin on tekemässä lapsista mestarihiihtäjiä tai kiekkoilijoita, mutta monipuoliseen talviliikuntaan kuuluu myös hiihto ja luistelu. Ne kehittää todella hyvin motoriikkaa, vaikka vanhemmat olis mitä mieltä.

Tiedätkö 80-luvulla kaikilla oli luistimet ja sukset, koska niitä ei myyty kirpparilla vaan ihmiset lahjoittivat niitä eteenpäin joten kaikilla oli varaa niihin.

Mutta meidän lapsilla on sukset ja luistimet, mutta ymmärrän jos joku vanhempi vie lapsensa mielummin vaikka laskettelemaan tai pelaamaan tennistä kuin hiihtämään. Osa lapsista tykkää eniten olla lumisotaa ja hyvä talviuhreilulaji sekin on.
Itse tykkäsin luistelusta ja hiihdosta lapsena, mutta hyväksyn senkin ettei joku vie 6-vuotiasta perttiään luiselemaan tai hiihtämään. Ei se ole niin välttämätöntä.

Yhteistyössä