hammaslääkäriä tai hammashoitajaa paikalla?

• Viestiketjun aloittaja lohjennut hammas
  • Ensimmäinen viesti
lohjennut hammas
Tänään tuntu inhottavasti poskeen hampaan reuna terävältä.. Ihmettelin sitä, kunnes sitten muutaman tunnin päästä päätin kattoa että mitä ihmettä siellä hampaassa on. Noh, sieltähän oli lohjennut (tai painunut hampaaseen) pala. Siinä on sellainen kunnon reikä hampaan ulkosivulla.

Kipeä/ vihlova se ei ole, ainoostaan vaan vähän haittaa tuo terävyys. Hain jo apteekista Cavit W väliaikaista paikkausainetta, mutta vielä en sitä ole laittanut.

Kannaattaako tollaista väliaikaista paikkausainetta käyttää vai annanko olla ilman niin kauan että saan ajan hammaslääkäriin? mietin että teenkö enemmän hallaa jos isken paikka-aineen ja siellä onkin pian pöpöjä niin sithän ne oikeen pääsee muhimaan siellä paikan alla aiheuttaen vain suurempaa tuhoa?? Ja lähteekö toi väliaikainen paikka helposti pois?

Mielelläni kuulisin alan ammattilaisten tietoa.

Pelastettu ja poistettu hammas
En ole ammattilainen, mutta sattuu olemaan perheessä pari tuoretta kokemusta. Tosin näissä molemmissa tapauksissa oli kyse juurihoidetusta hampaasta ja sillä selittyi se, ettei kipua ollut. Onko sinulla ihan ehjä tai ainakin juurihoitamaton hammas ollut kyseessä? Jos on, niin se on ainakin hyvä merkki, ettei hammas särje.

Väliaikainen paikka-aine, jota meillekin ostettiin mutta jätettiin kuitenkin käyttämättä, ei varmasti sinänsä reikiintymistä nopeuta, mutta ei kyllä hidastakaan. Sen pois saaminen ei varmasti ole mikään ongelma, nopsaanhan ne hammaslääkärin laittamat väliaikaispaikatkin lähtee. Ainut riski siinä on minusta se, että jos ajattelee asian olevan sillä hoidettu joksikin aikaa ja lykkää hammaslääkäriin menoa.

No siis minun paikan alta reikiintynyt ja sisäänpäin murentunut hampaani saatiin pelastettua, sain terveyskeskuksesta ajan seuraavaksi päiväksi ihan vaan lohkeaman ja terävyyden vuoksi, vaikka hammas ei särkenyt (koska oli juurihoidettu). Miehelle kävi huonommin, häneltä lähti iso pala ja meni seuraavana päivänä myöskin hammaslääkäriin, mutta hammas oli niin pahasti tulehtunut että se piti poistaa. Se taas yksityisellä sektorilla. Toisaalta jos ei olisi mennyt niin pian, olisi pahemminkin voinut käydä. Hänelläkään ei ollut kipeä se ollenkaan.

Joka tapauksessa siis suosittelisin, että varaat heti huomenna hammaslääkäriajan. Makukysymys, laitatko väliaikaispaikka-ainetta sitä ennen. Jos hammas on juurihoidettu, vaikka et sellaisesta maininnutkaan, kannattaa pitää erityistä kiirettä, koska silloin hampaan tilanne voi olla tosi paha, vaikka se ei olisi yhtään kipeä. Toisaalta jos hammas on elävä ja tunteva, se kipu varmasti ennemmin tai myöhemmin tulee, ja paljon kivempi hoitaa homma kuntoon ennen sitä.

Lohjennut hammas
mielestäni juuri tuohon hampaaseen on laitettu yksityisellä paikka siihen hampaan purupinnalle.. juurihoidettu mielestäni ei ole? ainakaan en tiedä että sellaista olisi tehty.
Hammaslääkäripäivystystä ei varsinaisesti ole (neuvontanumero keskussairaalaan jossa sh arvioi onko tarvetta tulla ja kutsuu tarvittaessa paikalle hammaslääkärin) ja siellä nettisivulla ainakin maininta tilanteista jotka eivät vaadi kiireellistä ensiapua on mm. hampaan tai paikan lohkeama.

Ja huomenna on sunnuntai niin ei paljon hammaslääkäri aikoja pysty varaamaan.

Ja itse aiheeseen: ei oikeastaan hyödytä laittaa itse väliaikaista paikkaa, jos kuitenkin pääset ma aamuna hammaslääkäriin. Asia olisi eri jos hammasta vihloisi ja et ihan heti pääsisi hoitoon.

Juurihoito ei voi kyllä huomaamatta tapahtua, se vaatii useita käyntikertoja. Se voi tietysti mennä sekaisin, mikä hammas on juurihoidettu, jos joku on.

Tajusin vasta viestin lähetettyäni, että huomenna on sunnuntai. Yksityiset hammaslääkäriasemat on täällä sunnuntaisinkin auki, mutta julkiselle puolelle tuskin pääsee. Kyllä varmaan maanantaille voi kuitenkin huoletta odottaa. :)

Tuosta tulehtuneesta hampaasta, se oli tosiaan miehen ja kirjoitin vain mitä häneltä kuulin. Toisaalta minunkin hampaani kyllä kuvattiin ennen kuin sitä alettiin paikkaamaan, juuri siltä varalta että olisi tulehdus siellä. Eli ilmeisesti tosiaan voi olla kivuttomiakin ne.

Shg
Voit huoletta laittaa väliaikaista jos tuntuu, että hampaan reuna on terävä. Tuo Cavit lähtee helposti irti, siitä ei huolta. Ilmeisesti kyseessä pieni kiilteessä oleva lohkeama? Voit hyvin odottaa ensiviikolle hammaslääkäriä.

lohjennut hammas
En ole ammattilainen, mutta sattuu olemaan perheessä pari tuoretta kokemusta. Tosin näissä molemmissa tapauksissa oli kyse juurihoidetusta hampaasta ja sillä selittyi se, ettei kipua ollut. Onko sinulla ihan ehjä tai ainakin juurihoitamaton hammas ollut kyseessä? Jos on, niin se on ainakin hyvä merkki, ettei hammas särje.

Väliaikainen paikka-aine, jota meillekin ostettiin mutta jätettiin kuitenkin käyttämättä, ei varmasti sinänsä reikiintymistä nopeuta, mutta ei kyllä hidastakaan. Sen pois saaminen ei varmasti ole mikään ongelma, nopsaanhan ne hammaslääkärin laittamat väliaikaispaikatkin lähtee. Ainut riski siinä on minusta se, että jos ajattelee asian olevan sillä hoidettu joksikin aikaa ja lykkää hammaslääkäriin menoa.

No siis minun paikan alta reikiintynyt ja sisäänpäin murentunut hampaani saatiin pelastettua, sain terveyskeskuksesta ajan seuraavaksi päiväksi ihan vaan lohkeaman ja terävyyden vuoksi, vaikka hammas ei särkenyt (koska oli juurihoidettu). Miehelle kävi huonommin, häneltä lähti iso pala ja meni seuraavana päivänä myöskin hammaslääkäriin, mutta hammas oli niin pahasti tulehtunut että se piti poistaa. Se taas yksityisellä sektorilla. Toisaalta jos ei olisi mennyt niin pian, olisi pahemminkin voinut käydä. Hänelläkään ei ollut kipeä se ollenkaan.

Joka tapauksessa siis suosittelisin, että varaat heti huomenna hammaslääkäriajan. Makukysymys, laitatko väliaikaispaikka-ainetta sitä ennen. Jos hammas on juurihoidettu, vaikka et sellaisesta maininnutkaan, kannattaa pitää erityistä kiirettä, koska silloin hampaan tilanne voi olla tosi paha, vaikka se ei olisi yhtään kipeä. Toisaalta jos hammas on elävä ja tunteva, se kipu varmasti ennemmin tai myöhemmin tulee, ja paljon kivempi hoitaa homma kuntoon ennen sitä.

Toivottavasti, mulle ei oo käynyt noin kun sulle. Mutta periaateessahan toi voi olla mahdollista että munkin hammas on paikan alta reikiintynyt ja murentunut sisäänpäin. Eilen en hampaassa mitään erityistä huomannut, mutta nyt siinä on sellainen kunnon kolo. Ja hampaat on mulle niin tärkeet, en tosiaankaan haluu menettää yhtään hammasta. Siihen loppuu sit hymyileminen.

Toivottavasti, mulle ei oo käynyt noin kun sulle. Mutta periaateessahan toi voi olla mahdollista että munkin hammas on paikan alta reikiintynyt ja murentunut sisäänpäin. Eilen en hampaassa mitään erityistä huomannut, mutta nyt siinä on sellainen kunnon kolo. Ja hampaat on mulle niin tärkeet, en tosiaankaan haluu menettää yhtään hammasta. Siihen loppuu sit hymyileminen.
Ei minulle sen pahempaa sattunut, se oli miehen hammas, joka poistettiin. Minä jouduin kyllä kaksi kertaa käymään hammaslääkärissä, koska ensimmäisellä kerralla päivystysajalla ei ehditty tekemään lopullista paikkaa. Mutta hammas on paremman näköinen kuin ennen, siinähän oli jo valmiiksi iso ja ajan saatossa kärsinyt paikka.

Ja se miehen hammas oli kyllä ihan toisen näköinen kuin sinun siisti, vaikkakin reiällinen hampaasi. Mieheltä lähti siitä niin iso pala, ettei koko hammasta ollut paljon jäljellä. Voi sinunkin reikäsi kyllä sinne paikan alle ulottua, mutta ei hampaan poistoa sentään tarvitse tuonnäköisen, juurihoitamattoman ja kivuttoman hampaan kanssa pelätä, tulisi vaan vähän isompi paikka.

Yhteistyössä