Miten päiväkodissa suhtaudutaan siihen että...

  • Viestiketjun aloittaja Omituinen äiti?
  • Ensimmäinen viesti
Eskarin pakollisuus
Aiheen ohi, mutta yhdessä vastauksessa sivuttiin eskarin pakollisuutta.
Eskarin pakollisuutta käsitellään eduskunnassa vasta 13.1.2015 ja silloinkin lakiteksti on, että laki tulee voimaan 1.1.2015, mutta sitä SOVELLETAAN vasta 1.8.2015 alkaen. Eli suomeksi eskari on pakollinen vasta 1.8.2015 alkaen, jos se 13.1.2015 hyväksytään.

http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/organisaatio/taysistunto/taysistuntoeikaynnissa/index.htx
 
suivaantunut
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30557567:
Mahtaako tuollainen olla laillistakaan, että määritellään sitä, mitä vanhempi "saa" tehdä päivähoidon aikana?
Työttömillä ja muilla kotona olevilla olisi velvollisuus ilmoitella, missä luurasivat jos haku ei tapahdu kuuden tunnin hoidon jälkeen. Se kuusi tuntia olisi siis oikeasti maksimi, minkä hoidossa saa pitää jos ei ole töissä. Nythän lepsuillaan siinä, miten juttu oikeasti on. Jos joku kotona oleva on törkeä ja haluaa pitää lapsen jopa viimeiseen minuuttiin päiväkodissa, sehän häneltä onnistuu vallan mainiosti. Ja eiväthän kaikki ehdi edes päiväkodin sulkemisaikanakaan paikalle.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja Omituinen äiti?;30553260:
Osittain myös minä teen noin, mutta lapsilla on todella osallistuva isä, että voin tehdä koulutöitä myös viikonloppuisin. Ja "vaan" AMK tutkintoa suoritan.
Minä olen opiskellut nuo molemmat tutkinnot ja nuivaa oli päiväkodin suhtautuminen opiskelijan lapsenhoitotarpeeseen. Pitäisi opiskella ja pitää samalla lapset kotona...

Hirmuisen kateellisia olivat myös.
 
"Mimmuli"
Hohhoij. Osaan ja haluan viettää lasteni kanssa aikaa mutta työssäkäyvänä yksinhuoltajana jos sattuu yksi pv arkena vapaata niin vietän sen yksinäisyydessä ja akkuja ladaten. Ja jos joku siitä tykkää kyttyrää niin go for it ;)
 
Omituinen äiti?
Minä olen opiskellut nuo molemmat tutkinnot ja nuivaa oli päiväkodin suhtautuminen opiskelijan lapsenhoitotarpeeseen. Pitäisi opiskella ja pitää samalla lapset kotona...

Hirmuisen kateellisia olivat myös.
No onpa ikävä kuulla. Kyllä sen tästäkin ketjusta huomaa, että tiettyä aggressiota on vähän suuntaan ja toiseen.

Itse en kaipaa mitään yleistä hyväksyntää valinnallemme, koska lapset kuuluvat meillä kotiin pääosin aina kun ei ole pakottavaa tarvetta hoidolle. Halusin vähän selvyyttä siihen, että mikä meitä mahdollisesti on vastassa kun lapsemme hoitoon laitamme tuossa parin vuoden päästä.

Ja meille ei päivähoidolla ole mitään kasvatuksellista merkitystä. Uskomme, että hyvässä kodissa lapset kasvavat parhaiten, ja että koulussa ehtii ryhmäytyä yms.

Olen ollut töissä pieniä aikoja päiväkodissa, ja "viskareiden" varhaiskasvatus oli pääosin sitä, että ihmeteltiin päiväkodin betoniseinien vieressä kasvavia kukkia, askarreltiin ja sadutettiin kauheassa kiireessä, ja aamupiirissä lässytettiin että: "Mikä päivä tänään on"? "Tänään on maaaanantai". "Minkälainen ilma ulkona on"? "Ulkona sataaaa vettä". "Jukka saa laittaa pilven päivän kohdalle".

Esikoisemme on kaksi, ja osaa nuo jo nyt.
 
vieras_
Alkuperäinen kirjoittaja Omituinen äiti?;30558202:
No onpa ikävä kuulla. Kyllä sen tästäkin ketjusta huomaa, että tiettyä aggressiota on vähän suuntaan ja toiseen.

Itse en kaipaa mitään yleistä hyväksyntää valinnallemme, koska lapset kuuluvat meillä kotiin pääosin aina kun ei ole pakottavaa tarvetta hoidolle. Halusin vähän selvyyttä siihen, että mikä meitä mahdollisesti on vastassa kun lapsemme hoitoon laitamme tuossa parin vuoden päästä.

Ja meille ei päivähoidolla ole mitään kasvatuksellista merkitystä. Uskomme, että hyvässä kodissa lapset kasvavat parhaiten, ja että koulussa ehtii ryhmäytyä yms.

Olen ollut töissä pieniä aikoja päiväkodissa, ja "viskareiden" varhaiskasvatus oli pääosin sitä, että ihmeteltiin päiväkodin betoniseinien vieressä kasvavia kukkia, askarreltiin ja sadutettiin kauheassa kiireessä, ja aamupiirissä lässytettiin että: "Mikä päivä tänään on"? "Tänään on maaaanantai". "Minkälainen ilma ulkona on"? "Ulkona sataaaa vettä". "Jukka saa laittaa pilven päivän kohdalle".

Esikoisemme on kaksi, ja osaa nuo jo nyt.
Vau, onpa sinulla taitava lapsi! Ikävä, että kokemuksesi päiväkodista ovat tuollaiset.
 
Omituinen äiti?
Vau, onpa sinulla taitava lapsi! Ikävä, että kokemuksesi päiväkodista ovat tuollaiset.
Ei mitenkään erityisen taitava, mutta osaa viikonpäivät, vuodenajat, numerot 1-10, värit jne. Ei ne ole kuin ulkoa oppimista, samoin kuin mikä tahansa muu oppiminen lapsilla. Että lautanen on lautanen jne.

Ei se minusta mitenkään ikvää ole että minulla on tuonlaisia kokemuksia päiväkodista. Sitä se suurimmalta osin on, ja sen "hyväksyn", kuten joku täällä aiemmin kirjoittikin, että: "Me ei kuitenkaan olla mikään täyden palvelun luksushoitola vaan kunnan tarjoama palvelu ota-tai-jätä-tyyliin".
 
"tttttttt"
Alkuperäinen kirjoittaja Omituinen äiti?;30558280:
Ei mitenkään erityisen taitava, mutta osaa viikonpäivät, vuodenajat, numerot 1-10, värit jne. Ei ne ole kuin ulkoa oppimista, samoin kuin mikä tahansa muu oppiminen lapsilla. Että lautanen on lautanen jne.

Ei se minusta mitenkään ikvää ole että minulla on tuonlaisia kokemuksia päiväkodista. Sitä se suurimmalta osin on, ja sen "hyväksyn", kuten joku täällä aiemmin kirjoittikin, että: "Me ei kuitenkaan olla mikään täyden palvelun luksushoitola vaan kunnan tarjoama palvelu ota-tai-jätä-tyyliin".
Omanikin osasi kaksivuotiaana luetella ulkoa numeroita, mutta en pitänyt sitä minään meriittinä. Sen sijaan, jos se olisi tullut aamulla ja sanonut oma-aloitteisesti, että "Äiti, tänään on maanantai", olisin saattanut kohottaa kulmiani :D

Nyt tuo kolmevuotias osaa yhteen- ja vähennyslaskuja (sormien avulla) ja sitä pidän varsinaisena taitona, että osaa käyttää niitä ulkoa opittuja juttuja (tässä tapauksessa numerot) käytännössä.
 
Omituinen äiti?
[QUOTE="tttttttt";30558289]Omanikin osasi kaksivuotiaana luetella ulkoa numeroita, mutta en pitänyt sitä minään meriittinä. Sen sijaan, jos se olisi tullut aamulla ja sanonut oma-aloitteisesti, että "Äiti, tänään on maanantai", olisin saattanut kohottaa kulmiani :D

Nyt tuo kolmevuotias osaa yhteen- ja vähennyslaskuja (sormien avulla) ja sitä pidän varsinaisena taitona, että osaa käyttää niitä ulkoa opittuja juttuja (tässä tapauksessa numerot) käytännössä.[/QUOTE]

En oikein tiedä mitä tähän pitäisi kommentoida. Ok?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Omituinen äiti?;30558280:
Ei mitenkään erityisen taitava, mutta osaa viikonpäivät, vuodenajat, numerot 1-10, värit jne. Ei ne ole kuin ulkoa oppimista, samoin kuin mikä tahansa muu oppiminen lapsilla. Että lautanen on lautanen jne.

Ei se minusta mitenkään ikvää ole että minulla on tuonlaisia kokemuksia päiväkodista. Sitä se suurimmalta osin on, ja sen "hyväksyn", kuten joku täällä aiemmin kirjoittikin, että: "Me ei kuitenkaan olla mikään täyden palvelun luksushoitola vaan kunnan tarjoama palvelu ota-tai-jätä-tyyliin".
Meillä on kyllä kunnallisesta päivähoidosta ja eskarista huomattavasti myönteisempi kuva. Päiväkotejakin on tietysti tosi erilaisia. Ja itse en niinkään koe noita viikonpäivien opettelujen yms olevan päiväkodin tärkein anti. En myöskään ajatellut sitä kasvatuksellisessa mielessä, vaan enemmänkin niin, että toisaalta lapsella oli päiväkodissa tuttu lapsiryhmä, jossa toimia (ja oppia toimimaan ilman vanhempia), toisaalta taas päiväkodissa tehtiin kuitenkin vähän erilaisia asioita kuin kotona. Ja nyt eskarivuonnahan tarkoitus on, että eskarivuosi antaa kouluvalmiuksia. Omalle lapselleni päiväkoti oli lähinnä kivaa vaihtelua ja kokemukset olivat positiivisia. Oli pieni päiväkoti ja pieni ryhmä.
 
vieras_
Alkuperäinen kirjoittaja Omituinen äiti?;30558280:
Ei mitenkään erityisen taitava, mutta osaa viikonpäivät, vuodenajat, numerot 1-10, värit jne. Ei ne ole kuin ulkoa oppimista, samoin kuin mikä tahansa muu oppiminen lapsilla. Että lautanen on lautanen jne.
:)
 
Ammattilainen
nyt on kyllä pakko kommentoida näin lastentarhanopettajan näkökulmasta.
Lapsen saa todellakin tulla hakemaan aikaisemmin kun on sovittu(ennen kuin sovittu hoitoaika päättyy). Eikä se ryhmän toimintaa tai hoitajien työtä häiritse. Toki täytyy huomioida, että jos tulet kesken välipalan joudut ehkä odottamaan että lapsesi päivästä ehditään sinulle kertomaan, mikäli siis kiire tilanne!
Lapselle on aina mukavaa kun vanhempi tulee aikaisin hakemaan???? ja kyllä se henkilökuntakin siitä tykkää. Tietysti, jos aamulla tuloaika vaihtelee kannattaa aina kysellä ettei mitään retkeä tms. Ole luvassa, ettei lapsi jää toistuvasti sellaisten ulkopuolelle.
Mutta sitten vielä, alle 3-v saa tarvittavan "päivä annoksen" sosiaalista vuorovaikutusta ryhmässä puolessa tunnissa. Vasta eskari-ikäiselle 7-8h on sopiva aika olla ryhmässä.
Tärkeimpänä kuitenkin: keskustelkaa AVOIMESTI päiväkotienne henkilökunnan kanssa lastenne hoidosta!! Tavoite kuitenkin sama; teidän lapsienne hyvinvointi????
 
"Joku"
On perheitä jotka tuovat lapsensa päiväkotiin ja menevätbitse kotiin. Maahanmuuttaja taustaisista suurin osa tekee näin. On olemassa kerhoja mihin kotona olevat vanhenmat voisi mennä lastensa kanssa mutta eivät jaksa kun joutuu bussilla kulkemaan. On myös vanhempia jotka hakevat lapset säntillisesti, eikä lapset turhaan ole odottamassa milloin vanhemmat tulevat. 10h hoitopäivä, lapselle on todella rankka. Jos vietät sen 21lapsen ryhmässö kovassa metelissä
 
Omituinen äiti?
nyt on kyllä pakko kommentoida näin lastentarhanopettajan näkökulmasta.
Lapsen saa todellakin tulla hakemaan aikaisemmin kun on sovittu(ennen kuin sovittu hoitoaika päättyy). Eikä se ryhmän toimintaa tai hoitajien työtä häiritse. Toki täytyy huomioida, että jos tulet kesken välipalan joudut ehkä odottamaan että lapsesi päivästä ehditään sinulle kertomaan, mikäli siis kiire tilanne!
Lapselle on aina mukavaa kun vanhempi tulee aikaisin hakemaan???? ja kyllä se henkilökuntakin siitä tykkää. Tietysti, jos aamulla tuloaika vaihtelee kannattaa aina kysellä ettei mitään retkeä tms. Ole luvassa, ettei lapsi jää toistuvasti sellaisten ulkopuolelle.
Mutta sitten vielä, alle 3-v saa tarvittavan "päivä annoksen" sosiaalista vuorovaikutusta ryhmässä puolessa tunnissa. Vasta eskari-ikäiselle 7-8h on sopiva aika olla ryhmässä.
Tärkeimpänä kuitenkin: keskustelkaa AVOIMESTI päiväkotienne henkilökunnan kanssa lastenne hoidosta!! Tavoite kuitenkin sama; teidän lapsienne hyvinvointi????
Kiitos! :)
 
Omituinen äiti?
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30558315:
Meillä on kyllä kunnallisesta päivähoidosta ja eskarista huomattavasti myönteisempi kuva. Päiväkotejakin on tietysti tosi erilaisia. Ja itse en niinkään koe noita viikonpäivien opettelujen yms olevan päiväkodin tärkein anti. En myöskään ajatellut sitä kasvatuksellisessa mielessä, vaan enemmänkin niin, että toisaalta lapsella oli päiväkodissa tuttu lapsiryhmä, jossa toimia (ja oppia toimimaan ilman vanhempia), toisaalta taas päiväkodissa tehtiin kuitenkin vähän erilaisia asioita kuin kotona. Ja nyt eskarivuonnahan tarkoitus on, että eskarivuosi antaa kouluvalmiuksia. Omalle lapselleni päiväkoti oli lähinnä kivaa vaihtelua ja kokemukset olivat positiivisia. Oli pieni päiväkoti ja pieni ryhmä.
Niin, näin me nähdään asiat eri tavalla.

Itse olen ajatellut sen samalla tavalla kuin tuo "ammattilainen", että alle eskari-ikäinen ei tarvitse sosiaalista vuorovaikutusta ryhmässä kuin sen puoli tuntia, tai että se puoli tuntia riittää. Eli en näe mitään perustetta miksi en voisi lyhentää lasteni päivähoitoaikaa aina kun mahdollista.
 
"kukalie"
Itsekin olen opiskelija (AMK) ja koulua on noin kolmena päivänä viikossa. Muut päivät käytän koulutehtävien tekemiseen. (niitä on paljon) Mielestäni se ei ole "turhaa" lasten pitämistä pväkodissa, tenttiin lukeminen tai esseiden kirjoittaminen kotona on työtä siinä missä palkkatyökin. Vanhempi lapsi on eskarissa, joten senkin takia on hyvä olla säännöllisesti siellä mukana jutuissa. Mä en erittele hoitajille lähi- ja etäopiskelupäiviä, koska asia ei heille kuulu. Hoitoajat vaihtelee, joskus vien aamupalalle, joskus en. Yleensä suunnittelen seuraavan viikon aikataulun edellisellä viikolla ja ilmoitan hoitoajat päiväkotiin. Arkivapaita pidetään lasten kanssa mahdollisuuksien mukaan. Hyvin on järjestely toiminut meillä näin. :)
 
"napi"
Olimme lastensuojelun asiakkaita, kun lapsi oli 3-vuotta ja minä kuntoutustuella kotona. Lastensuojelu katsoi että lapsen kehitys tarvitsee päivähoitoa vaikka olin kotona. Lapsi oli 7h päivässä tarhassa. Minä hain täsmällisesti kello 14.30 (lapsi oli ollut silloin 6,5 h). Kerran minulle todettiin, että lapsi viihtyisi pidempäänkin. Siinäpä se. :)
 
Kasvatan itse omani
Me koettiin paljonkin "syyllistämistä" kun pidettiin paljon vapaita ja sitten otettiin 3 vee pois kokonaan hoidosta kun jäin äitiyslomille. Tämä johtui mm. siitä, että pk:ssa oli vähän henkilökuntaa ja meidän lastamme käytettiin hoitamaan pienempiä. Tietenkään noin suoraan sitä ei ilmaistu, mutta kiertäen "Pikku-Pentillä on ollut Maijaa niin ikävä kun Maija on ainoa jonka vieressä Pentti suostuu nukkumaan päikkärit... Kun Maija on ainoa joka saa Pentin syömään... Kun Maija niin kivasti jaksaa auttaa Penttiä aina jne....".

Myös eskarissa ollaan saatu syyllistämistä ja suoranaista piikittelyä siitä kuinka kokopäiväisesti siellä olevat lapset ovat niiiiin hienosti ryhmäytyneet ja kuinka olisi helpompaa päästä mukaan jos meidänkin lapsi olisi täyttä päivää. Myös muiden lasten ihmettely, siitä miksi he ovat aina siellä (vaikka äidit lojuvat kotona) ja meidän lapsi pääsee kesällä kesken päivän rannalle ja ulos kun muut käyvät homekoulun lattialle "lepäämään", on viiltävää.

Jotkut hoitajat meidän tapauksessamme ovat liiaksikin kiintyneet lapseemme ja pitäneet "omanaan" ymmärtämättä kasvatuksellisia näkemyseroja. Toisaalta jos lapsi vaikka alle kaksivuotiaina viettää 80% hereilläolo-ajastaan pk "tädin" kanssa, niin hänhän sen lapsen tuolloin kasvattaa ja kiintymyssuhde on tärkeä!

Pk-seudun ryhmäkokojen takia lasten tasapäistäminen ja samankaltaisen käytöksen suosiminen on välttämätöntä. Siksi meidän kokemuksemme mukaan ei haluta, "persoonia" jotka poikkeavat rutiineista, on helpompaa käsitellä kaikkia lapsia samoin ja tasapuolisesti.

Ihan yksinkertaisesti, jos sinulla olisi neljä lasta joista yhden kummitäti veisi sen joka päivä sirkukseen kun muut jäisivät kurarukkaset suorina pihalle seisomaan, niin eihän se olisi reilua vai mitä ;)
 
Myös muiden lasten ihmettely, siitä miksi he ovat aina siellä (vaikka äidit lojuvat kotona) ja meidän lapsi pääsee kesällä kesken päivän rannalle ja ulos kun muut käyvät homekoulun lattialle "lepäämään", on viiltävää.
Kyllä, tuo on todella, todella viiltävää. Kauhea millaisissa oloissa suurin osa lapsista joutuu kitumaan lapsuutensa - onneksi teidän lapsi hoidetaan niin paljon paremmin. Minua alkoi nyt itkettää nuo homekoulun lattiaan niitatut lapsoset.
 
Omituinen äiti?
Me koettiin paljonkin "syyllistämistä" kun pidettiin paljon vapaita ja sitten otettiin 3 vee pois kokonaan hoidosta kun jäin äitiyslomille. Tämä johtui mm. siitä, että pk:ssa oli vähän henkilökuntaa ja meidän lastamme käytettiin hoitamaan pienempiä. Tietenkään noin suoraan sitä ei ilmaistu, mutta kiertäen "Pikku-Pentillä on ollut Maijaa niin ikävä kun Maija on ainoa jonka vieressä Pentti suostuu nukkumaan päikkärit... Kun Maija on ainoa joka saa Pentin syömään... Kun Maija niin kivasti jaksaa auttaa Penttiä aina jne....".

Myös eskarissa ollaan saatu syyllistämistä ja suoranaista piikittelyä siitä kuinka kokopäiväisesti siellä olevat lapset ovat niiiiin hienosti ryhmäytyneet ja kuinka olisi helpompaa päästä mukaan jos meidänkin lapsi olisi täyttä päivää. Myös muiden lasten ihmettely, siitä miksi he ovat aina siellä (vaikka äidit lojuvat kotona) ja meidän lapsi pääsee kesällä kesken päivän rannalle ja ulos kun muut käyvät homekoulun lattialle "lepäämään", on viiltävää.

Jotkut hoitajat meidän tapauksessamme ovat liiaksikin kiintyneet lapseemme ja pitäneet "omanaan" ymmärtämättä kasvatuksellisia näkemyseroja. Toisaalta jos lapsi vaikka alle kaksivuotiaina viettää 80% hereilläolo-ajastaan pk "tädin" kanssa, niin hänhän sen lapsen tuolloin kasvattaa ja kiintymyssuhde on tärkeä!

Pk-seudun ryhmäkokojen takia lasten tasapäistäminen ja samankaltaisen käytöksen suosiminen on välttämätöntä. Siksi meidän kokemuksemme mukaan ei haluta, "persoonia" jotka poikkeavat rutiineista, on helpompaa käsitellä kaikkia lapsia samoin ja tasapuolisesti.

Ihan yksinkertaisesti, jos sinulla olisi neljä lasta joista yhden kummitäti veisi sen joka päivä sirkukseen kun muut jäisivät kurarukkaset suorina pihalle seisomaan, niin eihän se olisi reilua vai mitä ;)
Kiitos kun jaoit kokemuksesi :). Olen kanssasi pitkälti samoilla linjoilla, ja jotain tuollaista olen kuullut muidenkin kokemana.
 
Nimimerkille Omituinen äiti? : Oletko harkinnut muita hoitovaihtoehtoja kuin päiväkodin? Teksteistäsi saa sellaisen käsityksen, että sinusta päiväkoti on lapsille jopa haitallinen, tai ei ainakaan hyödyllinen. Ei kai päiväkotiin ole pakko laittaa lasta ollenkaan. Oletteko selvittäneet muita mahdollisuuksia hoitaa lapset?
 
Omituinen äiti?
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30559378:
Nimimerkille Omituinen äiti? : Oletko harkinnut muita hoitovaihtoehtoja kuin päiväkodin? Teksteistäsi saa sellaisen käsityksen, että sinusta päiväkoti on lapsille jopa haitallinen, tai ei ainakaan hyödyllinen. Ei kai päiväkotiin ole pakko laittaa lasta ollenkaan. Oletteko selvittäneet muita mahdollisuuksia hoitaa lapset?
Ei päiväkoti mielestämme ole mikään 'helvetin esikartano' :D. Vaikka nyt niitä jonkin verran huonojakin puolia uskon siinä olevan, mitä missäkin paikassa, etukäteen harvoin edes niistä tietää. Päiväkoti on siis ihan kiva paikka yli 3v lapsille ainakin. Anoppi hoitaa lapsiamme niin, että saamme pitkitettyä kunnalliseen hoitoon menemistä, ja päiväkoti on mielestämme paras vaihtoehto niistä :). Ehkä aloituksesta ja kirjoituksistani saa väärän kuvan. Piontti on siis ainoastaan se, että hoidatamme lapsemme vain ne ajat kun on pakko, niitäkin aikoja tulee olemaan ihan 'riittävästi'.

Tiedän esim, että tuo nyt 2v tulee tykkäämään päiväkodissa olosta, on jo nyt tosi sosiaalinen. Harrastuksiin ja kerhoihin pääsee siis ajallisesti mietitysti jo viimeistään ensi syksynä kun täyttää kolme. Ja nyt käymme yhdessä asukaspuistossa jne, että saa leikkiseuraa :).

Emmekä kasvata lapsiamme niin, että pitää koko ajan olla super laadukasta ja kivaa.
 
Mä en nyt oikein käsittänyt mikä tässä on pointti? Olet siis viemässä lastasi päiväkotiin ja olet pitämässä häntä siellä silloin kun tarvitaan. Eikös suurin osa vanhemmista tee niin? Itse en tunne yhtäkään perhettä, jossa vanhempi olisi täyspäiväisesti kotona ja lapsi täyspäiväisesti hoidossa. Taitaa olla enemmän pk seudun tapa tuo, jos se kerran on kovinkin yleistä.

Oman päiväkotisi käytännöstä hakujen sun muiden suhteen saat parhaiten tietoa ihan sieltä päiväkodista. Samoin noista hoitoajosta. Täällä ei ainakaan ole millään muotoa rajoitettu sitä kuinka paljon "kotona olevan" lapsi saa olla hoidossa, ei ole mitään kuuden tunnin rajoja tai muita joista joku puhui. Ainoa on että hoitopäivät eivät saisi olla säännöllisesti kymmentä tuntia enempää, sitten siitä keskustellaan vanhempien kanssa.
 
vierassss
Meillä kunnassa suhtauduttiin todella huonosti siihen että lapset haettiin aiemmin/tekivät lyhyemmän viikon tms.Opiskelin itse tuolloin ja vaikka tosiaan aina 6 viikkoa kerrallaan ilmoitin hoitoajan jakson lukujärjestyksen perusteella oli päivät toisinaan lyhyempiä tai etäpäiviä.Viimeinen niitti oli se kun sain hyväksiluettua yhden kurssin ja näin aina keskiviikko oli vapaa 6 viikon ajan.Tottakai retkipäivät yms olivat normaalisti ettei häiritä koko ryhmää.Sain varoituksen että menetän paikan jos lapset eivät tule hoitoon koska hoitotunteja ei tule tarpeeksi kokopäivähoidolle.Hoitotädit tietty olivat iloisia lasten puolesta mutta ylempi taho ei todellakaan.
 

Yhteistyössä