Miten päiväkodissa suhtaudutaan siihen että...

  • Viestiketjun aloittaja Omituinen äiti?
  • Ensimmäinen viesti
"lastenhoitaja"
No minä ainakin tykkään vaan hyvää jos lapsi tuodaan myöhään ja haetaan välipalan jälkeen, tai on paljon vapaapäiviä :) mukavampaa lapselle ja vähempi hommia meille :D

Ainoastaan yksittäistapauksissa olemme ehdottaneet vanhemmille säännöllisempiä/pitempiä tarhapäiviä, jos lapsi ei pitkänkään ajan kuluessa pääse ryhmään sisään tai muuten oireilee jotenkin siitä että käy hoidossa niin harvoin/epäsäännöllisesti. Silloin voi olla lapsen etu koittaa säännöllisempiä hoitopäiviä, jotta tottuu meihin ja pääsee ryhmään sisälle, joillekkin lapsille päivästä toiseen samanlaisina toistuvat rutiinit on myös erityisen tärkeitä. Mutta nämä on ihan yksittäistapauksia.

Niin ja kesken päivälevon me ei anneta ketään kotiin, ellei ole kyseessä esim. lääkärikäynti tms 0:) Muuten meille sopii lyhyetkin hoitoajat.
 
Omituinen äiti?
[QUOTE="lastenhoitaja";30553592]No minä ainakin tykkään vaan hyvää jos lapsi tuodaan myöhään ja haetaan välipalan jälkeen, tai on paljon vapaapäiviä :) mukavampaa lapselle ja vähempi hommia meille :D

Ainoastaan yksittäistapauksissa olemme ehdottaneet vanhemmille säännöllisempiä/pitempiä tarhapäiviä, jos lapsi ei pitkänkään ajan kuluessa pääse ryhmään sisään tai muuten oireilee jotenkin siitä että käy hoidossa niin harvoin/epäsäännöllisesti. Silloin voi olla lapsen etu koittaa säännöllisempiä hoitopäiviä, jotta tottuu meihin ja pääsee ryhmään sisälle, joillekkin lapsille päivästä toiseen samanlaisina toistuvat rutiinit on myös erityisen tärkeitä. Mutta nämä on ihan yksittäistapauksia.

Niin ja kesken päivälevon me ei anneta ketään kotiin, ellei ole kyseessä esim. lääkärikäynti tms 0:) Muuten meille sopii lyhyetkin hoitoajat.[/QUOTE]

Kuulostaa tosi hyvältä, ja ymmärrän erityistilanteet. Mutta kai sen oman lapsensa saa oikeasti hakea pois milloin vaan? Vaikka kesken unien?

Näin en aio toimia, mutta särähtää korvaan tuo. Eihän pk mikään vankila ole :D.
 
"lastenhoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Omituinen äiti?;30553641:
Kuulostaa tosi hyvältä, ja ymmärrän erityistilanteet. Mutta kai sen oman lapsensa saa oikeasti hakea pois milloin vaan? Vaikka kesken unien?

Näin en aio toimia, mutta särähtää korvaan tuo. Eihän pk mikään vankila ole :D.
Ei me mikään vankila olla, mutta lasten haku kesken päivälevon häiritsisi kohtuuttomasti muuta ryhmää (muiden lapsien nukkumista) joten joo, sitä ei kyllä sallita kenellekkään toistuvasti. :) Mahdollisimman paljon itse ainakin koitan joustaa ja ottaa yksilölliset toiveet ja erot huomioon, mutta on myös ajateltava aina kaikkien lasten parasta ja koko ryhmän etua. Siksi meillä pk:ssakin on sääntöjä, joiden yli ei vanhemmat voi kävellä. Me ei kuitenkaan olla mikään täyden palvelun luksushoitola vaan kunnan tarjoama palvelu ota-tai-jätä-tyyliin, vaikka palveluhenkisiä koitetaankin olla ;) En sano että sinä sellaista vaatisit, mutta niitäkin vanhempia löytyy. Onneksi heitä on hippunen kourallisessa.
 
Omituinen äiti?
[QUOTE="lastenhoitaja";30553658]Ei me mikään vankila olla, mutta lasten haku kesken päivälevon häiritsisi kohtuuttomasti muuta ryhmää (muiden lapsien nukkumista) joten joo, sitä ei kyllä sallita kenellekkään toistuvasti. :) Mahdollisimman paljon itse ainakin koitan joustaa ja ottaa yksilölliset toiveet ja erot huomioon, mutta on myös ajateltava aina kaikkien lasten parasta ja koko ryhmän etua. Siksi meillä pk:ssakin on sääntöjä, joiden yli ei vanhemmat voi kävellä. Me ei kuitenkaan olla mikään täyden palvelun luksushoitola vaan kunnan tarjoama palvelu ota-tai-jätä-tyyliin, vaikka palveluhenkisiä koitetaankin olla ;) En sano että sinä sellaista vaatisit, mutta niitäkin vanhempia löytyy. Onneksi heitä on hippunen kourallisessa.[/QUOTE]

Olen ihan vihreä tässä päiväkotiasiassa, siksi kyselen, en siis kyseenalaista :). Enkä todellakaan elä tuottaen muille harmia, ja tottakai opetan lapsenikin sellaiseksi että on sääntöjä, ja niitä pitää noudattaa, ja muita ihmisiä kunnioittaa :). Jotenkin vaan olen saanut sen käsityksen, että kaikkia yritetään vähintään ympäripuhua niihin säännöllisiin hoitoaikoihin.

Pääsääntöisesti meilläkin kyllä lapset tulevat olemaan n. kolme päivää viikossa hoidossa, ja vähintään aamupäivästä iltapäivään. Harvemmin edes ehtisin hakemaan puolen päivän aikaan. Mutta jos näin, niin voinhan siitä ilmoitella ja toivoa ettei lapsiani silloin laiteta nukkumaan jos näin jostain syystä kävisi?

Kiitos vastauksista.
 
"lastenhoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Omituinen äiti?;30553671:
Olen ihan vihreä tässä päiväkotiasiassa, siksi kyselen, en siis kyseenalaista :). Enkä todellakaan elä tuottaen muille harmia, ja tottakai opetan lapsenikin sellaiseksi että on sääntöjä, ja niitä pitää noudattaa, ja muita ihmisiä kunnioittaa :). Jotenkin vaan olen saanut sen käsityksen, että kaikkia yritetään vähintään ympäripuhua niihin säännöllisiin hoitoaikoihin.

Pääsääntöisesti meilläkin kyllä lapset tulevat olemaan n. kolme päivää viikossa hoidossa, ja vähintään aamupäivästä iltapäivään. Harvemmin edes ehtisin hakemaan puolen päivän aikaan. Mutta jos näin, niin voinhan siitä ilmoitella ja toivoa ettei lapsiani silloin laiteta nukkumaan jos näin jostain syystä kävisi?

Kiitos vastauksista.
Saahan lapset toki hakea ennen päiväunille laittoa, eli n. klo 12 mennessä. :) Tarkoitin vain että kesken päiväunien esim. klo 13 ei ole sopivaa hakea omaa lasta nukkarista. Muut herää ja rauhoittuminen/lepo häiriintyy, hoitajia ei välttämättä ole paikalla kuin se nukkaria valvova ja se nukkaritilanne on vielä sellainen että toisille lapsille tulee kova kaipuu omiin vanhempiin jos yksi siitä pääse kotiin äidin kanssa ja he ei.
 
vastalause
[QUOTE="...";30553500]

Jos mulla on arkivapaa, lapset menee silti tarhaan ja joskus tarhatäti kommentoikin, että ihan hyvä, että äitikin saa välillä hengähtää. Musta tuo oli varsin positiivinen asenne heiltä päin ja yleensä noi arkivapaat tai lyhyemmät päivät kuluu kaikenlaisten asioiden hoidossa, että ei tosiaan tunnu vapaalla olleensakaan.[/QUOTE]

Suoraan sanottuna, ei se aina niin positiivista ole, jos LAPSI ei koskaan saa arkivapaita. Anteeksi, mutta minä en ole kovin iloinen siitä, että vanhemmat eivät osaa viettää arkea lastensa kanssa ollenkaan.
 
vastalause
[QUOTE="lastenhoitaja";30553686]Saahan lapset toki hakea ennen päiväunille laittoa, eli n. klo 12 mennessä. :) Tarkoitin vain että kesken päiväunien esim. klo 13 ei ole sopivaa hakea omaa lasta nukkarista. Muut herää ja rauhoittuminen/lepo häiriintyy, hoitajia ei välttämättä ole paikalla kuin se nukkaria valvova ja se nukkaritilanne on vielä sellainen että toisille lapsille tulee kova kaipuu omiin vanhempiin jos yksi siitä pääse kotiin äidin kanssa ja he ei.[/QUOTE]


Lapsiaa muuten joudutaan herättelemään tiheään tahtiin nukkareissa, kun vanhemmat vaativat, että Esko herää puolen tunnin päästä nukahdettuaan ja Enni saa nukkua vaintunnin jne jne. Ei paljon enää sekavammaksi voi mennä, jos joku joskus herätetään kesken päiväunien että pääsee kotiin.
 
vastalause
[QUOTE="lastenhoitaja";30553781]Juu meillä ei herätellä.[/QUOTE]

Jossain päin hoitajat saavat sapiskaa ylemmältä taholta, jos eivät tee tasan tarkkaan, niin kuin vanhemmat toivovat. On nääs yksilöllistä palvelua tarjottava! Varmaan johtuu pomoista. Jos vanhemmat haluaa kuskata lapset hoitoon vaikka kesken päiväunien, niin ei sitäkään saisi kieltää.
 
"Nuuh"
Jos päiväkodissa on jotain toimintaa (askartelua, tehtäviä yms) niin ne on aina heti aamupalan jälkeen ennen ulkoilua. se lienee ainoa aika jolloin ilosi toivottavaa olla säännöllisemmin paikalla.

Itse kyllä iltavuoroviikolla vein lasta päiväuniaikaan hoitoon ja se oli hoitajille ihan jees. Kehuivat vaan kun lapsella oli lyhyitäkin päiviä hoidossa.
 
vierastts
Lapseni ryhmässä herätellään kyllä osa lapsista minuuttiaikataulun mukaan. Olen usein hakemassa omaani klo 13.30 aikaan ja melkein aina sieltä raahataan ryhmän pienin väkisin hereille siihen aikaan. Sitten se on niin kiukkuinen ja huutaa ja itkee parikymmentä minuuttia raasu. Säälin myös hoitajia, jotka joutuvat toistamaan tämän rituaalin viidesti viikossa.. Onhan se ikävää, jos pitkät päiväunet vaikuttavat pahasti iltoihin, mutta ei tuokaan mukavalta näytä/kuulosta, kun sitä seuraa parikin kertaa viikossa vierestä :(
 
gjfkdlösälöfkgjgf
Lapseni ryhmässä herätellään kyllä osa lapsista minuuttiaikataulun mukaan. Olen usein hakemassa omaani klo 13.30 aikaan ja melkein aina sieltä raahataan ryhmän pienin väkisin hereille siihen aikaan. Sitten se on niin kiukkuinen ja huutaa ja itkee parikymmentä minuuttia raasu. Säälin myös hoitajia, jotka joutuvat toistamaan tämän rituaalin viidesti viikossa.. Onhan se ikävää, jos pitkät päiväunet vaikuttavat pahasti iltoihin, mutta ei tuokaan mukavalta näytä/kuulosta, kun sitä seuraa parikin kertaa viikossa vierestä :(
Eikä ole hoitajistakaan mukavaa, siksi vaihdoinkin perhepäivähoitajaksi niin ei kukaan pakota kiusaamaan lapsia ja kaikki saavat nukkua päikkärit hyvin.
 
Nojaah
Meillä lapset menee hoitoon 5.30-15, 6.30-15.15, 10-15/15.15, 13.30-21.30/22 tai 14-19.30..
Viikonloput vapaat aina, jos minulla on arkivapaa niin pääasiassa eskarilainen menee kuitenkin sinne eskariin. Molemmilla lapsilla kuitenkin melkeinpä joka viikko on yksi arkivapaa.
Hoitoajat meillä ilmoitetaan etukäteen, eskariin ei tarvitse ilmoittaa kuin edellisenä päivänä.
 
Mulle on joskus sanottu, että "Olisi XXXXX viihtynyt vielä pitempäänkin"
Tai jos meillä on oikeasti venahtanut myöhempään haku, niin silloin sanotaan, että "olipa hyvä, että XXXXX sai tänään leikkiä pitempään"
Meillä on hoitoajat ilmoitettu 7:45-16:15 mutta käytännössä nyt koko syksyn ajan tyttö on haettu eskarista/päivähoidosta n. klo 14:30...
Minusta nuo kommentit kuulostavat vain siltä, että lapsilla oli kivat leikit ja päivä meni hyvin. Ei se mikään kannanotto ole sen puolesta, että lapsen pitäisi olla enemmän tai säännöllisemmin hoidossa.

Oman kokemukseni mukaan päiväkoti suhtautuu ihan neutraalisti. Heille sopii se, että lapsi haetaan aiemmin tai että lapsi on harvemmin hoidossa, mutta yhtä hyvin heille sopii se, että lapsi on pitempään.
 
Lapseni ryhmässä herätellään kyllä osa lapsista minuuttiaikataulun mukaan. Olen usein hakemassa omaani klo 13.30 aikaan ja melkein aina sieltä raahataan ryhmän pienin väkisin hereille siihen aikaan. Sitten se on niin kiukkuinen ja huutaa ja itkee parikymmentä minuuttia raasu. Säälin myös hoitajia, jotka joutuvat toistamaan tämän rituaalin viidesti viikossa.. Onhan se ikävää, jos pitkät päiväunet vaikuttavat pahasti iltoihin, mutta ei tuokaan mukavalta näytä/kuulosta, kun sitä seuraa parikin kertaa viikossa vierestä :(
No,pahimmillaan ne päiväunet saattavat tarkoittaa sitä, että 4-5-vuotias saa illalla unen vasta puolenyön jälkeen. Ja jos aamulla on herätys seitsemältä, niin jopa päiväunien kanssa jää vuorokauden unimäärä liian vähäiseksi. Oma lapseni jätti itsepäiväunet pois 3-vuotiaana. Kun sitten parin vuoden kuluttua päivähoitoajat pitenivät niin, että hän oli siellä päiväuniaikanakin ja nukkui siellä, alkoi järjetön iltavalvominen. Sen vuoksi päiväunet jätettiin uudestaan pois. Keinotekoiselta se päiväunien aloittaminenkin tuntuu, jos lapsi on jo yli vuoden ollut nukkumatta päivisin.

Ja kannattaa muistaa, että päiväunet ja valvominen aiheuttavat sitten sen, että tuo kiukku, itku ja huutaminen siirtyvät vain aamuun. Oma lapseni heräsi aina itsestään kuudelta tai seitsemältä pirteänä, mutta kun päiväunet aloitettiin ja iltavalvominen alkoi, tuli aamuherötyksistä yhtä tuskaa. Mukavaa ei ole sellainenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Omituinen äiti?;30553671:
Olen ihan vihreä tässä päiväkotiasiassa, siksi kyselen, en siis kyseenalaista :). Enkä todellakaan elä tuottaen muille harmia, ja tottakai opetan lapsenikin sellaiseksi että on sääntöjä, ja niitä pitää noudattaa, ja muita ihmisiä kunnioittaa :). Jotenkin vaan olen saanut sen käsityksen, että kaikkia yritetään vähintään ympäripuhua niihin säännöllisiin hoitoaikoihin.

Pääsääntöisesti meilläkin kyllä lapset tulevat olemaan n. kolme päivää viikossa hoidossa, ja vähintään aamupäivästä iltapäivään. Harvemmin edes ehtisin hakemaan puolen päivän aikaan. Mutta jos näin, niin voinhan siitä ilmoitella ja toivoa ettei lapsiani silloin laiteta nukkumaan jos näin jostain syystä kävisi?

Kiitos vastauksista.
Ei ketään yritetä ylipuhua säännöllisiin hoitoaikoihin. Mutta kuten on tullut ilmi, on hyvä ilmoittaa ainakin joka aamu, mihin aikaan lapsi haetaan. Ja aamuisin kannattaa kyllä viedä siinä mielessä säännöllisesti, että kaikki kiinnostava toiminta (joka on myös hyödyllistä tai ainakin kivaa!), kuten retket, askartelu, teemoihin liittyvät jutut jne on aamupäivällä. Vaikka et itse näe päivähoidossa mitään lapselle hyödyllistä (kasvatuksellisesti), niin kyllä se päiväkodin toiminta voi olla myös tosi antoisaa. Vaikka itsekin tykkäisit puuhailla ja askarrella ja järjestää lapselle kaikenlaista, niin onhan tuo päiväkodin tarjoama ihan kiva lisä. Voi olla, että askartelevat jotain sellaista, jota et itse osaa tai keksi.

Mutta kaikissa päiväkodeissa on lapsia, jotka eivät ole täyttä päivää, eivät ole täyttä viikkoa ja joillain voi jopa vaihdella hoitoajat. Ei se hoitajia sen kummemmin kiinnosta, kunhan tietävät vaan joka päivä lapsen hakuajan. Lapsi itsekin haluaa tietää sen etukäteen - yleensä lapset suuttuvat, jos on leikki kesken ja sitten yllättäen tullaan hakemaan aiemmin kuin mitä hän luulee.
 
[QUOTE="jepp";30553430]Meidän päiväkodissa tulee toimittaa vanhempien työvuorot ja lapset saavat olla hoidossa vain vanhempien työ-ja opiskeluajan. Eikä kyseessä vuoropk. Eli kaikki toimivat noin.[/QUOTE]

Ei kaikilla kylläkään ole mitään työvuoroja eikä opiskelustakaan ole mitään virallista aikaa. Jos kirjoittaa vaikka gradua kotona. Vähän jäykkä systeemi tuollainen.
 
..-..
Meillä onnistuu hyvin hakeminen myös päiväunien aikaan erityisesti isommilla lapsilla, jotka eivät tarvitse unta yhtä paljon kuin pienemmät. Tällaisina päivinä nämä lapset eivät mene nukkumaan vaan tekevät jotain hiljaista hommaa sillä välin tai jos haku on esim. puoli tuntia ennen päiväunien loppumista, herätetään sitten vaan kesken unien. Meillä kuitenkin muutenkin lapset heräilevät uniltaan eri aikoihin ja saavat sen jälkeen nousta leikkimään.

Ei haittaa myöskään haku kesken ruokailua, silloin hakija vain odottaa eteisessä, että lapsi saa syötyä. Toki silloin syöminen jää vähäisemmäksi, kun lapsella tulee kiire kotiin.

10-11 väliin toivotaan, ettei tuoda tai haeta, koska silloin on sisällä ohjattua toimintaa, mutta jos näin käy, ei sekään maailmanloppu ole. Jos tuo 8.30-9.30 välillä, pitäisi olla valmiina riittävät ulkovaatteet puettuna, koska silloin ulkoillaan.

Ovat kaikki kyllä todella päiväkotikohtaisia ja jopa ryhmäkohtaisia.
 
Nojaah
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30554213:
Ei kaikilla kylläkään ole mitään työvuoroja eikä opiskelustakaan ole mitään virallista aikaa. Jos kirjoittaa vaikka gradua kotona. Vähän jäykkä systeemi tuollainen.
Sit lapsi ei varmaan oo vuorohoidossa..
 
Nojaah
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30554321:
Ei ollut senkään lapsi, jonka tekstiä kommentoin, hän kirjoitti näin: "Meidän päiväkodissa tulee toimittaa vanhempien työvuorot ja lapset saavat olla hoidossa vain vanhempien työ-ja opiskeluajan. Eikä kyseessä vuoropk. Eli kaikki toimivat noin. "
No katos vaan, luinkin huolimattomasti.
 

Yhteistyössä