Laihdutusleikkaukset, kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja "Princess"
  • Ensimmäinen viesti
"Princess"
Itse olen menossa ensi syksynä siihen vatsalaukun ohennusleikkaukseen, eli ns. sleeve leikkaukseen ja en malttais millään odottaa enää.
Syitä miksi tähän ratkaisuun jouduin on:
Lukuisat epäonnistuneet laihtumisyritykset, olen aina saanut painoa ruokatottumusten ja liikunnan lisäämisen avuin n. 10-15 kg pois ja siihen se sitten on jämähtänyt kunnes on taas noussut. kilpirauhanen huutelee viimeisiään ja verensokeri heittelee niin pahasti että diabetes 2 kolkuttelee ovella. Monimunarakkulaiset munasarjat on niin pahat että menkat tulee n. puolentoista vuoden välein ja nykyään nivelet niin huonot ettei liikunnasta tule oikein mitään. BMI on alle 40 mutta yli 35.

Mulle on sanottu että tää leikkaus on huijausta laihduttamisessa, itse näkisin sen työkaluna. Sitä paitsi mitä ihmeen huijausta ja ketä kohtaan? Mulle sanoi lääkärikin että mun tapaus on niin selkee ja ettei mulle oikeesti mikään muu enää auta. En ole tästä mitenkään ylpee, oishan se aivan mieletöntä onnistua ilman ja elämä ei tule olemaan ongelmatonta leikkauksen jälkeen joten siinäkään mielessä tää ei ole mikään huijaus tai pakokeino.
 
nohh
Ei ole kokemuksia omalla kohdallani. Itse en haluaisi sellaiseen lähteä, vaan päädyin opettelemaan uudet elämätavat ja pudottamaan painoa muilla keinoin. Aloittaessani olin 118 kg, laiska sohvaperuna. Liityin Keventäjiin. Nyt puoli vuotta myöhemmin painan 102 kg, lenkkeilen lähes päivittäin ja käyn kuntosalilla kahdesti viikossa. Olen jättänyt ruokavaliostani pois huonot hiilarit ja opetellut syömään säännöllisesti. Matkaa tavoitteeseen on vielä 20 kg, enkä lainkaan epäile, etteikö se onnistuisi. Mieli ei tee enää syödä mitään höttöjä ja liikunnasta on tullut minulle olennainen osa elämää, nautinnon tuoja ja pään tyhjentäjä.
Laihtuminen on jo nyt tuonut elämääni hirveästi lisää jaksamista ja positiivistä draivia, joten suosittelen. Keinot on tietysti jokaisen päätettävä itse.
Uskon, että laihtuminen ilman leikkauksiakin onnistuu, jos on valmis myöntämään, miksi on lihava ja jos aidosti haluaa laihtua.
 
fsdfas
[QUOTE="Princess";30490874] En ole tästä mitenkään ylpee, oishan se aivan mieletöntä onnistua ilman ja elämä ei tule olemaan ongelmatonta leikkauksen jälkeen joten siinäkään mielessä tää ei ole mikään huijaus tai pakokeino.[/QUOTE]

Kyllä sinä minun mielestäni saat olla ylpeä rohkeasta ratkaisustasi yrittää ottaa oma elämäsi hallintaasi!

Minulla itsellä ei ole kokemusta laihdutusleikkauksesta, sillä olen normaalipainoinen. Lähipiirissä on liikalihavia ihmisiä ja laihdutusleikkaus on aika ajoin ollut tapetilla. Itse nostan hattua ihmisille, jotka uskaltautuvat niin radikaaliin toimepiteeseen. Se ei todellakaan ole huijaamista, vaan laihdutusta vaikeamman kautta kaikkien siihen liittyvien riskien myöstä. Olen myös ymmärtänyt, että henkisesti homma voi olla hyvin rankkaa.

Nyt kun oikein pääsen aiheesta vauhtiin, niin minun mielestäni laihdutusleikkauksien BMI raja on aivan liian korkealla. Tätä mieltä ovat myös monet tutkijat. Alentamalla sitä rajaa leikkausten riskit laskisivat huomattavasti. Lisäksi laihdutusleikkaukset ovat kansantaloudellisesti hyvin kannattavia, sillä lihavuudesta johtuvat sairaudet (hoito, sairauslomta, jne.) ovat yhteiskunnalle hyvin kalliita. On siis täysin typerää syyllistää ihmisiä laihdutusleikkaukseen menemisestä, sillä menemällä leikkaukseen ihminen ottaa itse riskit kannettavakseen, mutta samalla auttaa meitä muita veronmaksajia. ;)

Onnea sinulle leikkaukseen! Ole ylpeä päätöksestäsi ja anna ahdasmielisten ihmisten pitää omat (typerät ;) ) mielipiteensä. :)
 
fieras
Lähipiiristä yksi kävi leikkauksen läpi tänä syksynä. Painoa on lähtenyt, mutta sitä lähti ennen leikkaustakin, kun piti olla yli kuukausi jollain nestedietillä. Syöminen tuo pahan olon kuulemma, pystyi syömään ihan paria juttua vaan, ainakin viimeksi kun puhuimme asiasta. Saa nähdä miten jatkossa käy, kyseinen ihminen on oikein jojo-laihduttajien aatelia, välillä ollut 50-60kg ja välillä 130kg. Toivottavasti oppii inhimilliset annoskoot ja terveellisen syömisen nyt sitten, eihän normaalipainossa pysymiseen oikein muuta reseptiä ole.

Käsittääkseni tuon leikkauksen jälkeenkin on mahdollista syömällä venyttää se mahalaukku taas uusiin sfääreihin, jos ei ota asiakseen opetella normaaleja ruokarytmejä ja tapoja.
 
"huu"
Jossain dokumentissa oli, et joku oli lopettanut viljat ja muut ylimääräiset hiilarit vasta leikkauksen jälkeen. Olis siis toiminut hyvin ilman leikkaustakin?

Olisihan kamalaa, jos kirurgit jäisivät jonkin ruokavalion takia työttömiksi:-D

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/laakareiden+quotinstagramquot+aloittaa+suomessakin/a1033170

On niin monenlaisia eturistiriitoja näissä korkean elintason maissa, että ihan maalaisjärki hämärtyy;-)
 
terveyss
Tuo on ihan terveydellä leikkimistä! Luullaan, että se on oikotie onneen.
Ei koskaan enää pysty kunnolla syömään ja riskit on suuret.
Kannattaa vielä kokeilla vhh-ruokavaliota, ennenkuin menee kehonsa pilaamaan.
 
mun
Ystäväni kävi vuosia sitten. Painoi ennen leikkausta 160kg ja nykyisin 80kg. Leikkauksesta huolimatta vaatinut paljon työtä ja älyttömästi liikuntaa. Mutta sai uuden elämän.
 
Nimimerk
Kehotan minäkin vielä miettimään. Karppaus voisi toimia kohdallasi. Saisit nauttia syömisestä ja laihtua samalla.
http://www.dietdoctor.com/lchf-saved
http://www.dietdoctor.com/lchf-made-lindha-half-the-woman-she-used-to-be
 
njoo
omalla kohalla ei kokemusta vaikka olenkin leikkausta miettinyt, mutta lähipiiristä löytyy eräs laihennusleikkauksessa käynnyt, todellakin välillä on hänen mukaan aiheuttanut tuskaan kun pitäis kokoajan jtn pientä syödä, nyt hänellä jonkunlainen vaiv ajoka vaatisi vahvaa kipulääkitystä ja jos on leikkaus tehty ei voi lääkkeitä saada
 
endis
Sleevessä otetaan iso pala vatsalaukkua pois ja jäljelle jää pieni tasku. Leikatuilla on huomattavasti suurempi riski sairastua suolistosyöpään ja ei takaa sitä, ettet myöhemmin liho. Saatat joutua käyttämään loppuelämäsi lisäravinteita (mm. B12 vitamiinia). Suomessa kuolee muistaakseni joka 100 leikattu pöydälle.

Noilla BMI-arvoilla kannattaisi kokeilla jotain muuta lähtökohtaa. Ehkä psykoterapiaa aluksi. Mikäli sinulla on nivelkipuja, voisin arvata, että sinulla on suolistotulehduksia. Ne menevät usein niveliin. Tuolloin kannattaisi vältellä ruoka-aineita, jotka tulehdusta lisäävät: margariinit (omega 6), tietyt viljat jne. Itse mittauttaisin herkän crp:n jne.
 
endis
Nyt kun oikein pääsen aiheesta vauhtiin, niin minun mielestäni laihdutusleikkauksien BMI raja on aivan liian korkealla. Tätä mieltä ovat myös monet tutkijat. Alentamalla sitä rajaa leikkausten riskit laskisivat huomattavasti. Lisäksi laihdutusleikkaukset ovat kansantaloudellisesti hyvin kannattavia, sillä lihavuudesta johtuvat sairaudet (hoito, sairauslomta, jne.) ovat yhteiskunnalle hyvin kalliita. On siis täysin typerää syyllistää ihmisiä laihdutusleikkaukseen menemisestä, sillä menemällä leikkaukseen ihminen ottaa itse riskit kannettavakseen, mutta samalla auttaa meitä muita veronmaksajia. ;)
Roskaa! Tutkimusten mukaan laihdutusleikkaukset EIVÄT vähennä sairaanhoidon kuluja, vaan leikatut käyttävät palveluita entiseen tapaan ellei jopa enemmän.
 
fbf
itsestäni on typerää vastustaa laihdutusleikkauksia sillä, että se on huijaamista. kenen? muiden ihmisten? universumin? itsensä?

jos jokin keino toimii pysyvään laihtumiseen niin se on hyvä asia. elintapojakin on leikkauksen jälkeen pakko muuttaa pysyvästi.
 
Vierass
itsestäni on typerää vastustaa laihdutusleikkauksia sillä, että se on huijaamista. kenen? muiden ihmisten? universumin? itsensä?

jos jokin keino toimii pysyvään laihtumiseen niin se on hyvä asia. elintapojakin on leikkauksen jälkeen pakko muuttaa pysyvästi.
Niin. Elintapoja on pakko muuttaa pysyvästi, jos haluaa, että leikkauksesta on hyötyä. Jos palaa vähitellen entisiin tapoihin, niin leikkaus on turha.
 
endis
Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö...;30492633:
Lähde: Impact of bariatric surgery on health care costs of obese persons: ... - PubMed - NCBI

CONCLUSIONS AND RELEVANCE:

Bariatric surgery does not reduce overall health care costs in the long term. Also, there is no evidence that any one type of surgery is more likely to reduce long-term health care costs. To assess the value of bariatric surgery, future studies should focus on the potential benefit of improved health and well-being of persons undergoing the procedure rather than on cost savings
 
höpö höpö...
Lähde: Impact of bariatric surgery on health care costs of obese persons: ... - PubMed - NCBI

CONCLUSIONS AND RELEVANCE:

Bariatric surgery does not reduce overall health care costs in the long term. Also, there is no evidence that any one type of surgery is more likely to reduce long-term health care costs. To assess the value of bariatric surgery, future studies should focus on the potential benefit of improved health and well-being of persons undergoing the procedure rather than on cost savings
Öö, katoikko ja arvioikko ite ees omassa päässäs tota tutkimusta mitenkään päin :D jos on arvioitu vuosina 02-08 leikattuja, niin eihän heidän leikkauksista ole kuin 6-12 vuotta :D Vähän huono sanoa mistään pitkäaikaisvaikutuksista tolla aikajanalla yhtään mitään?
 
endis
Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö...;30492754:
Öö, katoikko ja arvioikko ite ees omassa päässäs tota tutkimusta mitenkään päin :D jos on arvioitu vuosina 02-08 leikattuja, niin eihän heidän leikkauksista ole kuin 6-12 vuotta :D Vähän huono sanoa mistään pitkäaikaisvaikutuksista tolla aikajanalla yhtään mitään?
Fakta: lyhyellä eikä pitkällä (12 vuotta) aikavälillä ei ole todettu leikkauksesta saatavan hyötyjä (aineisto perustuu 29 820 leikattuun). Millä perusteella väität, että 12 vuoden jälkeen tapahtuisi jotain niin merkittävää, että leikkauksesta tulisi säästöjä?
 
endis
ja kun seuraavana kyselet miksi väitän, että lihavuusleikatuilla on enemmän syöpää, niin viittaa tähän (Reuters) http://www.reuters.com/article/2013/04/10/us-weight-loss-surgery-colon-cancer-idUSBRE9390S920130410
 
"Princess"
Pitkästä aikaa täällä, en tiennyt että tähän oli tullut näin monta vastausta Loistavaa :)

Olen _äärimmäisen_ motivoitunut tulossa olevaan leikkaukseen ja kohdistan jo nyt ajatukseni leikkkauksen jälkeiseen aikaan ja nimenomaan siihen miten elämä muuttuu.
Kannustajille iso kiitos, myöskin iso kiitos niille jotka eivät suosittele ko. leikkausta, tiedän että ajattelette vain parastani mutta olen kyllä tutkinut paljon leikkauksen nega ja positiivisia puolia, riskejä jne...SILTI aion ottaa riskin.
Joku ehdotti mulle vhhta, check...double check...triple jne...eli olen karpannut monta kertaa ja ruokavalioni on tällä hetkelläkin enemmän karppimainen kuin muuta, eli en todellakaan mätä naamaani pizzaa, hampurilaisia ym ym..
toinen ehdotti liikuntaa ja elämän kokonaismuutosta. Olen liikkunut elämässäni niveleni siihen kuntoon etten voi mm juosta, hölkätä tai edes kävellä enää pitkiä matkoja. Voimistelen silloin kun nivel ja alaselkäsäryltäni pystyn. Syön särkylääkkeitä, ja veikkaan etteivät nekään ole kovin terveellisiä maksalle, kohta mitä ilmeisemmin joudun ottamaan tyroksiinia ja insuliinia...hormoonitoiminta on käytännössä lakannut koska kuukautiset eivät enää tule...listaa voisi jatkaa loputtomiin. On niin helppoa sanoa että 'se on asenteesta vaan hei kuule kiinni''. Niin se varmaan on, niin on myös leikkaukseen meneminenkin.
Maailmassa autetaan monia addikteja (ei tarpeeksi) miksi ruoka addikti ei saisi ottaa tätä apukeinoa käyttöön?
Joku ehdotti myös psykoterapiaa = check check check...eli on kokeiltu. Minä tiedän pitkälti mistä syöminen ja lihominen alkoi jne jne...mutta pelkkä tietäminen ei laihduta minua.
Eli summasummarum....jos leikitään ajatuksella etten menisi siihen leikkaukseen koska siinä on riskinsä, ja voin kuolla jo leikkauspöydälle, mitä luulette kuin nopeesti voin kuolla jollen mene?

Tämä leikkaus ei tule olemaan taikakeino, vaan työkalu tai apukeino...joka päivä monet ihmiset menevät korjauttamaan leikkauksin vartaloaan, ottavat botoxia naamaansa niin paljon etteivät enää hymyile ja korjauttavat neniänsä, rintojansa jne...miksi laihdutusleikkaus''potilaat'' saavat liian usein kuulla tekevänsä väärin tai olevansa heikkoja luusereita?
joku mainitsi myös sanan syöpä, ihan vaan vihjeenä että kannattaa tutkia myös paljonko lihavuus voi aiheuttaa syöpää.
 

Yhteistyössä