Vauva kesken amk opintojen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmas mietinnässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kolmas mietinnässä

Vieras
Tilanne siis se, että olen aloittanut amk-opinnot syksyllä aikuispuolella. Meillä on ennestään kaksi lasta ja teen vuorotyötä. Kolmas lapsi on ollut haaveissa aina ja tämä kouluhomma alkoi vähän kuin puskista. Tätä tulevaa suuntautumisvaihtoehtoani ei järjestetä kuin joka toinen vuosi, eli jos jättäisin yhden vuoden väliin, olisi oma luokkani mennyt menojaan ja seuraava luokka olisi tekemässä vasta niitä kursseja mitä olen jo itse tehnyt.
Äitiyslomalla opiskelu ei kovin hyvin onnistuisi, koska on nuo kaksi muutakin lasta, enkä tietenkään voi heitä pitää päiväkodissa, jos olen itse kotona. Ja sitten olisi kuitenkin se vauva vielä, joka pitäisi saada pari kertaa kuussa johonkin hoitoon oppituntien ajaksi.

Ikää minulla on jo 33v, siksi tämä murehtiminen. Tahtoisin saada koulun hyvässä tahdissa valmiiksi, mutta en tiedä pystynkö hylkäämään haaveemme kolmannesta.

Onko kellään kokemuksia vastaavasta ja miten opiskelut ovat järjestyneet?

Olisiko mahdollista vetää nopeasti koulu jättäen työ siksi aikaa? Onko mahdollista vuorotella miehen kanssa niin että kävisit esim iltaisin koulua?

Itse käyn siis iltapuolella vuorotellen mieheni työn kanssa ja tällä hetkellä opiskelen verkossa rapakon takana. Tarkoitus olisi saada lapsiluku täyteen mielellään mahdollisimman paljon ennen valmistumistani. Kaksi lasta jo on..

Ei ole kokemusta, sorry. Mutta itse olen siinä tilanteessa että puolet amk-opinnoista tehty nyt, ja toivon mukaan lähes 75% kun lapsi alkukesästä syntyy. OPOn kanssa oon jutskaillut, ja voi olla että äippälomalla voin käydä joitain monimuoto-kursseja, tai jos on hankala vauvavuosi, niin pidän välivuoden. Vähän mietityttää miten tulen tuon koulun kanssa pärjäämään, mutta päivä kerrallaan, eiköhän se siitä jotenkin selviä :)
Suurempi ongelma tulee sitten äitiysloma jälkeen olemaan, kun kuitenkin on vakkarityö, niin miten sitten saan lastenhoidon, työn JA opiskelun yhdistettyä? Ehkä niin kauas ei vain kannata vielä miettiä :D

Olisiko mahdollista vetää nopeasti koulu jättäen työ siksi aikaa? Onko mahdollista vuorotella miehen kanssa niin että kävisit esim iltaisin koulua?

Itse käyn siis iltapuolella vuorotellen mieheni työn kanssa ja tällä hetkellä opiskelen verkossa rapakon takana. Tarkoitus olisi saada lapsiluku täyteen mielellään mahdollisimman paljon ennen valmistumistani. Kaksi lasta jo on..

Ei oikein ole rahallisesti mahdollista jättää työtä kokonaan. Opintovapaalla saa aikuiskoulutustukea, mutta se on ilmeisesti jotain ansiosidonnaisen luokkaa ja samalla ei saa sitten tehdä yhtään työvuoroja, vaikka keikkailu omassa työssäni olisikin mahdollista. Ja joutuisin kumminkin maksamaan lapsista hoitomaksuja opintovapaan aikana, mies on päivät töissä.
Iltaopintoja tuo meidän koulu ei taida enää järjestääkään, kun aikuisten tunnit on siirretty viikonlopuille ja nekin menevät kaikki päällekkäin, eli joka vuosikurssilla on samana viikonloppuna koulua, ei voi ottaa tunteja toisilta vuosikursseiltakaan :/
Joudun jatkossa jo harjoittelujen ajaksi ottamaan opintovapaata, että saan ne tehtyä.

Ei ole kokemusta, sorry. Mutta itse olen siinä tilanteessa että puolet amk-opinnoista tehty nyt, ja toivon mukaan lähes 75% kun lapsi alkukesästä syntyy. OPOn kanssa oon jutskaillut, ja voi olla että äippälomalla voin käydä joitain monimuoto-kursseja, tai jos on hankala vauvavuosi, niin pidän välivuoden. Vähän mietityttää miten tulen tuon koulun kanssa pärjäämään, mutta päivä kerrallaan, eiköhän se siitä jotenkin selviä :)
Suurempi ongelma tulee sitten äitiysloma jälkeen olemaan, kun kuitenkin on vakkarityö, niin miten sitten saan lastenhoidon, työn JA opiskelun yhdistettyä? Ehkä niin kauas ei vain kannata vielä miettiä :D

Itse olen ollut nyt kotona ja tehnyt vain keikkatöitä viikonloppuisin. Päivisin ei ole toivoakaan opiskella, yövuoroiksi menee :D Mutta hyvin olen pärjännyt ja opiskelu tuntuu kivalta ja motivoivalta. Mukavaa vastapainoa vuosia jatkuneelle työputkelle.

Jo 33v. Ei vittu taas tätä samaa paskaa. Sulla on vielä monta vuotta aikaa saada lapsi!

Valmistuttuani olen 36-37.v ja kaksi aiempaa lasta on tehty hoidoilla. Vaikka itsessäni ei ole todettua vikaa hedelmällisyydessä, niin kyllähän ne parhaat vuodet ovat jo menneet ja hedelmällisyys laskee radikaalisti 35v rajapyykin jälkeen viimeistään.
Että vaikka näin entisenä lapsettomana ei saisi puhua suunnittelemisesta tai edes herraparatkoon toivoa sitä kolmatta, kun toisilla ei ole ensimmäistäkään, niin silti minä nyt vaan julkeasti näitä asioita suunnittelen ja murehdin etukäteen.

Mielestäni on järkevintä selvittää oma tilanteensa (myös se rahallinen kapasiteetti) ennen kuin lähtee suinpäin pyöräyttelemään vauvoja maailmaan, vain koska iski "kuume".