Teini myöhästyy toistuvasti koulubussista

  • Viestiketjun aloittaja maaseudun asukit
  • Ensimmäinen viesti
Juttele teinin kanssa ja keksikää keino. Torkkuherätys? Voitko soittaa vaikka 6.45 ja varmistaa että on jalkeilla? Onko itse harmissaan kun myöhästyy? Luulisi olevan "vähä noloo" mennä taksilla kouluun.
 
ap.
Juttele teinin kanssa ja keksikää keino. Torkkuherätys? Voitko soittaa vaikka 6.45 ja varmistaa että on jalkeilla? Onko itse harmissaan kun myöhästyy? Luulisi olevan "vähä noloo" mennä taksilla kouluun.
Torkkuherätys olisi muuten hyvä, mutta käyttää herätyskelloa eikä siinä ole sellaista. Kännykän jättää yöksi alakertaan, ettei ole kiusausta sitä nukkumaan mennessä räplätä (ja valvoa sen takia myöhempään). Voisin tietysti hiippailla aamulla viemässä puhelimen hänelle huoneeseensa... täytyy miettiä!
Ja ei ole kuulemma noloa, kun ei kukaan näe eikä siitä muille huutele.
 
ap.
[QUOTE="Nuuh";30483393]Laita toinen herätyskello soimaan vaikka toiselle puolelle huonetta. Opeta käyttämään torkkua, niin on varmistus vaikka laittaisikin silmät kiinni.
Nouse itse samaan aikaan. Soita lapselle kun pitää herätä..........[/QUOTE]

Tuo toinen herätyskello voisi olla ihan toimiva juttu. Itse en voi nukkua noin myöhään enkä välttämättä pysty soittamaan aamulla, oman työn luonteesta johtuen.
 
vierestä puuhipalle
Vai niin, no siinä se virhe on tehty. Jos ei ole ajoissa niin sitten on poissa ja silloin tulee sanktiota ihan lasun puolelta.
Jos olisin sinä niin selittäisin kuinka vakavasta asiasta loppu peleissä on kyse. Mutta jokainen tyylilään, itse vaatisin ottamaan vastuuta omasta elämästä tai muuten tulee niitä seuraamuksia.
Mietin ihan näin aiheen vierestä, että millaiset ihmiset uhkailevat omia lapsiaan lastensuojelulla? Kuka käyttää lähestulkoon ensimmäisenä keinona ratkaista joku ongelma lastensuojelua??
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierestä puuhipalle;30483431:
Mietin ihan näin aiheen vierestä, että millaiset ihmiset uhkailevat omia lapsiaan lastensuojelulla? Kuka käyttää lähestulkoon ensimmäisenä keinona ratkaista joku ongelma lastensuojelua??
Ei se ole uhkailua vaan ihan tosiasia mikä tapahtuu halusin tai en. Kaikkeen ei voi vanhemmat vaikuttaa vaan teinin on myös otettava vastuuta omista teoista tai niitä seuraamuksia vaan tulee.
 
"viola"
Ei se ole uhkailua vaan ihan tosiasia mikä tapahtuu halusin tai en. Kaikkeen ei voi vanhemmat vaikuttaa vaan teinin on myös otettava vastuuta omista teoista tai niitä seuraamuksia vaan tulee.
Sääliksi käy lapsiasi, jos ajatustapasi on tuollainen.
Meillä opetetaan lapsille sellaiset toimintatavat, joilla aikuinen toimii: AP:n tapauksessa meilläkin lapsi menisi taksilla kouluun, ja maksaisi sen itse. Siinä lapsi oppisi sen, että pommiin nukkuminen aiheuttaa usein ja useimmille harmia/kiirettä/vaivannäköä/rahanmenoa. Paljon parempi oppi kuin se, että jos ei mene kouluun, tulee iso paha lasu ja vie..
 
[QUOTE="viola";30483459]Sääliksi käy lapsiasi, jos ajatustapasi on tuollainen.
Meillä opetetaan lapsille sellaiset toimintatavat, joilla aikuinen toimii: AP:n tapauksessa meilläkin lapsi menisi taksilla kouluun, ja maksaisi sen itse. Siinä lapsi oppisi sen, että pommiin nukkuminen aiheuttaa usein ja useimmille harmia/kiirettä/vaivannäköä/rahanmenoa. Paljon parempi oppi kuin se, että jos ei mene kouluun, tulee iso paha lasu ja vie..[/QUOTE]

No jos minä myöhästyisin jatkuvasti töistä niin saisin potkut enkä vaan vähemmän palkkaa, sääliks käy lapsia joille ei opeteta kuinka maailma toimii oikeasti. Ei ne rikki mene jos teinille kertoo mitä tapahtuu jos ei hoida velvollisuuksiaan.
 
"viola"
No jos minä myöhästyisin jatkuvasti töistä niin saisin potkut enkä vaan vähemmän palkkaa, sääliks käy lapsia joille ei opeteta kuinka maailma toimii oikeasti. Ei ne rikki mene jos teinille kertoo mitä tapahtuu jos ei hoida velvollisuuksiaan.
Ihan tavallasi vaan, kaikin mokomin.
Jokainen menee niillä eväillä ja opeilla, mitkä on elämäänsä saanut.
 
"Turnipsi"
No voisko lapsen isä/mummi/kaveri soittaa aamulla ja varmistaa että toinen herää? Tai sitten lääkäriin varmistamaan, ettei väsymys johdu jostain terveydellisestä syystä.

Olen töissä yläkoulussa ja kerran tuli opehuoneen puhelimeen tekstiviesti, jossa äiti ilmoitti laittaneensa bussista myöhästyneen lapsen kävellen kouluun. Sanoi, ettei tiedä ehtiikö lapsi perille ennen koulun loppumista, mutta tulossa on. Koulumatka lapsella (ysiluokkalainen) oli melkein 40 kilometriä. Tuolla lapsella oli tapana tahallisestikin myöhästellä kouluautosta. Siihen kävelyretkeen loppui myöhästelyt :D Ja muuten ehti kouluunkin, oli yksi opettaja kyytiin poiminut väliltä noin puolessa välissä matkaa...
 
ap.
[QUOTE="Turnipsi";30483485]No voisko lapsen isä/mummi/kaveri soittaa aamulla ja varmistaa että toinen herää? Tai sitten lääkäriin varmistamaan, ettei väsymys johdu jostain terveydellisestä syystä.

Olen töissä yläkoulussa ja kerran tuli opehuoneen puhelimeen tekstiviesti, jossa äiti ilmoitti laittaneensa bussista myöhästyneen lapsen kävellen kouluun. Sanoi, ettei tiedä ehtiikö lapsi perille ennen koulun loppumista, mutta tulossa on. Koulumatka lapsella (ysiluokkalainen) oli melkein 40 kilometriä. Tuolla lapsella oli tapana tahallisestikin myöhästellä kouluautosta. Siihen kävelyretkeen loppui myöhästelyt :D Ja muuten ehti kouluunkin, oli yksi opettaja kyytiin poiminut väliltä noin puolessa välissä matkaa...[/QUOTE]

Ei ole oikeastaan ketään, joka pystyisi joka arkiaamu soittamaan tuohon aikaan, pojan omat kaverit asuvat sen verran lähellä koulua, että heräävät vasta sen jälkeen, kun bussi on mennyt... isovanhempia ei ole elossa. Mies ehkä voisi soittaa, mutta jos on juuri jossain liikenneruuhkassa tms niin hankalaa on, hän menee klo 7 töihin toiseen kaupunkiin. Mutta ainakin ekaksi kokeillaan tuota toista herätyskelloa huoneen toiselle puolelle, että on pakko nousta. Mitään terveysongelmia en epäile syyksi, poika on reipas ja terve eikä ikinä sairastele, sattuu vaan olemaan illan virkku aamun torkku.
 
vtun idiootti
Jos kaksi kertaa kuukaudessa myöhästyy koulusta, niin on aivan satavarmaa ettei lastensuojelu tule tämän takia kuvioihin. Oot kyllä aika idiootti puuhippa. Vaikka teini lintsaisi sen 2 kertaa kuukaudessa koko päivän koulusta, ei ls tulisi siltikään kuvioihin. Jos teini alkaa olemaan joka viikko päivän pois koulusta, niin silloin on jo eri juttu
 
Jos kaksi kertaa kuukaudessa myöhästyy koulusta, niin on aivan satavarmaa ettei lastensuojelu tule tämän takia kuvioihin. Oot kyllä aika idiootti puuhippa. Vaikka teini lintsaisi sen 2 kertaa kuukaudessa koko päivän koulusta, ei ls tulisi siltikään kuvioihin. Jos teini alkaa olemaan joka viikko päivän pois koulusta, niin silloin on jo eri juttu
Lueppa aloitus uudestaan, siinä lukee "joka toinen viikko" myöhästyy. Siinä ei sanota kaksi kertaa kuukaudessa.
 
Jos kaksi kertaa kuukaudessa myöhästyy koulusta, niin on aivan satavarmaa ettei lastensuojelu tule tämän takia kuvioihin. Oot kyllä aika idiootti puuhippa. Vaikka teini lintsaisi sen 2 kertaa kuukaudessa koko päivän koulusta, ei ls tulisi siltikään kuvioihin. Jos teini alkaa olemaan joka viikko päivän pois koulusta, niin silloin on jo eri juttu
Koitapa sinä oppia ilmaisemaan mielipiteesi asiallisesti.
 
[QUOTE="Nuuh";30483551]Eikös tämä nyt ole käytännössä sama asia. Ihanaa kun jotkut jaksaa viisastella, pusi pusi, jaksuhali. :)[/QUOTE]

"Minä käyn töissä joka toinen viikko". Olenko silloin töissä kaksi päivää kuukaudessa vai kaksi viikkoa kuukaudessa?
 
Vierass
Aikaisemmin nukkumaan illalla. Uusi herätyskello, jossa on torkkuherätys. Vanha kello voisi olla toisena kellona huoneen toisella puolella antamassa viimeisen herätyksen, jos sattuu laittamaan torkun pois päältä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierestä puuhipalle;30483431:
Mietin ihan näin aiheen vierestä, että millaiset ihmiset uhkailevat omia lapsiaan lastensuojelulla? Kuka käyttää lähestulkoon ensimmäisenä keinona ratkaista joku ongelma lastensuojelua??
Nykyään kouluilla on sellainen linjaus, että jos on tietyn tuntimäärän pois koulusta, siitä lähtee automaattinen lastensuojeluilmoitus. Taitaa olla 90h.

Jos teini on väsynyt, väsymyksen syy pitää ottaa selville. Meneekö esim. liian myöhään nukkumaan?
Kyllähän teini on jo sen ikäinen, että pitää pystyä huolehimaan ajoissa kouluun ehtimisestä. Tuosta tulee helposti tapa ja sitten ollaan töistäkin jatkuvasti myöhässä.

Vanhemmilla on kuitenkin vastuu lapsesta.
 
Nykyään kouluilla on sellainen linjaus, että jos on tietyn tuntimäärän pois koulusta, siitä lähtee automaattinen lastensuojeluilmoitus. Taitaa olla 90h.

Jos teini on väsynyt, väsymyksen syy pitää ottaa selville. Meneekö esim. liian myöhään nukkumaan?
Kyllähän teini on jo sen ikäinen, että pitää pystyä huolehimaan ajoissa kouluun ehtimisestä. Tuosta tulee helposti tapa ja sitten ollaan töistäkin jatkuvasti myöhässä.

Vanhemmilla on kuitenkin vastuu lapsesta.
Joo, ihan tottahan se on että lastensuojelu puuttuu asiaan automaattisesti jos tarpeeksi on poissaoloja. Ja kyllähän niitä nopsaan kertyy lukuvuoden aikana jos teini olisi esim. sen myöhästymispäivän kokonaan pois (esim. 8h joka toinen viikko). Näinhän ei ap:lla ole mutta musta on oikein hyvä tiedottaa siitä teinillekin että tietää että lintsaamisestakin (kuten myös myöhästelystä kun niitä kertyy tarpeeksi) on seurauksensa. Ties vaikka jo se riittäisi lopettamaan myöhästelyn.
 
Äitid
Niin makaa kuin petaa. Herättelisin kerra, en kyyditsisi. Teini-ikäisen kuuluu olla vastuussa itse heräämisistään ja siitä, että kouluhommat hoituu. Tekisin teinille selväksi, että hän on itse em. toimista vastuussa ja vastuusta luistaminen tarkoittaa sanktiota, jonka jo koulu jossain vaiheessa teinille langettaa, mikäli poissaoloja tarpeeksi kerääntyy!
 
Teinien äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Äitid;30483662:
Niin makaa kuin petaa. Herättelisin kerra, en kyyditsisi. Teini-ikäisen kuuluu olla vastuussa itse heräämisistään ja siitä, että kouluhommat hoituu. Tekisin teinille selväksi, että hän on itse em. toimista vastuussa ja vastuusta luistaminen tarkoittaa sanktiota, jonka jo koulu jossain vaiheessa teinille langettaa, mikäli poissaoloja tarpeeksi kerääntyy!
Samoilla linjoilla! Meillä neiti 15v , ysiluokkalainen on vähän tuommoinen "hällä väliä", kyllä se bussi ottaa mua tms. Ei montaakaan viikkoa sitten oltiin koululla kasvatuskeskustelussa myöhästelyjen takia. Meillä busseja menee tunnin välein, jos myöhästyy, menee sit seuraavalla ja wilmaan totuudenmukainen selitys "myöhästyi bussista"
Oon samaa mieltä, että Tuonikäisen ei enää vanhempi voi vahtia heräämistä ja kouluunlähtöä, voi olla jo ensi vuonna omillaan ja kukas sit tulee herättämään/soittamaan taksin jos nukkuu pommiin. Pitää vaan osata ruveta ottamaan vastuuta omasta elämästään.

Ja munkin tyttö on kyllä muuten tunnollinen ja "hyvä" oppilas,
 

Yhteistyössä