Teini myöhästyy toistuvasti koulubussista

  • Viestiketjun aloittaja maaseudun asukit
  • Ensimmäinen viesti
"viola"
Alkuperäinen kirjoittaja Äitid;30483662:
Niin makaa kuin petaa. Herättelisin kerra, en kyyditsisi. Teini-ikäisen kuuluu olla vastuussa itse heräämisistään ja siitä, että kouluhommat hoituu. Tekisin teinille selväksi, että hän on itse em. toimista vastuussa ja vastuusta luistaminen tarkoittaa sanktiota, jonka jo koulu jossain vaiheessa teinille langettaa, mikäli poissaoloja tarpeeksi kerääntyy!
Onko sulla itsellä monta teiniä?
 
"viola"
Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;30483687:
Samoilla linjoilla! Meillä neiti 15v , ysiluokkalainen on vähän tuommoinen "hällä väliä", kyllä se bussi ottaa mua tms. Ei montaakaan viikkoa sitten oltiin koululla kasvatuskeskustelussa myöhästelyjen takia. Meillä busseja menee tunnin välein, jos myöhästyy, menee sit seuraavalla ja wilmaan totuudenmukainen selitys "myöhästyi bussista"
Oon samaa mieltä, että Tuonikäisen ei enää vanhempi voi vahtia heräämistä ja kouluunlähtöä, voi olla jo ensi vuonna omillaan ja kukas sit tulee herättämään/soittamaan taksin jos nukkuu pommiin. Pitää vaan osata ruveta ottamaan vastuuta omasta elämästään.

Ja munkin tyttö on kyllä muuten tunnollinen ja "hyvä" oppilas,
Minä olen ihan eri mieltä. Yläkoululainen on vielä lapsi, joka tarvitsee vanhempiensa huolenpitoa ja apua selvitäkseen elämästä. Tai on ainakin lupa olla vielä sellainen lapsi. Vanhempien velvollisuus on auttaa ja opettaa toimimaan oikein, ei jättää lasta huolehtimaan itse asioistaan. Murrosikä on murrosikä, jolloin elämän prioriteetit voivat olla erilaiset kuin aikuisten maailmassa ja vanhempien velvollisuus on huolehtia, että asiat hoituvat. Pikkuhiljaa toki vastuuta on siirrettävä lapselle, mutta ei ilman, että on itse taustalla tukena. Harva murrosikäinen on vielä omillaan ja huolehtimassa itse omista asioistaan. Murrosiän mentyä ohi sieltä kummasti kuoriutuu asioistaan huolehtiva nuori aikuinen.
T. kahden 15 v pojan ja yhden 18 v tytön äiti
 
Äitid
[QUOTE="viola";30483715]Minä olen ihan eri mieltä. Yläkoululainen on vielä lapsi, joka tarvitsee vanhempiensa huolenpitoa ja apua selvitäkseen elämästä. Tai on ainakin lupa olla vielä sellainen lapsi. Vanhempien velvollisuus on auttaa ja opettaa toimimaan oikein, ei jättää lasta huolehtimaan itse asioistaan. Murrosikä on murrosikä, jolloin elämän prioriteetit voivat olla erilaiset kuin aikuisten maailmassa ja vanhempien velvollisuus on huolehtia, että asiat hoituvat. Pikkuhiljaa toki vastuuta on siirrettävä lapselle, mutta ei ilman, että on itse taustalla tukena. Harva murrosikäinen on vielä omillaan ja huolehtimassa itse omista asioistaan. Murrosiän mentyä ohi sieltä kummasti kuoriutuu asioistaan huolehtiva nuori aikuinen.
T. kahden 15 v pojan ja yhden 18 v tytön äiti[/QUOTE]

Tietenkin vanhempi taustatukena ja huolehtijana! Vanhampi ei kuitenkaan toimi puolestatekijänä ja palvelijana! Ei aikuisen tule siloitella tietä liikaa! Vastuuta pitää oppia ottamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"viola"
Alkuperäinen kirjoittaja Äitid;30483779:
Tietenkin vanhempi taustatukena ja huolehtijana! Vanhampi ei kuitenkaan toimi puolestatekijänä ja palvelijana! Ei aikuisen tule siloitella tietä liikaa! Vastuuta pitää oppia ottamaan.
No sinä kasvatat lapsesi omalla tavallasi ja minä omallani. Toivottavasti kummankin lapsista tulee yhtä fiksuja ja asiansa hoitavia, tasapainoisia aikuisia, joita eivät lapsuuden traumat kierouta.
 

Yhteistyössä