Hei!
Ketju on pitkä, mutta ehdin huomata täältä useita nimimerkkejä, jotka selvästi kirjoittavat aiheesta "tietäen mitä se on". Meidän pitäisi saada äänemme kuuluville, jotta näitä tapauksia voitaisiin oikeasti ennaltaehkäistä, eikä se jäisi vaan jeesustelun tasolle; "lapset olisi pitänyt heti huostaanottaa, ei kukaan hyvä äiti lapsiaan halua tappaa vaan antaa ne mieluummin lastenkotiin". Kuinkahan moni oikeasti suhtautuisi näin, kun joku sosiaalityöntekijä seisoo ovellasi sanoen "Epäilemme, ettet kykene huolehtimaan lapsestasi, joten joudumme sijoittamaan hänet kodin ulkopuolelle?". Sinäkö sanot siinä, että no tottakai, se on lapselleni paras vaihtoehto kun kerta olette huolissanne, ottakaa hänet tästä mukaanne niin minä lähdenkin jatkamaan iltaani.." White trash-puheet ovat turhia, kun perhesurmia on tapahtunut idyllisissä olosuhteissakin Helsingin Bulevardia myöten. Josta ei koskaan saatu motiivia selville. Ja miksi? Vastaus on yksinkertainen. Jos ihminen huomaa miettivänsä itsemurhaa laajennettuna; "en lähde täältä yksin", niin mistä hän voi hakea apua, ilman, että joku veisi lapsetkin samantien pois? Jos ihminen vaipuu synkkiin ajatuksiin, hänelle tulisi olla paikka, jossa hän voi käsitellä niitä, ilman että tarvitsee pelätä menettävänsä lapsiaan vaan apua saisi omantahtisesti. Toiset tässä ketjussa ihmettelivät, mitä pahaa on olla lastensuojelunasiakas? Valitettavan usein tilanne on sellainen, että jos itse ilmottaudut ls-asiakkaaksi, et lopulta enää saa päättää, milloin et enää tarvitse asiakkuutta.
Haluaisin tehdä tästä aiheesta kartoitusta ja nämä oikeat kokemukset ovat tässä nyt todella tarpeellisia, jotta nämä tilanteet voitaisiin oikeasti ennaltaehkäistä. Tässä ketjussa on valitettavan paljon esillä sitä asennetta, että ihmisiä itseään ei haluta kuunnella. Ketjusta luin paljon kommentteja, jotka olivat kuin itseni kirjoittamia; jos joku eläin kokee itsensä uhatuksi, se hyökkää ja saattaa jopa tappaa poikasensa suojellakseen niitä. Tämä täysin sama ilmiö esiintyy myös meissä ihmisissä, vaikka moni ei sitä halua edes ajatella mahdolliseksi. Oletteko miettineet, onko siinä mitään järkeä, että karhu kulkee poikastensa kanssa ja hyökkää kimppuunne, jos edes lähestytte heitä? Nii-in. Mekin olemme loppujen lopulta myös eläimiä.
Olen läheltä nähnyt ja luotettavilta tahoilta kuullut, mitä asioita näissä tilanteissa on taustalla. Laitan tämän tekstin loppuun sähköpostiosoitteen, johon voit aivan anonyymisti laittaa viestiä ja ilman pelkoa seuraamuksista; minä olen nähnyt ihmisten elämän pohjan, enkä laita synkimmistä ajatuksistasikaan ilmoitusta lastensuojeluun, enkä uhkaile sinua lasten huostaanottamisella. Olen kiinnostunut haastattelemaan ihmisiä, jotka ovat näitä ajatuksia läpikäyneet. En ole tunnettu toimittaja, mutta te jotka luette tämän; kuka teistä uskaltaisi mennä kenellekään kertomaan, että suunnittelitte ajavanne päin rekkaa lapset kyydissä? Minulle voitte sen kertoa. Lööpeistä lukemamme ihmiset eivät ole sitä enää kertomassa. Ne, jotka ovat selvinneet, ovat melkein velvollisia kertomaan sen, mikä niihin ajatuksiin johti ja miten niistä selvittiin. Sillä heitä tulee koko ajan lisää ja he tarvitsevat apua saadakseen voimia nähdä huomiseen. Voimme tehdä haastattelun puhelimitse tai kasvotusten. Ei kukaan näistä asioista lähde puhumaan, jos pelkää seuraamuksia. Sinun ei tarvitse pelätä. Yhteystietoni ovat tässä siksi, että saat vertaistukea tilanteessasi ja saat kertoa tilanteetasi rehellisesti ilman, että kukaan tulee väittämään vastaan, kuinka sinä koet. Tässä ketjussa on monta ihmistä, jotka tietävät näistä perimmäisistä syistä ja meidän tehtävämme on muuttaa yhteiskunnan toimintatapoja, mutta meidän pitää tehdä se yhdessä! Korostan taas, että sinun ei tarvitse esiintyä omalla nimelläsi, koska ymmärrettävästi jokaisen vanhemman pelko on, että jo kertoo "suunnittelin laajennettua itsemurhaa", että lapset viedään pois.
Olisin todella onnellinen, jos ketjun kirjoittajat ottaisivat yhteyttä ja voisimme kirjoitella tai sittemmin soitella aiheesta, kenties tavatakin, yhteystietoni ovat yhteinentukiverkosto@gmail.com. Jos mietit, pitäisikö sinun kirjoittaa minulle tai uskallatko kirjoittaa niin vastaus on; kirjoita!