Mitä mieltä olette tilanteesta (miehen omistamassa talossa asumisesta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "annikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvin voi maalata keittiöstä vain ne näkyvät seinät. Ei siellä takana olevia seinänosia tarvitse maalata.
Niin minunkin järjellä, mutta se ei ole tarpeeksi täydellinen. Ja talo on noin 10 vuotta vanha, joten alkaa olla jo uudistuksen tarpeessa. Joidenkin ihmisten mielestä. Täällä on pelkästään ruskean sävyjä, vaalean beigestä tumman ruskeaan. Todella ihanat sävyt joo. Seinäthän on niin kallisarvoiset, ettei niihin voi edes lyödä naulalla reikiä, joten eipä ole taulujakaan seinillä. Mutta onpa siistit ja reiättömät seinät.

Oliko sinulla siis oma asunto ennen kuin muutit miehesi luo? Myitkö? Missä rahat? Oletteko naimisissa?
Itse enu tuollaista katselisi, ei tuntuisi kyllä kodilta koko asunto.

[QUOTE="annikki";30475461]Ei niin. Onhan se hänen puhumattomuus ja itsekeskeisyys varmaan ne pahimmat. Kiltti mies on, älykäs ja kova tekemään töitä, mutta vanhempiensa lellimä. Eikä osaa puhua, vaan jos asiat ei häntä miellytä niin joudun mykkäkoulua ja halveksivaa ilmettä kattomaan päiväkaudet, kunnes ite pyydän anteeksi.[/QUOTE]
Nyt lähdet sieltä, tulet vaikka tänne, saat toteuttaa itseäsi aika vapaasti eikä tarvitse maksaa vuokraa.

[QUOTE="annikki";30475438]Vuoden olen tässä asunut ja ihmetellyt. Pikkuhiljaahan nämä ehdottomat sanelut ovat tulleet. Nyt kesästä asti meillä on ollut vaikeaa, juuri sen takia, että mies sanelee säännöt ja jos yritän keskustella tilanteessa, mykistyy täysin. Kieltää ongelmat, ja sanoo, että minulla viiraa päässä.[/QUOTE]

Joo sori luin huolimattomasti eli vuoden oot vasta siinä asunut. Mutta itse en kyllä asuis sitä vuottakaan, musta olis selvä juttu että kun muutetaan yhteen niin siinä samalla perustetaan se yhteinen koti johon kuuluu kyllä molempien tavarat ja molempien kädenjälki.

Oliko sinulla siis oma asunto ennen kuin muutit miehesi luo? Myitkö? Missä rahat? Oletteko naimisissa?
Itse enu tuollaista katselisi, ei tuntuisi kyllä kodilta koko asunto.

Oli osake, möin, säästössä, emme ole naimisissa. Eihän mulla niin paljon sitä rahaa ole. Muutin tähän, tarkoituksena kattoa miten yhteiselo onnistuu, ja sitten kun pääsen töihin niin kattoa tätä järjestelyä uudelleen. Ja sekin on epäilyttänyt, kun ei olla naimisissa, ja miten sitten omistusasioiden jos ero tulee tai miehelle sattuu jotain. Mutta kun tää on tämmöistä paskaa, niin ei minua yhtään huvita rahojani tähän taloon pistää. Meillä siis ei ole mitään yhteisiä rahoja, eikä raha-asioista puhuta.

Viimeksi kun juttelin miehen kanssa, ja kysyin, että onko sinusta sitten kivaa tämmönen kun ei pystytä yhteisistä asioista puhumaan ja suunnittelemaan (kun niitä mykkäkouluja on, kun asiat ei mene hänen mielen mukaan)? Ei kuulema ole, on tosi rasittavaa. Sitten kysyi, että niin miten sitten voisit muuttaa näkökantaa, että tämä elämä sulle kelpais? Siinä meidän rakentava keskustelu. Joten mietin miten voisin olla hyväksyvämpi ja sopeutuvampi sekä kunnioittavampi miehen valintoja kohtaan. Pitäskö muslimiksi ruveta, siitä varmaan löytys hyvät ohjeet miten olla kiltti jalkavaimo.

Ei hyvältä kuulosta. Jos mies sanoisi, että minulla viiraa päästä, niin se olisi entinen mies. Enkä muutenkaan suostuisi tuollaisen mielivallan alaiseksi. Eihän se tosiaan ole sinun kotisi. Kannattaa alkaa katsella itsellesi uutta kotia ja saat tehdä elämästäsi mieleisesi. Selvästikään tuon miehen kanssa se ei tule onnistumaan. Sitä enemmän kärsit, mitä pidempään asut hänen kodissaan.

Haluatko todella muuttua sellaiseksi kun miehesi haluaa ? Mielestäni menettäisit itsesi, vuoden ehkä kahden jälkeen sopeudut kunnes jossain vaiheessa kriisiydyt , toteat ettet ole elänyt elämääsi niinkuin itse haluat.
Jos ei miehesi pysty puhumaan , tee lista asioista jotka haluat muuttuvan ja anna hänelle siihen vaihtoehtoja joista valitsee sellaisen joka sopii.
Tyyliin : Haluan lämmittää saunan ilman lupaa. Mies valitsee vaihtoehdon johon sitoutuu, A: kerran viikkoon , B : kerran kuussa , C : ei lämmitetä saunaa ilman lupaa , D : oma ehdotus

Toimi näin niiden asioiden kanssa jotka sinua painaa, kun saat vastauksia istu ja mieti kelpaako ne sinulle ? Ei hän siitä muutu ellei hän itse siihen sitoudu. Älä heitä hukkaan elämääsi , olet arvokas ja joku haluaa jakaa elämäänsä sinun kanssa juuri sellaisena kun olet ilman että sinun tarvitsee muuttua kiltiksi jalkavaimoksi.

Jälki olisi järkyttävä jos ap yrittäisi suojata kaappeja jollain maalarinteipillä

No se nyt ei ole tämä asian ydin vaan se, että kun yritin jutella, että pitäskö maalata (ns. yhteisen kotimme seiniä), niin vastaus oli ehdoton ei. Hänen talonsa seiniin ei kosketa. Kun kysyin, että miksi ei saa, niin vastaus oli, että koko keittiö pitää purkaa ja ammattimies ottaa siihen hommaan, ja se maksaa monta tonnia. Ok, se oli syy. Tämähän on niin arvorakennus, että ei kuka vaan voi seiniin koskea. Joku toinen olisi ollut tyytyväinen, että avovaimo haluaa tehdä asunnosta viihtyisän.

Voi elämä . En ole kuullut koskaan että kiinteiden kaappien takaa täytyy maalata jos muutoin maalaa huoneen. Täytyykö kaappien taakse laittaa myös tapettia jos ne vaihtaa ?

• Tykkää
Reactions: dipt
Miettikää omalle kohdalle jos teidän taloon muuttaa ukko joka alkaa muuttelemaan sisustusta, huonekaluja ym. Miksi niitä muutella, ei se ilmaista ole ja jos talo on muuten hieno niin miksi niitä muutella huvikseen?

Miksi ei muutella, kyllä nyt siitä pitäisi olla valmis maksamaan, että koti tuntuu kodilta ja siellä on hyvä olla, muuten voisi asua vaikka pahvilaatikossa sillan alla. Kyllä kodin pitää olla koti molemmille ja minulle ainakin oli tosi tärkeää,että mieheni sai tuntea olevansa haluttu asuinkumppani, jonka tarpeilla ja mielipiteillä on merkitystä ja että se olisi MEIDÄN yhteisen elämän alku. Oikeastaan heti miehen muutin jälkeen hankittiin yhdessä uusia huonekaluja ja heitettiin joitakin molempien vanhoja veks, mies sai oman työhuoneenkin käyttöönsä, laitettiin paikkoja uusiksi molempia miellyttävämpään kuosiin ja niin edelleen. Parin vuoden jälkeen myytiin ja ostettiin uusi yhteinen koti joka sitten sekin rempattiin ja sisustettiin molempien mieleiseksi.

En katselisi tuollaista hetkeäkään. Kyllä minullakin pitäisi olla arvoa ja mielipiteeni arvokkaita.

Mun mielestä jo ylimääräisen vuokran tms. maksu asunnon omistajalle on vähän... öööh. Jos asumuksessa ei ole kiinni enää lainaa, niin silloin pitäisi riittää puolet vastikkeen, sähköjen, veden, vakuutuksen ja sellaisten maksamisesta.
/ Tai itseasiassa se ja sama vaikka onkin lainaa, jos se on vain toisen laina ja toinen ei tulekaan omistamaan talosta prosenttiakaan.

Kuulostaa todella, että olet tuossa talossa vain vieraana. Miten ihmeessä jossain voisikaan tuntua kodilta, jos siellä ei saa mitään muuttaa mieleisekseen? Ymmärrän, että isommat ja pysyvämmät muutostyöt on enemmän asunnon omistajan päätettävissä, mutta että yhtään mitään et saa mieleiseksesi laittaa. Osta oma luukku ja jätä mies sinne eksänsä sisustuksien keskelle ihmettelemään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
seuraavaksi ap varmaan haluaa maalata seinät irrottamatta lattialistoja :headwall:

niin kauan kun täällä ei kukaan tiedä ap:n sisustussuunnitelmista mitään, on kyllä aika epäreilua haukkua se mies maan rakoon. En minäkään tykkäisi jos joku tulisi mun talooni maalaamaa jotain seiniä vihreiksi tms ja tekisi sen vielä joillain maalarinteippirajauksilla

Miten teillä sovitaan esim. saunan lämmityksestä. Meneeks se niin, että mies sanoo, että lämmitetään sauna. Voitko itse ehdottaa saunan lämmitystä. Mietin, että onko tilanne kärjistynyt turhaan. Meiläkään kun ei normaalisti lämmitetä saunaa hetken mielijohteesta, vaan tapana on kysäistä, että miten olisi jos lämmitetään sauna. Jos sauna ei saa molemmilta kannatusta, niin sitten käydään suihkussa.

Voi elämä . En ole kuullut koskaan että kiinteiden kaappien takaa täytyy maalata jos muutoin maalaa huoneen. Täytyykö kaappien taakse laittaa myös tapettia jos ne vaihtaa ?
Kyllä, ja sama jos tapetteja rupee vaihtamaan, niin listat täytyy ottaa pois, ja sen voi tehdä vain ammattimies. Koska listoja ei saa ottaa itse pois, koska niitä ei saa samalla tavalla siististi takas ja pahimmassa tapauksessa pitää kattoakin ja lattiaa purkaa kun ne listat voi revetä, eikä tule sitten siistiä jälkeä. Monta tonnia maksaa sekin, eikä hän rupea hyviä ruskeankukertavia tapetteja noin vaan ottamaan seiniltä. Sekin on hirveä homma, eikä ne edes irtoa seinistä. (Kuin räjäyttämällä koko talon ilmeisesti.) Sanoin, että oho, olen itse kyllä tapettia laittanut ja onnistui ihan hyvin. Ja veljensäkin on tapetit itse laittanut. Vaan eipä tullut hyvää jälkeä, näkyi itse laitetulta. Okei, ei sitten tehdä sitäkään. Mutta hei, yhden maalaushomman olisin saanut, nimittäin ulkoverhoilun maalaus samalla värillä olisi kyllä hänelle kelvannut. Itse ei viitsi, mutta jos niin hinkuan maalaamaan niin hän ostaa maalit ja saan maalata sieluni kyllyydestä. Olin tosi onnellinen, että sentään sen saisin tehdä.

[QUOTE="feministi";30475622]Miehen meilipiteet ovat täysin arvottomat? Voi äly mikä logiikka.[/QUOTE]
Joo, toisin kuin sinulla, jolla tuo logiikka pelaa suorastaan loistavasti. :)

(Huom! Katson tarpeelliseksi kertoa, että tämä on sarkasmia. Pelkään, ettet sitä tuolla "säkenöivällä älylläsi" välttämättä itse huomaa.)

Joo, toisin kuin sinulla, jolla tuo logiikka pelaa suorastaan loistavasti. :)

(Huom! Katson tarpeelliseksi kertoa, että tämä on sarkasmia. Pelkään, ettet sitä tuolla "säkenöivällä älylläsi" välttämättä itse huomaa.)

mies ei halua että seinät maalataan = arvoton mielipide -> mies on narsistiidioottisika
nainen haluaa maalata seinät = arvokas mielipide -> mies on naristiidioottisika

[QUOTE="annikki";30475636]Kyllä, ja sama jos tapetteja rupee vaihtamaan, niin listat täytyy ottaa pois, ja sen voi tehdä vain ammattimies. Koska listoja ei saa ottaa itse pois, koska niitä ei saa samalla tavalla siististi takas ja pahimmassa tapauksessa pitää kattoakin ja lattiaa purkaa kun ne listat voi revetä, eikä tule sitten siistiä jälkeä. Monta tonnia maksaa sekin, eikä hän rupea hyviä ruskeankukertavia tapetteja noin vaan ottamaan seiniltä. Sekin on hirveä homma, eikä ne edes irtoa seinistä. (Kuin räjäyttämällä koko talon ilmeisesti.)[/QUOTE]
Ohhoh. Onko ihan kaikki muukin miehelle yhtä vaikeaa? Vai kulminoituvatko nämä ylitsepääsemättömät ongelmat vain niihin asioihin, joita SINÄ haluaisit?

Ohhoh. Onko ihan kaikki muukin miehelle yhtä vaikeaa? Vai kulminoituvatko nämä ylitsepääsemättömät ongelmat vain niihin asioihin, joita SINÄ haluaisit?

Minun ideat ovat tosi vaikeasti toteutettavissa kyllä. On kyllä ihan osaava mies ja jos joku muu pyytäisi talkoisiin, niin intopinkeänä siellä olisi keksimässä miten asiat tehtäisiin.

[QUOTE="annikki";30475658]Minun ideat ovat tosi vaikeasti toteutettavissa kyllä. On kyllä ihan osaava mies ja jos joku muu pyytäisi talkoisiin, niin intopinkeänä siellä olisi keksimässä miten asiat tehtäisiin.[/QUOTE]

Sano sille ukolles että tulee tähän ketjuun kertomaan oman mielipiteen asiasta, asialla kun on aina kaksi näkökantaa.

Yhteistyössä