Miksi joulu aina yllättää köyhät?

  • Viestiketjun aloittaja "yllätys"
  • Ensimmäinen viesti
Entä jos on köyhä, mutta ei käytä päihteitä eikä osta eineksiä, eikä ajele autolla, eikä shoppaile mitään turhuuksia (siis ei mitään herkkuja, ylimääräisiä vaatteita, mitään turhaa muutenkaan) eikä valita siitä että sitä rahaa ei tule enempää kuin tulee? Vai onko ne kaikki köyhät sitten tollasia sun kuvailemasi kaltaisia?
Jos et kerran ole puhumani kaltainen köyhä, niin mitä sinä huolehdit? Ei ole vaikeaa ymmärtää, että köyhä ei ole yksi iso joukko samanlaisia ihmisiä samassa elämäntilanteessa.
 
"Kaalimato"
[QUOTE="Köyhä";30451773]Kuinkahan moni uskaltaa möläytellä noita viisauksiaan tuolla oikeassa live elämässä siinä saattaa äkkiää tulla nenä kipeäksi.[/QUOTE]

Niin niin... että kun rahaa omaava on antanut omasta rahastaan sulle ihan tuosta noin vaan, niin sun pitäisi saada vaan enemmän tai hakkaat sen rahan antajan? Vielä jos kehtaa vihjata, että mene pummi töihin, niin johan se on kaula katki. Vaikutat eri reilulta mieheltä. Joskohan niitä töitä ei ole löytynyt tuon aggressiivisuutesi takia?
 
"Jippii"
[QUOTE="Kaalimato";30451802]Kiitos. Tuossahan se tuli hyvin mainittua, ettei Suomessa ole aidosti köyhiä. Vaan ainoastaan sellaisia, jotka tienaa x% mediaania vähemmän.[/QUOTE]

Seuraavaksi voisit poistaa työttömyyden,sairaudet jne.

Iso kiitos sulle kaikkien meidän vähävaraisten puolesta sekä hyvän joulun toivotus!
 
[QUOTE="Köyhä";30451773]Kuinkahan moni uskaltaa möläytellä noita viisauksiaan tuolla oikeassa live elämässä siinä saattaa äkkiää tulla nenä kipeäksi.[/QUOTE]

Vihjaatko, että köyhät ovat myös väkivaltaisia?
 
[QUOTE="Kaalimato";30451802]Kiitos. Tuossahan se tuli hyvin mainittua, ettei Suomessa ole aidosti köyhiä. Vaan ainoastaan sellaisia, jotka tienaa x% mediaania vähemmän.[/QUOTE]

Sanotaan sitten köyhyysrajan alapuolella eläviä.
:rolleyes:
 
Mietin että eikös "köyhä" olisi aika kätevä lyhennys tälle "köyhyysrajan alapuolella elävälle"? Hyväksyisitteköhän te "suomessa ei ole köyhiä"-tyypit tälläisen lyhennyksen käytön vai onko se jotenkin liian valheellisen kuvan antava nimitys? :/
Niin tätä mäkin mietin.
Suomessa ei ole köyhiä,
Mutta on köyhyysrajan alapuolella eläviä,
niin mikä sitten näille köyhyysrajan alapuolella eläville olis sopiva termi?
 
"Köyhä"
[QUOTE="Kaalimato";30451810]Niin niin... että kun rahaa omaava on antanut omasta rahastaan sulle ihan tuosta noin vaan, niin sun pitäisi saada vaan enemmän tai hakkaat sen rahan antajan? Vielä jos kehtaa vihjata, että mene pummi töihin, niin johan se on kaula katki. Vaikutat eri reilulta mieheltä. Joskohan niitä töitä ei ole löytynyt tuon aggressiivisuutesi takia?[/QUOTE]

Missä kohtaa kerroin olevani mies?

Missä kohtaa kerroin olevani työtön?
 
Mielihyvää
En ala tähän koko elämänhistoriaani kirjoittamaan mutta lyhyesti työelämään sain kosketuksen jo 13-vuotiaana. Lukio, yksi 3.asteen tutkinto ja myöhemmin 2 kpl duunarin ammattitutkintoja. Sitten tuli sairaus ja toinenkin.
Oma valinta oli uskoa lääkäreitä ja suostua leikkaukseen, josta seurasi vain lisää korjausleikkauksia jne.
Työkkäri ei ota kirjoilleen. Avioero tuli ja koska olin halunnut avioehdon aikanaan niin sossun mukaan se oli oma valinta. Joten perusosakseni katsotaan 60% (tähän myös mainitaan etten sairauteni vuoksi voi juuri liikkua kotoa enkä harrastaa joten en "tarvitse" täysmääräistä perusosaa) Saan sitten kuntoutustukea taas tällä hetkellä ja eläähän sillä.
Läppärit olen aina saanut varakkailta tuttavilta parilla kympillä kun vaihtavat uusiin. Nettiliittymä maksaa alle vitosen ja sillähän en maksaisi edes yhtä laskua. Yksi makaronipäivä riittää sen kattamiseen.
Vuokran, sähkön ja veden lisäksi on vain lääkärikuluja ja apteekkiin menee loput.
Osaan syödä puuroja oikein hyvin! Oma valinta se on olla hengissä tietysti. Joskus v aan toivoisi että tulee se parempi päivä ja KELA hyväksyy tähän mennessä hylätyt erityiskorvaukset. Koska alkuperäinen sairaus ei kuulu johonkin listaan, minkä mukaan näitä päätöksiä tehdään.. vaikka lääkärit ovat diagnoosin muuttaneet niin joka kerta sitten muistetaan vedota tuohon väärään diagnoosiin. Ei enää jaksa itkeäkään.. Lapsia en tietenkään voinut edes harkita tähän elämään.
Alkoholista voin vain haaveilla, tippakin veisi tajun kankaalle lääkitysten vuoksi. Tupakoinut en ole koskaan. Ei olisi varaa.

Olen päätellyt olemassaoloni tarkoituksen olla se, johon voi verrata ja jonka päälle sylkeä, nauraa. Olen se loinen, jonka ei pitäisi olla hengissäkään mutta ikävä kyllä aina jäänyt henkiin vaikka kahdesti kuolemaan lupailivat sairaalassa. Kun käteen jää alle 200e kuukaudessa ja pitäisi vielä ruokavaliotakin noudattaa niin huoh vaan. Mutta elää sillä kun ei käy missään kuin lenkillä (samalla löytää pulloja useimmiten ojista) ja kyttää tarjouksia. Tänään syön makaronia ja puuroa, kehtaan tehdä sen maitoon, jotta huomenna herkuttelen pakastepitsalla. :D Fiksuna toki laittaisin senkin 3 euroa säästöön mutta.. härskisti tuhlaan. Mahtaa vituttaa.. joulun jälkeen saan varmaan taas uuden, käytetyn läppärinkin. On se niin väärin!
 
[QUOTE="huoh";30451600]Niin siitä voidaan jos on perusteltu syy. Mut montako kuukautta on valitusaikaa? Nälkä on tänään, ei ensi vuonna.Turhaa siitä sossua yms syyttää jos itse sössii asiansa niin että on perusteltua leikata. Ja jos ei osaa, niin on syyllistynyt mihin?



Itse en uskailtais tosiaan kenellekään taata lainaa... Jos sä et uskalla edes läheisesi puolesta niin en voi sille mitään.Tästäkin mulla on esimerkki.

Mutta mitä tohon asunnon myyntiin tulee niin huomattavasti helpompaa on maksaa lainan loppua pois ellei koko summaa saa takaisin talosta. Tosin jos olet ottanut 150 000e lainaa taloa varten ja lyhentänyt sitä vaikka 5v niin ei luulis olevan ongelma saada sitä loppulainan määrää irti siitä talosta myymällä... Kokeile joskus, kerro sitten

Ei sitä tarvii kenenkään kynnysmattona olla. [/QUOTE]

Jos joku tulee mulle sanomaan kynnysmatosta tai piironginjalasta yhtään mitään, niin kandee olla osaavampi kuin mä.
 
[QUOTE="Köyhä";30451773]Kuinkahan moni uskaltaa möläytellä noita viisauksiaan tuolla oikeassa live elämässä siinä saattaa äkkiää tulla nenä kipeäksi.[/QUOTE]

Mulla ei o mitään ongelmia heitellä omia "viisauksiani".

Minut on ihan tasan tarkkaan kaksi miestä heittäny mattoon. Auvo Niiniketo, nykyään 10 dan ja Ilpo Seppälä, silloinen painin maajoukkueen päävalmentaja.

En hirveesti pelkää ketään enkä mitään.

En osaa.
 
viaras
Lukekaa vaikka Wikipediasta köyhyydestä ja sisäistäkää lukemanne. Ja tajutkaa se vitun S U H T E E L L I S U U S

"Köyhyys Suomessa
Suomessa köyhyysrajaksi määritellään kotitalouksien käytettävissä olevien tulojen perusteella se tulomäärä, joka on 60 prosenttia yhteenlaskettujen käytettävissä olevien tulojen mediaanista. Kotitaloudet, joiden tulot jäävät tuota pienemmiksi, luokitellaan pienituloisiksi kuten myös kotitalouden kaikki jäsenet. Vuonna 2008 köyhyyden raja oli yksinasuvalla 1150€ kuussa.[2] Suhteellinen köyhyysaste kertoo kuinka monta prosenttia väestöstä kuuluu tähän ryhmään; Suomessa se on n. 13,2 % (2008). Joka viides yksinäisyrittäjä jää tuloissa köyhyysrajalle tai sen alapuolelle. [3]

Suomessa köyhyyttä pyritään vähentämään erityisesti toimeentulotuella. Esimerkiksi vuonna 2004 toimeentulotukea saaneista 26% olisi ilman tukea elänyt köyhyysrajan alla. Toimeentulotuen myöntämisen jälkeen köyhyysrajan alla eli vielä 10% tukea saaneista.[4] Toimeentulotuki siis vähentää köyhyyttä, mutta ei poista sitä nykytasollaan.[4]"
Tuollakin määritelmällä suomalainen köyhä voi elää aivan inhimillistä elämää. Suomalainen köyhyys on on aivan eri tasolla, koska täällä taataan peruselintaso. Ja ne mahdollisuudet muutokseen...
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Entä jos on köyhä, mutta ei käytä päihteitä eikä osta eineksiä, eikä ajele autolla, eikä shoppaile mitään turhuuksia (siis ei mitään herkkuja, ylimääräisiä vaatteita, mitään turhaa muutenkaan) eikä valita siitä että sitä rahaa ei tule enempää kuin tulee? Vai onko ne kaikki köyhät sitten tollasia sun kuvailemasi kaltaisia?
Minun mielestä "köyhyydestä" on hävytöntä edes puhua niin kauan kun ihmisellä rahaa riittää ruokaan ja vesi juoksee hanasta. Suomalaiset köyhät on valitettavan usein ammattilaisia valittamisessa ja kiittämättömyydessä. :/
 
Sivustaseuraaja...
Minun mielestä "köyhyydestä" on hävytöntä edes puhua niin kauan kun ihmisellä rahaa riittää ruokaan ja vesi juoksee hanasta. Suomalaiset köyhät on valitettavan usein ammattilaisia valittamisessa ja kiittämättömyydessä. :/
Rikkaiden on helppoa puhua köyhyydestä diipa daapaa, kunhan ei itse tarvitse vaan elää köyhyydessä. Rikkailta puuttuu ymmärrys asiaan sen sijaan pilkkaamista ja halveksuntaa köyhiä kohtaan kyllä riittää.
 
Rikkaiden on helppoa puhua köyhyydestä diipa daapaa, kunhan ei itse tarvitse vaan elää köyhyydessä. Rikkailta puuttuu ymmärrys asiaan sen sijaan pilkkaamista ja halveksuntaa köyhiä kohtaan kyllä riittää.
Haista kukkanen, en ole rikasta nähnytkään. Mutta sitä en anna anteeksi, jos joku ei osaa olla kiitollinen suomalaisesta järjestelmästä. Eikö teillä riitä ymmärrys, että maailman muilla ihmisillä ei tule rahaa edes ruokaan? Lapset joutuvat pakkotyöhön raatamaan ja eivät saa kun roposia koko perheelle, josta ei ole ruokarahaa lapselle itselleen. Ja älä nyt ylimielisesti totea "mutta me ollaan Suomessa ja suomalaisia" koska ne ulkomaalaiset ovat ihan samoin kanssaihmisiä ja tarvitsevat ruokaa. Mua ei kiinnosta valittajia auttaa pätkääkään, kun te ette osaa olla nöyriä ja kiitollisia avusta mitä saatte.
 
Etkös sinä menettänyt omaisuutesi avioerossa? Senkö takia olet katkera? Oletko kuullut avioehdosta?
Olen kaukana katkerasta. Avioehdollakaan ei on mitn tekemistä sen kanssa milloin kaks persaukista lyövät hynttyyt yhteen.

Erossa mä menetin vaimoni ja lapseni, niin eiköhän noi menetykseksi riitä kenelle tahansa.

Voin olla väärässä, mut tota kipua ei tapa kuin kuolema.
 
Rikkaiden on helppoa puhua köyhyydestä diipa daapaa, kunhan ei itse tarvitse vaan elää köyhyydessä. Rikkailta puuttuu ymmärrys asiaan sen sijaan pilkkaamista ja halveksuntaa köyhiä kohtaan kyllä riittää.
Ja "köyhältä" puuttuu ymmärrys suhteuttaa asioita, ja kyllä sitä pilkkaa tulee alhaalta myös ylös, jos nyt ajatellaan että alhaalla on köyhä ja ylhäällä on rikas. Itse en ole kumpaakaan, joten on turha vedota mihinkään. Suomalaiseen köyhyyteen on silti helppo samaistua ja se on helppo ymmärtää: ympärillä, naapurissa ihan voi olla asioita joita haluaa mutta ei saa, koska ei ole rahaa.

Siinä sitten hämärtyy se käsitys siitä, mitä on "oikeus" kelläkin saada ja miten. Sinä kirjoitat nettiin jollakin älylaitteella, eli sinulla on älypuhelin/tabletti/tietokone, sähkötkin on. (Jos olet kirjastossa, niin se oikeus on sinulle taattu verovaroin). Olet myös melko varmasti kotona lämpimässä lauantai-iltapäivänä, etkä ole siis tonkimassa roskiksista itsellesi ruokaa tai hankkimassa elantoa millään muullakaan keinoin. Pahimmassa tapauksessa rikkaista suomalaisista valittaa ihminen, jolle maksetaan kaikki asuminen ja siihen liittyvä, ruoat, laskut, puhelin, netti, lasten harrastukset, lääkärikäynnit, kaikki!

Kaikista Suomen kannustinloukuista huolimatta täällä on asiat hyvin, ja kyllä alkaa minuakin suututtaa valittaminen aikakautena, jolloin työttömiä satoja tuhansia kun vienti ei vedä ja niin edelleen. Valtio on veloissaan kun yrittää ylläpitää kaikkea yllä kirjoittamaani suomalaisille köyhille. Ja sitten eräät kuvittelee, että ilman mitään muuta heillä on oikeus valittaa ja vihata ihmisiä, jotka ovat saaneet enemmän kuin he.
 
Leipäjonossa
Ja "köyhältä" puuttuu ymmärrys suhteuttaa asioita, ja kyllä sitä pilkkaa tulee alhaalta myös ylös, jos nyt ajatellaan että alhaalla on köyhä ja ylhäällä on rikas. Itse en ole kumpaakaan, joten on turha vedota mihinkään. Suomalaiseen köyhyyteen on silti helppo samaistua ja se on helppo ymmärtää: ympärillä, naapurissa ihan voi olla asioita joita haluaa mutta ei saa, koska ei ole rahaa.

Siinä sitten hämärtyy se käsitys siitä, mitä on "oikeus" kelläkin saada ja miten. Sinä kirjoitat nettiin jollakin älylaitteella, eli sinulla on älypuhelin/tabletti/tietokone, sähkötkin on. (Jos olet kirjastossa, niin se oikeus on sinulle taattu verovaroin). Olet myös melko varmasti kotona lämpimässä lauantai-iltapäivänä, etkä ole siis tonkimassa roskiksista itsellesi ruokaa tai hankkimassa elantoa millään muullakaan keinoin. Pahimmassa tapauksessa rikkaista suomalaisista valittaa ihminen, jolle maksetaan kaikki asuminen ja siihen liittyvä, ruoat, laskut, puhelin, netti, lasten harrastukset, lääkärikäynnit, kaikki!

Kaikista Suomen kannustinloukuista huolimatta täällä on asiat hyvin, ja kyllä alkaa minuakin suututtaa valittaminen aikakautena, jolloin työttömiä satoja tuhansia kun vienti ei vedä ja niin edelleen. Valtio on veloissaan kun yrittää ylläpitää kaikkea yllä kirjoittamaani suomalaisille köyhille. Ja sitten eräät kuvittelee, että ilman mitään muuta heillä on oikeus valittaa ja vihata ihmisiä, jotka ovat saaneet enemmän kuin he.
Miksi suomessa on tuhansia henkilöitä joka viikko kelistä huolimatta esim. -30 asteen pakkasessa jonottamassa ruokakassia leipäjonossa?
 
Sivustaseuraaja...
Alkuperäinen kirjoittaja Leipäjonossa;30452023:
Miksi suomessa on tuhansia henkilöitä joka viikko kelistä huolimatta esim. -30 asteen pakkasessa jonottamassa ruokakassia leipäjonossa?
Ei voi pitää paikkansa sillä eihän SUOMESSA ole köyhiä olet nähnyt näkyjä:)
 

Yhteistyössä