Miksi joulu aina yllättää köyhät?

  • Viestiketjun aloittaja "yllätys"
  • Ensimmäinen viesti
"huoh"
Ja ihan kaikille tiedoksi. En ole mikään provo tai yritä ilkeillä. Yritän vaan sanoa että suomessa on helvetin hyvä sosiaalituki. Pitää itse vaan olla aktiivinen ja selvittää omat oikeudet ja vaatia niitä. Jos olet asias itse sössinyt niin turha itkeä mutta jos olet vaikka työkyvytön itsestäs riippumattomista syistä niin pitää vaatia se mikä itselle kuuluu. Ja turha sanoa etten tiedä mistään mitään. Kyllä mä tiedän koska olen itse tälläisiä asioita joutunut selvittelemään. Oli sellainenkin aika kun mä olin työtön ja täysin PA itsestäni johtumattomista syistä.
 
"Sirkkeli"
Ei se minua yllätä, vaikka köyhä olenkin.

Eikä varmaan monia muitakaan köyhiä, köyhempiä kuin minä. He elävät niin kädestä suuhun, ettei heillä kertakaikkiaan ole varaa laittaa sivuun senttiäkään vuoden aikana. Ymmärrän kyllä heitä.

On tietysti näitäkin, että voisi laittaa, mutta katsotaan helpommaksi ruveta vinkumaan muilta apua. Mutta niitä oikeasti todella köyhiä on paljon. Ei siiihen tarvitse kuin pienet tulot ja lääkärireissut+lääkkeet, kun saat olla ilman päivittäistä ruokaakin.
 
noh.
[QUOTE="huoh";30451651]Seli seli. Sossu kyllä kysyy onko käsittelyssä olevia asioita. Ja sä varmaan osaat suutas sen verran siellä sossussa avata että voit kertoa työkyvyttömyyslausunnon olevan tekeillä etkä siksi ole työkkärin listoilla. Sitäpaitsi parempi se 60% on kuin 0% perusosasta...[/QUOTE]

No mitä vittua taas? Nyt kun se lausunto on niin tottakai saan sen 100% perusosan kun siihen olen oikeutettu. Pointti oli se että en mä tässä mitään ole sössinyt vaikka niin kovasti yrität väittää.
 
noh.
[QUOTE="huoh";30451657]Ihan kelaan voi valittaa ja sanoa että käsittelyn olisi pitänyt jo tapahtua ja asialla on kiire. :0 Herran jumala miten tietämättömiä ihmisiä täällä on. Ja sinne sossuun voi edelleenkin kertoa asiat niinkuin ne on ja jos ne ovat itsestä riippumattomia syitä miksi ei ole rahaa niin kyllä se sossu auttaa.[/QUOTE]

Ootko sä idiootti vai idiootti? Kelan käsittelyajat ei ole mitään lupauksia vaan ne on vittu tavoitteita. Ei auta itkeä jos käsittely kestää pidempään kuin mitä ARVIOITU, sit se on vaan odotettava.
 
[QUOTE="...";30451660]Aijjaa, laittaa vai. Minä tiedän moniakin nyt jo aikuisia jotka on asuneet lapsuusikänsä sen alkoholistivanhemman kanssa. Ja edelleen nykypäivänä osa lapsista elelee kodissa missä heidän todellakaan ei pitäisi asua. Tosin tässä ei ollut kyse vain lapsiperheistä, myös yksinäinen alkkis voi ilahtua siitä joulukinkun viipaleesta.

Jaa, ilmoittaako se alkoholismi sitten etukäteen että nyt mä tulen. Eiku. Ja onko se aina oma valinta. Sehän voi olla myös oire tai seuraus jostain elämän tragediasta, esim. siitä että sua on piesty lapsena niin paljon että koitat pahaa oloa paikata alkoholilla kun et muuta apua saa.

Ainakin tämä "huoh" tuntuu saavan suurta tyydytystä siitä jos joku ei ole osannut jotain tukea oikein hakea, on elämässään tehnyt huonon valinnan tai on muuten vaan huono-osainen.

Mutta joo, kommenttis oli nyt edelleen sitä ruusunpunaista höttöä mitä sun aikaisemmatkin jutut. Suomessakin ihmisille tapahtuu sairaita asioita, ihmiset sairastuu eikä saa apua ja Suomessakin vaan on köyhiä, vaikka siellä Afrikassa oliskin niin köyhää että edes sukkiin ei ole varaa. Suhteellinen köyhyyskin on köyhyyttä ja piste.[/QUOTE]

Ovatko he sossun asiakkaita?

No tuosta alkoholismista löytyy kanssa paljon kokemusta.
 
noh.
[QUOTE="huoh";30451667]Ja ihan kaikille tiedoksi. En ole mikään provo tai yritä ilkeillä. Yritän vaan sanoa että suomessa on helvetin hyvä sosiaalituki. Pitää itse vaan olla aktiivinen ja selvittää omat oikeudet ja vaatia niitä. Jos olet asias itse sössinyt niin turha itkeä mutta jos olet vaikka työkyvytön itsestäs riippumattomista syistä niin pitää vaatia se mikä itselle kuuluu. Ja turha sanoa etten tiedä mistään mitään. Kyllä mä tiedän koska olen itse tälläisiä asioita joutunut selvittelemään. Oli sellainenkin aika kun mä olin työtön ja täysin PA itsestäni johtumattomista syistä.[/QUOTE]

Oletko varma että olit ihan PA? Olitko siis ihan jopa KÖYHÄ? :O
 
HippuTAR
Toi on kyllä ikävä tilanne, menittekö oikeuteen? Tuon takia en uskalla kämppää ostaakaan.
Ei menty. Oltiin helvetin onnellisia että myyjä suostui ostamaan talon takaasi. Siinä vaan kerkes tulla jo paljo takkiin ja sitä lainaa jäi vielä maksettavaksikin. Mutta jos oltais tappelemaan ruvettu niin siitä ois tullu vielä melkoisesti suuremmat kulut ja lopputuloksena ois voinu silti olla se kämppä kädes.
 
No kun aika moni näistä kaikkeen varautuneista halauais kaikki tuet lopetettavaksi.

Ootko niin varma et saisit joatain jonku muun vuokra-asunnon?
Kyllä asunnon aina jostain saa. Pitäskö tossa tilanteessa mennä maahan makaamaan ja odottaa vaan kuolemaa, ei vaan sillon ruvetaan tekemään muita ratkaisuja.
Erikoista olisi jos ammattiliitot ja yleinentyöttömyyskassa lakkautettaisiin. En ihan usko, että näin kävisi.
Mulla on sellainen tyohistoria ja kokemukset, että töitä kyllä löytyy jos ei ole liian nirso.
 
"huoh"
Ootko sä idiootti vai idiootti? Kelan käsittelyajat ei ole mitään lupauksia vaan ne on vittu tavoitteita. Ei auta itkeä jos käsittely kestää pidempään kuin mitä ARVIOITU, sit se on vaan odotettava.
No varmaan idiootti kun olen odottanut arvioidun käsittelyajan ja sitten soittanut kelaan että vauhtia ja saanut päätöksen seuraavan päivänä :0

Ja mitä tuohon toiseen vastaukseesi tulee niin juurihan sanoit näin:

. Ja sitäpaitsi jos olisin mennyt julkiselle, olisin saanut odotella lähetteitä ties kuinka monta kuukautta. Samalla jos olisin hakenut sossun tukea, olisi siitä vähennetty melkein puolet koska en olisi ollut työkkärin listoilla, koska mulla ei olisi ollut näyttää mustaa valkoisella työkyvyttömyydestä, joten vitusti olisikin helpottanut tilannetta.

eli olisit sen vähintään 60% saanut perusosastasi...
 
Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä, että jos rahaa on vähän, se tulee ottaa huomioon ihan kaikessa ja AINA ennakoiden.

Mutta sehän on todistettu, että ihmisten kyky hoitaa raha-asioitaan on heikentynyt, ja että asenne velkojen maksuun on höllentynyt. Kaiken maailman Joulupuut antaa mahdollisuuden jättää tämäkin homma jonkun muun tahon hoidettavaksi, vaikka itse voisi miettiä miten säästää ympäri vuoden ja että ei se lapsi tarvitse ihan kaikkea (oman kokemuksen mukaan se menee usein niin, että mitä köyhempi vanhempi sen enemmän tämän lapsella on roinaa ja krääsää).
 
"huoh"
[QUOTE="...";30451704]:D Kumma että nämä suurimmat arvostelijat on aina olleet kaikkein eniten PA ja heillä on kaikkein suurin kokemus mm. alkoholismista tms.[/QUOTE]

No en ollut köhä vaan rahaton. Kokemuksella on hyvä puhua... Siksi ne "suurimmat arvostelijat" varmaan sanookin asiasta kun on kokemusta...
 
[QUOTE="...";30451704]:D Kumma että nämä suurimmat arvostelijat on aina olleet kaikkein eniten PA ja heillä on kaikkein suurin kokemus mm. alkoholismista tms.[/QUOTE]

Kokemusta löytyy ja todella toivon että omilla valinoilla lapsen ei tarvitse elää elämää jota minä elin.
 
"huoh"
Mutta mä poistun nyt tästä keskustelusta. Pointtini oli vaan että omiin asioihin voi vaijuttaa kun ottaa niistä selvää ja vaatii omia oikeuksiaan. Niin minäkin tein ja siksi en luottotietoja menettänyt ja nälkään kuollut. Tsemppiä teille jotka olette vaikeassa tilanteessa. Toivottavasti ahdinkonne pian helpottaa.
 
noh.
[QUOTE="huoh";30451706]No varmaan idiootti kun olen odottanut arvioidun käsittelyajan ja sitten soittanut kelaan että vauhtia ja saanut päätöksen seuraavan päivänä :0

Ja mitä tuohon toiseen vastaukseesi tulee niin juurihan sanoit näin:

. Ja sitäpaitsi jos olisin mennyt julkiselle, olisin saanut odotella lähetteitä ties kuinka monta kuukautta. Samalla jos olisin hakenut sossun tukea, olisi siitä vähennetty melkein puolet koska en olisi ollut työkkärin listoilla, koska mulla ei olisi ollut näyttää mustaa valkoisella työkyvyttömyydestä, joten vitusti olisikin helpottanut tilannetta.

eli olisit sen vähintään 60% saanut perusosastasi...[/QUOTE]

Vau hei no noinhan se meneekin kaikille. Huomatkaa kaikki että heti kun Kelan arvioitu käsittelyaika on täynnä, niin soittakaa vaan Kelaan niin saatte heti seuraavana päivänä päätöksen! Turhaan odottelette siellä, kyllä ne sen päätöksen tekee ehdottomasti heti seuraavana päivänä jos vaan soitatte ja pyydätte. Kiitti hei vinkistä, tosi kullanarvoinen neuvo. Toimii 100%.

Niin jos olisin mennyt julkiselle olisin saanut sen 60% ja odottelisin edelleen pääsyä sille lähetteen saaneelle taholle? Nyt kun kävin yksityisellä ja sain jo ajat sitten sen päätöksen ja paperit eteenpäin, olen oikeutettu siihen 100% perusosaan vaikka sen Kelan hylkäyksen sainkin. Missä kohtaa sössin?
 
noh.
[QUOTE="huoh";30451711]No en ollut köhä vaan rahaton. Kokemuksella on hyvä puhua... Siksi ne "suurimmat arvostelijat" varmaan sanookin asiasta kun on kokemusta...[/QUOTE]

Miten sulla sellanen tilanne pääs käymään että et ollut edes pelkästään köyhä vaan täysin rahaton? :O Etkö soittanut sossuun tai Kelaan ja sanonut että niiden täytyy toteuttaa sun oikeutesi ja saanut sitten heti seuraavana päivänä niitä rahoja? Miten se on mahdollista? :O
 
noh.
[QUOTE="huoh";30451726]Mutta mä poistun nyt tästä keskustelusta. Pointtini oli vaan että omiin asioihin voi vaijuttaa kun ottaa niistä selvää ja vaatii omia oikeuksiaan. Niin minäkin tein ja siksi en luottotietoja menettänyt ja nälkään kuollut. Tsemppiä teille jotka olette vaikeassa tilanteessa. Toivottavasti ahdinkonne pian helpottaa.[/QUOTE]

Niin minäkin teen. Luottotiedot tallessa, kaikki laskut maksettu ja masu täynnä ruokaa mutta silti olen köyhä ja myöskin ihan täysin sössinyt asiani sinun mukaasi.
 
"Kaalimato"
Suomessa ei kukaan ole oikeasti köyhä. Toki täällä on suhteellisesti köyhiä, mutta suhteellisesti köyhiä on Dubaissakin. Niitä on aina, koska aina joku tienaa enemmän kuin joku toinen. Suomen sosiaalijärjestelmä on aivan käsittämättömän laaja ja kattava. Senpä takia Suomen BKT:sta 60% meneekin julkiseen talouteen. Sosiaalitukiverkko on jopa niin ylitsevuotavan kattava, että ”perusoikeuksiksi” täällä meillä Suomessa lasketaan jo kännykän omistaminen, pesukone, televisio ja kodin internet-liittymä. Muualla maailmassa perusoikeus tarkoittaa lähinnä sitä, että saa puhdasta vettä ja ylipäänsä sellaista ravintoa mikä pitää ihmisen hengissä. Köyhissä maissa ei toki ole edes näitäkään.

Elämä on valintoja. Se kun Suomessa valittaa köyhyyttä ja kurjuutta, se johtuu aina omista valinnoista. Suomen terveydenhuolto on niin kattava, että yksikään sairas tai vammainen ei kuole ojan pohjalle rahan puuttumisen takia. Valtio laittaa vaikka laitokseen hoitoon, jos sellainen uhkaa. Mutta taas ne henkilön omat valinnat. Jos haluaa asua kivassa asunnossa jne. niin voi olla että rahat on tiukilla. Mutta se on sen jälkeen oma valinta. Mutta kun Suomessa on totuttu siihen, että elämän pitäisi periaatteessa olla ihan samanlaista, käykö sitten töissä vai ei. Siis ruohonjuuritasolta se että naapurin Pena ajaa pihansa moottorikäyttöisellä ruohonleikkurilla, pitäisi olla ”luksusta”. Työtön naapuri ajakoot käsipelillä, kun ei ole varaa ostaa litraa bensaa ruohonleikkuriinsa. Mutta tässä hienossa Suomessamme työttömät jopa shoppailee. En tarkoita Louis Vuittonin myymälää, mutta vaikka nyt Tarjoustalossa tai vastaavassa. Se joka väittää ettei tuohon työttömyyskorvaukset riitä, se on tehnyt valinnan. Hän asuu liian kalliissa asunnossa, käyttää rahansa alkoholiin tai liian hyvälaatuiseen ruokaan. Ja liian hyvälaatuinen ruoka voi olla ns. tavallista kaupan myymää ruokaa.

Mutta laittakaa joku ”köyhä” tänne tulonne ja menonne. Katsotaanpa mihin se raha katoaa. Se nimittäin katoaa väistämättä omiin valintoihisi, joita teet mukavuudehalusi takia.
 
Ja btw: kyllä minä joka ikinen vuosi lahjoitan rahaa ja lahjoja vähäosaisille, en heille naura en heitä halveksu. Mutta se ei poista sitä mielipidettäni, että elämään kannattaa alkaa varautumaan jo ihan ensimäisistä kesätyörahoista. En tiedä miten tälläisen asian sanominen ääneen tekee ihmisestä trollin.
 
seee
Röökinpoltto ja viinanjuonti ny ei ole fiksua kenellekään, mutta kuin suuri rikos se köyhyys tai työttömyys on, että siitä rangaistais niin, että ei sais päättää mihn vähät rahansa käyttää? Kyllähän jotkut tännekin toisinaan krjoittavat, että köyhät ei sais edes naida, etteivät lisääntyisi, eikä niillä kumminkaan ole varaa ehkäisyyn.
Köyhä käyttää toisten rahaa! Mutta siitä huolimatta saa mun puolesta käyttää mihin lystää, vaikka viinaan ja huoriin. Mutta lisää on turha tulla kerjäämään! Miksi minä sun huorajuoksusi alkaisin maksamaan? Jos raha riittää sinne, niin leivästähän se on pois.
 
noh.
[QUOTE="Kaalimato";30451746]Suomessa ei kukaan ole oikeasti köyhä. Toki täällä on suhteellisesti köyhiä, mutta suhteellisesti köyhiä on Dubaissakin. Niitä on aina, koska aina joku tienaa enemmän kuin joku toinen. Suomen sosiaalijärjestelmä on aivan käsittämättömän laaja ja kattava. Senpä takia Suomen BKT:sta 60% meneekin julkiseen talouteen. Sosiaalitukiverkko on jopa niin ylitsevuotavan kattava, että ”perusoikeuksiksi” täällä meillä Suomessa lasketaan jo kännykän omistaminen, pesukone, televisio ja kodin internet-liittymä. Muualla maailmassa perusoikeus tarkoittaa lähinnä sitä, että saa puhdasta vettä ja ylipäänsä sellaista ravintoa mikä pitää ihmisen hengissä. Köyhissä maissa ei toki ole edes näitäkään.

Elämä on valintoja. Se kun Suomessa valittaa köyhyyttä ja kurjuutta, se johtuu aina omista valinnoista. Suomen terveydenhuolto on niin kattava, että yksikään sairas tai vammainen ei kuole ojan pohjalle rahan puuttumisen takia. Valtio laittaa vaikka laitokseen hoitoon, jos sellainen uhkaa. Mutta taas ne henkilön omat valinnat. Jos haluaa asua kivassa asunnossa jne. niin voi olla että rahat on tiukilla. Mutta se on sen jälkeen oma valinta. Mutta kun Suomessa on totuttu siihen, että elämän pitäisi periaatteessa olla ihan samanlaista, käykö sitten töissä vai ei. Siis ruohonjuuritasolta se että naapurin Pena ajaa pihansa moottorikäyttöisellä ruohonleikkurilla, pitäisi olla ”luksusta”. Työtön naapuri ajakoot käsipelillä, kun ei ole varaa ostaa litraa bensaa ruohonleikkuriinsa. Mutta tässä hienossa Suomessamme työttömät jopa shoppailee. En tarkoita Louis Vuittonin myymälää, mutta vaikka nyt Tarjoustalossa tai vastaavassa. Se joka väittää ettei tuohon työttömyyskorvaukset riitä, se on tehnyt valinnan. Hän asuu liian kalliissa asunnossa, käyttää rahansa alkoholiin tai liian hyvälaatuiseen ruokaan. Ja liian hyvälaatuinen ruoka voi olla ns. tavallista kaupan myymää ruokaa.

Mutta laittakaa joku ”köyhä” tänne tulonne ja menonne. Katsotaanpa mihin se raha katoaa. Se nimittäin katoaa väistämättä omiin valintoihisi, joita teet mukavuudehalusi takia.[/QUOTE]

Lue Köyhyys – Wikipedia
 
Vaikka en kannata mitään sosiaaliturvan alasajoa Suomessa, niin se tässä systeemissä on kuitenkin huonoa että köyhä ajattelee, että koska hän on köyhä niin eikö hän muka saa päättää mihin rahansa laittaa. No saa päättää, koska vuokran maksaa joku muu, ja ruoan joku muu, ja sähkölaskun joku muu.

En sano, etteikö köyhä saisi polttaa tupakkaa, ostaa eineksiä ja juoda alkoholia, mutta kysymys kuuluu: kannattaako se? Joskus tuntuu niin älyttömän turhauttavalta, että keskuteluissa joku itkee kun ei ole varaa vaikka kuntoilla, mutta ei ymmärrä että se summa minkä hän vuodessa laittaa tupakkaan, on sama summa millä hän saisi vuodeksi itselleen kuntosalijäsenyyden.
 
Ja kun oikeasti maailmassa on todella vähän maita, joissa viralllisesti köyhä voi valita sen kuntosalin tai tupakanpolton. Ja oikeasti, kun Suomi on veloissaan ja tämän teidän peräänkuuluttaman hyvinvointiyhteiskunnan kustannukset kasvavat koko ajan! Kyllä jokainen voi meistä vaikuttaa niihin valtion menoihin, jos vain haluaisi, mutta kun ei halua.

Ärsyttävää.
Valittaa kyllä halutaan, ja itkea muiden hyviä palkkoja.
Perkele.
 
noh.
Vaikka en kannata mitään sosiaaliturvan alasajoa Suomessa, niin se tässä systeemissä on kuitenkin huonoa että köyhä ajattelee, että koska hän on köyhä niin eikö hän muka saa päättää mihin rahansa laittaa. No saa päättää, koska vuokran maksaa joku muu, ja ruoan joku muu, ja sähkölaskun joku muu.

En sano, etteikö köyhä saisi polttaa tupakkaa, ostaa eineksiä ja juoda alkoholia, mutta kysymys kuuluu: kannattaako se? Joskus tuntuu niin älyttömän turhauttavalta, että keskuteluissa joku itkee kun ei ole varaa vaikka kuntoilla, mutta ei ymmärrä että se summa minkä hän vuodessa laittaa tupakkaan, on sama summa millä hän saisi vuodeksi itselleen kuntosalijäsenyyden.
Entä jos on köyhä, mutta ei käytä päihteitä eikä osta eineksiä, eikä ajele autolla, eikä shoppaile mitään turhuuksia (siis ei mitään herkkuja, ylimääräisiä vaatteita, mitään turhaa muutenkaan) eikä valita siitä että sitä rahaa ei tule enempää kuin tulee? Vai onko ne kaikki köyhät sitten tollasia sun kuvailemasi kaltaisia?
 
  • Tykkää
Reactions: Bon-Bon

Yhteistyössä