Miksi joulu aina yllättää köyhät?

  • Viestiketjun aloittaja "yllätys"
  • Ensimmäinen viesti
viaras
Ihmisillä on niin erilaiset lähtökohdatkin: toisilla on ne pesämunat säästettynä vanhempien toimesta eikä tarvitse maksaa ajokortteja eikä ottaa opintolainaa, vaan saa ehkä ensiasunnon ostettua jo opiskeluaikana. Kaikilla ei ole näin hyviä lähtökohtia. Mielelläni soisin pesämunat omille lapsillenikin, mutta ensin täytyy maksaa tuo opintolaina pois.
Kannattavampaa kuin vastikkeettoman rahan ojentaminen aikuiselle lapselleen on jo pienestä pitäen annettu malli taloudenhoitoon. Mistä raha tulee, miksi ja mikä on sen arvo. Opettaa, miten pärjätä pienellä summalla, miten säästää vähästäkin ja miten käsitellä suurelta vaikuttavia summia. Ja lopuksi vielä se, että elämässä on muutakin ja jollakulla on aina enemmän rahaa ja tavaraa, joten turha tuhlata aikaa kadehtimiseen.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot on yksi parhaista neuvoista. Sillä allekirjoittanut selvisi opinnoista ilman opintolainaa ja ilman kultalusikoita vanhemmilta. Onnea oli siinä, että sai kesäksi töitä. Toivottavasti nuorisotyöttömyys hellittäisi, koska nuoruus on kriittinen ajanjakso elämässä, kun omillaan olemista opetellaan. Yksi näkökulma siihen, miksi en ymmärrä eläkeiän nostamista, jos nuorillekaan ei riitä töitä. Ihan vaan sivuhuomautuksena.
 
"..."
Hmm.. miten tällä maapallolla sitten ylipäätään pitäisi olla yhtään köyhää. Hohhoijjaa. Jos kaikki on ihmisen omista valinnoista kiinni. Afrikkaan syydetään joka vuosi miljoonia köyhille, mutta ihan samalla tapaa ne voisi olla lisääntymättä niinkuin se pienipalkkainen siivooja täällä Suomessa. Oma vika jos ei ole lapsille ruokaa. Vai? Vain rikkaille lisääntymisoikeus, niin ei ole kukaan enää edes tilapäisesti jouluapujonossa. Hallelujaa...
 
[QUOTE="...";30451580]Hmm.. miten tällä maapallolla sitten ylipäätään pitäisi olla yhtään köyhää. Hohhoijjaa. Jos kaikki on ihmisen omista valinnoista kiinni. Afrikkaan syydetään joka vuosi miljoonia köyhille, mutta ihan samalla tapaa ne voisi olla lisääntymättä niinkuin se pienipalkkainen siivooja täällä Suomessa. Oma vika jos ei ole lapsille ruokaa. Vai? Vain rikkaille lisääntymisoikeus, niin ei ole kukaan enää edes tilapäisesti jouluapujonossa. Hallelujaa...[/QUOTE]

Ai onko afrikassa kaikilla mahdollinen opiskella niin paljon kuin haluaa? Onko afrikassa kaikille lapsille koti? Onko afrikassa samanlainen terveydenhuolto kuin meillä?
Äläs nyt ihan mahottomaksi rupea, pysytään ihan tässä suomessa.
 
noh.
[QUOTE="huoh";30451567]Ai ei myöntäny takautuvasti ? Kyllä täälläpäin myönnetään... Ja olisithan sä voinu olla fiksu ja pyytää sossusta rahaa "lainaan" eli jos olisit saanut kelasta rahaa niin olisit maksanut sossulle takas sen mikä niille kuuluu. Ja mitä sä edes niillä rahoilla takautuvasti teet... Jos olet hylkäävän päätöksen kelasta niin saat sossusta rahaa vähintään 60% perusosastasi.

Ja kun kerta olet sossusta saanut toimeentulotukea 1kk verran niin sulla on ollut toimeentulotukioikeus eli olisit voinut viedä lääkärilaskut ja reseptit yms sossuun. Oma mokasi.

Kela ei hylkää päätöksiä syyttä vaan kaikki perustuu lakiin. Jos et ole saanut päivärahaa (oletan työmarkkinatukea) niin et ole siihen oikeutettu ja se on sulle perusteltu että miksi näin on. Eli itse olet asiasi sössinyt.

Myös seurakunnalta voi hakea ruoka-apua...[/QUOTE]

No eipä mulle myönnetty takautuvasti. Olisiko mun siis pitänyt osata ennustaa että saan kelan päätöksen vasta melkein 2 kuukauden päästä ja että se päätös on hylätty? Helppo se on jälkikäteen jossitella. Ja reseptejä mulla ei ole eikä sellaisia lääkärilaskuja joita sossu hyväksyy. Mitäkö muka teen takautuvalla toimeentulotuella? No mitäköhän? Maksan ne laskut jotka olisi pitänyt maksaa jo silloin syys-marraskuun aikana, tollo. En koe että olisin millään lailla sössinyt asioitani, idiootit ei vaan tajua että ne asiat ei aina vain ole niin vitun mustavalkoisia.

J toki voin hakea seurakunnalta ruoka-apua. Se ruoka nyt on se pienin ongelma tässä muutenkin. Kai sä tajuat että ihminen saa vatsansa täyteen vaikka 3:lla eurolla kuussa jos tarve vaatii. Ostat paketin riisiä ja pari erilaista pakettia puuroa niin sillä sä saat kuukauden ajan vatsas täyteen kevyesti. Ja nekin 3€ kk saa kerättyä varmaan lähes jokaisella paikkakunnalla Suomessa pulloista vaikka keskellä talveakin, ellei siihen ole jotain terveydellistä estettä.
 
viaras
[QUOTE="...";30451580]Hmm.. miten tällä maapallolla sitten ylipäätään pitäisi olla yhtään köyhää. Hohhoijjaa. Jos kaikki on ihmisen omista valinnoista kiinni. Afrikkaan syydetään joka vuosi miljoonia köyhille, mutta ihan samalla tapaa ne voisi olla lisääntymättä niinkuin se pienipalkkainen siivooja täällä Suomessa. Oma vika jos ei ole lapsille ruokaa. Vai? Vain rikkaille lisääntymisoikeus, niin ei ole kukaan enää edes tilapäisesti jouluapujonossa. Hallelujaa...[/QUOTE]

Eikös pointti ollut, että Suomessa ei ole varsinaisia köyhiä. Vain vähävaraisia - vai mitä termiä käytettiin. Ja näinhän se on, jos vertaa vaikka mainitsemaasi Afrikan mantereeseen. Siellä ei maissa ole tällaista sosiaaliturvaa, joka pitää ihmisen väkisinkin pinnalla. Meillä on jokaisella mahdollisuus - monessa muussa maassa aidosti köyhällä ei ole sitä. Ei ole maksutonta koulutusta, eikä toimeentuloturvaluukkua.

Koska Suomessa on kaikilla mahdollisuus, se ehkä tuntuu monesta väärältä, jos sitä mahdollisuutta ei käytetä vaan hyväksikäytetäänkin järjestelmää. Suuresta joukosta muutamat mätämunat ärsyttävät loisimisella. Ja silloin leimaantuvat joukon aidot avuntarvitsijatkin. Porsaanreiät tulee tukkia, kun mätämunien määrä ylittää nettomaksajien sietorajan.

Kieltämättä tuntuu epärelulta minustakin, jos Suomessa sosiaalituilla elävä tarkoituksella lisääntyy lisää, jos toisaalla maksupuolella pariskunta joutuu jahkailemaan lapsenhankintaa kustannusten pelossa. Afrikassa ei taida lisääntyminenkään olla aina valinta. Ja ainakin aikaisemminsuuri lapsikatras on ollut vanhuuden turva. Muutama jää eloon ja toivottavasti huolehtii vanhemmistaan. Suomessa tällaiseen ei ole tarvetta. Toivottavasti ei enää ikinä. Kunhan vaan sosiaaliturva pysyy riittävänä.
 
"huoh"
Toimeentulotuesta laki sanoo, että siitä voidaan leikata... käytäntö on se, että taatusti leikataan maksimi, jos vaan on jotain millä perusteella leikata. Kieltäytyminen orjatyöstä on yksi syy, mutta syy voi olla vaikka kaaos junavuoroissa... olisit lähteny eilen, etkä jääny odottamaan lumituiskua... TE keskus kirjoittaa lausunnon jota et näe ja vaikka näkisitkin, niin ei lausunnosta voi valittaa. Kela tai sossu tekee päätöksen lausunnon perusteella ja siitä voi valittaa... mutta ei maksa vaivaa, koska päätös on tehty lain mukaisesti lausunnon perusteella.

Lainoja olen ottanut ja taannut. Ensimmäinen takaamani oli parikymppisenä (80- luvulla), kun tulevan rouvani duunikaveri tarvitsi nimen paperiin muuttaakseen nurkille ja tartti lainan. Mä katsoin, että 15.000 silloista markkaa ei mun persettäni heiluta, joten mitäpä mä en olis rouvan pyynnöstä tehnyt. Eikä siit mitään ongelmia koitunut, vaikka pankki koitti kusettaa. En taatusti takaa kellekään avointa luotollista tiliä.

Täs kakstuhattaluvulla sit pikkulisko kävi pyytämässä, et josko tulisin takaajaksi hänen mökkitonttilainaansa. Jos olis murhaa pyytänyt niin olisin saattanut hetken miettiä, mut pienemmissä asioissa pikkuliskon pyyntö on mun laki. Eipä tuokaan aiheuttanu mitään ongelmia.

Pankista saa lyhennysvapaata vuoden, yleensä. Asunnon myyminen edes vapaaehtoisesti ei auta, jos siitä on velkaa enemmän kuin saatu hinta.
Niin siitä voidaan jos on perusteltu syy. Turhaa siitä sossua yms syyttää jos itse sössii asiansa niin että on perusteltua leikata. Jos tuiskuttaa lunta kun olet työhaastatteluun menossa niin sinne voi varmaan soittaa ja pahoitella että saattaa myöhästyä. Ei sitä tarvii kenenkään kynnysmattona olla.

Ihan näin esimerkkinä mä olin parikymppisenä yhteishakuvelvollinen ja työmarkkinatuella. Hain kyllä yhteishaussa ja sain pääsykoekutsun joka olisi maksanut 60e. Samoihin aikoihin sain tietää olevani paksuna. Olisin ehtinyt olemaan koulussa vaan kuukauden joten soitin koululle ja kysyin että kananttaako mun skipata aloitusta vai jättää menemättä pääsykokeisiin. No tämä idiootti sanoi puhelimessa että joo ei sun kannata tulla. Me valitaan tänä vuonna vaan ne jotka voi aloittaa heti. No mä en sitten mennyt ja postiluukusta kolahti lappunen että selvitystä kaivataan miksi en mennyt pääsykokeisiin. Selitin tilanteen. Karenssi napsahti mutta valitin siitä ja laitoin emailia koululle sille kenen kanssa juttelin ja liitin emalit selvityspyyntöön. Karenssi peruttiin. Pointtina oli etten halunnut tyhjästä maksaa 60e ja perustelin miksi en mennyt. Eli puhumalla ja selvittämällä ne asiat hoituu...

Itse en uskailtais tosiaan kenellekään taata lainaa... Tästäkin mulla on esimerkki. :D
hlö A pyytää B:tä takaamaan lainan. B suostuu. No A:n liikeidea menee metsään ja laina on silti maksettava. Laina menee ulosottoon koska A on huithapeli ja kouluttamaton eikä minkäänlaista elämänhallintataitoa. B on työssäkäyvä ja joutuu maksamaan lainaa pois. Ulosottomies on niin mukava että päättä leikata järkyn osan B:n palkasta pois ja B:llä on omiakin velkoja maksettavana. A ei halua maksaa velkaa itse ja on työttömänä. Noh, A pakotetaan te-toimiston kautta kouluun ja tottakai kun A on nainen hän hankkiutuu raskaaksi ettei tarvii töihin rikä kouluun mennä. B maksaa edelleen lainaa ja joutuu syömään kaurapuuroa silläaikaa kun A elelee valtion rahoilla. A ei ole senttiäkään maksanut velkaansa ja nyt velka on B:n toimesta maksettu. Siinä meni sisarusten välit. Ja luojan kiiton tämä ei ole mulle sattunut...

Mutta mitä tohon asunnon myyntiin tulee niin huomattavasti helpompaa on maksaa lainan loppua pois ellei koko summaa saa takaisin talosta. Tosin jos olet ottanut 150 000e lainaa taloa varten ja lyhentänyt sitä vaikka 5v niin ei luulis olevan ongelma saada sitä loppulainan määrää irti siitä talosta myymällä...
 
"..."
Ai onko afrikassa kaikilla mahdollinen opiskella niin paljon kuin haluaa? Onko afrikassa kaikille lapsille koti? Onko afrikassa samanlainen terveydenhuolto kuin meillä?
Äläs nyt ihan mahottomaksi rupea, pysytään ihan tässä suomessa.
Onko afrikassa pakko tehdä lapsia jos ei ole varaa niitä laittaa kouluun, jos ei ole varaa niitä viedä lääkärille ja jos ei ole varaa omaan kotiin? EI. Joten siten kaikki tämä on vain omaa valintaa.... ainoa oma valinta ei ole sairastuminen, toisaalta sunlaisten mukaan siihen syöpäänkin vain pitäisi varautua monien kymmenien tuhansien säästöillä.

Juu, kyllä tää keskustelu on jo aika mahoton.

Ihan samalla tapaa Suomessa voi olla köyhyyttä kuin muuallakin, ja ihan yhtä huonoja ja hyviä valintoja ihmiset tekee siellä Afrikassa kuin täälläkin. Samalla tapaa ihmiset sairastuu ja sen vuoksi ei pysty itseään elättämään, esim. alkoholismikin on melkoisen vakava sairaus. Se ei vie ainoastaan fyysistä toimintakykyä vaan myös henkisen. Mutta kyllä sitä suomalaista juoppoa voi aina porukalla naureskella, eikös vaan. Kun ollaan kuitenkin hei Suomessa.
 
noh.
Lukekaa vaikka Wikipediasta köyhyydestä ja sisäistäkää lukemanne. Ja tajutkaa se vitun S U H T E E L L I S U U S

"Köyhyys Suomessa
Suomessa köyhyysrajaksi määritellään kotitalouksien käytettävissä olevien tulojen perusteella se tulomäärä, joka on 60 prosenttia yhteenlaskettujen käytettävissä olevien tulojen mediaanista. Kotitaloudet, joiden tulot jäävät tuota pienemmiksi, luokitellaan pienituloisiksi kuten myös kotitalouden kaikki jäsenet. Vuonna 2008 köyhyyden raja oli yksinasuvalla 1150€ kuussa.[2] Suhteellinen köyhyysaste kertoo kuinka monta prosenttia väestöstä kuuluu tähän ryhmään; Suomessa se on n. 13,2 % (2008). Joka viides yksinäisyrittäjä jää tuloissa köyhyysrajalle tai sen alapuolelle. [3]

Suomessa köyhyyttä pyritään vähentämään erityisesti toimeentulotuella. Esimerkiksi vuonna 2004 toimeentulotukea saaneista 26% olisi ilman tukea elänyt köyhyysrajan alla. Toimeentulotuen myöntämisen jälkeen köyhyysrajan alla eli vielä 10% tukea saaneista.[4] Toimeentulotuki siis vähentää köyhyyttä, mutta ei poista sitä nykytasollaan.[4]"
 
"..."
Eikös pointti ollut, että Suomessa ei ole varsinaisia köyhiä. Vain vähävaraisia - vai mitä termiä käytettiin.
Niin että se sitten korpeaa niin mahottomasti kun joku sanoo olevansa köyhä, eikä vähävarainen. Ok selvä juttu. Aloitus olisi sitten voinut olla miksi joulu aina yllättää vähävaraiset.

Tosin perustelut olis sille ihan samat kuin jo mainitut. Vähävaraisella ei Suomessakaan välttämättä ole varaa mihinkään muuhun kuin välttämättömimpään.
 
"huoh"
No eipä mulle myönnetty takautuvasti. Olisiko mun siis pitänyt osata ennustaa että saan kelan päätöksen vasta melkein 2 kuukauden päästä ja että se päätös on hylätty? Helppo se on jälkikäteen jossitella. Ja reseptejä mulla ei ole eikä sellaisia lääkärilaskuja joita sossu hyväksyy. Mitäkö muka teen takautuvalla toimeentulotuella? No mitäköhän? Maksan ne laskut jotka olisi pitänyt maksaa jo silloin syys-marraskuun aikana, tollo. En koe että olisin millään lailla sössinyt asioitani, idiootit ei vaan tajua että ne asiat ei aina vain ole niin vitun mustavalkoisia.

J toki voin hakea seurakunnalta ruoka-apua. Se ruoka nyt on se pienin ongelma tässä muutenkin. Kai sä tajuat että ihminen saa vatsansa täyteen vaikka 3:lla eurolla kuussa jos tarve vaatii. Ostat paketin riisiä ja pari erilaista pakettia puuroa niin sillä sä saat kuukauden ajan vatsas täyteen kevyesti. Ja nekin 3€ kk saa kerättyä varmaan lähes jokaisella paikkakunnalla Suomessa pulloista vaikka keskellä talveakin, ellei siihen ole jotain terveydellistä estettä.
Sellaisia lääkärilaskuja mitä sossu ei hyväksy hmm... eli yksityinen sektori. Oma mokasi, olisit mennyt julkiselle puolelle ;)
p.s. kelassa on arvioidut käsittelyajat jonka puitteissa asia pitää käsitellä, tollo.
 
[QUOTE="huoh";30451567]Ai ei myöntäny takautuvasti ? Kyllä täälläpäin myönnetään... kaikki perustuu lakiin. Jos et ole saanut .[/QUOTE]

Toi on aika rankasti sanottu.

Perustuslain mukaan kaikki ovat tasa- arvoisia.
Riippumatta siitä asuvatko täällä vai sielläpäin.
Jos kaikki perustuu lakiin, niin miten on mahdollista, et täällä ja sielläpäin tehdään erilaisia päätöksiä?

Eiköhän se olis hallinto- oikeuden paikka?
 
"..."
[QUOTE="huoh";30451614]Sellaisia lääkärilaskuja mitä sossu ei hyväksy hmm... eli yksityinen sektori. Oma mokasi, olisit mennyt julkiselle puolelle ;)
p.s. kelassa on arvioidut käsittelyajat jonka puitteissa asia pitää käsitellä, tollo.[/QUOTE]

Etköhän sinä ihan itse ole se tollo tässä keskustelussa. Jos sunlaisia tyyppejä ei täällä Suomessakaan olisi, niin Suomi olisi paljon parempi paikka. Empatiakyky olematon ja vahingonilo suunnaton. Onnea.
 
noh.
[QUOTE="huoh";30451614]Sellaisia lääkärilaskuja mitä sossu ei hyväksy hmm... eli yksityinen sektori. Oma mokasi, olisit mennyt julkiselle puolelle ;)
p.s. kelassa on arvioidut käsittelyajat jonka puitteissa asia pitää käsitellä, tollo.[/QUOTE]

Maksusitoumuksella joo. Ja sitäpaitsi jos olisin mennyt julkiselle, olisin saanut odotella lähetteitä ties kuinka monta kuukautta. Samalla jos olisin hakenut sossun tukea, olisi siitä vähennetty melkein puolet koska en olisi ollut työkkärin listoilla, koska mulla ei olisi ollut näyttää mustaa valkoisella työkyvyttömyydestä, joten vitusti olisikin helpottanut tilannetta.

Olen kyllä tietoinen Kelan käsittelyajoista ja samoin sossun käsittelyajoista ja tiedän myös sen että ne käsittelyt ei todellakaan aina hoidu niin nopeasti kuin arvioidaan/luvataan. Kesti ihan pikkasen kauemmin käsittelyissä kuin mitä luvattiin.
 
[QUOTE="...";30451601]Onko afrikassa pakko tehdä lapsia jos ei ole varaa niitä laittaa kouluun, jos ei ole varaa niitä viedä lääkärille ja jos ei ole varaa omaan kotiin? EI. Joten siten kaikki tämä on vain omaa valintaa.... ainoa oma valinta ei ole sairastuminen, toisaalta sunlaisten mukaan siihen syöpäänkin vain pitäisi varautua monien kymmenien tuhansien säästöillä.

Juu, kyllä tää keskustelu on jo aika mahoton.

Ihan samalla tapaa Suomessa voi olla köyhyyttä kuin muuallakin, ja ihan yhtä huonoja ja hyviä valintoja ihmiset tekee siellä Afrikassa kuin täälläkin. Samalla tapaa ihmiset sairastuu ja sen vuoksi ei pysty itseään elättämään, esim. alkoholismikin on melkoisen vakava sairaus. Se ei vie ainoastaan fyysistä toimintakykyä vaan myös henkisen. Mutta kyllä sitä suomalaista juoppoa voi aina porukalla naureskella, eikös vaan. Kun ollaan kuitenkin hei Suomessa.[/QUOTE]

Taitaa sossu laittaa lapset muualle asumaan jos alkoholismiin sairastuu. Alkoholismi ei nyt ihan puun takaa tule, että kyllä se alkuksi on ihan oma valinta ja siitäkin parantuu jos vaan haluaa parantua.
Eikä täällä kukaan kenelekään naura.
 
[QUOTE="huoh";30451614]Sellaisia lääkärilaskuja mitä sossu ei hyväksy hmm... eli yksityinen sektori. Oma mokasi, olisit mennyt julkiselle puolelle ;)
p.s. kelassa on arvioidut käsittelyajat jonka puitteissa asia pitää käsitellä, tollo.[/QUOTE]

Tollo kiitos kertoo miten, mihin, minne ja missä ajassa valittaa jos käsittelyaika ei menekään lain sallimissa rajoissa ja mahdolliseksi maksupäiväksi jää arvoitus?

Ihan oikeesti, jos ei taito, osaaminen tai lainoppi riitä niin melko paskaa provoa vedätte.
 
"huoh"
Toi on aika rankasti sanottu.

Perustuslain mukaan kaikki ovat tasa- arvoisia.
Riippumatta siitä asuvatko täällä vai sielläpäin.
Jos kaikki perustuu lakiin, niin miten on mahdollista, et täällä ja sielläpäin tehdään erilaisia päätöksiä?

Eiköhän se olis hallinto- oikeuden paikka?
Niinpä. Jos osaa yhtään sitä 10euron nettiä käyttää ja lukee onia oikeuksiaan koskien toimeentulotukea niin saa selville että toimeentulotukea myönnetään takautuvasti jos siihen on syy. Eli on ollut myös silloin toimeentulotukioikeus mille ajalle sitä haetaan.
 
noh.
[QUOTE="huoh";30451634]Niinpä. Jos osaa yhtään sitä 10euron nettiä käyttää ja lukee onia oikeuksiaan koskien toimeentulotukea niin saa selville että toimeentulotukea myönnetään takautuvasti jos siihen on syy. Eli on ollut myös silloin toimeentulotukioikeus mille ajalle sitä haetaan.[/QUOTE]

Ole hyvä ja selitä mulle fiksuna että miksi mulle ei takautuvasti sitä myönnetty vaikka sinä takautuvana ajanjaksona jolle sitä tukea hain olisin ollut ihan täysin oikeutettu siihen tukeen. Kun eipä sitä vaan myönnetty.
 
"huoh"
Maksusitoumuksella joo. Ja sitäpaitsi jos olisin mennyt julkiselle, olisin saanut odotella lähetteitä ties kuinka monta kuukautta. Samalla jos olisin hakenut sossun tukea, olisi siitä vähennetty melkein puolet koska en olisi ollut työkkärin listoilla, koska mulla ei olisi ollut näyttää mustaa valkoisella työkyvyttömyydestä, joten vitusti olisikin helpottanut tilannetta.

Olen kyllä tietoinen Kelan käsittelyajoista ja samoin sossun käsittelyajoista ja tiedän myös sen että ne käsittelyt ei todellakaan aina hoidu niin nopeasti kuin arvioidaan/luvataan. Kesti ihan pikkasen kauemmin käsittelyissä kuin mitä luvattiin.
Seli seli. Sossu kyllä kysyy onko käsittelyssä olevia asioita. Ja sä varmaan osaat suutas sen verran siellä sossussa avata että voit kertoa työkyvyttömyyslausunnon olevan tekeillä etkä siksi ole työkkärin listoilla. Sitäpaitsi parempi se 60% on kuin 0% perusosasta...
 
Ai saisit vai? Jos kaikki tuet lopetettais?

Tiedätkö myöskään mitä tarkoittaa jos asunto paljastuu homepommiksi?
Sulla on se homeinen kämppä jossa ei voi asua, jota ei kukaan osta ja vakuutus ei korvaa homevaurioita.
Miksi en saisi ansiosidonaista? Miksi lopetetaisiin tuet joista olen maksanut? Ei ole ihan realistista ajattelua.
Asun vuokralla joten ei tartteis homepommissa asustella.
 
"huoh"
Tollo kiitos kertoo miten, mihin, minne ja missä ajassa valittaa jos käsittelyaika ei menekään lain sallimissa rajoissa ja mahdolliseksi maksupäiväksi jää arvoitus?

Ihan oikeesti, jos ei taito, osaaminen tai lainoppi riitä niin melko paskaa provoa vedätte.
Ihan kelaan voi valittaa ja sanoa että käsittelyn olisi pitänyt jo tapahtua ja asialla on kiire. :0 Herran jumala miten tietämättömiä ihmisiä täällä on. Ja sinne sossuun voi edelleenkin kertoa asiat niinkuin ne on ja jos ne ovat itsestä riippumattomia syitä miksi ei ole rahaa niin kyllä se sossu auttaa.
 
"..."
Taitaa sossu laittaa lapset muualle asumaan jos alkoholismiin sairastuu. Alkoholismi ei nyt ihan puun takaa tule, että kyllä se alkuksi on ihan oma valinta ja siitäkin parantuu jos vaan haluaa parantua.
Eikä täällä kukaan kenelekään naura.
Aijjaa, laittaa vai. Minä tiedän moniakin nyt jo aikuisia jotka on asuneet lapsuusikänsä sen alkoholistivanhemman kanssa. Ja edelleen nykypäivänä osa lapsista elelee kodissa missä heidän todellakaan ei pitäisi asua. Tosin tässä ei ollut kyse vain lapsiperheistä, myös yksinäinen alkkis voi ilahtua siitä joulukinkun viipaleesta.

Jaa, ilmoittaako se alkoholismi sitten etukäteen että nyt mä tulen. Eiku. Ja onko se aina oma valinta. Sehän voi olla myös oire tai seuraus jostain elämän tragediasta, esim. siitä että sua on piesty lapsena niin paljon että koitat pahaa oloa paikata alkoholilla kun et muuta apua saa.

Ainakin tämä "huoh" tuntuu saavan suurta tyydytystä siitä jos joku ei ole osannut jotain tukea oikein hakea, on elämässään tehnyt huonon valinnan tai on muuten vaan huono-osainen.

Mutta joo, kommenttis oli nyt edelleen sitä ruusunpunaista höttöä mitä sun aikaisemmatkin jutut. Suomessakin ihmisille tapahtuu sairaita asioita, ihmiset sairastuu eikä saa apua ja Suomessakin vaan on köyhiä, vaikka siellä Afrikassa oliskin niin köyhää että edes sukkiin ei ole varaa. Suhteellinen köyhyyskin on köyhyyttä ja piste.
 

Yhteistyössä