Heinäkuun Hellemasut 2015

Kamalan tuttua tuo samourin yökkiminen. Onneksi ei ole täällä vielä tapahtunut kauppajonossa :D töissä tuli tukala tilanne kun puhuin puhelimessa. Alkoi niin kamalasti yökittämään, eikä puhelusta meinannut tulla loppua. Toivottavasti ei ajatellut, että mitä tollanen darrapeikko tekee töissä.... :D

Tsemppiä kaikille raskauspahoinvointiin! Se tässä luo lohtua, että ei tämä iäisyyttä kestä :)

Nannanas, mulla on ensi viikon maanantaina ar-ultra. Odotan innolla ja jännityksellä! Toivon, ettei olla liian ajoissa liikenteessä. Olisi harmi huolestua suotta jos ei vaan aikaisen ajankohdan vuoksi kuulu/näy tarvittavia.

Oliko NelHM:llä eilen ultra vai muistanko väärin? Mitä kuulumisia siellä?

Kikka kolmosta kaikille, jotka kärsivät ummetuksesta. Otin eilen alkuillasta magnesiumia 3 tablettia, ja johan alkoi vatsa toimia! Ja sattumaa tai ei, ensimmäistä kertaa pariin viikkoon olen nukkunut koko yön heräämättä alavatsakipuun. Jei! :)
 
Täällä kans niin kauhee huono-olo et ei tiiä miten ois. Jouduinkin hakemaan sairaslomaa tähän ku ei töistäkään ole mitään tullu. Ja tätä ihanuutta aamusta ihan iltaan. Isot muksut ihmetteli et mitä mä aamul kotona. :D Sanoin vaan et vähä kipee oon.. :p

nelHM:in ultrakuulumisia odotellaan kans, peukut ja varpaat pystyssä.

Lilian&Pähkinä 6+6
 
Heips ihanaiset!

Onnea Lilianille, Pompelolle ja EX4:lle ainakin hyvistä ultrakuulumisista. Pompelolla jännä tilanne =). Anteeksi jos unohdin jonkun!

Mahotonta pahoinvointia joillakin. Ite ei tarvise oksentaa, tosinbvois helpottaa, mutta olo kyllä jäätävä. Oon väkisellä syönyt muutanki ku puuroa, heti närästää niin että ruokatorvi tulessa.. tarvii käydä apteekissa kyselee voiks muuta ku renniee ottaa. Ja sit ton ummetuksen kanssa kans.. mur! Otan Pegorionin ylläpitoannokselle nyt.

Tänään ois ultra Ip:llä. Jännittää aivan kauheesti. Huhhuh! Enpä ois uskonut että näin paljon. Pelottaa jos lääkäri toteaakin että ei siellä mikään elä :(. Hyvin on muistissa ultra missä tuulimuna todettiin. Se lääkäri on yks epäsympaattisimmista eikö sillo ees pahoitellut. Iha liukuhihna kamaa olin. Se oli neuvola lääkäri. Nyt pääsen äitipolille gynelle ja toivon että osaa olla hienovarainen, varsinkin jos asiat on pielessä. Tulen kertomaan kuulumiset sit =)


Nelli&tiitii 7+2
 
Kas vain, minä täällä elelen jo torstaita! Tsemppiä, NelHM! Toivotaan, että siellä näkyy pienen pieni oikeassa paikassa ja sydän pamppaillen voimakkaasti :) Vihastuttaa tollanen kohtelu terveysasemilla... Ystävällisyys kun ei maksa aikaa eikä vaivaa, mutta vaikuttaa niin vahvasti potilaaseen.

Mua alkoi naurattamaan tuo alkion meininki. Tuntuu niin käsittämättömältä että sellaisesta kynnen mittaisesta kaverista kuuluu sydänäänet. Hämmästyttävää että sisälläni kasvaa jotain niin ihmeellistä :)
 
Täällä eka neuvola takana tänä aamuna. reilu 1,5 h menikin aikaa. Seuraava neuvola vasta rv16:) ja lähetteen laittoi siihen nt-ultraan.
Nyt illasta mulla se varhaisultra yksityisellä. Tulen sitten illalla kertomaan oliko siellä elämää mahassa. Innolla odotan muidenkin ultra kuulumisia!

Täällä öllö olo jatkuu ja harvassa ne ruuat joita saa syötyä ees vähän.
 
MiNalo Sua unohdin kommentoida. On hyvä että otin yhteyttä ja pääset lääkäriin. Monestihan se oma vaisto on oikea ja valitettavasti sinä sen tiedät kokemuksesta. Toivon kuitenkin että tunteesi on väärä. Halit <3
 
  • Tykkää
Reactions: MiNalo
Varovaisesti myös ketjuun liittyisin, muutaman päivän olen teidän juttujanne jo taustalta lueskellut. Eli plussattu on viime viikolla, kuukautisten mukaan laskettuna nyt olisi viikkoja kasassa 5+1. Alkuraskauden ultraan aion mennä kun viikkoja täynnä seitsemän ja soitella neuvolaan vasta kun saan ultrasta varmistuksen raskaudelle. LA olisi laskureiden mukaan 21.7.2015. Tämä olisi meille toinen lapsi, onnistuessaan ikäeroa esikoiseen tulisi melkein tasan kolme vuotta. Esikoisen odotuksen taustalla lapsettomuutta ja lapsettomuushoitoja sekä tuulimunaraskaus, tämä tärppäsi valtavaksi yllätykseksi ehkäisyn poisjättämisestä saman tien!

Oireina on lähinnä rintojen turpoaminen sekä muutoinkin vatsan turvotus. Tuntuu, että ennen plussaa oireita tunsi vahvemminkin. Yritän kuitenkin tässä raskaudessa ottaa iisisti ja olla liikaa kuulostelematta itseäni, esikoisen kanssa tuntui, että onnistuin vain stressaamaan koko raskausajan siitä kovinkaan nauttimatta.

littlelion 5+1

päivitettävät tiedot:
littlelion, ikä 29 v., la 21.7., 2. lapsi, MKS
 
Hui mitä pahoinvointeja teillä! Toivon, että tämä raskaus etenee samoin kuin edellinenkin ja en joudu halailemaan vessanpönttöä. Lähinnä siksi, että töistä ei siinä tapauksessa tule yhtään mitään, koska olen töissä paikassa jossa ollaan lähinnä yksinään paikalla ja asiakkaita pitäis palvella. Ehdin jo kuvitella sen tilanteen, kun juttelen asiakkaan kanssa ja joudun tokaisemaan "pieni hetki, käyn takahuoneen puolella" ja sitten asiakas ihmettelee mikä se yökkäämisen ääni oikein oli. Minä kun olen valitettavasti sellainen huuto-oksentaja :D

Ar-ultra houkuttaisi ihan kauheasti. Mä en millään jaksaisi odottaa vielä 3,5 viikkoa ekaa neuvolaa :) Tää alun odottaminen on kaikkein tylsintä. Iloista on se, että terveydenhoitaja vaikutti puhelimessa varsin miellyttävältä, joten hyvillä mielin menen. Meillä vaihtui terkka edellisen syntymän jälkeen ja nyt vaihtui taas. Toivotaan, että tämä pysyy nyt edes tovin kuvioissa mukana.

NelHM toivotaan, että tänään saat parempaa kohtelua ultraajalta :heart: Mä olin edellisestä "kanta-asiakkaana" äitiyspolilla ja sain perinteisen kahden ultran päälle 6 ultraa. Siellä oli aina erinomaiset ultraajat ja kerran sain oikein luennon siitä mitä kohdussa näkyy, kun ultrauksessa oli mukana opiskelija. Tavallaan toivon, että tällä kertaa ei tarvitse käydä niin montaa kertaa, koska nuo ultraukset liittyi kaikki radiin, mutta moni niistä tehtiin liikehälytyksen takia :/ Täytyy kyllä sanoa, että ei oo ollut liikkeen puuttumisesta tietoa enää syntymän jälkeen, vaikka tavallaan rauhallinen lapsi onkin :D

ONOon yrittänyt kääntää ruokailuani jo vähän radi-ruokavalion suuntaan ja lisäksi oon saanut lisättyä liikuntaa kiitettävästi. Tosin eilisen lenkin jälkeen iski aivan jäätävät kivut koko alavatsaan, myös selän puolelle. Mies siinä vähän kurmootti sit, että ei ehkä kannata lähteä vanhoilla vauhdeilla lenkille, jos edellisestä kävelylenkistä on kuukausia aikaa ja on raskaana...Oikeassahan se on. Eli vähän kevyempää menoa siis. Uskallankohan mä edes ottaa noita kuulia käteen kun suunnittelin tässä kotona jumppailevani niillä.

Anskutin ja Muikku 4+6
 
Heissan kaikille :)

Tervetuloa uusille! :)
Onnea hyvistä ultrakuulumisista :)

Mä luulin kans selviäväni ilman pahoinvointia(tosikosta jouduin lähes tiputukseen kunnes sain nesteet pysymään sisällä pureskelemalla jääpaloja),mut ei toissapäivänä se aamupahoinvointi sitten alkoi.
Eka raskaus jossa oon näin väsynyt,voisin nukkua koko ajan. Eilen nukuin 2h päikkärit kun mies tuli töistä. Sitte vielä 8h yöunet päälle :D ja silti oon koko ajan aivan poikki.
Tosta ultra kohtelusta!
Mä en tiiä mikä siinä on että mua kohdellaan usein ku jotai pikkulasta,puhuvat ku vammaselle apinalle :D oon kyllä nuoren näköinenkin ja aina saan paperit näyttää kun ostan jotai k18 juttuja.

Viime raskaudessa Nt ultrassa joutuivat väännellä ja survoo kun eivät saaneet näkyviin edes kohtua kunnolla,oli jotenkin niin takana ja sivulla et sitte loppupeleissä ultrasivat mahan päältä kun ei onnistunu alakautta. Ja se ei tuntunut sitte yhtään mukavalta ja vuosinkin verta seuraavan päivän mistä sanoivat et joutuivat niin kovakouraisesti painella että vuorelle varmaan.
Nyt vähä pelottaa et onkohan nyt sama homma :/ mulla on eka neuvola reilu viikon päästä ja nt ultra sitte 22 joulukuuta :)

Toivottavasti Nellillä hyvät ultrakokemukset nytten ja kuulumiset :)

Almond+ Nuuti 7+1
 
Onko kellään muulla flunssaa? Olen juuri harjoittelussa tk:ssa ja enkös jonkun pöpön ole napannut matkaani... Raskausoireet ovat jotenkin hämyisesti kadonneet tän flunssan alle, onkohan huono juttu? Jotenkin pelottavaa tää yhtäkillinen oireettomuus... Viime viikonloppuna oksensin viimeistä ja ensimmäistä kertaa pahoinvoinnista johtuen. Tätä ennen pahoinvointi varsinkin aamuisin ollut voimakasta. Nyttemmin vain nälkä vaivaa, mutta ruokahalua ei ole makuaistia hävittyä. Puurolinjalla mennään...

Kävin ar-uä:ssä yksityisellä viime viikolla menkoista laskettuna 6+4, sydän sykki ja kaikki vaikutti normaalilta, mutta koonsa puolesta vastasi 5+6:tta. Saa nähdä sitten ottaako kiinni vai muuttuuko arvioitu laskettu aika myöhemmäks. Ensi maanantaina on ensimmäinen neuvolakäynti.

7+4 (vai 6+6?)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset kaikille kannustavista sanoista! :heart:

Kyllähän tää on ollu semmosta tunteiden pyöritystä että oksat pois! Alusta lähtien tuntenut ettei kaikki ole kunnossa ja tunne sen kun vahvistuu. Eilen illalla tuli pyyhittäessä ruskeaa tuhrua ja yöllä jopa verta. Mutta kunnon vuotoa ei näy...vielä. Vaikka vuoto nyt alkaisikin niin hyvä silti päästä lääkäriin huomisaamuna. Saapahan täyden varmuuden.
 
Taidanpa minäkin tänne vihdoinkin ilmoittautua. Takavasemmalla olen jo hetken lueskellutkin teidän juttujanne, joten kiva tulla joukkoon sekaan :)

Raskaustestit näyttivät plussaa jo reilu viikko sitten ja nyt olisi meneillään menkoista laskettuna rv 4+3. Ennestään löytyy 1-vuotias pikkusälli, joten leikkikaveria tälle odotellaan innolla. Neuvolaan en ole vielä ilmoitellut asiasta mitään, katsotaan jos loppukuusta viimeistään otan yhteyttä. Ensimmäisessä raskaudessani kävin varhaisultrassa yksityisellä, mutta nyt tällä kertaa taidan ehkä jättää väliin. Toisaalta olisi kiva tietää onko masussa kaikki niin kuin pitääkin, mutta toisaalta vaistoni sanoo kaiken olevan kunnossa. Vielä ehtii mieli muuttua.

Oireita ei oikeastaan ole ollut. Vielä. Reilu viikko sitten alkoi aivan hervoton flunssa, jota yhä edelleen parantelen järkyttävän yskän merkeissä. Nyt kun oikein tarkkaan alkaa miettiä, niin ei mulla flunssat ihan näin järkyttäviä normaalisti ole, joten oiskohan raskauden syytä, että flunssa iski nyt näin rajuna?

Tsemppiä kaikille masun kasvattelijoille! :)

Lapanen ja Nöttönen 4+3
 
Ihania kuuumisia nelHM:heart: olin siis väärässä ;)

tervetuloa uudet :)littlelion sulla onkin sama la :)

Kävin tänään lenkillä. Alkoi ahdstamaan tuo ylenpalttinen syöminen ja sisällä önöttäminen. Aikas kivasti alkoi vihlomaan alamahaan. Mut jokaisen viillon otan ilolla vastaan, koska muita oireita ei ole. Suututtaa, kun en oikeastaan enään voi jatkaa harrastustani minkä keväällä aloitin. Olen sen kautta saanut iloa elämääni ja sen ansiosta sain myös uusia ystäviä. Alkuun sitä voisi harrastaa, mutta en nähnyt järkeväksi maksaa koko kautta, koska se tulee loppumaan kuitenkin. Nyt, kun keksisi jotain tilalle. Uimassa olen luvannut käydä tuon tyttöni kanssa joka toinen viikko. Tarvii vaan hommata isompi uikkari... on nimittäin masu turvonnu sen verran ettei vanha enään ole hyvä. 2 kg tullut painoakin jo :x:O

ja meinas kyllä kaupassa äsken laatta lentää... ei raskauden takia vaan sen, että siellä oli joku mummo jolla tais olla viikon vanhat pissit ja kakat housuissa. Koko kauppa haisi.
 
Täälläki ultra käytynä ja pieni ihmehän siellä köllötteli:) ja sydän löi hurjasti. Kyseli se erikoislääkäri edellisistä synnytyksistä ja minullahan viime synnytyksessä oli se peräaukon venyttyminen(ilmat tuli pihalle ja joskus muutakin itsestään puolen vuoden ajan synnytyksestä, kunnes korjaantui itsestään), niin oli sitä mieltä, että ehdottomasti täytyy asia ottaa huomioon tässä raskaudessa. Sanoi, että uusimis riski on iso. Sanoi, että vauvaa ei saisi päästää liian isoksi kasvamaan.

Onnea nelli hienoista ultra kuulumisista ja muillekkin jotka jo käyneet ultrattavana:)

Onnea lapanen85 plussasta! tervetuloa joukkoon!
 
Ihanaa! Onnea NelHM hyvistä ultrakuulumisista! :heart: Ja paljon onnea myös muillekin jotka ootte saaneet hyviä ultrauutisia. :)

Ja pahoittelut niille joilla ei ole ollut onnea matkassa. :hug:

Miten muut ootte ajatellu influenssarokotteen kanssa tehdä? Mie otin sen eilen, kun on nyt kolme riskitekijää mukana. Jospa siitä ei mitään tulisi. Terkkari kyllä sanoi, että ei ole vaaraa ja raskaana oleville suositellaan sitä.

Voi että, kun toisaalta tekis mieli itsekin varata ar-ultra.. näkis onko siellä kaikki ok. Mut pitää huomenna kysästä neuvolatädiltä, kun meinasin ekan ajan varata, että vieläkö saa neuvolan kautta ultran. Jospa sais. :)

Vaihteleeko muilla oireilu miten paljon? Välillä on koko päivän ihan järkyttävää pahoinvointia ja närästystä. Toisina päivinä taas tuntuu, ettei oikein mitään oo. Paitsi maha.. se kyllä turpoo ihan KIITETTÄVÄSTI joka päivä! :D Esikoinenkin jo yks päivä kysyi, että miks sun maha pömpöttää..? :p

-Susunasu 6+4
 
En ota rokotusta. Mä en ole edes ikinä sairastanut infulenssaa (pelkästään tavis nuhakuumeita). Possupiikin otin silon joskus pakotettuna, koska en olisi muuten päässyt vastasyntyneiden teholle -ja tarkkailuun harjoitteluun ja olin koko ajan kipeä sen jälkeen. Eli olen itseni kohdalla negatiivisella kannalla noihin rokotuksiin. Tietenkin jos olisi jotain perussairauksia, niin varmasti sitten ottaisin. Tulee jos on tullakseen ja sitten kärsin ja itken, kun en ottanut :D
 
Hei kaikille!

Liityn mukaan joukkoonne. Raskaus minulle ensimmäinen ja odotettu.

Pahoinvointi ollut läsnä heti alusta lähtien, onneksi oksentaa ei ole tarvinnut. Mutta kyllä tämäkin on raskasta, varsinkin kun välillä kestää koko päivän.
Gynen vo-lla tuli käytyä viime viikolla normi tarkastuksessa ja samalla myös tehtiin uä. On se hienoa nähdä, että tulokas on todella olemassa (välillä tämä tuntuu niin uskomattomalta).

Mahan turvotus on kyllä aikamoista, näyttää siltä että raskaus olisi jo pidemmälläkin ja tämän huomaa töissä jo työkaveritkin.

Päivitykseen: Hanna-Maria88, laskettu aika 12.7.2015


Onnea kaikille odottajille! :)
 
Äh, mikä päivä! Työstressiä, kiukkuinen mies, räkäinen lapsi ja hirrrrrveä väsymys :( Ja nyt vielä kamala närästys :/ Ja koko ajan taustalla ajatus siitä, että onko kaikki hyvin kun on kuitenkin näin vähän oireita...

Miten teillä, joilla on jo lapsi/lapsia ennestään: ovatko raskaudet eronneet toisistaan ja millä tavalla?
 
Heips ja kiitos kaikille =). Ja onnea muillekin hyviä uutisia saaneille!

Influenssarokotukset En ota eikä ota kukaan muukaan meidän perheessä. Sikalenssu sairastettiin ja sen jälkeen peruslenssua vain. Ja jotenki vaa negatiivinen ajatus tullu noista.

Eri raskaudet.. no mulla toistuu sama kaava joka raskaudessa, neljä lasta siis on. Tietyt oireet kuten liitoskivut vain aikaistuneet mitä useampi raskaus on. Supistukset joo siitä rv20 alkaen, painonnousu se +20kg aina, issias jne. En odota nytkään poikkeavaa raskaskausaikaa. Fyysisesti aika rikki oon jo hyvissä ajoin. Nelosesta ei vissii liitokset ja lihakset kannatellu ja vauva laskeutui rv28 jo, maha valtava pallo edessä ja alhaalla.. kivut aika kovat alapäässä lopussa. Mitenhän lie nyt käy?

Me kerrottiin lapsille. Ne oli tosi innoissaan. Vanhemmat (11&9) sanovat että arvasivat mutta eskarin ilme oli aivan huippu. Hihkui onnesta pieni mies.. ja veljeä odottaa akkavallan keskelle :D. Heti keksivät työnimen (myös nelosesta lapsien keksimä) niin se otettava käyttöön siis.

Eli Nelli & Timpsu kuittaa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Pompelolla onkin jännä tilanne :) NelHM sulla taitaa olla myös keskenmenoja taustalla? Antaa toivoa itsellekin, että vois mennä asiat hyvin taustasta huolimatta.

littlelion täällä myös ikäeroa esikoiseen tulisi aika tarkkaan 3v mikäli kaikki menee hyvin :)

Huh näitä oloja. Ihanaa kun on kunnolla oireita, rauhoittaa mieltä. Huvittaa kyllä vähän ja ellen olisi niin iloinen näistä olis kyllä jo kestämistä. Pahoinvointi alkaa olla lähes jatkuvaa, ei kuitenkaan ole tarvinnu oksentaa. Ekaa kertaa raskaana ollessa kahvikin tökkii! Välillä on ihan hirveä nälkä ja välillä ei tee mieli syödä mitään. Kaikkea mahdollisimman epäterveellistä tekee mieli, kaikki tuore ja kasvikset on no-no, vaikka normaalisti syön ihan terveellisesti. Väsymys on myös melkoista. Selväst enemmän oireita kuin esikoisessa.

Me ollaan kerrottu jo muutamille kavereille, kun on ollut alkoholillisia tilanteita. Olisivat kuitenkin arvanneet kun en juo, tietävät yrityksestä ja keskenmenoistakin. Vähän hirvittää kun moni jo tietää, mut toisaalta keskenmenoissa on ollut kiva sitten saada tukeakin ystäviltä kun ovat tienneet.

Onnen Keiju 6+2
 
Aloin tihkuttamaan verta maanantaina illalla, pelästyin valtavasti ja ajattelin että johtuu minusta ja sunnuntai treeneistä.
Hakeuduin eilen iltapäivällä terveyskeskuksen päivystykseen ja lähetettiinkin sairaalaan osastolle, verta oli tullut enemmän ja mukana oli pieniä hyytymiä.
Eilen illalla tutkittiin ja onneksi pikkuinen oli kunnossa. Syytä ei löydetty miksi vuodan. Tänään aamulla vuosin edelleen.. Ultrattiin jälleen pienellä kaikki ok.
Nyt illalla tultiin jälleen tutkimaan, he eivät löydä mitään syytä miksi vuodan. Vuoto on onneksi vähentynyt. Ja aivan ihana erikoislääkäri kertoi ettei syy ole treenaaminen :) Rautaa kyllä sain popsittavaksi kun oli tippunut

Huomenna aamulla lähden kotiin ja pidän sairaalomaa huomisen päivän. Tälläisiä pelästyy näin esikoisen odottajana valtavasti.

Onnitteluja ultra-kuulumisista ja tsemppejä tarvitseville.


Annu 8+0
 

Yhteistyössä