Pitääkö oviksen jälkeen välttää alkoholia kokonaan kierron loppuun??!!Siis jos yritystä tulla raskaaksi...

• Viestiketjun aloittaja "jopu"
  • Ensimmäinen viesti
"hmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30434500:
onneks mä oon voinut elää normaalia elämää, kun en ole lasten tekoa suunnitellut viimeisen päälle. ei oo tarvinnut murehtia tupakan takia, eikä alkoholin takia, sitten kun on tärpännyt nolla toleranssi alkoholissa ja tupakoinut en oo ikinä. syödäkin olen uskaltanut normaalia kotiruokaa
Sullakin on upea taito tuoda kaikki asiat aina esille toista halveksuen ja itseäsi hivellen. Jestas, ihan naurattaa jo nää kommentit.

[QUOTE="hmm";30434574]Juu ja toiset selviää nokkakolaristakin naarmuilla, mutta kannattaako sitä silti kokeilla....

Järkevintä on jättää tupakat ja alkomahoolit pois kun lasta alkaa yrittämään. En näe miten tuo estää "normaalia elämää", ehkä toisille ne sitten on niin elämän keskiössä että tekee pahaa olla ilman. Jos yritys ihan hirveästi pitkittyy, niin sitten voi kohdallaan pohtia onko järkevää ajatella raskautumisasiaa ihan hirveästi. Mutta useimmat meistä raskautuu alle puolessa vuodessa, onpa pitkä aika olla ilman tupakkia ja alkoholia. Huoh. Miten sitten kestää sen 9 kuukautta.... puhumattakaan imetysajasta, parempi vaan opetella olemaan ilman jo ajoissa, jos yhtään oman lapsen paras kiinnostaa.[/QUOTE]

Järkevintähän olisi ettei koskaan tee mitään epäterveellistä, eihän sitä tiedä millon pamahtaa paksuksi ehkäisystäkin huolimatta. Ei naisen kannata elää kuin mies.

hmmmm
Järkevintähän olisi ettei koskaan tee mitään epäterveellistä, eihän sitä tiedä millon pamahtaa paksuksi ehkäisystäkin huolimatta. Ei naisen kannata elää kuin mies.
No tuo menee sitten taas jo ylilyönnin puolelle. Mutta jos juuri yrittää ja toivoo raskautta, on ihan fiksua jättää tupakka ja muut päihteet pois. Vähän nyt suhteellisuudentajua taas näihin juttuihin. Ei niitä PAKKO ole jättää pois jos tuntuu ylivoimaiselta tai ei kiinnosta, mutta jos ap:kin asiaa miettii ja on huolissaan niin järkevintä on jättää sitä kuppia silloin ottamatta.

SH
[QUOTE="...";30432996]Alkoholi pitäisi nykysuositusten mukaan jättää pois jo yritysaikana. Eli juu, kannattaa välttää jos haluaa pelata varman päälle.[/QUOTE]

Juuri näin!

SH
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30433321:
Näin sanoi lastenklinikan kardiologiaan erikoistunut lastenlääkäri meille opiskeluaikana: Alkion sydän on ensimmäisiä elimiä jotka kehittyy, ja osa lasten synnynnäisistä sydänvaivoista aiheutuu äidin juodessa itsensä humalaan ennenkuin edes tiedostaa olevansa raskaana, eli esim 5. Raskausviikolla ( joka siis alkaa kun kuukautisten alkamisesta on kulunut 28 päivää).
Mutta kun syyllistää ei saa, niin tietysti minun ei pitäisi tätäkään kertoa.
Ja samasta asiasta on myös puhunut mm Erja Halmesmäki ja hän on yksi Suomen asiantuntevimmista lääkäreistä tällä alalla. Toki jokainen nainen saa tehdä niin kuin itse parhaaksi kokee, mutta jotenkin huvittaa että ihmiset uskovat enemmän palstalaisia tässä asiassa kuin alan guruja.

Ja mitä epäterveellisiin elämäntapoihin tulee, niin ei nekään hyväksi ole raskautta ajatellen. Pitäisi syödä terveellisesti ja monipuolisesti, liikkua riittävästi ja olla sopivassa painossa ennen raskaaksi tulemista. Mieluiten aina, mutta vähintään 3 kk ennen kuin raskautuu. Ja en ymmärrä näitä jotka huutelevat että olen ylipainoinen, syön mitä haluan ja silti lapseni ovat terveitä. Te olette ehkä onnekkaita tai sitten jotkut sairaudet tai haitat puhkeavat lapsillenne vasta myöhemmin. Kyllä elämäntavoilla on paljon merkitystä kehittyvälle lapselle ja jopa elämäntavoilla ennen raskautta on merkitystä. Samoin kuin isän elämäntavoilla.

"tavisäiti"
Mä olen saanut jo 90 luvulla lapseni. Onneksi ovat kaikki terveistä, silloin kun sanottiin, että plussaan asti saa elää normaalia, terveellistä elämää. Nimenomaan terveellistä, eli kaikkia kohtuudella. En epäile yhtään guruja, mutta kun nämä sitten otetaan niin kirjaimellisesti, että jos on kaksi lasia viinä juonut ennen kuin kuuli plussasta, niin menentään yöunet kuukausiksi. Ei se stressikään vauvalle hyväksi ole.
Minä sanoisin,e ttä pyrkikää elämään hyvin ja viisaasti. Jos ne juhlat nyt on yrityksen aikanaa, juhlikaa vaan mutta kohtuudella. Plussan jälkeen ei sitten juhlita. Jos ei ole tarve juhlia, jättäkää väliin jo yritysaikana. Mutta älkää syyllistäkö itseänne tai muita. Se yritys voi kestää vuosia ja sen aikaa ei voi olla elämättä.
Ja se kohtuu tai täys päihteettömyys on hyvästä ihan kaikille, yritti lasta tai ei. Kuten terveellinen ruokailu, liikunta, riittävä yöuni jne.

heheee
Ensimmäistä lasta tehtiin kolme vuotta ja toista kymmenen vuotta. Olispa ollut urakka jos olisin kaikki ovulaatioiden jälkeiset ajat elänyt kuin raskaana olleen elämää. Olisin varmaan seonnut. En siis suosittele elämään muuta kuin normaalia elämää. Et voi vahingoittaa alkiota siinä vaiheessa kun se on matkalla kohtuun tai kiinnittymässä tai juuri kiinnittynyt etkä kyllä muutamaan viikkoon sen jälkeenkään ellet sitten ole alkoholin suurkuluttaja, mutta esim. viinilasillinen ruoan kanssa vaikka tietäisit olevasi raskaana ei vahingoita alkiota. Monet juo punaviiniä (siis muutamia lasillisia) lapsettomuushoitojen jälkeen alkion kiinnittymisen edesauttamiseksi ja silloin todella tiedetään että kohdussa on alkio joka yrittää kiinnittyä toisin kuin sinä et edes tiedä onko vai eikö.

"..."
Ensimmäistä lasta tehtiin kolme vuotta ja toista kymmenen vuotta. Olispa ollut urakka jos olisin kaikki ovulaatioiden jälkeiset ajat elänyt kuin raskaana olleen elämää. Olisin varmaan seonnut. En siis suosittele elämään muuta kuin normaalia elämää. Et voi vahingoittaa alkiota siinä vaiheessa kun se on matkalla kohtuun tai kiinnittymässä tai juuri kiinnittynyt etkä kyllä muutamaan viikkoon sen jälkeenkään ellet sitten ole alkoholin suurkuluttaja, mutta esim. viinilasillinen ruoan kanssa vaikka tietäisit olevasi raskaana ei vahingoita alkiota. Monet juo punaviiniä (siis muutamia lasillisia) lapsettomuushoitojen jälkeen alkion kiinnittymisen edesauttamiseksi ja silloin todella tiedetään että kohdussa on alkio joka yrittää kiinnittyä toisin kuin sinä et edes tiedä onko vai eikö.
Viinilasin ja suurkuluttamisen väliinkin mahtuu aika paljon vaihtoehtoja. Jos kärsii lapsettomuudesta vuosia, ei tosiaan varmaan kannata elää niinkuin olisi jo raskaana. Jos taas saa lapset normaalissa yritysajassa, niin on ihan järkevää jättää alko pois ainakin aluksi. Jos näyttää siltä ettei vauvaa kuulu, niin sitten miettiä koittaisko vähän niinkuin unohtaa koko asian. Suurin osa naisista kuitenkin raskautuu reippaasti alle vuodessa.

Raskaana
Mulla kesti vuoden tulla raskaaksi. Kaikki tietää, että mulle maistuu viini hyvän ruoan kanssa, kuiva kuohari, jos tarjolla on ja satunnainen siideri kesäterassilla. Jos olisin noista luopunut, niin vuoden olisin saanut kuunnella arvailuja, että ootko raskaana? Vähän turhan rankkaa, kun iän puolesta ei edes tiennyt onnistuuko ikinä. Lisäksi tärppikierrossa olin kiinnittymisen aikaan ravintolassa ja join pari lasia punkkua :).

"tavisäiti"
No ei se tiestysti Puuhippa ole sen vähermmän tai enmmän haitallista vauvalle, kestää se yritys viikon tai 15 vuotta. Mutta ymmärrät varmaan itsekin, mikä stressi ja itku siitä tulee, jos joku kk pitää kieltäytyä kaikesta ja muut arvaislee kuukaudesta toiseen, onkohan se raskaana ja vauvaa ei vaan kuulu. Siksi on hyvä käyttää maalaisjärkeä ja elää normaalisti. Ja se joka kauan yrittää, jättää varmasti kaiken haitallisen pois, kun raskaus vihdoin on totta. Ja on varmasti pyrkinyt elämään hyvin ennen sitäkin, mutta ei siinä voi joka skumppalasista vuosia kieltäytyä, jos ennen ei ole absolutisti ollut. Viina on pahasta, mutta niin on ylipainokin.

[QUOTE="tavisäiti";30435072]No ei se tiestysti Puuhippa ole sen vähermmän tai enmmän haitallista vauvalle, kestää se yritys viikon tai 15 vuotta. Mutta ymmärrät varmaan itsekin, mikä stressi ja itku siitä tulee, jos joku kk pitää kieltäytyä kaikesta ja muut arvaislee kuukaudesta toiseen, onkohan se raskaana ja vauvaa ei vaan kuulu. Siksi on hyvä käyttää maalaisjärkeä ja elää normaalisti. Ja se joka kauan yrittää, jättää varmasti kaiken haitallisen pois, kun raskaus vihdoin on totta. Ja on varmasti pyrkinyt elämään hyvin ennen sitäkin, mutta ei siinä voi joka skumppalasista vuosia kieltäytyä, jos ennen ei ole absolutisti ollut. Viina on pahasta, mutta niin on ylipainokin.[/QUOTE]

Tätä mieltä minäkin olen.

vieraskin.
Tutkimuksia on tehty paljon ja niissä tuloksena on ollut, että alkoholi voi estää alkion kiinnittymisen kohtuun tai jos alkio kiinnittyy niin riski on vammautua.

Nykyisin ei suositella edes pientä alkoholimäärää kuten joskus aikaisemmin koska sitä turvallista määrää ole, sillä näissä tutkimuksissa on osoitettu jo pienen alkoholimäärän olevan haitallista joko raskauden alkamiseen tai sikiön terveyteen.

"..."
Noinhan tuossa neuvotiin?
Ei se ole sen enempää tai vähempää haitallista. Mutta kohtuus on muistettava kaikessa, on aivan eri asia odottaa tärppiä 3 kuukautta ja karsia kaikki epäterveellinen pois, kuin odottaa tärppiä 3 vuotta.

Kukaan ei edelleenkään tässä maailmassa tiedä mikä on turvallinen määrä alkoholia ja missä raskauden vaiheessa, joten turvallisin tapa on jättää alkoholi pois jo yritysaikana. Ja tämä koskee myös miestä, koska alkoholin käyttö voi vaikuttaa myös miehen siittiöihin epäsuotuisalla tavalla.

[QUOTE="...";30435196]Ei se ole sen enempää tai vähempää haitallista. Mutta kohtuus on muistettava kaikessa, on aivan eri asia odottaa tärppiä 3 kuukautta ja karsia kaikki epäterveellinen pois, kuin odottaa tärppiä 3 vuotta.

Kukaan ei edelleenkään tässä maailmassa tiedä mikä on turvallinen määrä alkoholia ja missä raskauden vaiheessa, joten turvallisin tapa on jättää alkoholi pois jo yritysaikana. Ja tämä koskee myös miestä, koska alkoholin käyttö voi vaikuttaa myös miehen siittiöihin epäsuotuisalla tavalla.[/QUOTE]

Niin mutta jos on sitä mieltä, että kaikki pois yritysajalta niin silloin ei voi ajatella noin. Sama kuin sanois, että käytä aina pyöräilykypärää, mutta jos et vuoden sisään joudu onnettomuuteen niin silloin sitä ei tarvitse enää käyttää.

Ei voi moralisoida ihmistä joka elää normaalisti niin kauan kunnes testissä on pari viivaa jos itse on sitä mieltä, että saa elää normaalisti kun ei lasta meinaa tulla. Samalla viivalla se lapsi sitten on kuin meidänkin lapsoset jotka ovat ilman suunnittelua tähän maailmaan tuleet.

"..."
Niin mutta jos on sitä mieltä, että kaikki pois yritysajalta niin silloin ei voi ajatella noin. Sama kuin sanois, että käytä aina pyöräilykypärää, mutta jos et vuoden sisään joudu onnettomuuteen niin silloin sitä ei tarvitse enää käyttää.

Ei voi moralisoida ihmistä joka elää normaalisti niin kauan kunnes testissä on pari viivaa jos itse on sitä mieltä, että saa elää normaalisti kun ei lasta meinaa tulla. Samalla viivalla se lapsi sitten on kuin meidänkin lapsoset jotka ovat ilman suunnittelua tähän maailmaan tuleet.
En minä ainakaan ole moralisoimassa tai mieti samalla viivalla olemista. Mutta jos haluaa pelata varman päälle, alkoholi kannattaa jättää kokonaan pois kun lapsi on toiveissa. Jos lapsen odotus kestää tavattoman kauan, on ymmärrettävää että elämä jatkuu vaikka lasta ei kuulu. Jos sinä et näe tai ymmärrä tässä mitään eroa, en sille mitään voi. Mielestäni asia (lapsettomuus vs normaali raskautuminen) ei ole verrattavissa pyöräilykypärän käyttöön. Toi oli taas tuollaista lapsellista vertaamista. Ei elämä ole noin mustavalkoista.

"..."
Olen minäkin yhden lapsen ilman suunnittelua tähän maailmaan saanut, ja kaikki onneksi luojan kiitos meni hyvin. Koska kävin mm. kahdessa turhassa röntgenissä ennen kuin tiesin raskaudesta, noiden vaikutuksista sikiöön ei täysin tiedetä.

Ei se silti vähentänyt haluani toimia parhaalla mahdollisella tavalla, kun aloimme yrittää toista lasta. Mieluummin toimin varman päälle. Toisaalta kolmosta yritettiin sitten taas pidemmän kaavan kautta, jolloin tuli ymmärrys sillekkin että yrityksen pitkittyessä elämä ei saa jäädä junnaamaan sen yrityksen ympärille. Itseni oli helppo siltikin pidättyä alkoholista täysin, mutta ymmärrän hyvin että jollekkin toiselle asia ei ole niin helppo. En minä heitä moralisoi sen vuoksi, mutta ei se sitä faktaa silti poista että nykytiedon valossa alkoholi voi vaikuttaa paljolti kaikkeen jo yritysaikana; siittiöihin, munasoluihin, kiinnittymiseen jne.

[QUOTE="...";30435319]En minä ainakaan ole moralisoimassa tai mieti samalla viivalla olemista. Mutta jos haluaa pelata varman päälle, alkoholi kannattaa jättää kokonaan pois kun lapsi on toiveissa. Jos lapsen odotus kestää tavattoman kauan, on ymmärrettävää että elämä jatkuu vaikka lasta ei kuulu. Jos sinä et näe tai ymmärrä tässä mitään eroa, en sille mitään voi. Mielestäni asia (lapsettomuus vs normaali raskautuminen) ei ole verrattavissa pyöräilykypärän käyttöön. Toi oli taas tuollaista lapsellista vertaamista. Ei elämä ole noin mustavalkoista.[/QUOTE]

Kyllä mä ymmärrän eron. En vaan hyväksyisi sitä, että mua aletaisiin sanoa huonoksi äidiksi kerta tulin yllättäen raskaaksi ja elelin normaalia elämää siihen asti. Ja tämän vielä sanoisi ihminen joka eläisi normaalia elämää samalla, kun yrittää tulla paksuksi ja hän voi näin tehdä kerta ei ole tärpännyt ekan vuoden aikana.

"..."
Kyllä mä ymmärrän eron. En vaan hyväksyisi sitä, että mua aletaisiin sanoa huonoksi äidiksi kerta tulin yllättäen raskaaksi ja elelin normaalia elämää siihen asti. Ja tämän vielä sanoisi ihminen joka eläisi normaalia elämää samalla, kun yrittää tulla paksuksi ja hän voi näin tehdä kerta ei ole tärpännyt ekan vuoden aikana.
No en minä ainakaan ole mielestäni sanonut ketään huonoksi äidiksi tai ainakaan tarkoittanut sellaista. Harva yksittäinen asia tekee kenestäkään huonoa äitiä.

Tarkoitin vain, että mielestäni faktan (nykytiedon mukaan) kertominen sitä kysyvälle (tässä ap) ei ole moralisointia. Se taas että haukkuu toista huonoksi äidiksi kun tämä eli "normaalia" elämää tietämättä raskaudestaan, ja silti itse vetää viinaa omana yritysaikanaan on mielestäni kaksinaismoralismia.

"xxx"
No, en mä ihan kokonaan tavallisesta elämästä yritysaikana luopuisi, mutta kyllä kierron loppupuolella kannattaa olla hiukan hillitymmin.

Kyllä se sitten näyttää hiukan erilaiselta kun tikussa on plussa ja joutuu miettimään kärsiikö lapsi elinikäisistä vaurioista vaan sen takia ettei itse malttanut olla vetämättä perskännejä yritysaikana.

Mutta kyllä mun mielestä pari lasia viiniä tai pari olutta on ihan jees ennen plussatestiä.

No eihän koko asiasta kannata edes puhua ihmisten kanssa joillajo on lapsia, vaan tieto on tarkoitettu raskautta suunnitteleville. Ei tämä ole mikään huono/ hyvä äiti kisa, vaan tiedon antamista, jotta raskautta suunnitteleva saa itse valita. Ei sitä valintaa tarvitse edes muille kertoa, sehän koskee vain sitä tulevaa lasta, ei esim. Minua

Yhteistyössä