Mitä raskausoireita teillä?

• Viestiketjun aloittaja raskausoireet
  • Ensimmäinen viesti
raskausoireet
Voisitteko listata tänne kaikki raskausoireet mitä teillä on ollut? Kuinka aikaisin tiesitte olevanne raskaana ja mitä ensioireita teille tuli =) ? Kiitoskset etukäteen =)

"viidenäiti"
2kk jälkeen tunsin että pallo on mahassa :)
ei nyt oikein mitään oireita ollut kuin pientä huimausta sillointällöin.
Palstalaisilla ja varsinkin teini äideillä on usein tapana paisutella asiaa että kaikenmoista masennusta jne on :)

raskausoireet
[QUOTE="viidenäiti";30426623]2kk jälkeen tunsin että pallo on mahassa :)
ei nyt oikein mitään oireita ollut kuin pientä huimausta sillointällöin.
Palstalaisilla ja varsinkin teini äideillä on usein tapana paisutella asiaa että kaikenmoista masennusta jne on :)[/QUOTE

Niinhän se taitaa olla :D . Pahin pelkoni on se, että jos raskaus tulee yllätyksenä, eli ei ole suunniteltu, enkä tiedä kuin vasta aikaisintaan 1kk päästä olevani raskaana. Pelkään että pieni alkoholin käyttö tai muu mitä ei suositella raskaana oleville, tekee lapselle jonkin kehityshäiriön. Jotkuthan eivät huomaa olevansa raskaana, kuin vasta, kun he ovat 4.kk.lla.
Ihana kuulla, että sinulla on ollut lievät oireet ja luultavasti helpot raskaudetkin? :)

"viidenäiti"
juu,ei oikeastaan mitään oireita ollut,ehkä ensimmäisen kohdalla koska loin ne oireet itse jännittämällä asioita.
synnytyksetkin sujui tyyliin ponnistus ja lapsi ulos :)

raskausoireet
[QUOTE="viidenäiti";30426676]juu,ei oikeastaan mitään oireita ollut,ehkä ensimmäisen kohdalla koska loin ne oireet itse jännittämällä asioita.
synnytyksetkin sujui tyyliin ponnistus ja lapsi ulos :)[/QUOTE]

Ihan kuulla! =) Ja saisinko kysyä, että tuliko sinulle mitään jääviä vaivoja synnytyksen jälkeen, kuten pidätysongelmia tai repeämiä? Monet valittavat että kroppa menee tyystin pilalle raskauden aikana, sekä synnytyksessä.

minulla
Moikka, Mulla ei ollut minkäänlaisia tuntemuksia ennen plussaa. Testin tein sinä päivänä kun menkkojen olis pitäny alkaa ja plussa tuli. Oli tietty pakko testata vielä parin päivän päästäkin että uskoo ja oli edelleen plussa. Pllussan jälkeen pari viikkoa meni edelleen ilman oireita. Lievä pahoinvointi alko viikolla 6+ , pari oksennusta. Pahoinvointi alko pahenemaan viikolla 7+ ja pöntön halailua viikolle 10+ asti. Väsymys, närästys ja huimaus tullu kaveriks nyt parin viikon sisällä, mutta onneksi pahoinvointi on helpottanu. Nyt viikot sis 11+0 . Hirveesti on tullu luettua noita vauvakuumeisten ketjuja ja siellä on monella ennen testiä olevinaan jotain alavatsatuntemuksia ja nippailuja vaikka plussaa ei sitten olis tullukkaan. Mulla ei ollu minkäänlaisia tuntemuksia alamahassa alussa. Nyt kohdun kasvukipuja on alkanut tulemaan ja nipistelee välillä hassusti.

raskausoireet
Moikka, Mulla ei ollut minkäänlaisia tuntemuksia ennen plussaa. Testin tein sinä päivänä kun menkkojen olis pitäny alkaa ja plussa tuli. Oli tietty pakko testata vielä parin päivän päästäkin että uskoo ja oli edelleen plussa. Pllussan jälkeen pari viikkoa meni edelleen ilman oireita. Lievä pahoinvointi alko viikolla 6+ , pari oksennusta. Pahoinvointi alko pahenemaan viikolla 7+ ja pöntön halailua viikolle 10+ asti. Väsymys, närästys ja huimaus tullu kaveriks nyt parin viikon sisällä, mutta onneksi pahoinvointi on helpottanu. Nyt viikot sis 11+0 . Hirveesti on tullu luettua noita vauvakuumeisten ketjuja ja siellä on monella ennen testiä olevinaan jotain alavatsatuntemuksia ja nippailuja vaikka plussaa ei sitten olis tullukkaan. Mulla ei ollu minkäänlaisia tuntemuksia alamahassa alussa. Nyt kohdun kasvukipuja on alkanut tulemaan ja nipistelee välillä hassusti.
Aika erikoista sinänsä, että joillekin on tullut oireet vain stressin tai luulojen avulla :D .Monet ovat luetelleet melkein 20 oiretta alkuraskaudessa palstoille. Luulen että itselleni raskaaksi tullessani oireet eivät olisi hirveän vahvat ja synnytykset menisivät hyvin, sillä äitini oli erittäin hedemäinen (yht. 7 lasta sai). Hänellä meni kaikki synnytykset loistavasti ilman minkäänlaisia sektioita. Hän lähti samana päivänä heti kotiin synnytyksen jälkeen :)

"vierasvieras"
Viikolla 12 tein testin, tiesin kyllä monta viikkoa aikaisemmin, että noniin, taas. Oli hurjaa väsymystä, meijerit oli tooosi kipeät, aamupahoinvointiakin alkoi jo olemaan tossa vaiheessa. Vihlasukipuja kyykistyessä ja aivastaessa. Ei oikeastaan muuta. Nyt viikolla 21 ja ei enää minkäänlaisia oireita, tyttö eilen ultrassa haukotteli masussa. :)

"viidenäiti"
Ihan kuulla! =) Ja saisinko kysyä, että tuliko sinulle mitään jääviä vaivoja synnytyksen jälkeen, kuten pidätysongelmia tai repeämiä? Monet valittavat että kroppa menee tyystin pilalle raskauden aikana, sekä synnytyksessä.
mun kroppa kun ei ole koskaan ollut missin mitoissa niin tuohon olen jäävi sanomaan mitään :)
mutta oma kroppa ei ainakaan mennyt miksikään.

"vierasvieras"
[QUOTE="vierasvieras";30426725]Viikolla 12 tein testin, tiesin kyllä monta viikkoa aikaisemmin, että noniin, taas. Oli hurjaa väsymystä, meijerit oli tooosi kipeät, aamupahoinvointiakin alkoi jo olemaan tossa vaiheessa. Vihlasukipuja kyykistyessä ja aivastaessa. Ei oikeastaan muuta. Nyt viikolla 21 ja ei enää minkäänlaisia oireita, tyttö eilen ultrassa haukotteli masussa. :)[/QUOTE]

Pakko jatkaa vielä, kun olit aikaisemmalta kysellyt noita synnytyksen jälkeen- juttuja.
Mun esikoinen syntyi 2 viikkoa yliaikaisena, 2600g ja 48cm. Edellisenä päivänä lääkäri ultrasi ja teki toosatutkimuksen ja antoi painoarvioksi 3800g. Samassa sanoi, että vauva ei oo kasvanut mahassa 2 kuukauteen, joten käynnistetään synnytys heti. Synnytys alkoi ekasta 24 tunnin jälkeen ekasta Cytocec-murusesta. Synnytys oli nopsa, kesti 2 tuntia. Ponnistusvaihe 15min. Tietty oksitosiinitippa antoi oman jännityksen.. epiduraalia ei ehditty laittaa, ilokaasua vetelin. 2 limakalvo-repeämää, välilihaa ei leikattu ja säilyi ehjänä, jos noin voi sanoa. Ite lompsin suihkuun heti, kun kätilö oli saannu mut tikattua.

Seuraavassa synnytyksessä toivoisin, että saisin kokea edes pari oikeaa supistusta, eikä noita järkyttäviä käynnistys-supistuksia. En ole kokenut, että mun kroppa olis jotenkin kärsinyt. Tissithän siinä imetyksessä menettää, mutta kyl ne retkahtaa muutenkin jossain vaiheessa. Synnytyksen jälkeen en huomannu mitään pidättelyongelmia, vasta tässä toisessa raskaudessa liki 3 vuotta myöhemmin on alkanut tuntua että lirahtaa housuun aivastaessa. :D Ikää esikoisella nyt 2,5vuotta ja minulla 22v. Kaikki raskaudet ja synnytykset ovat tähän asti olleet ihan iloisia kokemuksia!:)

raskausoireet
[QUOTE="vierasvieras";30426739]Pakko jatkaa vielä, kun olit aikaisemmalta kysellyt noita synnytyksen jälkeen- juttuja.
Mun esikoinen syntyi 2 viikkoa yliaikaisena, 2600g ja 48cm. Edellisenä päivänä lääkäri ultrasi ja teki toosatutkimuksen ja antoi painoarvioksi 3800g. Samassa sanoi, että vauva ei oo kasvanut mahassa 2 kuukauteen, joten käynnistetään synnytys heti. Synnytys alkoi ekasta 24 tunnin jälkeen ekasta Cytocec-murusesta. Synnytys oli nopsa, kesti 2 tuntia. Ponnistusvaihe 15min. Tietty oksitosiinitippa antoi oman jännityksen.. epiduraalia ei ehditty laittaa, ilokaasua vetelin. 2 limakalvo-repeämää, välilihaa ei leikattu ja säilyi ehjänä, jos noin voi sanoa. Ite lompsin suihkuun heti, kun kätilö oli saannu mut tikattua.

Seuraavassa synnytyksessä toivoisin, että saisin kokea edes pari oikeaa supistusta, eikä noita järkyttäviä käynnistys-supistuksia. En ole kokenut, että mun kroppa olis jotenkin kärsinyt. Tissithän siinä imetyksessä menettää, mutta kyl ne retkahtaa muutenkin jossain vaiheessa. Synnytyksen jälkeen en huomannu mitään pidättelyongelmia, vasta tässä toisessa raskaudessa liki 3 vuotta myöhemmin on alkanut tuntua että lirahtaa housuun aivastaessa. :D Ikää esikoisella nyt 2,5vuotta ja minulla 22v. Kaikki raskaudet ja synnytykset ovat tähän asti olleet ihan iloisia kokemuksia!:)[/QUOTE]

Mukava kuulla =) . Olen itse 19v. Tulit siis raskaaksi 19-vuotiaana =) ? Kauanko olitte seurustelleet ja oliko lapsi suunniteltu vai ihana yllätys ;)

raskausoireet
Alkuperäinen kirjoittaja Laina elämää;30426766:
Tyttöjä kun odotin,ei ollut pahoinvointia eikä mitään.Joskus puolivälissä väsytti enempi.
Poikia ootellessa voin pahoin rv 17-22 asti.
Jotenkin todella mukavaa kuulla, että teillä on ollut niin helpon oloiset raskaudet =) . Kumpa minullakin olisi tulevaisuudessa. ensi vuoden lopulla olisi ihana saada esikoinen ;)

Ennen plussaa:

-väsymys
-menkkamaiset juilinnat, " vetäisyt" alamahassa
-nännit aivan älyttömän kipeät
-hajuherkkyys
-vatsa toimi vähän liiankin hyvin koko ajan
-lisääntynyt pissaamistarve

Plussan jälkeen:

-menkkajuilinnat jonkin aikaa
-nännit edelleen hiton kipeät, välillä vähän hellittää
-väsymys
-järkyttävät mielialanvaihtelut välillä, todellinen itkuherkkyys
-en ole oksentanut mutta muutaman kerran olen miettinyt pitääkö mennä pöntön luo.. ajoittainen huono olo
-hajuherkkyys edelleen ja tiettyjen hajujen inhoaminen
-ykkösinhoki eräs suihkugeeli mitä meillä on kylppärissä, kun haistan sitä meinaan oksentaa
-kahvi ei oikein maistu kuin hyvin hyvin satunnaisesti
-välillä tuntemuksia ja vihlontaa navan ja kyljen kohdalla
-kamala kivulias ummetus muutaman viikon ja sitten taas suht normaalia ja vähän nopeampaakin vessassa ramppaamista
-juoksen pissalla koko ajan, yölläkin

Odottelen ekaa ultraa, ikää 32v. ensimmäinen lapsi ja tuntuu ettei sinne ultraan tule kutsua ollenkaan että pääsee näkemään onko tuolla mitään =) Jos viim. kuukautisista pitää paikkansa niin mun pitäis olla nyt rv 11+.

Viimeksi muokattu:
"Jeba"
Esikoisen kanssa ei ollut minkäänlaisia raskausoireita kuin vasta rv 8+ alkoi pahoinvointi ja sitten kun liikkeet tunsi myöhemmin niin ne tietysti.

Toisen kanssa oli jo ennen plussaa kaikki maailman oireet, oksetuksesta masun nippailuihin ja kipeisiin tisseihin.

Alkuraskaudessa oli ihan normaalia valkovuotoa mutta puolenvälin jälkeen runsastui.

minulla
niin ja vielä yksi "oire" en tiedä meneekö hulluuden puolelle, mutta jotenkin vain tiesin olevani raskaana. En laittanut kuukautissuojaa enkä edes ottanut töihin enkä uimaan suojaa mukaan sinä päivänä kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Tein testin siis vasta illalla. JA juuri muistin yhden oireen mikä tuli ennen plussaa, vaikka juuri väitin ettei sellaisia ollut: menkkamaisia kipuja tuli viikkoa liian aikaisin normaaliin verrattuna mutta menkkojen edellä niitä ei kuitenkaan tullut enää ollenkaan.

rv 20 nyt
- ällötys, oksetus, oksentaminen
- ruokahaluttomuus mutta olo että on pakko syödä silti
- huimaus, pyörtyily
- turvotus, ummetus, närästys
- silmäsärky, pääsärky
- hajuherkkyys
- menkkajomotukset, vihlovat kivut, pissahädäntunne
- väsymys, uupumus
- verestävät ikenet, siis ihan todella verestävät...
- paisuvat rinnat ja kipeät nännit
- huomattava karvankasvu
- murrosikä all-over-again; hiusten rasvaisuus, finnien villiintyminen, vahva hienhaju..
- ehkä kamalinta kuitenkin oli paskan maku suussa, johon ei auttanut hampaiden pesu, purkka, pastillit, sitruunamehut, soodasekoitukset tai mitkään muutkaan voodoo-taiat

Nämä viikolta 6 eteenpäin... ennen plussaa ei ollut mitään oireita.

Yhteistyössä