Onko lapsellasi reikä/reikiä hampaissa?

• Viestiketjun aloittaja huonofiilis
  • Ensimmäinen viesti
huonofiilis
Meillä 2 lasta, 10v ja kohta 6v eskarilainen. Lasten hampaita on aina varjeltu, me vanhemmat pestään hampaat ja on ksylitolipastillit käytössä jne.. 10v:llä ei ole reikiä, mutta eilen pestessäni 6v:n hampaita, huomasin kasvavassa poskihampaassa pienen mustan pisteen! On niin epäonnistunut olo! Tytöllä on suuhygienistin tarkastus pian onneksi muutenkin, mutta ajattelin kysyä, onko tämä nyt tuhon tien alku..?

teisu harmaana
6 vuotias poika. Ikinä ei oo yhtään reikää tai reiän alkua ollut. Ja hampaidenpesu painottuu aamuun, ei välttämättä illalla pestä hampaita. *Avaa sateenvarjon*

huonofiilis
Kiitos teisu vastauksesta. Eniten mua piiiiip tässä se, että mies huolehtii pääasiassa lasten hampaat. Olen itse vuorotöissä. Luulin, että se osaa pestä hampaat, kun itselläänkään ei ole ollut kuin yksi reikä koko elämänsä aikana.

"Heidi"
7-vuotias on nyt tässä syksyn aikana käynyt hammaslääkärillä viidesti paikattavana. Vielä on yksi paikattava hammas jäljellä.

Hampaat on pesty aamuin illoin, on pastillit ja purkat käytössä, säännölliset ruoka-ajat joiden välissä ei napostella kuin juhlapäivinä korkeintaan. Janojuomana vesi, ruoan kanssa maito. Karkkipäivä kerran viikossa, eikä silloinkaan karkkia mässytetä pitkin päivää vaan ruoan jälkeen. Niin ja lapsen ollessa pieni ei syöty samalla lusikalla tai pussailtu suulle.
Että mitäpä tässä nyt on muka tehty väärin..

vieras..
[QUOTE="Heidi";30424243]7-vuotias on nyt tässä syksyn aikana käynyt hammaslääkärillä viidesti paikattavana. Vielä on yksi paikattava hammas jäljellä.

Hampaat on pesty aamuin illoin, on pastillit ja purkat käytössä, säännölliset ruoka-ajat joiden välissä ei napostella kuin juhlapäivinä korkeintaan. Janojuomana vesi, ruoan kanssa maito. Karkkipäivä kerran viikossa, eikä silloinkaan karkkia mässytetä pitkin päivää vaan ruoan jälkeen. Niin ja lapsen ollessa pieni ei syöty samalla lusikalla tai pussailtu suulle.
Että mitäpä tässä nyt on muka tehty väärin..[/QUOTE]

Voi ei.. Onko hammaslääkäri ottanut kantaa siihen, mitä teidän olisi pitänyt vielä tehdä? Siis kun tehdän teette ainakin kirjoituksesi perusteella niin kuin oppikirjassa?

Vieraas
Mun pojalla oli reikä nelivuotiaana poskihampaassa. Saimme tehostetut käynnit hammashoitajalle ja hammaslääkärille, jolloin meillä oli käynti aina puolen vuoden välein. Nyt on ehjät reiättömät hampaat (ikää 18 v) .

5n äiti
O reikää tähän asti kaikilla.
Itselläni on paikattu paaaaljon, johtuu osin pahasta purentaviasta, kun se kuluttaa hampaita.
Miehellä on paikkoja.
Lapset ei käytä pastilleja/purukumeja. On syöty samalla lusikalla. Hampaat pestään iltaisin.

vieras..
[QUOTE="Heidi";30424260]Hammaslääkärin kommentti oli, että toisilla reikiintyy helposti vaikka hoidettaisiin hyvin.[/QUOTE]

Meidän hammaslääkäri on sitä mieltä, että vain ja ainoastaan hampaiden hoitotavat vaikuttavat reikiintymiseen. Aika karu kanta, jos oikeasti tekee niin kuin suositellaan.

[QUOTE="Heidi";30424243]7-vuotias on nyt tässä syksyn aikana käynyt hammaslääkärillä viidesti paikattavana. Vielä on yksi paikattava hammas jäljellä.

Että mitäpä tässä nyt on muka tehty väärin..[/QUOTE]

Tämä on juuri kuin meillä kuopus nyt, ja sitä ennen toiseksi nuorin.
Sillä erotuksella vain että lasten isänpuoleiset isovanhemmat eivät uskoneet neuvoja, vaan syöttivät samalla haarukalla usein, toistuvasti. Hampaat tosi reikäiset jo ennen kouluikään, toisin kuin mun 2 vanhemmalla lapsella joilla eri isä ja isovanhemmat.15 vuotiaalla on ollut 1 reikä, samoin 18 vuotiaalla.
Ottaa aivoon, mutta ihan tietämättömyyttään sen tekivät, eikä jälkikäteen auta syyllistää, ihania isovanhempia ovat muutoin

vieruus
Poika 13 v eikä ole koskaan reikiä ollut. Itselläni lähes joka hammas kakarana paikattu vaikka niitä pestiin. Joillakin niitä tulee vain herkemmin vaikka kuinka hoitais.

Nolla reikää toistaiseksi, mutta vekarat ovat vasta 3-ja 5-vuotiaat. Omat vanhempani eivät lapsuudessa ottaneet juuri ollenkaan vastuuta meidän lasten hammashygieeniasta ja siitä kärsin loppuikäni.: /

Taannoin kävi 7v tarkastuksessa ja mitää sanomista ei hampaissa ole. Ei alkujakaan.
Olen kyllä yrittäny huolehtia lapsen hampaista ja meinaan sen tehä vastakin. Mulla joskus yläasteella oli yks pieni. Ihme ettei enempää ja aikasemmin kun meillä lapset itse pitkälti hoiti pesut taidoillaan.

Vie ras
Meidän hammaslääkäri on sitä mieltä, että vain ja ainoastaan hampaiden hoitotavat vaikuttavat reikiintymiseen. Aika karu kanta, jos oikeasti tekee niin kuin suositellaan.
Näinhän se periaatteessa on. Mutta monella harjaus on puutteellista vaikka omasta mielestä putsaisi hyvin. Meilläkin mies on pessyt esikoisen hampaat useimmin. Olin siinä uskossa, että lapsemme sai hyvää hammashoitoa (koska olen itse alalla ja osaan putsata hampaat oikeaoppisesti). No tein lapselle tarkastuksen missä huomasin lapsella olevan plakkia. Eipä se mies osannutkaan putsata niitä riittävän hyvin. Ei muuta kun mies hampaidenharjaus kouluun :)

No tottahan se on. Ihan sama jos pyyhkisit pöydän, mutta jättäisit yhden kulman pyyhkimättä, niin se kohta on silloin likainen. Sama hampaissa. Puhdas hammas ei reikiinny. Olihan tuo Heidin listaus komea, mutta sieltä puuttuu niinkin yksinkertainen toimenpide kuin lankaus/tikuttaminen. Jos sitä ei tee, niin silloinhan tyyliin puolet suusta jää likaiseksi...

"Kiraki"
13v ei yhtään, 6 v vissiin jotain näkyvissä/"uhkaava" paikka, kun suuhygienisti laittoi pinnoitteen 2 takahampaaseen.
13v hammaspesu aamuin/illoon alkoi 11v (sitä ennen 1x/pvä). 6v pestään lähinnä iltaisin..

meillä
Ei ole kellään ikinä ollut, nuorin on 15v, lapsia kolme. Pesty on hampaat eskari-ikään vanhempien toimesta ja sen jälkeen itsenäisesti, aamuin illoin. Aina ollaan pussailtu yms eli bakteerin ovat varmasti saaneet, mutta eivät reikiä. Ateriakertoja päivässä vain 4, eivät napostele/eivät syö juuri karkkia tms makeaa.

Yhteistyössä