[QUOTE="hmm";30407727]Mielestäni riippuu täysin ihmisestä. Jos sinusta neitsyys ja seksi on vaalittavia ja säästeltäviä asioita, ja tunnet että onnellisimmillasi olet kun harrastat seksiä ensimmäisen kerran "sen oikean" kanssa että siihen liittyisi sinulle oikeanlainen tunnelataus, niin sinun täytyy etsiä pari jolla on samat arvot ja toimia niinkuin tunnet oikeaksi
Mutta se ei tarkoita että kaikkien täytyy ja että kaikki tuntevat näistä asioista samoin kuin sinä. Tietenkin liian nuorena tuota ei pitäisi aloittaa ihan siksikin että nuoret ovat idiootteja ja sitten se ehkäisy unohtuu tai olisi siistiä saada vauva yläasteella niinkuin 9B-luokan pircco. Sekin aiheuttaa joillekkin turhia sydänsuruja kun sekoitetaan rakkaus ja hauskanpito toisiinsa, tai kuvitellaan nuorena ja tyhmänä että kaikki kiintymys on sitä paljonpuhuttua rakkautta.
Mutta itse esimerkiksi olen melko nuorena aloittanut ja harrastanut elämässäni yhden illan juttuja. Kortsu on aina ollut ehdoton, ja kun sen tajuaa niin tautien ja raskauksien vaara on aika olematon. Ehkäisyn lisäksi ymmärrän parisuhteen ja yhden illan jutun erot. Ikinä ei ole ollut mitään haittaa kokemuksestani. Ja mieheni kanssa usein sanomme toisillemme nuo mainitsemasi sanat, "haluun olla vain sun kans." Seksihulluja, rakkauteen kykenemättömiä pettäjiäkö meistä olisi kuulunut irtosuhteilla muovautua?
Pointti on kumminkin, ettei minunlaiselleni ihmiselle ole mitään hyötyä säästellä ja vaalia itseäni, koska se ei kuulu arvomaailmaani ja ymmärrän miten vältetään vahinkoraskaudet ja taudit. Sellaisen jonka arvomaailmaan tällaiset taas kuuluvat, kuuluisi ehdottomasti toimia sydämensä mukaan. Mutta et voi sanella omien arvojesi mukaan miten kaikkien kuuluisi käyttäytyä. Toki omaan lapseesi sinulla on tietenkin kasvatus- ja käskyvaltaa, mutta hänen ollessaan 18 hänkin tekee omat päätöksensä.[/QUOTE]Hyviä pointteja, samaa mieltä olen kaikista sun väitteistä. Kuten sanoin ekan viestin johdannossa, olen sitä mieltä että täysi-ikäisillä ihmisillä on oikeus tehdä mielensä mukaan tässä maailmassa. Tämän keskustelun aloitin siksi, että voitaisiin pohtia kaikkien näiden seksiin liittyvien vapauksien kääntöpuolia, kun mun mielestä niistä ei puhuta tarpeeksi.
Mitä mieltä olet, missä iässä (tai minkälaisen elämänkokemuksen jälkeen tms) nuorten olisi sopivaa aloittaa seksielämä? Summittaista aikaa tässä tietysti haen, eihän sitä voi välttämättä kovin tarkasti sanoa.
Tietenkään irtosuhteet eivät automaattisesti tee ihmisistä seksihulluja tai rakkauteen kykenemättömiä pettäjiä. Mun mielestä on kuitenkin selvää, että mitä pienemmillä perusteilla seksiä elämänsä aikana harrastaa, sitä matalampi kynnys on pettää. Hesarista esimerkiksi luin entisen entisen prostituoidun kertomia kokemuksia. Hänestä oli omien sanojensa mukaan tullut "helppo kaato, kun kynnys harrastaa seksiä oli madaltunut". Irtosuhteilla mennään juuri siihen suuntaan, mutta ei välttämättä heti. Yksilöt on erilaisia.
Itse asiassa haluaisin kysyä sinulta, hmm, yksityiskohtaisempaa kysymystä. Me ollaan selvästi eri mieltä asioista, mutta se on okei, ei siinä mitään, haluaisin ymmärtää sun näkökulmaa: Olet harrastanut irtosuhteita, mutta minusta vaikuttaa siltä että haluaisit olla uskollinen suhteessasi. Miksi? Tätä mun on vaikea ymmärtää, että mitä väliä sillä on missä vaiheessa harrastaa niitä irtosuhteita, ennen suhdetta vai sen aikana? Se kun ei ole keneltäkään pois, niinkuin monet sanoo.
Haluan korostaa että mun viesti sulle on täysin vilpitön. (niin monet näyttää täällä olevan heti puolustuskannalla)