MIKSI bussi ei voi näyttää vilkkua ajoissa?! Bussin kylkeen törmäsin :,(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihitsinaks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihitsinaks

Vieras
Aamulla ajelin töihin taajamassa, nopeusrajoitus 50km/h. Hieman yli neljääkymppiä menin, koska oli tihkua ja pimeää ja suojateitä matkan varrella. Edessa pysäkillä oli paikallisliikenteen bussi, joka kurvasi pysäkille ottamaan matkustajia kyytiin. Vilkku oli oikealle bussilla koko ajan.

Kun olin ajanut bussin perän ohi, vaihtoi kuski vilkun vasemmalle ja välittömästi kurvasi tielle. Autoni oikea keula osui bussin vasempaan keulaan kuskin kohdalle, en juuri ehtinyt jarruttaa kun kaikki tapahtui niin äkkiä.

Kuski nousi huutamaan autostaan ja mina itkin pelästyksestä. Poliisit kävi paikalla. Tulin töihin ja nyt vasta alan pohtimaan, miksi hitossa bussikuskit eivät voi näyttää vilkkua riittävän ajoissa, vaan lennosta vaihdetaan vilkku oikealta vasemmalle samalla kun käännetään rattia :( Hyvin vaikea ehtiä väistämään tai jarruttamaan.

Tuo mullakin pelottaa aivan sikana. Bussikuskitkin jotkut on todella röyhkeitä. Itse olen muutaman kerran yksinkertaisesti pysähtynyt odottamaan. Joskus on joutunut odottaan kauankin ja jono kerääntynyt taakse, mutta kun ei yksinkertaisesti uskalla mennä ohi.

oon ollu läheltä piti tilanteissa esim huomaa et tulee toinen kovempaa vauhtia niin surutta eteen vaan sillon on tehny mieli mennä ja pätkästä kyllä tai sit kun kuski ollu vierellä niin nää lähtee perkeleet silti tulemaan ei malteta oottaa. se liittyy varmaan johonkin lakiin että bussi kuskeille anettava välittömästi tilaa että esim tsadissa seuraava bussi pääse pysäkille? ettei mene tiet tukkoon. mut siinä jos näin on niin aasit taas lukee vaan mitä paperissa sanotaan!

Tuo mullakin pelottaa aivan sikana. Bussikuskitkin jotkut on todella röyhkeitä. Itse olen muutaman kerran yksinkertaisesti pysähtynyt odottamaan. Joskus on joutunut odottaan kauankin ja jono kerääntynyt taakse, mutta kun ei yksinkertaisesti uskalla mennä ohi.

Minä aiemmin olen pysähtynyt odottamaan, jos kuski sammuttaa oikean puolen vilkut ja jää odottelemaan minua tai jos laittaa vasemman vilkun päälle. Mutta joo, pitääpä jatkossa jäädä aina odottamaan.

Vaikka bussikuski onkin tässä syyllinen, sinut varmaankintuomittaisiin jos asia menisi oikeuteen. Vaikka bussia pitää väistää, ei se saa ajaa sellaisen auton päälle joka ajaa jo bussin sivulla.

Ne oikeesti käyttää hyväkseen sitä, että saavat tulla eteen pysäkiltä. Mutta helevata, kai sitä sentään voi vähän sivupeiliin vilkaista, kun lähtee pysäkiltä.

otsikossa pitäisi varmaan lukea että BUSSI törmäsi SINUN kylkeen? :) eipä sinulla varmaan tuossa mitään ole ollut tehtävissä jos kerta olet kuskin kohdalle bussin etuosaan jo autollasi päässyt kun toinen on pamauttanut kylkeen. ehkä olit jossain "sokeassa kohdassa" eikä kuski huomannut sua?

Alkuperäinen kirjoittaja Pääjalkainen;30404044:
Mitä poliisit sanoivat?

En muista kaikkea, kun olin aika pelästynyt. Mutta kysyivät minulta ja kuskilta tapahtumatiedot sekä ottivat kai muutaman matkustajan nimet ylös. Ja kertoivat ottavansa yhteyttä.

Alle 60 km/h alueella linja-auton kuljettajat käyttävät aina vilkkua ja varmistavat että ajokaista on vapaa ENNEN kuin lähtevät liikkeelle. Tämä koska kuluttajakoulutuksessa on painoitettu tieliikennelain kohta 22 §:

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä.

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään:

Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.

Poliisit luottavat linja-auton kuljettajan ammattitaitoon ja yksityisautoilija on oletusarvoisesti syyllinen.

Alkuperäinen kirjoittaja kävikö;30404065:
Kävikö sun autolle jotain? Tai bussille?

Mun autoon tuli isot naarmut sinne keulan oikealle puolelle ja lasiumpio meni halki. Linja-autoon ei ehkä (?) isompaa, kun törmäys töyssähti osittain ainakin eturenkaasee.

Alle 60 km/h alueella linja-auton kuljettajat käyttävät aina vilkkua ja varmistavat että ajokaista on vapaa ENNEN kuin lähtevät liikkeelle. Tämä koska kuluttajakoulutuksessa on painoitettu tieliikennelain kohta 22 §:

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä.

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään:

Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.

Poliisit luottavat linja-auton kuljettajan ammattitaitoon ja yksityisautoilija on oletusarvoisesti syyllinen.

Eli jatkossa kannattaa hankkia autoon sellainen videokamera :(

Monet bussikuskit tulevat niin törkeästi sieltä, että aina saa pelätä ku menee ohi. Kun ei siihen voi jäädä odottamaankaan kun ruuhkauttaa liikenteen. Koskaan ei tiedä millon ne lähtee sieltä ja tulevat kyllä vaan törkeästi.

[QUOTE="minna";30404078]Monet bussikuskit tulevat niin törkeästi sieltä, että aina saa pelätä ku menee ohi. Kun ei siihen voi jäädä odottamaankaan kun ruuhkauttaa liikenteen. Koskaan ei tiedä millon ne lähtee sieltä ja tulevat kyllä vaan törkeästi.[/QUOTE]

Bussilla on oikeus "tulla törkeästi" mikäli suuntamerkki on annettu hyvissä ajoin.

Noi on kyllä inhottavia. Mitenköhän saisi kuljettajat (niin bussin kuin muidenkin autojen kuljettajat!) ymmärtämään että sen vilkun näyttäminen AJOISSA on oikeasti tosi tärkeää ja auttaa liikenteen sujuvuuteen ja tietysti turvallisuuteen.

Ituttaa kun porukkaa vaan kurvailee keskisormet pystyssä eteen kun eivät ymmärrä käyttää vilkkua vaan vain olettavat että muut tajuavat millä kaistalla he haluavat ajaa...
Ja nuo kamerat tulevat varmaan aika pian olemaan vakiovaruste autoissa, kun kuitenkin tässäkin tilanteessa varmasti kuunnellaan ja uskotaan tuota daijua bussikuskia, ei henkilöauton kuljettajaa :|

[QUOTE="...";30404095]Ei se silloin ole mitään törkeästi ajamista, jos on ilmoittanut ajoissa. Silloin kuski on toiminut ihan niin kuin pitääkin, ja on muiden autoilijoiden tehtävänä väistää. Ei siinä ole mitään törkeää.[/QUOTE]

On törkeää jos bussi aiheuttaa lain tarkoittamaa "tarpeetonta estettä" ampaisemalla liikennevirtaan niin että takaa tulevat joutuvat käyttämään jarruja. Tarpeeton jarrutus on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita.

45 km/h = 12,5 m/s. Bussin pituus on 11 metriä, valppaana olevan kuljettajan reaktioaika 800-1000 ms.

Yhteentörmäys on väistämätön jos bussi antaa suuntamerkin samalla sekunnilla kun se ampaisee liikkeelle ja takaa tuleva on ehtinyt ohittaa bussin peräpään.

45 km/h = 12,5 m/s. Bussin pituus on 11 metriä, valppaana olevan kuljettajan reaktioaika 800-1000 ms.

Yhteentörmäys on väistämätön jos bussi antaa suuntamerkin samalla sekunnilla kun se ampaisee liikkeelle ja takaa tuleva on ehtinyt ohittaa bussin peräpään.

kai nyt tyhmäkin tajuaa ilman tommosia numeroita että se yhteentörmäys on väistämätön tossa tilanteessa.

Mulla tuli kans kesällä ihan puskista linja-auto pysäkiltä eteen, samantien löi vilkun ku kaarsi tielle. Sain onneksi väistettyä ja painoin ohi nyrkkiä heilutelleen ja ärräpäitä huudellen.

Yhteentörmäys on estettävissä jos nopeus on 32 km/h. Ennakoiva vauhdin hidastaminen pysäkillä olevan bussin kohdalla olisi säästänyt apn mielipahasta.

jos bussi vilkuttaa oikealle kun ap on jo melkein perseessä kiinni, niin miksi pitäisi hidastaa? jos vilkut on oikealle niin mä ainakin oletan että siellä on joku vasta nousemassa kyydistä/nousemassa kyytiin.

Yhteistyössä