Ilmiannatko kirppiksellä varkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piimäsuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piimäsuu

Vieras
Kävin kaverini kanssa kirppiksellä ja näin kun eräs nainen otti yhdestä pöydästä erään (lasilinnun) tavaran,
näin kun alkoi räpläämään käsilaukkuaan mutta en tietenkään varmaksi voinut sanoa että olisin nähnyt kun laittoi sen laukkuunsa,
mutta aika varmaksi voin kuitenkin sanoa kun se lintu hävisi sen jälkeen eikä ollut tuon naisen ostoskorissakaan.
Kiinnitin huomioni siksi kun katselin itse aijemmin tuota lasilintua.
Mutta en sitten ottanut ja harmittelin sitä meinaan olin menossa sitä ottamaan kun tämä nainen sen jo kerkesi ottaa.
Sanoin kaverilleni että tuo luultavasti varasti kyseisen lasilinnun koska hän luultavasti myös huomasi kuinka minä näin hänen varkauden.
Vältteli minua koko kirppis reissu ajan ja jäi sinne vielä kun me lähdimme.
Ja sen verran utelias olin ettei lintua löytynyt enää mistään ja siinä pöydässä jossa se oli se ei sinne palautunut,
eli aika varma olin siis näpistyksestä.
Olin menossa sanomaan henkilökunnalle tuosta mutta kaverini suuttui silmittömästi että jos niin ales vajoaa että varastaa kirppikseltä täytyy sitten olla tosi köyhä ja olen kauhea ihminen jos nyt menen tuosta kertomaan henkilökunnalle ja hän ei sitten jatkossa minun kanssani aijo mennä mihinkään jos nyt menen tuo näpistelijän ilmiantamaan.
En sitten kertonut henkilökunnalle :(
Ja nyt itselläni morkkis :(
Itse en voi sietää varastelua missään mittakaavassa ja jos on niin köyhä että pitää kirppikseltä pölliä niin silloin on parempi olla hankkimatta sitä.
Mutta tuota ystäväni käytöstä minä ihmettelin ja ihmettelen edelleen, kysyin häneltä vielä kun olimme jo lähteneet kirppikseltä että miksi hän niin silmittömästi suuttui minuun kun meinasin ilmiantaa ja hän vain jankuttaa kuinka ei saa köyhiä kiusata ja jos heillä ei ole varaa ja kuinka joulukin on jo likellä että pitäsi nyt sen verran joulumieltä olla ja kehtasi lisätä että miksi minun olisi pitänyt työntää nenä toisen asioihin kun edes varastettu tavara ei ollut minun! :O
Nyt mietin että ei taida paljon auttaa jos jälkikäteen menen ja sanon kirppikselle mitä näin :(

Oiskohan kaverisi harrastanut näpistelyä kun niin kovasti hiiltyi. Ja ihan yhtälailla se myyntipöytä saattoi olla jonkun vähävaraisen, jolta tuon esineen myyntirahat on poissa. Köyhyys ei tee kenestäkään varasta.

Jos minulle tulisi vaikutelma että varastaa tositarpeeseen, niin en ilmiantaisi.

Jos taas olisi esim. joku teini joka josta saisin vaikutelman että varastaa varastamisen ilosta / jännityksen takia, niin silloinkaan en kaiketi menisi heti ilmiantamaan vaan sanoisin tyypille että tavara on syytä palauttaa ennen kaupasta/kirppikseltä poistumista tai kerron asiasta myyjälle.

[QUOTE="Heinekeeni";30402603]Jos minulle tulisi vaikutelma että varastaa tositarpeeseen, niin en ilmiantaisi.

Jos taas olisi esim. joku teini joka josta saisin vaikutelman että varastaa varastamisen ilosta / jännityksen takia, niin silloinkaan en kaiketi menisi heti ilmiantamaan vaan sanoisin tyypille että tavara on syytä palauttaa ennen kaupasta/kirppikseltä poistumista tai kerron asiasta myyjälle.[/QUOTE]kenelle jokin lasilintu on todella tarpeellinen

Mä olisin joko kertonut kassalla epäilyni tai sitten seurannut "varasta" kassalle ja katsonut maksaako linnun. Köyhyyteen on mun mielestä turha vedota, jotenkin ehkä vielä ymmärtäisin jos varastaa omenan tai sämpylän mutta lasilintu.. (tuli mieleen tapaus kun kahvilassa joku mummo pölli ohi kävellessään mun lautaselta puoliksi syödyn sämpylän.. hämmästytti ja nauratti mut en perään lähtenyt:))

Tottakai olisi ilmiantanut. Kirppismyyjänkö vika se on jos joku pipipää on niin köyhä, että pitää tarpeeseen lasilintu varastaa. Ihme, ettei toisen omaisuutta osata kunnioittaa. Luultavasti ystäväsi harrastaa samaa.

Olisin käynyt kassalla sanoon, että olen 90% varma, kertonut tilanteen. Kassa olis päättänyt, mitä tehdään.

Monikaan ei varasta tarpeeseen, joillakin se on sairaus, varastamisen pakko. Saa jännitystä elämään. Ja kellään ei ole lasilinnulle niin tarve, eri juttu jos olis kuolemassa nälkään ja varastas ruokaa.

Mutta turha sun on enää harmitella, hankala tilannehan tuo oli ja usein huomaa jälkeenpäin, mitä olis voinut tehdä.

[QUOTE="Heinekeeni";30402603]Jos minulle tulisi vaikutelma että varastaa tositarpeeseen, niin en ilmiantaisi.

[/QUOTE]

Mihin tositarpeeseen tarvitsee lasilintua :laugh:

Ei siitä kauaa ole aikaa, kun uutisoitiin jostain vanhuksesta, jolla oli kymmenien tuhansien arvosta varastettua tavaraa kotonaan avaamattomisssa pakkauksissaan. Tuli mieleen kuinka täällä vähän aikaisemmin sääliteltiin, kuinka eläkeläisten ei annettu rauhassa pitää varastamiaan juttuja, vaan kauppias hälyytti poliisin paikalle.

Ehkä olisin saattanut vinkata kassalla, että se nainen saattoi pistää tavaraa kassinsa, mutten ole täysin varma, Useinhan kirppareilla voidaan pyytää näyttämään kassinsa sisältö.

Katopa näkyykö sen näköistä esim. huutiksessa. Jos oli Toikan lintu, siitä saa melko paljon kun myy eteenpän. Tuon takia en vie mitään arvokasta kirpputorille. Josjus kauhistuttaa kun mummot tuovat arvokkaita Arabioitaan ja juuri taide-esineitä kirpparille hajotettavaksi ja varastettavaksi. Kun eivät osaa laittaa niitä nettimyyntiin. Muutama viikko sitten näin useita Arabian muumifiguureita yhdessä pöydässä. Heti tuli mieleen että onpa varkaan helppo sujauttaa vaikka kaikki takin taskuun.

No mä vein kerran tavaraa omalle pöydälleni. Viereen tuli heti mies, katseli pientä koriste-esinettä ja sujautti sen muina miehinä taskuunsa!!! Olin varma, että pölli sen, mutten viitsinyt kahden euron takia nostaa äläkkää. Hyvä niin, tilityksistä löytyi kuin löytyikin suoritus tuosta esineestä...

Mut joo, kyllä mun mielestä henkilökunnalle voi ja pitääkin mainita, kunhan korostaa sitä, että kyseessä on epäilys.

Mihin tositarpeeseen tarvitsee lasilintua :laugh:

Ei siitä kauaa ole aikaa, kun uutisoitiin jostain vanhuksesta, jolla oli kymmenien tuhansien arvosta varastettua tavaraa kotonaan avaamattomisssa pakkauksissaan. Tuli mieleen kuinka täällä vähän aikaisemmin sääliteltiin, kuinka eläkeläisten ei annettu rauhassa pitää varastamiaan juttuja, vaan kauppias hälyytti poliisin paikalle.

Ehkä olisin saattanut vinkata kassalla, että se nainen saattoi pistää tavaraa kassinsa, mutten ole täysin varma, Useinhan kirppareilla voidaan pyytää näyttämään kassinsa sisältö.

no mutta kyllähän ihmisellä voi olla kiperiä lasilintutarpeita!

Itse törmäsin kaupassa erittäin epäilyttävästi käyttäytyvään nais henkilöön, joka pyöri kokoajan kosmetiikka osastolla ja räpläs veskaansa, tuli tunne, että laukkuun sujahti maksamattomia tuotteita, mutta en kuitenkaan osannut kasalla sanoa mitään. En tiiä oikein miten tuollaisesta pitäis sanoa, en suoraan nähnyt laittavansa mitään kassiin...

Ne on kanssa jänniä ne tyypit jotka kiertelee ruokakaupassa korin tai kärryjen kanssa ja tutkii hartaasti kaikkia tuotteita ja lopulta lähtevät kaupasta ostamatta mitään (huomaan kun ite tulen kassalle samaan aikaan). Mietin aina että ovatkohan myymälävarkaita.

Yhteistyössä