Saako löytäjä muka pitää? saako omistaja tunnistaa tavaransa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaa"

Vieras
Kun löydät tieltä kaupasta jonkun lastenvaatteen niin otatko itsellesi ja myyt myöhemmin kirppiksellä vai palautatko infoon ym.
Itse löysin tänään kirppikseltä pojan 5v sitten hukkaaman hatun,
olin kirjoittanut siihen koko nimen + lisänä ompelin pikku langanpätkän
(tuskin kukaan muu hoksaa sitä tehdä samalla värillä samaan paikkkaan)
Kysyin kirppis pitäjältä kuka omaa sen ja sen paikan mutta ei suostunut sanomaan vedoten ties mihin :(
Kerroin tilanteen vaan vaati todisteita vaan eihän minulla pitäviä,
yhden hatun vuoksi nyt lähde rikosilmoja tekemään.
Halusin vaan näpäyttää "myyjää" kuinka kehtaa edes myydä tai onko joltakin saanut sen ynnä muuta
Pitääkö mennä siis päiväksi kyttäämään kuka paikan omistaa ja vittulemaan siihen vierelle että jos hän sen hatun aikoinaan löyti niin kuinkahan rehellinen myyjä onkaan kyseessä.

löytötavaralle on vissiin määritetty joku arvo.. olikohan joku 10€. jos on alle tämän, nii löytäjä saa pitää. muuten pitää viedä poliisille ja omistajalla taisi olla 3kuukautta aikaa käydä hakemassa sieltä. jos ei älyä käydä sieltä kyselee niin löytäjä saa taas pitää.
jos menet tälle myyjälle piruilee niin tod.näk. sanoo että saanu esim työkaverilta kierrätyksenä kyseisen hatun.. ja näinhän on voinut ollakin..

Jos siinä hatussa on poikasi koko nimi niin esitä sille kirpparipaikan pitäjälle pojan kela-kortti tai vastaava ja vaadi hattua takaisin. Paha kai paikan omistajan on tuosta hatusta mitään tietää....

Hoh hoh. No mä ainakin otan tavarat mikkä joku pösilö unohtaa. Laki on mikä on mut eipä noista kiinni jää. Joku pahvi palautti tossa ryssälle 15000 euroo ja sai satasen löytöpalkkioo. Kyllä kannatti. Vitun huijarirahaa olis ottanut vaan. Ite ku oisin löytäny, niin ois ollut muutakin käyttöö.

Jos on niin tyhmä että hukkaa tärkeetä nii siinähän kärsii. Mun parhaat löydyt on satasen seteli ja sitten poikien uudet haalarit.

[QUOTE="Milla84";28024355]Hoh hoh. No mä ainakin otan tavarat mikkä joku pösilö unohtaa. Laki on mikä on mut eipä noista kiinni jää. Joku pahvi palautti tossa ryssälle 15000 euroo ja sai satasen löytöpalkkioo. Kyllä kannatti. Vitun huijarirahaa olis ottanut vaan. Ite ku oisin löytäny, niin ois ollut muutakin käyttöö.

Jos on niin tyhmä että hukkaa tärkeetä nii siinähän kärsii. Mun parhaat löydyt on satasen seteli ja sitten poikien uudet haalarit.[/QUOTE]

Mistä sä ne löysit? Pankkiautomaatista ja lapses päiväkotiryhmän naulakosta?

Olen pari kertaa löytänyt lompakon ja kännykän. ( ei siis samanaikaisesti ) kahvilan / tavaratalon / aseman vessasta ja jättänyt ne kassalle / infoon tms.
Kerran löysin laukun, jossa oli avaimia ja lompakko, josta ilmeisesti oli rahat viety. Henkkarit oli jäljellä, soitin numerotiedusteluun, sain ko. ihmisen nimen ja hän kävi kotoani hakemassa laukkunsa. Jonkun teinin lompakon ja kännyn löysin puistosta ja lomapkossa olevasta bussilipusta jäljitin omistajan ja soitin hänelle. Hän kävi kanssa ne sieltä hakemassa.

Olen löytänyt lastenvaatteita kadulta, ( pipon, hanskoja jne. ) ja jättänyt ne kyllä sinne, tosin ripustanut jonnekin näkösälle. puun oksalle tms. Ei tulisi mieleenkään myydä niitä eteenpäin.

Kerran olen pitänyt löytämäni sadan markan setelin. Löysin sen baarin lattilalta ja sujautin omaan lompakkooni.:ashamed:

Mä olen joskus löytänyt lompakon ja tytär kännykän ja voin sanoa, että niiden viemisessä poliisiasemalle oli kyllä sellanen vaiva, että aattelin jättää seuraavat objektit pusikkoon seuraavan löydettäviksi....

Laitoslöydöt ja vähäarvoiset löytötavarat

Löytötavara, joka otetaan talteen julkisessa kulkuneuvossa, rautatie- tai linja-autoasemalla tai muulla vastaavalla liikennepaikalla on ns. laitoslöytö, joka on luovutettava löytöpaikan henkilökunnalle tai sen löytötavaratoimistolle. Sama koskee liikehuoneistossa, virastossa, toimistossa, työpaikalla, oppilaitoksessa, sairaalassa, teatterissa, urheiluhallissa tai vastaavassa huoneistossa talteen otettua löytötavaraa.

Jos omistaja ei nouda laitoslöytöä kahden viikon kuluessa, niin se toimitetaan poliisille. Jos omistaja ei nouda omaisuuttaan poliisilta kolmen kuukauden kuluttua, se siirtyy valtiolle tai löytötavaraa säilyttäneen löytötavaratoimiston pitäjälle.
Jos henkilö ottaa talteen vähäarvoisen löytötavaran, joka ei ole laitoslöytö, hänen on ilmoitettava sen löytymisestä tavaran omistajalle, jos tämä on tiedossa. Löytäjä saa pitää sellaisen vähäarvoisen löytötavaran, jonka omistajan selvittäminen on kohtuuttoman vaikeaa. Vähäarvoisena löytötavarana pidetään 20 euron arvoista tavaraa, jolla ei ilmeisesti ole omistajalle erityistä käyttö-, tunne- tai muuta henkilökohtaista arvoa.

Jos vastaan tulevalta pongaa pipn ja lapaset jotka hetki sitten hukkasi, niin ihan vaan maalaisjärjellä ajateltuna on niihin oikeus kun pystyy todistaa, että ne on omat.
Taas aikaa sitten hukatun pipon pongaaminen kirpparipöydältä on vaan kärsittävä...? Se kuka on sen löytänyt on toiminut ihan sallitusti.

JOS löytää arvoltaan yli 20 euroisen jutun ja pitää sen itsellään eikä palautauta voidaan sitä katsoa lievänä kavallukena tai kavalluksena...

Yhteistyössä