The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
9mm = 9mm Luger = 9mm Parabellum= 9x19

mut semmosta ko 9mm magnum ei ole olemassakaan, .356 luodille on pesitettu vaan 38 browning, 9mm luger ja 38 auto
Mun tietääkseni on vaan kaks lähtökohtaa kaliiperille jos paksuudesta puhutaan. Toinen on kotoisasti tuttu millit, kuten just 9mm tai jokaiselle intin käyneelle tuttu 7,62 rynkky. Toinen sit on toisen pallonpuoliskon tapa käyttää tuuman sadasosia, kuten 22 pienoiskivääri tai 45 TexWillerin Colt.

Pituudella sit on merkitystä, koska patruunan taakse ladattu ruuti määrittää sen, miten pitkälle kuula voi lentää. Elokuvista tuttu suomikp on nimensä mukaisesti ase, joka ampuu lyhyttä pistoolinpatruunaa, eikä sillä voi ampua kovin tarkasti eikä kauas. 7.62 rynkyn siviiliversio taas on ihan yleisesti käytössä oleva hirvikivääri.

Mun tietääkseni on vaan kaks lähtökohtaa kaliiperille jos paksuudesta puhutaan. Toinen on kotoisasti tuttu millit, kuten just 9mm tai jokaiselle intin käyneelle tuttu 7,62 rynkky. Toinen sit on toisen pallonpuoliskon tapa käyttää tuuman sadasosia, kuten 22 pienoiskivääri tai 45 TexWillerin Colt.

Pituudella sit on merkitystä, koska patruunan taakse ladattu ruuti määrittää sen, miten pitkälle kuula voi lentää. Elokuvista tuttu suomikp on nimensä mukaisesti ase, joka ampuu lyhyttä pistoolinpatruunaa, eikä sillä voi ampua kovin tarkasti eikä kauas. 7.62 rynkyn siviiliversio taas on ihan yleisesti käytössä oleva hirvikivääri.
Hei mä ymmärsin edes yhden lauseen tästä!

en oikeen pääse tosta jyvälle mitä yrität sanoo mutta 7,62x39 ei riitä Suomessa iskuenergian puolesta hirvenpyyntiin eikä sitä oikeastaan käytetä juuri lainkaan metsästykseen koska sen lentorata on liian kaareva latvalinnustukseen

tarkkuuskin on vähän hiinä ja hiinä

Viimeksi muokattu:
9MM

hei mä annoin sen teille :) mut kato sillonkun lippaalinen tuli kohti niin voin sanoo et oli paskat housuissa suurin piirtein no okei olin kyl sekasin et en ees tajunnu hirveesti.

mut 9mm on myö 9 meters 9 murders. mulla ei oo enään ystäviä jälellä ku viimenenkin lähti perheensä luota takas kadulle.

en oikeen pääse tosta jyvälle mitä yrität sanoo mutta 7,62x39 ei riitä Suomessa iskuenergian puolesta hirvenpyyntiin eikä sitä oikeastaan käytetä juuri lainkaan metsästykseen koska sen lentorata on liian kaareva latvalinnustukseen

Sit käytetään viiskolmosta. Toi kalasnikovin kopio on maailmalla ihan yleisesti käytetty vehje.

Tarkkuus on tarpeeks hyvä käyttötarkoitukseensa. Ja jos mä sain kolmeltasadalta metriltä aikaan viilipurkin kanteen mahtuvan kasan, niin sanoisin, että jopa liian hyvä, koska vähempikin riittäisi.

RK 62 7.62

Meinasiko Petraa AK tuohon hirvestykseen? Rynnäkkökiväärin tarkkuus riittää hyvin linnustukseenkin tuonne 150m asti, eri asia kannattaako mutta tarkkuus riittää. Pyyhkäisyalasta krut mainitsikin, kun rk tähtäimet 150 niin pahimmillaan siitä taaksepäin luoti käy tähtäysviivan yläpuolella n.12cm. Eli karkea käsitys etäisyydestä riittää.

Ja jos kiikarin laittaisi siihen missä tietenkin apuviivat etäisyyden määrittämistä varten niin onnistuu metson tiputus kahteen- jopa kolmeensataankin metriin asti tarkkuuden puolesta.

ai kalasnikov kaliiberissa 7,62x53r olis muka yleisesti käytössä Suomen hirvihommissa, 308 pulttilukkokivääriä täällä käytetään

latvalinnustuksessa pitää osua 2€ kolikkoon
Niin ja ihan ampumahiihdossa ja pienoiskiväärillä pitää osua nykyisin käytössä olevaan kaatumatauluiseen suomalaiskeksintöön viidestäkymmenestä metristä 45 mm ja pystyltä 115 lätkään. Ja useimmat osuu.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä